در طول این ۸۰ سال گذشته، اقتباس‌های سینمایی زیادی از این داستان به شکل انیمیشن یا رئال شده که هر کدام به شکلی مخاطب را با داستان این پسرک چوبی بازیگوش مواجهه کرده است و به طرز عجیبی، هیچ‌کدام موفقیت اولین اثر ساخته شده براساس این داستان را نتوانستند تا به امروز تکرار کنند.

چارسو پرس: چند روزی است که اولین تیزر تبلیغاتی جدیدترین اقتباس سینمایی از داستان مشهور «پینوکیو» از سوی والت دیزنی پیکچرز منتشر شده. این فیلم قرار است در تابستان امسال اکران عمومی شود و انتخاب تام هنکس به عنوان بازیگر نقش پدر ژپتو، یکی از دلایل اهمیت این فیلم است. همچنین یک نسخه انیمیشنی جدید هم از روی این داستان اقتباس شده که قرار بود سال ۲۰۲۱ اکرانش شود، اما به دلیل شرایط کرونا، اکران آن به پاییز امسال منتقل شد. پینوکیو داستانی برگرفته از ادبیات کشور ایتالیا است.

کارلو کلودی، نویسنده ایتالیایی سال ۱۸۸۱ این داستان تخیلی را براساس علاقه‌اش به الاغ‌ها نوشت. اما تا پس از درگذشت او، این داستان چندان مورد توجه قرار نگرفت. برای اولین بار در سال ۱۹۴۰، والت‌دیزنی، برای ساخت یک فیلم‌ کارتونی از این داستان اقتباس کرد و پینوکیو از آن زمان به شهرت جهانی رسید. در طول این ۸۰ سال گذشته، اقتباس‌های سینمایی زیادی از این داستان به شکل انیمیشن یا رئال شده که هر کدام به شکلی مخاطب را با داستان این پسرک چوبی بازیگوش مواجهه کرده است و به طرز عجیبی، هیچ‌کدام موفقیت اولین اثر ساخته شده براساس این داستان را نتوانستند تا به امروز تکرار کنند. به بهانه اکران دو اقتباس از پینوکیو در سال ۲۰۲۲، مروری داشته‌ایم بر تمام نسخه‌های سینمایی، انیمشنی و تلویزیونی که از این داستان تا امروز ساخته و پخش شده است.

۱. پینوکیو ‌(Pinocchio)

  • کارگردان: بن شارپستین
  • محصول: آمریکا ۱۹۴۰

کمپانی انیمیشن سازی والت دیزنی که اولین فیلم سینمایی خود را به نام «سفید برفی و هفت کوتوله» در سال ۱۹۳۷ ساخته و عرضه کرده بود، در دومین پروژه سراغ داستان پینوکیو، داستانی از ادبیات کشور ایتالیا رفت. «پینوکیو» با کارگردانی جمعی از کارگردانان شرکت والت دیزنی به سرپرستی شارپستین ساخته شد. این فیلم اقتباسی مستقیم و بدون تخل و تصرف از داستان اصلی بود. داستانی که درباره پیرمردی به نام ژپتو است که عروسکی چوبی می‌سازد که جان می‌گیرد. ژپتو نگران پینوکیو است و از فرشته مهربان می‌خواهد از او مراقبت کند و… این فیلم، جزو ۱۰ اثر انیمیشنی برتر در تاریخ سینمای آمریکا است و توانسته یک جایزه اسکار برای موسیقی دریافت کند. داستان پینوکیو با پخش جهانی این فیلم به شهرت بسیار زیادی رسید.

