چارسو پرس: در مقدمه کتاب میخوانیم: مایه شگفتی است که اینقدر طول کشید تا روانکاوری در نظریه فیلم جای پای محکمی بیابد. پیوند میان اندیشه روانکاوانه و سینما بهوضوح نمایان است. اینکه هر دوی آنها در یک سال آغاز شدند تماما تصادفی نیست. در سال ۱۸۹۵، فروید و یوزف برویر مطالعاتی در باب هیستری را منتشر کردند، و لویی و آگوست لومییر نخستین فیلمهایشان را در گراندکافه در پاریس نمایش دادند. نظریهپردازان فیلم اغلب این تقارن تاریخی را مورد التفات قرار دادهاند، اما فصل مشترک روانکاوری و سینما تنها سال سرآغازشان نیست. از خلال تحلیل رویاهاست که روانکاوری به مهمترین کشفیات خود نایل میشود، و تا به امروز، سینما همچنان یک کارخانه رویا، صورتی از رویاپردازی جمعی باقی مانده است.
در نوشته پشت جلد کتاب هم آمده است: نظریه روانکاوانه فیلم و "قاعده بازی"، درآمدی موجز و عاری از دشوارگویی بر نظریه روانکاوانه فیلم به دست میدهند و نیز نشان میدهد که چگونه این نظریه را میتوان به منظور تفسیر فیلم کلاسیک ژان رنوار به کار گرفت.
این کتاب پیدایش نظریه روانکاوانه فیلم را از بنیادهای آن در اندیشه زیگموند فروید و ژاک لکان و همینطور تحول آن را از خلال نمودهای معاصرش در آثار نظریهپردازانی همچون اسلاوی ژیژک و جون کاپجک پیجویی میکند. این درآمدِ تاریخی برای دانشجویان و پژوهشگرانی که مشتاق آشنایی بیشتر با این حوزه مهم از نظریه فیلم هستند سودمند است و مفاهیم نظریه روانکاوانه فیلم را از خلال تفسیر موشکافانه فیلم به عرصه کاربرد عملی میآورد.
«نظریه روانکاوانه فیلم و قاعده بازی» نوشته تاد مکگوان با ترجمه علی قاسمی در ۲۳۵ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۹۶ هزارتومان در فرهنگ نشر نو منتشر شد.