اسماعیل خلج معتقد است: تئاتر استان‌ها دارای ظرفیت بسیاری در زمینه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی است که نیاز به توجه و حمایت دارد.
 
 
سایت خبری تئاتر: اسماعیل خلج؛ هنرمند پیشکسوت تئاتر؛گفت: هفته‌ی گذشته در برنامه‌ی نمایش‌نامه‌‌خوانی "شعله‌های آبادان..." که به مناسبت روز خلیج فارس در حوزه هنری برگزار شد حضور داشتم. نمایش‌نامه‌ای که از زبان بومی به درستی استفاده کرده بود که اگر چنین نمی‌کرد، خصوصیات روحی و روانی کاراکترها از دست می‌رفت. نمایش‌نامه‌‌ای که شروع و اختتام خوب و نیز دیالوگ‌های کوتاه و موثری داشت.
 
وی ادامه داد: نمایش‌نامه‌ی "شعله‌های آبادان..." نمونه‌ای از متون تئاتر استان‌ها است که استعداد و توانمندی قلم هنرمندان شهرستانی را به رخ می‌کشد. باعث مباهات است که نمایش‌نامه‌ای از استان‌ها بتواند در تهران خودنمایی کند؛ چه بسا بارها در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌ی تئاتر فجر، دیده شده نمایشی از تئاتر شهرستان‌ها توانسته همه‌ی جوایز را تصاحب کند.
 
این نویسنده و کارگردان برجسته‌ی تئاتر، تصریح کرد:‌ اگر تئاتر استان‌ها رشد کافی داشته باشد تا بتواند تماشاگر خودش را داشته باشد، مرکزیت تئاتر، از تهران برداشته خواهد شد. در این صورت دیگر لزومی ندارد علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر استان‌ها به تهران مهاجرت کنند و با طی زندگی سخت، دچار سرخوردگی شوند.
 
وی افزود: رشد تئاتر استان‌ها، در کنار همت و تلاش هنرمندان، نیازمند حمایت مسئولان است. تئاتر در کشور ما،‌ هنر سودآوری به لحاظ مالی نیست و بدون پشتیبانی‌های دولتی، نمی‌تواند هنرمند خود را تامین کند. چند وقت پیش، کارگردانی، یکی از نمایش‌نامه‌های من را در نیاوران به صحنه برد و دستمزد من به عنوان نمایش‌نامه‌نویس یک کیف چرمی کوچک جیبی بود. منظورم این است فعالیت در تئاتر درآمدزا نیست و لازم است برای رشد و توسعه‌اش مورد حمایت‌های دولتی قرار گیرد.
 
اسماعیل خلج در مورد حمایت‌های حوزه هنری از تئاتر استان‌ها گفت: به نظرم مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حضور مدیری چون دکتر رحمت امینی که خود هنرمند مدبری است، حتما در حد توان خود از تئاتر استان‌ها حمایت می‌کند. اگر این کمک و پشتیبانی در بُعد آموزشی، اعزام استاد و معلم به شهرستان نیز پیگیری شود، بسیار خوب و موثر خواهد بود.
 
خاطرنشان می‌شود نمایش‌نامه‌ی "شعله‌های آبادان هیچگاه خاموش نمی‌شود" نوشته‌ی فریبا جعفری، با کارگردانی رضا بهارلو، روز پنجشنبه- 10 اردیبهشت‌ماه 94- به مناسبت روز ملی خلیج فارس در تماشاخانه‌ی مهر حوزه هنری نمایش‌نامه‌خوانی شد.
 

اخبار مرتبط:

محمد رحمانیان: «سینماهای من» تلفیق تئاتر و فیلم است

شرایط جسمی مرتضی خمسه‌ای رو به بهبودی است

چرا سالن اصلی تئاترشهر بازسازی نشد؟

برپایی شانزدهمین فستیوال تئاتر منطقه دریای سیاه در ترکیه

حسینی‌مهر «بوف کور» را آماده اجرا می‌کند

فرهاد تجویدی چهره ملی تئا‌تر مازندران شد

تماشاخانه ایرانشهر میزبان 2 نمایش می‌شود

تخفیف ۴۰ درصدی برای «ملاقات بانوی سالخورده»

زمان برگزاری جشنواره‌ی تئاتر کودک همدان مشخص شد

دوازدهمین جشنواره تئاتر کُردی برگزار می‌شود

رضا آشفته و کارگردانی نمایش برای کودکان

هشت سالن تئاتر شهر امسال دراستان ها ساخته می شود

38 نمایش در تهران روی صحنه است

کتاب «تاریخ‌های تئا‌تر» رونمایی می‌شود