۲. ماجراهای بوراتینو (The Adventures of Buratino)

 

  • کارگردان: ایوان ایوانف
  • محصول: شوروی ۱۹۵۹

سال ۱۹۳۶ یک نویسنده روس به نام آلکسیی نیکولایویچ تولستوی، تصمیم گرفت براساس داستان «پینوکیو» ایتالیایی، قصه‌ای برای کودکان اتحاد جماهیر شوروی بنویسد به نام «کلید طلایی یا ماجرهای بوراتینو». شخصیت بوراتینو براساس همان کاراکتر پسرک چوبی شکل گرفته، اما با تفاوت‌هایی که این شخصیت را بسیار در میان کودکان شوروی محبوب کرد. بوراتینو، مانند پینوکیو توسط یک پیرمرد نجار ساخته می‌شود، اما به دلیل اشتباه این نجار دماغش دراز ساخته شده و هرچه مرد نجار سعی می‌کند پسرک را راضی کند تا دماغ او را ترمیم کند، این اتفاق نمی‌افتد. بوراتینو هم مانند پینوکیو با افراد خوب و بدی سر راه زندگیش روبرو می‌شود که داستان‌های جالبی برای او به وجود می‌آورند. در سال ۱۹۵۹، زمانی که هنوز صنعت انیمیشن‌سازی در روسیه بسیار نوپا بود، ایوان ایوانف، کارگردان روس، این داستان را با استفاده از روش انیمیشن سنتی تبدیل به یک فیلم سینمایی کرد. انیمشن سنتی همان برداشت‌های فریم به فریم از روی نقاشی‌های طلقی است. این فیلم اولین جایزه یک فیلم انیمیشنی روسی را در تاریخ روسیه دریافت کرد.

۳. پینوکیو در فضا (Pinocchio in Outer Space)

 

  • کارگردان: رای گاسنس
  • محصول: بلژیک و آمریکا ۱۹۶۵

سال ۱۹۶۳، شرکت فیلمسازی آمریکایی فیلمیشن (Filmation) که تنها چند ماه از تاسیسش می‌گذشت، تصمیم گرفت اولین محصول انیمیشنی خود را براساس داستان پینوکیو تولید و عرضه کند. اما با تغییراتی در داستان اصلی و متفاوت از آنچه در دو نسخه سینمایی قبل دیده شده بود. در این فیلم قرار بود پینوکیو به فضا برود و تحقیقاتی را بر روی مریخ انجام دهد. در این داستان ملخ کوچکی که همیشه با پینوکیو صحبت می‌کرد هم حضور نداشت و شخصیت‌های تازه‌ای به قصه اضافه شده بودند. فیلم «پینوکیو در فضا» توسط یونیورسال پیکچرز عرضه شد. با وجود بهره گرفتن از داستانی جدید و فضایی، اما این نسخه نتوانست در شهرت و گیشه به پای پینوکیو تولید شده در سال ۱۹۴۰ برسد.

۴. ماجراجویی تورلیس (Turlis Abenteuer)

  • کارگردان: والتر بک
  • محصول: آلمان شرقی ۱۹۶۷

در اواسط دهه ۶۰ میلادی زمانی که نزدیک به دو دهه از تقسیم‌بندی آلمان به دو بخش شرقی و غربی می‌گذشت، بخش شرقی این کشور برای اثبات خوکفایی دست به تولید و کپی‌برداری از محصولات مشهور جهان با توانایی خود می‌زدند. به همین دلیل تولید انیمیشن و فیلم‌های مخصوص کودکان هم در لیست کارهایی که باید در انجام آن قدرت‌نمایی می‌کردند، اضافه شده بود. «پینوکیو» که اسم آلمانی آن «ماجراجویی تورلیس» گذاشته شد، براساس همان داستان مشهور ایتالیایی، در سبک ترکیبی رئال و عروسکی ساخته و به اکران رسید. قصه این فیلم هیچ تفاوتی با داستان اصلی ندارد اما اهمیت آن از این جهت است که اولین فیلم سینمایی با حضور بازیگران واقعی است که از داستان پینوکیو اقتباس شده است.

