متاسفانه‌ی پیکره‌ی اداره کل هنرهای نمایش به پیکره‌ی عقب مانده‌ای می‌ماند که تناسبی با رشد تصاعدی بدنه‌ی تئاتر کشور و میزان هنرمندان فعال در آن ندارد. این‌ها میراثی است که به مدیریت آقای شفیعی رسیده و اکنون تلاش و همت و تدبیر ویژه‌ای می‌خواهد تا وضعیت به سامان شود.

 

سایت خبری تئاتر:  رحمت امینی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ ضمن تبریک به مهدی شفیعی برای انتصابش به عنوان مدیرکل جدید اداره‌ی هنرهای نمایشی، گفت:‌ مهدی شفیعی علاوه بر این‌که سال‌ها سابقه‌ی مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، دانش‌آموخته‌ی تئاتر نیز هست و کاملا با فضا و حاشیه‌‌های اداره کل هنرهای نمایشی آشناست. گرچه من او را فرد بی‌حاشیه‌ای می‌دانم و معتقدم که کار خودش را به خوبی بلد است اما اکنون قدم در مسیر پرحاشیه‌ای گذاشته است. اکنون او باید پاسخگوی نواقصی باشد که خودش مسئول به وجود آمدن آن نبوده است.
 
وی ادامه داد: اوضاع سال‌های اخیر تئاتر، اوضاع به‌سامانی نبوده است و نتیجه‌ی آن نیز از بین رفتن بخش زیادی از اعتماد هنرمندان به فضای تئاتر بوده است. اداره کل هنرهای نمایشی بدهی‌های زیادی دارد و وضعیت سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتر نامشخص و گاه اسف‌بار است. متاسفانه‌ی پیکره‌ی اداره کل هنرهای نمایش به پیکره‌ی عقب مانده‌ای می‌ماند که تناسبی با رشد تصاعدی بدنه‌ی تئاتر کشور و میزان هنرمندان فعال در آن ندارد. همه‌ی این‌ها میراثی است که به مدیریت آقای شفیعی رسیده و اکنون تلاش و همت و تدبیر ویژه‌ای می‌خواهد تا وضعیت به سامان شود.
 
امینی با بیان این‌که باید اعتماد از دست رفته‌ی هنرمندان تئاتر احیا و بازگردانده شود تصریح کرد: می‌دانم که مسلماً مهدی شفیعی عزیز حتما از مشاوره‌ی هنرمندان پیشکسوت و مدیران پیشین بهره خواهد گرفت که بسیار لازم است اما نباید وقت زیادی را برای کسب مشاوره صرف کرد. اکنون وقت انجام عمل است و باید گام به گام با رفع نواقص، سامانی به وضعیت حال تئاتر کشور داد. به نظر می‌رسد باید برخی از کارها به صورت جهادی و ضربتی انجام شود که این اقدام نیز تدبیر خاصی می‌طلبد.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌ در قدم‌های ابتدایی باید برای پرداخت بدهی‌ها تلاش و تدبیر مضاعفی لحاظ شود. همزمان نیز باید به وضعیت تماشاخانه‌ها و سالن‌ها و امور اجراها، رسیدگی گردد و حمایت از تولید نمایش‌ها با ساز و کار جدید و درست و مناسب احیا شود.
 
وی با اشاره به تقسیم‌بندی بدنه‌ی تئاتر به سه بخش کلی، توضیح داد:‌ به نظر من بدنه‌ی تئاتر به سه بخش عمده‌ی دولتی، خصوصی و تئاتر آزاد (کمدی‌های عامه‌پسند) تقسیم می‌شود. باید هر کدام از این بخش‌ها بازتعریف شده و جایگاه حمایتی آن‌ها نیز مشخص شود. از سوی دیگر باید شورای نظارت و ارزشیابی نمایش‌ها نیز سازمان‌دهی دوباره‌ای شود چرا که با حجم و کثرت تولیدات نمایشی امروز، این شورا نمی‌تواند جوابگوی تمام و کمال باشد که باید در ساز و کار آن شورا نیز بازنگری مجددی انجام شود. در کنار این موضوعات و مسائل تئاتر استان‌ها وجود دارد که اساساً مقوله‌ی ویژه‌ای است و نیاز به توجه مضاعفی دارد.
 
این پژوهشگر تئاتر هچنین به بلاتکلیفی سند توسعه‌ی تئاتر اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سند توسعه‌ی تئاتر نیز از جمله کارهای زمین مانده‌ی اداره کل هنرهای نمایشی است. این سند در دوره‌ی مدیریتی آقای خسرو نشان، تنظیم و تدوین شد اما بنا به شرایط زمانه‌ی خود، تصویبش مسکوت ماند و دولت نهم و دهم نیز بر آن، وقعی ننهاد. اکنون وقت آن است تا با بازنگری مجدد بر سند توسعه‌ی تئاتر برای به تصویب رساندنش همت گمارد.
 
دکتر امینی، ارتباط اداره کل هنرهای نمایشی با بدنه‌ی دیگر وزارتخانه‌های همسو، همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری را لازم توصیف کرد و اظهار داشت: نباید رابطه‌ی اداره کل هنرهای نمایشی با دیگر وزارت‌خانه‌ها و نهادیی چون حوزه هنری و صدا و سیما کمرنگ شود؛ چه بسا باید این ارتباط با شکل ویژه‌‌تری به نفع جامعه‌ی تئاتری مستحکم‌تر شود.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان گفت: حوزه هنری نیز همیشه و در همه‌ی ادوار، رابطه‌ی خوب و مطلوبی با اداره کل هنرهای نمایشی داشته است و هم اکنون نیز پشتیبانی خود را با توجه به خط‌ مشی‌های حوزه هنری از جامعه‌ی تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی خواهیم داشت. حوزه هنری با توجه به توانمندی و ظرفیتی‌هایی که دارد هم اکنون نیز در مسیر همکاری از هیچ‌ کوششی دریغ نخواهد کرد. امیدواریم مدیر کل جدید اداره‌ی هنرهای نمایشی در پناه خداوند، خدمتگزار موفق و صدیقی برای انقلاب و میهن اسلامی عزیزمان باشد.
 

گفتنی است مهدی شفیعی؛ روز سه‌شنبه 21 بهمن‌ماه؛ با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شد.

 

 

اخبار مرتبط:

اجرای یک تئاتر به محمود دولت آبادی تقدیم شد

پویا پیروز رام از «فصل نامه ناکوک» می گوید

نوید محمد‌زاده با یک کمدی جنگی به صحنه می‌رود

پیچیدگی های روابط زناشویی در«خشم شدید فیلیپ هوتس»

کارگاه بازیگری به شیوه متد اَکتینگ برگزار می شود

«خشم شدید فیلیپ هوتس» برای اهالی رسانه اجرا می شود

دیو را درون آدم ها جست و جو کرده ایم

جشن امضای نمایشنامه « کوکوی کبوتران حرم» در تئاتر شهر

آرزوی بابک حمیدیان برای چرخه اقتصادی سینما

دایره‌المعارف «نمایش‌های ایمانی جهان» به چاپ می‌رسد

سالن تئاتر جدید برای کودکان راه اندازی می‌شود

تئاتر جدید بهاره رهنما در فضایی مردانه

آذرنگ: یادآوری بخشی از رسالت هنرمندان

«بالابر غذا» به نفع کودکان سرطانی اجرا می شود

کاریکاتور هفته / بودن یا نبودن مسأله این است!