سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی تهران و عضو شورای صنفی اکران از احتمال انصراف برخی از فیلم‌های اکران نوروزی در صورت عدم لغو محدودیت‌های کرونایی تا ۱۸ اسفندماه خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی تهران و عضو شورای صنفی اکران درباره ترکیب فیلم‌های معرفی‌شده برای اکران نوروز ۱۴۰۱ گفت: زمانی شما بر مبنای یک سبد متنوع و داشته‌های متکثر دست به تصمیم‌گیری می‌زنید، زمانی هم با یک بضاعت مشخص باید دست به تصمیم‌گیری بزنید. امروز بضاعت سینمای ایران، بضاعت محدودی است. اگر برآوردی از داشته‌های همین امروز سینمای ایران داشته باشید، خواهید دید تعداد فیلم‌هایی که برای کل سال آینده بتوانند تعداد مخاطب قابل قبولی را به سینماها بکشانند، به تعداد انگشتان دو دست هم نیست!

وی ادامه داد: نکته دیگری هم که باید موردتوجه قرار دهیم، شرایط پاندمی کروناست. حتی در رونقی که در حوالی آذرماه به سینماها بازگشت، تعداد مخاطبان سینمای ایران به قبل از دوران کرونا بازنگشت. رقم فروش به دلیل افزایش قیمت بلیت بالا رفت اما تعداد مخاطبان به قبل از کرونا بازنگشت. آن هم در حالی که هزینه‌های تولید چند برابر شده، بحث اصلی ما تعداد مخاطب است. به‌طور مثال پردیس «آزادی» در روزهای پنجشنبه و جمعه در ایام پیش از کرونا، تقریباً ۱۰ هزار مخاطب داشت، در دوران اوج رونق دوباره در آذرماه امسال این آمار به ۶ هزار و پانصد نفر رسید. بنابراین به معنای واقعی رونقی هم به سینماها بازنگشته است.

این عضو شورای صنفی اکران ادامه داد: از سوی دیگر ما فهرستی از فیلم‌ها را پیش روی خود داشتیم که ارشاد و سازمان سینمایی هم باید آن‌ها را تأیید می‌کردند و فکر می‌کنم ترکیب نهایی موردنظر ارشاد هم در حدود ۸۰ درصد همین ترکیب اعلام‌شده بود. با تمام این شرایط ما در حال حاضر در ترکیب فیلم‌های اکران نوروز امسال شاهد یک تنوع ژانر حداقلی هستیم.

هیچ فیلم کمدی‌ای برای انتخاب نداشتیم

وی درباره نبود فیلم کمدی در ترکیب ۷ فیلم اکران نوروز تأکید کرد: در کمال شگفتی ما در حال حاضر هیچ فیلم کمدی تمام‌عیاری برای اکران نداریم. تنها دو فیلم «سگ‌بند» و «شادروان» را در سبد انتخاب داشتیم. فیلم «چپ راست» هم مشکل پروانه نمایش پیدا کرده است و به همین دلیل با صراحت می‌توانم بگویم ما هیچ فیلم کمدی تمام عیاری را نداشتیم. آثاری که برای اکران نوروز انتخاب شده‌اند، آثاری هستند که حداقل در ژانر خودشان، مخاطب دارند.

نوروزی ادامه داد: خیلی شفاف می‌گویم ما امروز هیچ فیلمی را نداریم که همه طبقات اجتماعی با آن ارتباط برقرار کنند. ما در اکران نوروز و عید فطر ۹۸ فیلم‌هایی داشتیم که همه طبقات اجتماعی می‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند اما در شرایط فعلی چنین فیلمی نداشتیم. به همین دلیل برای چیدمان فیلم‌های نوروز باید دست به مهندسی ژانر می‌زدیم. در این ترکیب هم فیلم دفاع‌مقدسی داریم، هم فیلم اکشن پلیسی و امنیتی داریم، هم فیلم اجتماعی و نوآر داریم. با همین ترکیب تلاش کردیم هر تیپ از مخاطب سینما، حداقل یک گزینه برای تماشا پیش روی خود داشته باشند.

این سینمادار درباره احتمال وقوع «فیلمسوزی» با توجه به ترکیب فعلی آثار تأکید کرد: قطعاً شاهد فیلمسوزی نخواهیم بود. اگر مخاطبان سینما به تعداد قبل از کرونا بازگردد، شاید با فیلمسوزی مواجه شویم اما در شرایط فعلی چنین احتمالی وجود ندارد. به‌عنوان مثال اگر ۲ فیلم در ژانر مشابه مانند «ملاقات خصوصی» و «علف‌زار» را همزمان اکران می‌کردیم این اتفاق رخ می‌داد و حتماً اشتباه محض بود.