۵. عروسکی به نام پینوکیو (Un burattino di nome Pinocchio)

  • کارگردان: جولیانو سانچی
  • محصول: ایتالیا ۱۹۷۲

در اواخر دهه ۳۰ میلادی سینمای ایتالیا در تلاش بود تا داستان پینوکیو را به شکل انیمیشنی عرضه کند، اما این پروژه موفق نشد. بلاخره پس از اقتباس‌های متفاوت از کشورهای مختلف از داستان «پینوکیو»، ایتالیا هم موفق شد تا از این داستان بومی خود، انیمیشن بسازد. نتیجه تولید فیلم سینمایی فانتزی بود که با معیارهای هنر ایتالیایی همخوانی داشت و توانست این داستان را بیش از پیش در کشور ایتالیا به شهرت برساند. سازندگان این فیلم برای هرچه نزدیک‌تر شدن به داستان اصلی کارلو کلودی، در طراحی فیلمنامه از نوه‌ها و وکلای خانوادگی کلودی کمک گرفتند. نقاشی‌های پس زمینه این انیمیشن توسط یک نقاش ایتالیایی براساس اصول هنرهای تجسمی این کشور کشیده شد و حتی پری مهربان داستان را براساس ویژگی‌های ظاهری مریم مقدس در ایتالیا خلق کردند. با وجود اینکه ۵ سال پس از تولید این فیلم، یک شرکت آمریکایی این اثر ایتالیایی را به انگلیسی دوبله و عرضه جهانی کرد، اما بازهم نتوانست موفقیت نسخه تولید شده از سوی والت‌دیزنی ‌را تکرار کند. در خود ایتالیا یک مینی سریال هم از این فیلم تولید و پخش شد.

۶. ماجراهای بوراتینو (The Adventures of Buratino)

  • کارگردان: لئونید نچاوای
  • محصول: شوروی ۱۹۷۵

سینمای اتحاد جماهیر شوروی ۱۶ سال پس از ساخت نسخه انیمشینی براساس داستان «ماجراجویی بوراتینو» در سال ۱۹۵۹، دوباره سراغ این داستان رفت تا این بار با اقتباسی رئال و نه انیمیشنی این قصه را به تصور بکشد. این فیلم با بازیگران کودک ساخته شده بود و بیشتر برای پخش تلویزیونی آماده شد، اما به دلیل استقبال از آن نسخه سینمایی، در سینماها هم اکران شد. بیشتر بازیگران کودکی که در این فیلم حضور دارند، بعدها از بازیگران مشهور کشور بلاروس شدند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در کشورشان به کار بازیگری ادامه دادند.

۷. ماجراهای پینوکیو (Piccolino no Bōken)

  • کارگردان: شیوگئو کوشی
  • محصول: ژاپن ۱۹۷۶

این نسخه اقتباس شده از «پینوکیو» در قالب سریال انیمیشنی عرضه شده و برای ایرانی‌های متولد دهه ۵۰ و شصت، خاطره‌انگیز‌ترین نسخه تصویری از این داستان قدیمی است. شرکت  ژاپنی انیمیشن سازی نیپون که از ابتدا با سیاست ساخت انیمیشن‌ها از روی داستان‌های فولکور قدیمی جهان شکل گرفته بود، در سال ۱۹۷۶ سراغ داستان «پینوکیو» رفت. داستانی که تا آن زمان چندین بار دست‌مایه کار فیلم و سریال‌سازان در کشورهای مختلف قرار گرفته بود. اما ژاپنی‌ها با اضافه کردن برخی شخصیت‌ها و دنباله‌دار کردن ماجرا این سریال را در ۵۲ اپیزود عرضه جهانی کردند. تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هم که در دهه شصت شمسی رابطه خوبی با آثار تلویزیونی ژاپنی داشت، این مجموعه را از تلویزیون ژاپن خریداری، دوبله و پخش کرد. دوبلورهای این سریال در ایران، مانند ناهید امیری و مرتضی احمدی، این مجموعه را بسیار ماندگار کردند.

