مسعود دلخواه، مترجم و کارگردان، می‌گوید: جای یک بخش حرفه ای که کیفیت هنری جشنواره را نیز بالا می برد در جشنواره تئاتر شهر خالی است.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره تئاترشهر، دلخواه با این توضیح که باید یک بخش حرفه‌ای به جشنواره اضافه شود، افزود: لازم است از برخی هنرمندان و گروه‌های نمایشی حرفه‌ای که آثاری مناسب برای شهروندان دارند دعوت شود تا در جشنواره تئاترشهر اجرا داشته باشند. جای این بخش که به نوعی کیفیت هنری جشنواره را نیز بالا می‌برد خالی است.

کارگردان «دژاوو» برگزاری جشنواره تئاترشهر را ایده خوبی دانست که خیلی جوان است و هنوز خوب جا نیافتاده است.

وی با بیان این که جشنواره از این جهت خیلی با اهمیت است که می‌تواند تماشاگر عام و شهروندان را از هر قشر و سن و سالی را در برگیرد و ادامه داد: جشنواره تئاترشهر دارای بخش‌های مختلف است که از ویژگی‌های خوب به شمار می‌آید. اسم جشنواره «تئاترشهر» یعنی کل شهر است. بنابراین مربوط به تماشاگران خیلی خاص نمی‌شود و همه از کارمند، خانه‌دار، کارگر و روشنفکر می‌توانند از بخش‌های مختلف این جشنواره دیدن کنند.

این استاددانشگاه درباره استقبال هنرمندان جوان از جشنواره تئاترشهر توضیح داد: جوان‌ها از هر جشنواره‌ای استقبال می‌کنند چون فرصتی برای آن‌ها نیست و امکانات کم است. طبیعی است که بسیاری از نیروهای جوان به تئاتر حرفه‌ای راه پیدا نمی‌کنند و باید سال‌ها منتظر بمانند. حتی دانشجویان با استعداد و با تجربه می‌دانند گرفتن سالن خیلی خرج دارد.

کارگردان «دایی وانیا» ادامه داد: الان مسیر اشتباهی که تئاتر طی می‌کند کرایه دادن سالن اجرا است. سالن‌های دولتی به سالن خصوصی تبدیل شدند مثل سالن عروسی! و به غیر از تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر که هنوز به سالن عروسی تبدیل نشدند تالار وحدت و خیلی سالن‌های دیگر این رویه را دنبال می‌کنند. گویی تالار وحدت ملک خصوصی پدر فردی است. در حالی که این سالن‌ها متعلق به مردم و شهروندان است.

دلخواه با این توضیح که نباید یارانه دولت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری حذف شود، تاکید کرد: این امر حتا باید روز به روز بیشتر شود چون گروه‌های تئاتر و تئاتر خصوصی بخشی از بارفرهنگی دولت را به دوش می‌کشند. کار مهمی که وزارت ارشاد باید انجام دهد فعالیت فرهنگی است پس باید هر فعالیتی که به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند از طرف دولت به لحاظ مالی و امکانات حمایت شود در غیر این صورت آن فعالیت با شکست مواجه می‌شود و هنرمندان مایوس می‌شوند.

چهارمین جشنواره تئاترشهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 26 شهریور تا 2 مهر ماه 1394 برپا می شود.

 

اخبار مرتبط:

درباره‌ نمایش «سال ثانیه» / جایت را با من عوض کن

ثبت‌نام در کارگاه بازیگری «سپیده نظری‌پور» تمدید شد

«پزشک نازنین» در تئاتر باران خوانش می شود

نظر علی رفیعی درمورد نمایش«شنیدن»

سالن‌های میزبان جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی معرفی شدند

نمايش محيطي «دريچه» در تماشاخانه فانوس اجرا مي‌شود

نمایش محیطی «شهدای غواص» اجرا می‌شود

«پابرهنه در پارک» اثر نیل سایمون اجرا می‌شود

معرفی هیات داوران بخش مسابقه پوستر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

علی رفیعی: با تئاتر دولتی به جایی نمی‌رسیم

معرفی هیات بازبینی دو بخش جشنواره تئاتر شهر

«سعادت لرزان مردمان تیره روز» تمدید شد

اعلام مجالس شبیه خوانی جشنواره آیینی و سنتی

فراخوان دومین سوگواره مذهبی «خمسه» منتشر شد