فیلم بلند مستند داستانی «زاغه» به کارگردانی «علیرضا سردشتی»،که به بیست‌ویکمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم «آپوریا»ی کره‌ی جنوبی (Aporia International Village Film Festival) راه یافته بود، اکنون برنده جایزه‌ی بهترین مستند بلند شد.

چارسو پرس: به نقل از روابط‌عمومی گروه، مستند داستانی «زاغه» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا سردشتی، همراه با فیلم کوتاه داستانی «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» ساخته‌ی «سحر خوشنام» از ایران به مسابقه بیست‌ویکمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم «آپوریا» (Aporia International Village Film Festival) راه پیدا کرده بودند که در نهایت فیلم «زاغه» موفق به کسب جایزه‌ی بهترین مستند بلند از این جشنواره شد.

این فیلم پس از مراسم افتتاحیه جشنواره «آپوریا» در شهر اینچئون کره‌ی جنوبی، با حضور عوامل در شهرهای سئول، اینجه، پاژو و DMZ به نمایش درآمد.

در جشنواره «آپوریا»،که از تاریخ 4 جولای تا 2 آگِست برگزار شد و در شهر اینجه به کار خود پایان داد،150 فیلم از 75 کشور جهان علاوه نمایش داده شدند.

فيلم «زاغه» در گونه‌ی سینمایی وحشت طبقه‌بندی شده و درباره‌ي زاغه‌هايي در روستاي «دنبليد» طالقان است.کارگردان این مستند همراه با يك زمين‌شناس وارد روستا می‌شود تا به بهانه‌ي زاغه‌ها، از باورهاي مردم روستا درباره‌ي جن و موجودات غيرطبيعي مطلع بشود. فرد زمين‌شناس به عنوان اول‌شخص در فيلم زاغه مقابل مردم روستا قرار دارد.

نویسندگی و کارگردانی مستند «زاغه» را علیرضا سردشتی بر عهده دارد و دیگر عوامل آن عبارتند از:

علیرضا سردشتی، زهرا معظمی‌گودرزي (تهیه‌کنندگان)، داود ملک‌حسینی (مدیر تصویربرداري)، جعفر سردشتی (مجري طرح)، م. شاهین محسنی (صدابردار)، زهرا معظمی‌گودرزي (مدیر تولید)، محسن جلدي (اصلاح رنگ و نور)، احسان معظمی‌گودرزي (زمین شناس)، هادي جلدي (تدوین)، پیام آزادي (موسیقی)، مهرداد اسماعیلی (صداگذار).

علیرضا سردشتی، دارای مدرک لیسانس ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر پردیس فارابی است و فعالیتش را از سال 1392 با همکاري در چند فیلم کوتاه به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. سپس در سال1394 به‌عنوان یکی از اعضاي تیم نویسندگان فیلم بلند داستانی «مکان» ساخته‌ی مهدی احمدپناه (1395)،که در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد، همکاری داشت.

فیلم مستند زاغه

نخستین فیلم کوتاه او در قالب مستندی به نام «دره‌ي آبی» سال 94 تولید شد که تندیس بهترین مستند کوتاه را از فستیوال red dirt film festival دریافت کرد. دومین فیلم مستند این فیلم‌ساز، پرتره‌اي به نام «از چوب» و سومین مستندش پرتره‌ای از «هوشنگ آزادی‌ور» با نام «چهار خواب براي پنج آواز» بود که در جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران در بخش سینما و ادبیات نمایش داده شد. مستند داستانی بلند «زاغه» چهارمین تجربه‌ی او در مسیر فیلم‌سازی بود. از دیگر فیلم‌های این کارگردان می‌توان به فیلم کوتاه داستانی «دیدار با مه» و «سردیک» اشاره کرد که فیلم آخر در مرحله‌ی پست‌پروداکشن قرار دارد. هم‌چنین سردشتی فیلم مستندی درباره‌ی چشم‌نظر در بندر گناوه ساخته که هنوز مراحل پست‌پروداکشن آن به پایان نرسیده است.

پخش بین‌المللی فیلم مستند «زاغه»، توسط «عاطفه رحمانی» انجام شده است.