۸. پینوکیو و امپراتور شب (Pinocchio and the Emperor of the Night)

  • کارگردان: هال ساترلند
  • محصول: آمریکا ۱۹۸۷

شرکت فیلمسازی فیلمیشن که در سال ۱۹۶۵ سعی کرده بود رقیبی برای فیلم انیمیشنی «پینوکیو»، تولید دیزنی بسازد، پس از ۲۲ سال دوباره تلاش کرد تا این داستان را به شکل دیگری روایت کند. اما با این تفاوت که قصه‌ی «پینوکیو و امپراتور شب» از یک سال پس از اینکه پینوکیو تبدیل به یک پسر واقعی می‌شود، آغاز شده و با طرحی متفاوت پیش می‌رود. با این وجود، دیزنی به دلیل اینکه بدون اجازه ادامه طرح او ساخته شده، از سازندگان این فیلم شکایت کرد. این فیلم شکست تجاری بسیار بدی برای فیلمیشن و نیو ورود پیکچرز بود. چون با وجود بودجه ۱۰ میلیون دلاری تنها ۳ میلیون دلار فروش کرد و این شکست یکی از دلایلی بود که به انحلال شرکت فیلمیشن انجامید. «پینوکیو و امپراتور شب» داستان ماجراجویی‌های تازه پینوکیو در جهان است.

۹. چشم پینوکیو (OcchioPinocchio)

  • کارگردان: فرانچسکو نوتی
  • بازیگران: فرانچسکو نوتی، کیارا کسلی
  • محصول: ایتالیا ۱۹۹۴

فرانچسکو نوتی، کارگردان و بازیگر مشهور ایتالیایی، در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفت داستانی فانتزی اما جنایی را با قصه قدیمی ایتالیایی پینوکیو ترکیب کند و یک فیلم متفاوت در سینمای آن روزها بسازد. داستان درباره پسر جوانی تنهایی است که در یک خانه سالمندان کارهای خدماتی انجام می‌دهد. او به دلیل دماغ گنده‌ای که دارد به پینوکیو مشهور است. پس از مدتی پدر گم‌شده او پیدا می‌شود و پینوکیو در ادامه داستان وارد ماجراهای باورنکردنی می‌شود که حتی او را به یک قتل می‌کشاند. تنهایی پینوکیو، پیدا شدن پدرش پس از مدتی و تغییر رفتار او از یک پسر آرام به یک شرور، طرح معکوس از داستان اصلی پینوکیو است. این فیلم به دلیل اتفاقاتی که پیش از اکران برای تهیه‌کنندگان آن افتاد، نتوانست به موفقیت تجاری برسد و در بازار سینمای جهان هم دیده نشد.

۱۰. ماجراهای پینوکیو  (The Adventures of Pinocchio)

 

  • کارگردان: استیو بارون
  • بازیگران: مارتین لاندو، جاناتان تیلور توماس
  • محصول: آمریکا ۱۹۹۶

این فیلم به عنوان یکی از ضعیف‌ترین اقتباس‌های سینمایی از داستان پینوکیو مشهور است. «ماجراهای پینوکیو» محصول مشترک چند شرکت فیلمسازی اروپایی و آمریکایی بود و توسط استیو بارون ایرلندی ساخته شد. خط اصلی داستان همان ماجرای پینوکیو کارلو کلودی است، اما با این تفاوت که دیگر فرشته مهربانی وجود ندارد. در اینجا داستان با یک ماجرای عاشقانه درباره ژپتو و معشوقه قدیمی‌اش گره می‌خورد که قصه تبدیل شدن پسرک چوبی به یک بچه واقعی هم از این خرده روایت به نتیجه می‌رسد. این فیلم با وجود شرکت‌های فیلمسازی مشهوری که پشت نام خود داشت، اما با شکست تجاری بدی روبرو شد. هزنیه‌های ساخت «ماجراهای پینوکیو» بیش از ۲۵ میلیون دلار بود اما تنها ۱۵ میلیون دلار فروش داشت. از طرفی در سایت راتن تومیتوز «ماجراهای پینوکیو» تنها ۳۵ درصد توانسته رضایت کاربرران را جلب کند.

