فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: سازه و دکور فیلم «سووشون» در عمارت عفیف آباد شیراز که انتقادهای بسیاری به دنبال داشت در حال جمع‌آوری است.

پایگاه خبری تئاتر: سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ گفت: دکور و سازه‌ها در حال انتقال به مکان دیگری هستند و فیلمبرداری این فیلم در باغ عفیف آباد به صورت کامل متوقف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس ادامه داد: با اینکه ایجاد این سازه هیچگونه آسیبی به عمارت باغ عفیف آباد وارد نکرده بود اما با پیگیری‌های انجام شده این الحاقات در حال جمع‌آوری است.

بهمنی‌نژاد با بیان اینکه تمام دکورها با فاصله و پس از کشیدن روکش پلاستیکی در بخش‌هایی که آسیب‌پذیر بودند، ایجاد شده بودند، گفت: در حقیقت سازه و دکور حدود ۵ سانتی‌متر با دیوار عمارت و ۲۰ سانتی‌متر با نمای اصلی عمارت فاصله داشت. با این حال برای احترام به مردم که نگران آسیب به این عمارت بودند، این دکور و سازه‌های الحاقی در حال انتقال به جای دیگری است و این کار تا خروج کامل تمام سازه‌ها ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس افزود: فیلمبرداری این فیلم هم در مکان دیگری خارج از باغ عفیف آباد انجام می‌شود و در حال حاضر هیچ گونه نگرانی برای آسیب رسیدن به باغ عفیف آباد وجود ندارد.

قرار بود این فیلم را نرگس آبیار بر اساس رمان سووشون نوشته سیمین دانشور بسازد.

نرگس آبیار در کلیپی که پس از اعتراضات و انتقادات پخش شد اعلام کرد که خودم هوادار و از فعالان میراث فرهنگی هستم و طراحی دکور را یک تیم مستقل از عوامل سازنده فیلم انجام دادند.

وی قول داد دکورها و سازه ها را از این محل جمع آوری خواهد کرد.

هشتم بهمن ۱۴۰۰ انتشار عکس‌هایی از ساخت و سازهایی در باغ عفیف آباد شیراز که عجیب نامیده شد، واکنش های مختلفی به دنبال داشت که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به این واکنش ها اعلام کرد که ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیف‌آباد شیراز برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی،به صورت موقت است.

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن که اینک در اختیار ارتش است، بنای ساختش در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری در زمان صفویه نهاده شد. این محل با شماره ۹۱۳ و در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


منبع: خبرگزاری ایرنا