چارسو پرس: در فرم نگارشی «بالماسکه در وایتهارت» تلاش شده استفادهی مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد؛ در همین خصوص از عبارتبندی موجز، انقطاعها، مکثهای مکرر، توقفهای میانجملهای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرونریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. همچنین سعی شده تا نمایشنامهی «بالماسکه در وایتهارت» از یک نوع ارتباط خاص در بین عناصر خود برخوردار باشد. ارتباطی چندبعدی که بازیهای زبانی، کلیشههای اغراقآمیز، تکرار و ترکیبات بیربط یا حتی عبارات ابتکاری را به دنبال خود داشته باشد و از زبان شخصیتهایی بیان شود که در یک تراژدی-کمدی توأمان اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایندِ ناخودآگاه هستند. نمایشنامهی «بالماسکه در وایتهارت» از شیوههای روایی کلاسیک عبور میکند و بعدتر آن را به مسخره میگیرد؛ و طبعاً تهمایهای از فضاسازیهای سورئال را تداعی مینماید. مسخرگیِ تلخی که لایههای قابل توجه تراژدی را از وادی روایتهای واریته تا شوخیها و بداههپردازیهای کمدیا دلآرته با خود میکشاند. در این نمایشنامه همه حرف میزنند تا حرف نزده باشند، سوال میپرسند تا جواب نگیرند، حرکت میکنند که تکان نخورند و به طور کلی فعالیتی انجام میدهند که در تضاد با انگیزهی اصلی انجام آن فعالیت است. به عبارتی «بالماسکه در وایتهارت»؛ اجتماعی از؛ همه چیز برای هیچ است.
همچنین در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است؛ نمایشنامهی «بالماسکه در وایتهارت» یک درام مدرن مبتنی بر تشنج موقتی در رویدادهای گذراست. تشنجی که رفتهرفته بر تنش بین شخصیتها میافزاید و همین مساله همه چیز را تحتالشعاع قرار میدهد. اما نباید فراموش کنیم که شخصیتهای این نمایشنامه دائماً در حال پنهانکاری هستند. آنها همچون کسانی که در یک بالماسکه شرکت نمودهاند، نقابی نامرئی بر چهره زدهاند و خود را به گونهای معرفی مینمایند که در دورترین فاصله از خود شناخته شوند. سعی مینمایند همه چیز را انکار کنند و شخصی دیگر باشند، از این رو شاید تشنجی ساختگی ایجاد میکنند تا در پشت این فضای مهآلود، با آرامش خیال پنهان بمانند.
نمایشنامه «بالماسکه در وایتهارت» دارای چهار شخصیت است که هر چهار شخصیتش را مردان تشکیل میدهند و به عبارتی یک درام مردانه است. از این جهت این درام میتواند برای اجرا توسط گروههای تک جنسیتی تئاتری مناسب باشد.
«بالماسکه در وایتهارت» روایتگر التهابات واسط قرن 16 میلادی در انگلستان است. همان سالهایی که شاه چارلز دوم به خونخواهی پدرش قیام میکند، ژنرال کرامول و جمهوریخواهان را شکست میدهد و پس از دو سال مجدداً سلطنت را به انگلستان برمیگرداند.
کتاب «بالماسکه در وایتهارت» نمایشنامهای تک پردهای است که تحت تالیف پوریا عبدی منتشر شد. این کتاب در قطع پالتویی و 64 صفحه توسط انتشارات مهراندیش به چاپ رسیده و هماکنون روی پیشخوان کتابفروشیها قرار دارد.