بیست و پنجمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

چارسو پرس: بیست و پنجمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳، به نمایش فیلم تئاتر «فلیبگ» (۲۰۱۹) به نویسندگی فیبی والر بریج و کارگردانی ویکی جونز اختصاص داشت.


پس از نمایش این فیلم تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محسن خیمه‌دوز (منتقد تئاتر) برگزار شد.


عباس غفاری در این نشست گفت: همانطور که می‌دانید «فلیبگ» سریالی پرطرفدار است که تاکنون سه فصل از آن ساخته شده و جوایز زیادی را برده است. «فلیبگ» اصطلاحی است که به آدم‌های شلخته و بی‌ادب می‌گویند. این نمایش موجی را در انگلستان به وجود آورده است؛ اینکه در هرزه‌گویی تا کجا می‌توان پیش رفت.


بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران


محسن خیمه‌دوز هم در این نشست گفت: فیلمی را دیدیم که در ۲ بخش می‌توان درباره آن صحبت کرد. بخش مواجهه حسی و شناختی که مربوط به مخاطبان است و بخش تحلیلی و انتقادی که درباره آن با هم صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به بازخورد مخاطبان از این فیلم، افزود: باتوجه به حسی بودن این اثر، بخش مهمی از فیلم به بازخورد مخاطبان مربوط است. زیرا مواجهه حسی یک اثر به ویژه اثری که در آن مفاهیم جدی وجود دارد، آزمون خوبی است که بدانیم این فیلم موفق بوده یا خیر. علاوه بر این، بازخورد مخاطبان بخشی از تحلیل فیلم است. به هر حال باتوجه به صحبت‌های مخاطبان متوجه شدیم که فیلم موفق بوده است. متاسفانه در اینگونه آثار ما خیلی سطحی از این موضوع عبور می‌کنیم.


این منتقد در بخش دیگری از صحبت خود بیان کرد: ما در این نمایش وارد جهانی شدیم که مرزها در آن جابه جا شده است. محتوایی که نویسنده کار نوشته، از همین منظر است. نکته دیگری که در نمایش شاهد هستیم، این بوده که نمایش با زیرکی چیزی به نام عقل زنانه را به ما معرفی می‌کند.