۱۱. انتقام پینوکیو (Pinocchio’s Revenge)

  • کارگردان: کوین تنی
  • بازیگران: کندیس مکنزی ، لوییس ون‌برگن
  • محصول: آمریکا ۱۹۹۶

این فیلم یک محصول ویدیویی است. این نوع محصولات در دهه ۹۰ میلادی که هنوز پلتفرم‌های پخش جای خود را در میان مردم باز نکرده بود، چندان مورد توجه طرفداران سینما نبود. «انتقام پینوکیو» به دلیل ترکیب یک ایده ترسناک با قصه اصلی پینوکیو، اولین روایت ترسناک و جنایی از این داستان بود و می‌توانست جایگاه ویژه‌ای در میان آثار اقتباس شده از این قصه قدیمی باشد. اما فیلمنامه و ساخت ضعیف، این فیلم را با نقدهای بسیار منفی روبرو کرد. «انتقام پینوکیو» درباره یک زن وکیل است که در پرونده‌ای که با یک قاتل روبرو شده بود، عروسکی بی استفاده را از میان وسایل قاتل، برای دختر خود به خانه آورده. این عروسک یک پسرک چوبی با نام پینوکیو است و می‌خواهد انتقام بگیرد.

۱۲. ماجراهای جدید پینوکیو (The New Adventures of Pinocchio)

 

  • کارگردان: مایکل اندرسون
  • بازیگران: مارتین لاندو، اودو کایر، گابریل تامسون
  • محصول: آمریکا ۱۹۹۹

شرکت فیلمسازی نیولاین سینما که در سال ۱۹۹۶ فیلم «ماجراهای پینوکیو» را ساخت، با وجود شکست تجاری که داشت، تصمیم گرفت با حضور یک کارگردان باسابقه‌تر دنباله همان فیلم را در سال ۱۹۹۹ تولید کند. این شرکت مایکل اندرسون را برای کارگردانی انتخاب کرد. اندرسون کارگردان انگلیسی هالیوود بود که از آثار مشهورش می‌توان به «دور دنیا در هشتاد روز» اشاره کرد. این کارگردان علاقه زیادی به داستان‌های علمی و تخیلی داشت. به همین دلیل قرار گرفتن او در جایگاه کسی که قرار بود پروژه «ماجراهای پینوکیو» را از یک شکست به یک موفقیت در گیشه تبدیل کند، انتخاب اشتباهی نبود. اما فیلمنامه‌ی ضعیف و کهولت سن اندرسون باعث شد، او هم نتواند این پروزه را نجات دهد. «ماجراهای جدید پینوکیو» هم مانند قسمت قبل نه مخاطبان را راضی کرد و نه منتقدان. داستان این فیلم پس از پایان یافتن قصه اصلی پینوکیو و با رویکردی جدید به این ماجرا شروع می‌شود. یعنی اینبار قرار است پدر ژپتو با خوردن اکسیری تبدیل به یک عروسک چوبی شود.

۱۳. هوش مصنوعی (A.I. Artificial Intelligence)

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: جود لا و هالی جوئل آزمنت
  • محصول: آمریکا ۲۰۰۱

متفاوت‌ترین اقتباس سینمایی که از داستان پینوکیو ساخته شده فیلم «هوش مصنوعی» اسپیلبرگ است. البته این فیلم اقتباس مستقیم از این داستان نیست، اما ارجاعات فراوان و پررنگی در آن، داستان پینوکیو را به یاد می‌آورد. داستان «هوش مصنوعی» در صدها سال آینده روایت می‌شود. زمانی که برای فرزندآوری قوانینی وجود دارد و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند ربات پرورش دهند. این موضوع پای عروسک‌های انسان‌نما را به زندگی آدم‌ها باز کرده که باید به آنها عشق ورزیدن را آموزش داد. روابط متفاوت یک پدر و مادر با رباتی که به عنوان فرزند قبول کرده‌اند، خط داستانی اصلی این فیلم علمی تخیلی است. داستانی که با پیش رفتن و خواست این ربات برای تبدیل شدن به بچه واقعی بیش‌ از هرچیز پینوکیو را به یاد می‌آورد. استیون اسپیلبرگ که از سوی استنلی کوبریک برای ساخت این ایده انتخاب شده بود، با مرگ کوبریک خود را وقف ساخت «هوش مصنوعی» کرد و در نتیجه به یکی از فیلم‌های موفق در این ژانر تبدیل شد که در جشنواره‌های مختلف بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

