کارگردان «قفس رنگارنگ» با اشاره به نمایش وجوهی از زندگی زنان بزه‌دیده و بزه‌کاه، گفت: بزه دیدگان و مجرمین نیز با اقتدار و شجاعت می‌توانند خود را در سخت‌ترین شرایط نجات دهند.

پایگاه خبری تئاتر: «قفس رنگارنگ» قصه «نسیم»، دختری از خانواده‌ای جنوبی را روایت می‌کند که درگیر مسائل و مشکلاتی در خانواده شده و در ادامه داستان، روانه زندان می‌شود و اتفاق‌های عجیبی را تجربه می‌کند. «حسن رئیسی» نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «قفس رنگارنگ» در میانه اجرای این اثر در تماشاخانه مهرگان، درخصوص تلاش خود در این نمایش جهت آشنایی مخاطب در زوایای مختلف با نوشته و کارگردانی و نحوه انتخاب بازیگر توضیحاتی ارائه داد.

رئیسی با بیان اینکه «تا کسی این نمایشنامه را نخواند و یا این اثر را روی صحنه نبیند به رویکرد کارگردان در خواستگاه نمایش پی نمی‌برد.» گفت: از آنجا که این نمایش حاصل مطالعات فراوان بنده در خصوص زندگی برخی از بانوان بزه دیده و بزه‌ کار بوده، سعی کردم که حقیقت زندگی این قشر جامعه را به قلم و صحنه بکشم و در این میان شجاعت بی‌نظیر نقش اصلی نمایش را به ظهور برسانم که بزه دیدگان و مجرمین نیز با اقتدار و شجاعت می‌توانند خود را در سخت ترین شرایط نجات دهند.

نمایش قفس رنگارنگ

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان ادامه داد: زمانی که تصمیم به نوشتن این اثر داشتم، فضای خشک و گنگ و‌ نامفهومی بر متن حاکم بود؛ بنابراین باید کاری می‌کردم که مخاطب خسته نشود و نمایش برای تماشاگر نامفهوم ‌نباشد. سختی کار آنجا بود که باید ممیزی‌ها را رد و خط قرمز نمایش را رصد می‌کردم به همین دلیل تصمیم گرفتم از بازیگرانی که از لحاظ ظاهری و تیپ و‌ بیان نزدیک به اثر بودند، استفاده کنم که حق مطلب راحت‌تر ادا شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: بزه‌ کاران و بزه ‌دیدگانِ زن، دنیا و حرف‌های ملموس عجیبی دارند؛ حرف‌هایی که به زمان و‌ مکان و قشر خاصی معطوف نمی‌شود و هر کس در هر زمان و‌ مکان حرفی برای گفتن دارد. برای همین، تصمیم گرفتم با همه دشواری‌ها بستری برای حرف زدن این قشر فراهم کنم.

او در پایان، همچنین درباره همراهی تماشاگر با این نمایش و ماجراهای آن یادآور شد: معتقدم در دقایق اولیه نمایش، مخاطب از لحاظ ذهنی و روحی با توجه به نوع میزانسن و المان‌ها و اتفاقاتی که روی صحنه می‌افتد، آماده رویارویی با قصه و وقایع آن می‌شود و‌ در دقایق میانی، به رمز و رموز و در عین حال باورپذیری روایت پی می‌برد و در نهایت، مخاطب با معجزه عشقِ ازلی، خود را عضوی از اثر می‌بیند.

یادآور می شود، نمایش قفس رنگارنگ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسن رئیسی تنها تا ۲۰ دی در تماشاخانه مهرگان به صحنه خواهد رفت و در این نمایش علی اصغری، پریا بختیاری، کیانا بینا، ملیحه‌پور محمد، فریبا ترکاشوند، محمد توانا، سحر رحمانی، آرمیتا رمضانی، رویا زمان، پارمیس شصتی حسیوند، سارا طیبی، سعیده سادات کاظمی، مبینا معظمی، پریسا مرادیان و مژگان واعظیان به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل آن می‌توان به: حمید احمدی‌فر (مجری طرح)، امیر نوروزی (طراح نور)، پریا بختیاری (طراح لباس)، شقایق سروش (طراح گریم)، مسعود پارسایی (طراح پوستر)، سحر رحمانی (دستیار کارگردان)، نسترن عبدی (منشی صحنه)، معصومه درخشان (دستیار صحنه)، عارفه قیدی (عکاس) و سارا حدادی (مشاور رسانه‌ای و تبلیغات) اشاره کرد.


منبع: خبرگزاری ایلنا