چهارمین نشست سایه‌ خیال عصر روز سه‌شنبه 12 بهمن‌‌ماه با حضور فائزه فیض طراح، پژوهشگر و استاد دانشگاه، رضا فیاضی نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر، بهزاد صدیقی نمایشنامه‌نویس، منتقد و ‌پژوهشگر تئاتر و مجید علم‌بیگی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و با موضوع نقش تئاترکودک و نوجوان در آموزش مهارت‌های زندگی (بخش اول، تئاتر خردسالان و پیش دبستانی) توسط خانه‌ تئاتر فر‌هنگسرای گلستان در خانه‌ فرهنگ ‌فدک برگزارشد.

 

سایت خبری تئاتر: در این نشست ابتدا بهزاد صدیقی درباره‌ ارتباط نمایشنا‌مه‌خوانی "لولوی آوازخوان" با موضوع نقش تئاترکودک و نوجوان در آموزش مهارت‌های زندگی گفت: موضوع این نمایشنا‌مه که نوشته‌ رضا فیاضی برای گروه‌ سنی خردسالان و کودکان پیش‌دبستانی است با موضوع این نشست ارتباط نزدیکی دارد و انتخاب این اثر به همین دلیل است که در این نمایش‌نا‌مه، موضوع و مسئله‌ی بهداشت فردی خردسالان و کودکان در آن از طریق نمایش به این گروه سنی آموزش داده‌می‌شود.

وی افزود: امروزه نقش و تأثیر تئاتر کودک و نوجوان بر هریک از مخاطبان آن برکسی پوشیده نیست و بدون تردید نقش هنرها اعم از تئاتر ، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... در امر تربیت و آموزش و پرورش کودک و نوجوان بسیار زیاد است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای رشد فکری و ذهنی و خلاقیت‌های کودکان از هنر تئاتر کوک و نوجوان و سایر هنرها استفاده می‌کنند.

این پژوهش‌گر و نمایشنا‌مه‌نویس در ادامه یادآورشد: در این نشست و دو نشست آتی سایه‌ خیال که در بهار 93 برگزار خواهدشد، مبحث نقش تئاتر کودک و نوجوان در آموزش مهارت‌های زندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از آن‌جا که چنین مباحثی همانند بسیاری دیگر از مباحث تئاتر کودک و نوجوان و مباحث آموزشی و تربیتی درکشور ما مغفول مانده، بنابراین هر چه‌قدر درباره‌ این مسئله بحث و پژوهش شود، باز هم کم است. بسیاری از والدین و حتا مربیان امور تربیتی و پرورشی از این موضوع آگاه نیستند و نمی‌دانند که هنرهایی مثل تئاتر و موسیقی کودک و نوجوان در رشد و پرورش و تربیت خردسالان، کودکان و نوجوانان میتواند تأثیرگذار باشد و چه‌قدر در امر آموزش درس مدارس آن‌ها مهم است و چه‌قدر می‌توان از طریق این هنرها و به خصوص تئاتر کودک و نوجوان مواد و مباحث درسی را به آ‌ها بهتر راحت‌تر یادداد.

صدیقی در ادامه اضافه‌ کرد: به نظر می‌رسد نهاد‌هایی مثل آموزش و پرورش از استفاد‌های تئاتر کودک و نوجوان غافل هستند و می‌باید برای آ‌گاهی بیشتر مدیران ارشد نهاد آموزش و پرورش و نیز ار‌گان‌هاو ساز‌مان‌هایی که فعالیت‌هایی مربوط به کودکان و نوجوانان دارند مثل سازمان بهزیستی، کانون اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان و ... سمینار و کنگره برگزارشود تا اهمیت این موضوع برایشان تبیین و روشن شود.

در ادامه‌ی این نشست رضا فیاضی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از گروه اجرایی نمایشنا‌مه‌خوانی لولوی آواز‌خوان و با اشاره‌ به این که چند سال پیش این نمایشنا‌مه‌ را بر اساس قصه‌ای از مرجان کشاورزی نوشته است، گفت: این نمایشنا‌مه امسال در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان کاندیدای کتاب سال بوده و خوش‌حالم که این اثر دیده شده‌است . من در این نمایشنا‌مه برای اهمیت بهداشت شخصی کودکان پیش‌دبستانی و یاد دادان کار‌هایی مثل مسواک زدن راه دیگری به غیر از پند و نصیحت انتخاب و پیش‌نهاد کردم و در واقع اثر ضدتربیتی مسواک زدن و بهداشت فردی را نمایش و نشان دادم.

وی در ادامه افزود: کوشش من این بوده تا با نمایش کار‌هایی را که بچه‌ها از آن بی‌زارند و معمولن دوست ندارند انجام دهند مثل حمام کردن و شانه کردن مو‌های سرشان و یا حتا آواز خواندن غیر ترسناک را به آن‌ها یاددهم و آنان متوجه تأثیرات منفی این نوع کار‌ها بکنم. این اثر را سال‌ها پیش درکانون اجراکردم و اگر شرایط تولید آن فراهم شود مجددن اجرا خواهم‌کرد.