۱۴. پینوکیو (Pinocchio)

  • کارگردان: روبرتو بنینی
  • بازیگران: روبرتو بنینی، نیکولتا براسچی و کیم روسی استوارت
  • محصول: ایتالیا ۲۰۰۲

پس از دو دهه دوباره سینمای ایتالیا سراغ قصه قدیمی و مشهور کشور خود رفت و تصمیم گرفت با نگاهی طنز و فانتزی به این داستان، فیلم جدید «پینوکیو» را تولید کند. روبرتو بنینی، کارگردان، بازیگر و طنزپرداز، مشهور ایتالیایی مسئول ساخت این فیلم شد و بازی در نقش اصلی یعنی خود پینوکیو را هم برعهده گرفت. در این فیلم از هیچ عروسکی استفاده نشد و بیشتر محصولی برای بزرگسالان بود. به همین دلیل مخاطب کودک خود را تقریبا از دست داد. «پینوکیو» توانست در ایتالیا و فستیوال‌های داخلی این کشور بسیار مورد توجه قرار بگیرد و جوایز زیادی هم در رشته‌های بازیگری، کارگردانی و موسیقی بدست‌آورد. اما در سطح جهانی نتوانست چندان دیده شود. حتی در فستیوال تمشک طلایی که هر سال در آمریکا برگزار می‌شود در رشته دوبله تمشک بدترین بازیگری دوبله را در قسمت فیلم‌های غیرانگلیسی زبان بدست‌آورد.

۱۵. پینوکیو ۳۰۰۰  (Pinocchio 3000)

  • کارگردان: دانیل روبیچود
  • صداپیشه‌گان: مالکوم مک‌داول، ووپی گلدبرگ و هاوی ماندل
  • محصول: ۲۰۰۴

همانطور که از اسم این فیلم انیمیشنی مشخص است، قرار است پینوکیویی را ببینیم که در سال ۳۰۰۰ زندگی می‌کند. البته اینبار این پسرک چوبی قرار است در قالب یک روبات به نمایش گذاشته شود. رباتی که در یک شهر خیالی زندگی می‌کند و ماجراهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. در واقع انیمیشن «پینوکیو ۳۰۰۰» بیشتر از آنکه اقتباسی از داستان اصلی پینوکیو باشد، با برداشتی از فیلم «هوش مصنوعی» ساخته شده. فیلم به دلیل هدف قراردادن مخاطب نوجوان، توانست گیشه‌ی خوبی داشته باشد، اما از نظر منتقدان چندان مورد توجه قرار نگرفت.

۱۶. پینوکیو (Pinocchio)

 

  • کارگردان: انزو دالو
  • محصول: ایتالیا ۲۰۱۲

آخرین اقتباس انیمیشنی  سینمای ایتالیا از داستان پینوکیو که تاکنون منتشر شده. «پینوکیو» با یک اقتباس وفادار به قصه اصلی، براساس «ماجراهای پینوکیو» نوشته کارلو کلودی ساخته شده. داستان این فیلم تفاوت زیادی با قصه اصلی ندارد و تنها اختلافات جزیی در حیواناتی که با پینوکیو همراه می‌شوند وجود دارد. «پینوکیو» یکی از فیلم‌های به نمایش درآمده در فستیوال ونیز در سال ۲۰۱۲ بود، اما شاید به دلیل پرداخت تکراری و بدون خلاقیت به داستان قدیمی، نتوانست نظر مخاطب و منتقدان را چندان جلب کند.

