پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی سینماها- که با گذشت بیش از یک ماه از آغاز نمایش عمومی‌اش همچنان بیشتر و بهتر از دیگر فیلم‌های روی پرده می‌فروخت- که با انتشارش در فضای مجازی یک‌بار دیگر زنگ خطر قاچاق فیلم‌های روی پرده را به‌صدا درآورد.

 پایگاه خبری تئاتر: ساعاتی پیش رسانه‌های هنری خبر از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم سینمایی «سگ‌بند» دادند. پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی سینماها- که با گذشت بیش از یک ماه از آغاز نمایش عمومی‌اش همچنان بیشتر و بهتر از دیگر فیلم‌های روی پرده می‌فروخت- که با انتشارش در فضای مجازی یک‌بار دیگر زنگ خطر قاچاق فیلم‌های روی پرده را به‌صدا درآورد. بگذریم از اینکه این خطر در این چند سالی که قاچاق کژدارومریز در کنار سینمای ایران به حیات خود ادامه داده، هیچ‌گاه به‌طور کامل از سر سینمای ایران دور نشده بود که حالا بخواهیم درباره احتمال بازگشت آن داد سخن سر دهیم.

معضل چندین و چندساله
«سگ‌بند» تنها فیلمی نیست که این روزها نامش در کنار کلیدواژه‌هایی چون قاچاق یا انتشار نسخه غیرقانونی فیلم‌ها می‌آید. این کلیدواژه‌ها الان چندین و چندسال می‌شود که در کنار سینمای ایران نفس می‌کشند و در حضور انگلی‌شان میلیاردهامیلیارد پول بی‌زبانی که می‌توانست سهم سینمای کم‌زور و کم‌سرمایه این سرزمین باشد، جابه‌جا می‌شود بدون اینکه آب‌ازآب تکان بخورد یا حتی اخمی کوچک بر ابروی یکی از مسئولان این سینما بنشیند.
 اینکه در همین دوماه اخیر، یعنی از روز آخر جشنواره به این سو که به ناگاه در شبکه‌های اجتماعی شاهد دست‌به‌دست شدن یک نسخه ناقص و بی‌کیفیت از فیلم «علفزار» شدیم اخبار و شایعات قاچاق چهار فیلم مختلف از سینمای ایران منتشر شده و نسخه‌هایی از این چهار فیلم در سایت‌ها و کانال‌های عرضه غیرقانونی فیلم‌های ایرانی ارایه‌شده، نشان‌دهنده عمق و ابعاد ماجرای قاچاق فیلم‌های سینمای ایران است.

 قاچاقچیان مشغول کارند!
بعد از قاچاق فیلم «علفزار» این بلا سر سه فیلم دیگر روی پرده نیز آمده. درواقع در شرایطی که در حال‌حاضر «سگ‌بند» و «روز صفر» به‌عنوان دو فیلم مطرح اکران نوروزی امسال در کانال‌های تلگرامی دارند دست‌به‌دست می‌شوند و کارگردان «عنکبوت» هم همین چنددقیقه پیش، در اولین ساعات آغاز اکران آنلاین فیلمش خبر از انتشار نسخه غیرقانونی آن داده، اولین و اصلی‌ترین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که نباید به وعده‌های مدیران فرهنگی درباره برخورد با پدیده شوم قاچاق امیدوار بود. وعده‌هایی که آخرین نمونه‌اش را در روز پایانی جشنواره چهلم فجر شاهد بودیم که بعد از قاچاق فیلم «علفزار»، مسعود نقاش‌زاده و محمد خزاعی در میان خبرنگاران وعده دادند این ماجرا را پیگیری خواهند کرد، اما نه‌تنها خبری در این دو ماه و ١٠ روز از عوامل و مبدا و چگونگی انتشار نسخه قاچاق «علفزار» منتشر نشده، بلکه سه فیلم دیگر هم به آرشیو برادران قاچاقچی افزوده شده‌اند تا به‌خوبی مشخص شود چه فرجامی پرونده این سه فیلم جدید را نیز انتظار می‌کشد!

 کمین به اکران نوروزی
  «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی (که پیش‌تر شاهد قاچاق «شبی که ماه کامل شد» نیز بوده) با بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان‌افشار، میرطاهر مظلومی، عزت‌الله مهرآوران، سیامک صفری، علی تقی‌پور و مهران احمدی داستانی جذاب از جنس کمدی‌های سال‌های اخیر سینمای ایران را روایت می‌کند. این فیلم که دومین ساختهٔ مهران احمدی بعد از «مصادره» است، در مدت زمانی که از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ به این سو در سینماهای ایران روی پرده بوده، بیش از ٢٥ میلیاردتومان فروخته بود که انتشار نسخه قاچاقی فیلم احتمالا این روند را متوقف خواهد کرد.

 «روز صفر» سعید ملکان نیز درامی معمایی است که در فضایی ماجراجویانه داستانی در مورد دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران و بازگرداندن او به ایران را روایت می‌کند. این فیلم با بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی در حدود یک ماهی که روی پرده بوده در حدود ٦ میلیاردتومان فروخته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که «روز صفر» احتمالا از آن فیلم‌هایی خواهد بود که فروش نسبتا اندک خود در اکران را در شبکه نمایش خانگی جبران خواهد کرد که حالا با انتشار نسخه غیرقانونی این فیلم مشخص نیست فرجام این فیلم در این شبکه چه خواهد بود.

سرقت عنکبوت
  ماجرا البته منحصر به انتشار نسخه‌های فیلم‌های روی پرده نمی‌شود و فیلم‌های اکران آنلاین هم از این ماجرا در امان نیستند. جدیدترین قربانی اکران آنلاین فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد است که ساعاتی پیش از قاچاق و انتشار غیرقانونی فیلم خود همزمان با آغاز اکران آنلاین خبر داد.
 ایرج‌زاد با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «متاسفانه فیلم عنکبوت به‌صورت غیرقانونی و قاچاق در حال عرضه است. فیلم عنکبوت به محض اینکه دیشب به اکران آنلاین پیوست در اولین ساعت پس از شروع اکران آنلاین به‌صورت غیرقانونی و قاچاق در کانال‌های تلگرامی و فضاهای دیگر عرضه آن آغاز شد. وقتی همه فقط دنبال سانسور و ممیزی و اینا هستن کی وقت می‌کنه جلوی قاچاق فیلم رو بگیره!؟»

 فیلم سینمایی عنکبوت با نویسندگی اوکتای براهنی و کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد که بعد از گذشت ۲ سال از زمان ساخت آن از اسفند ۱۴۰۰ در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمده بود؛ و با توجه به استقبال مخاطبان و فروش قابل‌توجه در گیشه از شب گذشته به اکران آنلاین پیوسته بود. این فیلم با داستان ملتهب خود ابعادی از زندگی قاتل زنجیره‌ای زنان خیابانی مشهد در دهه ۷۰، سعید حنایی را به تصویر کشیده است و بازیگرانی نظیر محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند و شیرین یزدان‌بخش در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


منبع: روزنامه شهروند
نویسنده: پولاد امین