در بخش دیگری از این نشست فائزه فیض استاد دانشگاه، طراح عروسک و تئاتر کودک و نوجوان و پژوهشگر گفت: موضوع نمایشنا‌مه‌ "لولوی آوازخوان" که مرتبط به موضوع این نشست است، تربیت معکوس را در پیش‌گرفته که امروزه در کشور‌های پیش‌رفته‌ دنیا به عنوان یک روش و متد آموزشی از آن استفاده‌ می‌شود و در این کشور‌ها رایج است. امروز از این که به کوکان دائمن پند و نصیحت‌های تکراری شود، پرهیز می‌کنند چون دیگر تأثیری ندارد و از طریق تئاتر کودک و نوجوان، داستان کودک، حجم‌سازی و نقاشی برای آموزش و پرورش و تربیت آنان از روش‌های معکوس تربیتی استفاده‌می‌کنند. به عنوان مثال در فرانسه کتابی برای کودکان دبستانی منتشر شده‌است که کلمات زشت در سطح سن آنان دیده‌می‌شود. به این ترتیب کودکان از طریق خواندن این کتاب متوجه می‌شوند که چرا نباید کلمات زشت را استفاد‌ه‌ کنند. این کتاب به نوعی تربیت معکوس را برای کودکان پیش‌نهاد می‌کند. در نمایش‌نا‌مه‌ "لولوی آواز‌خوان" نیز چنین اتفاقی می‌افتد و برای آن‌که شخصیت خردسال ‌این اثر از امجان ندادن کار درست آگاه شود و تنبیه‌شود، مسواک زدن یا شانه‌کردن مو‌ها را به عنوان عنصر تربیتی ضد معکوس پیش‌نهاد می‌کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز دنیای نابغه‌ها نیست بل‌که دنیای ابر نابغه‌‌هاست و کودک خیلی باهوش الزاما کتاب به‌دست نیست بلکه‌ او در پاسخ ‌به سوال‌ها، متفاوت از دیگر کودکان جواب می‌دهد و در حل‌‌کردن مسائل مختلف، مهارت‌های دیگری دارد.

او همچنین در ادامه با اشاره به این که از طریق اجرای تئاتر برای خردسالان و کودکان پیش‌دبستانی می‌توان بر‌نا‌مه‌ریزی ‌کرد، یادآور شد: دولت می‌تواند در پارک، در فضای عمومی، در مدرسه ، در‌خانه با نمایش ‌خلاق و تئاتر آموزشی یا تئاتر خیابانی کودک و نوجوان بسیاری از مهارت‌های زندگی را به آنان یاد و آموزش دهد. امروزه ثابت‌شده که نوزادان از شش ماهگی می‌توانند تئاتر ببینند اما نمی‌توانند داستان و درام آن را بفهمند ولی می‌توانند موسیقی رنگ ، حجم آن را درک کنند ولی بچه‌ها از دوسالگی می‌توانند داستان نمایش را درک کنند.

این پژوهشگر تئاتر در ادامه‌ی سخنان خود نیز با اشاره به این که از نمایش خلاق در کشور‌های پیش‌رفته بیش از 60 سال است که استفاده‌می‌شود، گفت: این کشور‌ها برای نمایش خلاق سرمایه‌گذاری می‌کنند. چون بار آموزشی و تربیتی آن برای‌شان اهمیت دارد و مهم است و می‌دانند آموزش از طریق بازی و تئاتر بهتر جواب می‌دهد و با نمایش خلاق در مدرسه بسیاری از مشکلات خردسالان و کودکان را حل می‌کنند و از این ‌طریق بسیاری از مهارت‌های زندگی مثل انتخاب شغل و حضور در جامعه و ارتباط با دیگران و نحوه‌ی گفت‌وگو با افراد جامعه را یاد‌می‌دهند.

فیض در پایان این نشست گفت: خطر بزرگی که آینده‌ کودکان و نوجوانان ما را تهدید می‌کند این است که اگر دولت فکری به حال این گروه سنی نکند در آینده‌ با بسیاری از مشکلات عدیده رو‌به رو می‌شویم زیرا آنان با استفاده و سرگرم شدن ابزار دیجیتالی و کامپیوتری امروز، از یاد‌گرفتن و آموزش مهارت‌های زندگی غافل مانده‌اند و نمی‌توانند با جامعه ارتیاط برقرار کنند یا راه و هدف درست زندگی خود را در پیش گیرند و شغل مناسبی را برای خود انتخاب کنند. دولت باید برای این مسائل برنامه‌یزی کند و با آموزش مهارت‌های زندگی از خردسالی به فکر آینده‌ی کودکان باشد.

نمایشنا‌مه‌خوانی "لولوی آوازخوان" نوشته رضا فیاضی‌ به کارگردانی مجید علم‌بیگی با نقش‌خوانی مریم عسگری، ملیکا رضی و مجید علم بیگی برگزارشد.

 


اخبار مرتبط:
 

کاریکاتور هفته / برنامه های تئاتر در تلویزیون و رادیو نابود می شوند

نمایش «گمشده در یانکرز» تا 20 اسفند روی صحنه است

دلایل توقف برنامه «پرانتز باز»

در آخرین روزهای سال 93 چه نمایش هایی بر روی صحنه است؟

نگاهی به نمایش «کابوس شب نیمه آذر» به کارگردانی علی کشوری

اعلام اسامی آثار راه یافته به جشنواره نمایشنامه خوانی تئا‌تر باربد

بررسی جایگاه و تاثیر تئاتر دانشگاهی در بدنه‌ تئاتر کشور

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر سوره ماه

گزارش تصویری نمایش «مضحکه مرگ یزدگرد» کارگردان: رضا بهارلو