جشنواره بین‌المللی «انسی» فرانسه مهم‌ترین رویداد سالانه دنیای انیمیشن، فهرست برندگان دوره ۲۰۲۲ خود را اعلام کرد.

چارسو پرس: جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی به کار خود پایان داد و «نیکلاس کوچک: تا می‌توانی شاد باش» ساخته «آماندین فردون» و «بنجامین ماسوبره» جایزه کریستال بهترین انیمیشن بلند این رویداد را کسب کرد.

این انیمیشن که محصول مشترک فرانسه و لوکزامبورگ است داستان پسری بازیگوش به نام نیکلاس را دنبال می‌کند و بر اساس مجموعه‌ای از کتاب‌های مصور کودکان که توسط «رنه گوسینی» و «ژان ژاک سمپه» خلق شده‌اند، ساخته شده است و اولین نمایش جهانی خود را ماه گذشته در جشنواره کن تجربه کرد.

سال گذشته انیمیشن «فرار» جایزه اصلی جشنواره انسی را کسب کرد و در ادامه در سه شاخه جوایز اسکار از جمله بهترین انیمیشن بلند، نامزد کسب جایزه شد و در سال ۲۰۱۹ نیز «من بدنم را از دست دادم» جایزه کریستال جشنوار انسی را به خود اختصاص داد و به جمع نامزدهای نهایی اسکار انیمیشن بلند نیز راه یافت.

در سایر بخش‌های جشنواره انسی ۲۰۲۲، انیمیشن «برای سگ‌ها و ایتالیایی‌ها ممنوع» ساخته «آلن اوگتو» جایزه هیات داوران را دریافت کرد و انیمیشن‌های «بید کور: بانوی خفته» ساخته «پی‌یر فولدس» و «رابطه عاشقانه من با ازدواج» از «سین بومانه» مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفتند.

«آموک» ساخته «بالاز تورای» جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را به خود اختصاص داد و «خانه استیک» ساخته «اسپلا کادز» هم جایزه هیات داوران انیمیشن کوتاه را کسب کرد.

انیمشن «للکه» ساخته شیوا صادق اسدی در بخش مسابقه انیمشن‌های کوتاه جشنواره انسی حضور داشت.

شصت و دومین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی از تاریخ ۱۳ تا ۱۸ ژوئن (۲۳ تا ۲۸ خرداد) برگزار شد.