۱۷. پینوکیو (Pinocchio)

  • کارگردان: ماتئو گارونه
  • بازیگران: روبرتو بنینی، فدریکو ایلاپی، روکو پاپالئو
  • محصول: ایتالیا ۲۰۱۹

موفق‌ترین نسخه سینمایی ایتالیایی که از قصه پینوکیو ساخته شده. «پینوکیو» همان اتفاقات اصلی رمان را بازنمایی می‌کند، اما با استفاده از تکنیک‌های بصری پیشرفته و فضای خیال‌انگیزی که اینبار برای روایت آن استفاده شد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. این فیلم چندماه مانده به شیوع بیماری کرونا به صورت گسترده در سینماهای جهان به اکران درآمد و توانست ۳ برابر هزینه تولیدش، به سود برسد. در جشنواره‌های بین‌المللی مانند اسکار، گلدن گلوب، بفتا و… «پینوکیو» مورد تحسین قرار گرفت و در رشته‌های مختلف نامزد دریافت جایزه بود. در این فیلم روبرتو بنینی که خود پیش از این کارگردانی و بازیگری در نسخه‌ای دیگر از پینوکیو را برعهده داشت، نقش پدر ژپتو را بازی می‌کند.

۱۸. پینوکیوی گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

  • کارگردان: گیلرمو دل تورو
  • صداپیشه‌گان: گرگوری مان، ایوان مک‌گرگور، تیلدا سوینتن
  • محصول: آمریکا ۲۰۲۰

ماجرای ساخت این اقتباس انیمیشنی از پینوکیو در واقع به سال ۲۰۰۲ بر می‌گردد که نسخه ایتالیایی و فانتزی از این داستان ساخته شد. پس از آن گلیرمو دل تورو تصمیم گرفت، اقتباس خود را از این داستان در قالب یک استاپ موشن تولید کند. اما این پروژه که در سال ۲۰۰۸ کلید خورده بود با مشکل مواجهه و متوقف شد. در سال‌های بعد هر زمان که دل تورو تصمیم می‌گرفت دوباره ساخت این فیلم را از سرگیرد، با مشکلات مالی مواجهه می‌شد، تا اینکه بلاخره در اواخر سال ۲۰۱۷، ساخت دوباره آن کلید خورد و تا پایان سال ۲۰۱۹ فیلمبرداری و کارهای فنی آن به پایان رسید. اما شیوع کرونا و سایه سنگین آن بر سینمای جهان، باعث شد اکران  «پینوکیوی گیلرمو دل تورو» دو بار به تعویق بیافتد. در نهایت قرار است دسامبر امسال این فیلم بلاخره به پرده اکران برسد. دل تورو سال ۲۰۱۸ برنده اسکار کارگردانی برای فیلم تخیلی و فانتزی «شکل آب» شده و نتفلیکس به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران ساخته‌ی او درباره پینوکیو، به موفقیت این استاپ موشن بسیار امیدوار است. داستان «پینوکیوی گیلرمو دل تورو» مانند قصه اصلی در قرن نوزدهم اتفاق نمی‌افتد، بلکه قرار است پینوکیویی را ببینیم که در ۱۹۳۰ میلادی در ایتالیایی فاشیستی زندگی می‌کند.

۱۹. پینوکیو (Pinocchio)

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: تام هنکس و سینتیا اریوو
  • صدا پیشه‌گان: بنجامین ایوان اینسورث، جوزف گوردون لویت
  • محصول: آمریکا ۲۰۲۲

با انتشار اولین تریلر و تیزر تبلیغاتی فیلم «پینوکیو» در هفته‌های گذشته، خبر حضور تام هنکس در نقش پدر ژپتو، در لیست اخبار مهم هالیوود قرار گرفته. هنکس بازیگر میان‌سال و محبوب آمریکایی که نقش‌های مهم و به یادماندنی در فیلم‌هایی مثل «مسیر سبز»، «فارست گامپ» و «نجات سرباز رایان» از او دیده‌ایم، حالا کاراکتر ژپتو مهربان را برعهده گرفته است. یکی از نکات مهم فیلم جدید «پینوکیو» بازسازی و وفادار بودن به اولین و محبوب‌ترین نسخه سینمایی از این داستان است که در سال ۱۹۴۰ ساخته شده. «پینوکیو» قرار است در آخر تابستان ۲۰۲۲ در سراسر جهان اکران شود. این فیلم یک لایو اکشن و ترکیبی از هنرمندان زنده و تصاویر کارتونی است و باید منتظر بود و دید به چه میزان از این نسخه جدید استقبال خواهد شد.


منبع: دیجی‌مگ
نویسنده: سوسن سیرجانی