محدودیت ۵۰ درصدی سالن‌ها باید لغو شود

نوروزی در بخش دیگر درباره اعمال ظرفیت ۵۰ درصدی در سینماها و تأثیر آن بر فرووش فیلم‌های اکران نوروز گفت: حتماً این محدودیت در هفته‌های آینده و پس از فروکش کردن موج ششم، باید برداشته شود. اگر ظرفیت ۵۰ درصد بخواهد در ایام نوروز هم برقرار باشد، احتمال کنار کشیدن برخی از همین فیلم‌ها هم وجود دارد. نه اینکه صاحبان این آثار شرطی گذاشته باشند اما کاملاً طبیعی است که در صورت ادامه این محدودیت ۵۰ درصدی، حاضر به اکران نباشند. ما تاریخ آغاز اکران را ۱۸ اسفند اعلام کرده‌ایم و اگر تا آن زمان شرایط کرونایی کشور نرمال‌تر نشود، احتمال کنار کشیدن این فیلم‌ها هم وجود دارد.

این عضو شورای صنفی اکران درباره در نظر گرفتن فیلم رزرو برای فیلم‌های انصرافی هم توضیح داد: بله فیلم‌هایی را در نظر گرفته‌ایم اما امکان بروز برخی مشکلات هم وجود دارد.

نوروزی درباره نبود فیلم کودک در ترکیب اکران نوروزی هم تأکید کرد: فیلم کودک هم نداریم، دوستان فیلم کودک با فیلمنامه درست و فرم استاندارد فیلم بسازند تا ما اکران کنیم. البته امیدوارم ژانر کودک را به بزن و برقص و استفاده از عروسک محدود نکنیم!

از سلبریتی‌ها مالیات بگیرید، از زیرساخت‌ها نه!

این سینمادار درباره سرانجام نامه تهدیدآمیز سینماداران پیش از برگزاری جشنواره و سرانجام مطالبات آن‌ها هم توضیح داد: واقعیت این است که آن نامه تهدید نبود، صرفاً یک اعلام خبر بود درباره اتفاقی که می‌توانست در شرف وقوع باشد. با تمهیداتی که صورت گرفت به یک منطق مشترک با مدیریت سینمایی رسیدیم و کارها در حال پیگیری است. در عین حال تأکید می‌کنم اگر ماجرای مالیات ۲۵ درصدی و شرایط اکران در سال آینده به نحو مناسبی سامان پیدا نکند، آن اتفاق برای بخش بزرگی از سینماهای کشور خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: حتماً باید از هنرمندانی که درآمد بالا دارند، مانند همه جای دنیا مالیات گرفته شود اما الان صورت مسئله در دولت و مجلس تغییر کرده است. در هیچ کجای دنیا از بخش «زیرساخت» مالیات اخذ نمی‌شود. آقایان به دنبال مالیات گرفتن از زیرساخت‌های فرهنگی هستند. زیرساخت اتفاقاً باید حمایت شود. به‌جای آنکه از دستمزد چند سلبریتی که تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست مالیات بگیرند، می‌خواهند از بخش زیرساخت فرهنگی مالیات بگیرند، منطق این تصمیم کجاست؟

نوروزی ادامه داد: قانون‌گذار ما چرا سراغ ورودی سرمایه‌ها در بخش فرهنگ و هنر نمی‌رود؟ کجای دنیا مشاغل بی‌ربط امکان فیلمسازی دارند؟ اگر کسی در آمریکا فروشگاه زنجیره‌ای داشته باشد، آیا می‌تواند به راحتی برود و سریال یا فیلم بسازد؟

چرا بلیت سینماها نباید گران شود؟

این عضو شورای صنفی اکران درباره تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بلیت سینماها برای اکران سال آینده هم گفت: در این زمینه با همکاری صنوف و وزارت ارشاد تصمیم‌گیری‌هایی شده است که به زودی اعلام می‌شود. واقعیت این است که با این شرایط خاص اقتصادی قیمت بلیت سینما بالاخره باید تفاوت حداقلی با قیمت یک ساندویچ داشته باشد. وقتی قیمت همه چیز افزایش داشته و هزینه‌های اداره سالن چند برابر شده طبیعتاً قیمت بلیت سینما هم باید تابعی از وضع فعلی باشد. وقتی وضعیت اقتصادی کشور در همه حوزه‌ها نامساعد است، براساس کدام منطق می‌خواهیم سینما را از آن تفکیک کنیم؟

نوروزی در پایان ابزار امیدواری کرد صداوسیما برای تبلیغات فیلم‌های اکران نوروز همراهی کاملی داشته باشد تا مشکلات موجود پیش روی سینما به‌طور کامل رفع و رجوع شود.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: زهرا منصوری