آزاده موسوی معتقد است از آنجا که «در جستجوی فریده» مستندی قصه‌گو و دراماتیک است موضوعش هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و همواره برای مخاطب تازگی دارد.

چارسو پرس: کارگردان مستند «در جستجوی فریده» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است گفت: فیلمنامه‌ای‌که ما نوشته بودیم بر این اساس بود که فیلم از هلند آغاز می‌شود که بعد از شناخت کاراکتر فریده در فضای زندگی و کار و رابطه با خانواده و... به ایران سفر می‌کند و با قطار به مشهد می‌رود و با سه خانواده آزمایش انجام می‌دهد که ما بر اساس مثبت و منفی بودن جواب آزمایش‌ها هر دو مسیر را طراحی کردیم که البته باید این توضیح را اضافه کنم که برخلاف فیلمنامه داستانی که در شروع فیلمبرداری باید فیلمنامه کامل نوشته شده باشد، نوشتن فیلمنامه مستند تا انتهای تدوین ادامه دارد.

موسوی درباره نقش کارگردان در شکل‌گیری مسیر اتفاقات فیلم گفت: در هر صورت ما به عنوان کارگردان همه مسیر فیلم و سرسکانسها را طراحی کرده بودیم اما در دو بخش هلند و ایران از نظر ماهوی و کارگردانی تفاوتهایی وجود دارد. در بخش هلند برای شناخت کاراکتر و سبک و سیاق زندگی‌اش موقعیتهایی را ایجاد کردیم که بیشتر می‌توانستیم چیدمان کنیم، ولی در بخش ایران وضعیت متفاوت بود و ما بیشتر سرفصل سکانس‌ها را می‌دانستیم ولی آنچه در صحنه‌ها مثل خانه، خانواده‌ها و یا آزمایشگاه و … اتفاق افتاد بیشتر مشاهده‌گر بودیم.

فیلم مستند در جستجوی فریده

این کارگردان درباره تأثیر معرفی «در جستجوی فریده» به اسکار در سینمای مستند ایران گفت: انتخاب یک مستند به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب جسورانه‌ای بود که با خود موج مثبتی در فضای سینمای مستند ایجاد کرد و باعث شد کسانی که هیچ وقت مخاطب سینمای مستند نبودند به تماشای این فیلم بنشینند و این یک موفقیت در مخاطب سازی برای این نوع سینما به حساب می‌آید.

وی درباره نقش اکران آنلاین در معرفی سینمای مستند به مخاطبان عام گفت: نمایش مستند در پلتفرم‌ها می‌تواند برای سینمای مستند بسیار کمک‌کننده باشد چون از آنجا که فیلم مستند بازیگرهای سلبریتی ندارد و ممکن نیست به محض اکران مردم برای دیدن فیلم راغب باشند که فیلم را سریع ببینند، این سینما برای جذب مخاطب نیاز دارد که مدتی زمان بگذرد و مردم دهان به دهان از فیلم مربوطه بشنوند و از خوب بودن فیلم باخبر شوند و بعد به تماشای آن بنشینند. به همین دلیل دیده شدن مستند نیاز به زمان بیشتری دارد و بنابراین پلتفرم‌ها که می‌توانند فیلمها را به مدتی طولانی در سایت خود داشته باشند فرصت بسیار خوبی برای این فیلمهای خاص ایجاد می‌کنند.

این کارگردان که فیلمش در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شده است در پایان اظهار کرد: از آنجا که این‌ فیلم یک مستند قصه‌گو و دارای لایه‌های پر تعلیق دراماتیک است گذشت زمان موضوع آن را کهنه نمی‌کند. در همین مدت کوتاهِ اکران آنلاین بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردم و الان کسانی را می‌شناسم که اصلا مخاطب مستند نبوده‌اند و با دیدن این فیلم اولین فیلم مستند زندگی‌شان را دیده‌اند و این برایم بسیار انرژی‌بخش است.

فیلم مستند در جستجوی فریده

در جستجوی فریده» برنده‌ تندیس بهترین فیلم مستند از جشن خانه‌ سینما، برنده‌ چهار جایزه از جشنواره سینماحقیقت، برنده‌ تندیس بهترین فیلم مستند از جشن حافظ و... است.
«در جستجوی فریده» داستان فریده است که ۴۰ سال پیش در ۶ ماهگی در حرم امام رضا(ع) در مشهد رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته‌شده و به هلند برده می‌شود. او که در طول این ۴۰ سال به ‌خاطر ترس از سفر به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش، به محل تولدش بازنگشته، جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش آغاز می‌کند و برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند ممکن است خانواده واقعی او باشند، ملاقات کند...

برخی از عوامل فیلم عبارتند از کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی، تهیه کنندگان : آزاده موسوی و کوروش عطایی، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، تدوینگر: حمید نجفی‌راد، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: انسیه ملکی، موسیقی: افشین عزیزی، تصحیح رنگ و نور: بیلی ویچگل، دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور، مدیر تولید (ایران) و عکاس: شاهین دانشفر، با حضور: الین فریده کونینگ و نگار رحیمی.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا