مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است اجرای عمومی نمایش ها در سوگواره نمايشي "خمسه" به تقویت این گونه تئاتری خواهد انجامید.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه برگزاری برنامه هایی چون سوگواره نمايشي "خمسه" اقدامی حمایتی از تئاتر دینی محسوب می شود، اظهار داشت: از محسنات این سوگواره تک اجرایی نبودن آثار نمایشی است. در این راستا هر چه از اجراهای محدود جشنواره ای فاصله بگیریم موفقیت بیشتری نصیب گروه های تئاتری و وضعیت تئاتر کشور خواهد شد و سوگواره نمايشي "خمسه" به این موضوع توجه خوبي دارد، بنابریان توصیه من به برگزار کنندگان این سوگواره حمایت حداکثری از اجرای عمومی تئاتر دینی است.

نويسنده نمایشنامه «مجلس غريب تنهايي » با بیان اینکه بهتر است تئاتر دینی را از بدنه تئاتر تفکیک نکنیم، ادامه داد: از دیرباز در مناسبات ها و ایام خاص نمایش های ویژه ای داشته ایم. در محرم و صفر تعزیه خوانی، در ایام جشن و شادی برگزاری نمایش روحوضی و به فراخور ایام نقالی و پرده خوانی مرسوم بوده است و قاعدتا با توجه به روند تغییرات اجتماعی از این نوع نمایش ها همواره استقبال شده است، بنابراین شاید جدا کردن تئاتر دینی از بدنه تئاتر شایسته نباشد.

وی در توضیحی بیشتر افزود: در بسیاری از تئاترها شعائر دینی دیده نمی شود اما مفاهیم دینی به صورت مستتر در آن نهفته است. در کنار این دسته آثار، نمایش های مناسبتی وجود دارند که اشکال مذهبی را به پرده می کشند و در بخش هایی از سال و مناسبت های خاص دیده می شوند. قطعا سوگواره نمايشي "خمسه" نیز شامل هر دو دسته این آثار می شود و به یک دسته خاص از آثار نمایشی تعلق ندارد.

اين استاد دانشگاه با بیان اینکه پژوهش به دو شکل محض و کاربردی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شکل محض پژوهش آن چیزیست که در دانشگاه ها دیده می شود و تحقیق و پژوهش ابتدایی کارگردان و نویسنده پیرامون موضوع نمایش صورت کاربردی آن را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: می توان پیشنهاد داد که بخش پژوهش که در این دوره سوگواره اضافه شده به نوع  کاربردی تبدیل و از آن حمایت شود. به این معنا که در کنار گروه های داوطلب اجرا یک استاد مجرب و مسلط به پژوهش هاي عملی و نظری قرار گیرد. این اتفاق به غنی شدن آثار نمایشی کمک شایانی خواهد کرد.

امینی با اشاره به پژوهش محض خاطرنشان کرد: این نوع پژوهش وضع خوبی ندارد. به این دلیل که برای این منظور بودجه کافی در نظر نمی گیرند. پژوهش به اندازه یک کار عملی زمان می گیرد و اگر غیر از این اگر باشد به نگارش یک انشاء ساده شبیه می شود و نتیجه خاصی هم از آن استخراج نمی شود و فایده ای ندارد. یک پژوهشگر واقعی در یک فضای واقعی تحقیق می کند، زمان می گذارد و با صرف هزینه نتایجی را مدون می کند.

او در خصوص نقش شهرداری تهران در حمایت از تئاتر، گفت: در شهرداری تهران انسان هایی با حسن نیت وجود دارند و هنوز کسانی هستند که شرایط فرهنگی را درک می کنند و معتقدم شخص آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران در نگاه به مقوله هنر تئاتر، حسن نیت دارد اما فكر ميكنم در سيستم اجرايي مشکلاتي وجود دارد كه بايد تلاش كرد تا رفع شود.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: به این صورت که برنامه ریزی توسط مدیران سطوح بالاتر به خوبی انجام می شود اما در مسیر اجرایی شدن برنامه ها موانع غیرقابل پیش بینی توسط برخی عوامل در سطوح پایین تر مدیریتی ایجاد می شود كه كار را سخت مي كند.

وی در پایان یادآور شد: معتقدم حمایت شهرداری از مقوله هنر خصوصا تئاتر بايد بيشتر باشد. به نظرم متولی اصلی فرهنگ و هنر هر شهر، شهرداری است که در این زمینه می تواند حتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم تولیت بیشتری بر فضاهای فرهنگی و هنری جامعه داشته باشد.

گفتنی است دومين سوگواره نمايشي و آيين هاي مذهبي "خمسه" آبان و آذرماه سال جاري همزمان با ايام محرم و صفر در بخش های تئاتر صحنه اي، تئاتر ميداني و خياباني، عكس ، تعزيه، آيين هاي ديني و مذهبي ( مثل نقل مذهبي، پرده خواني و ... )  و پ‍ژوهش به دبیری حامد حریری و توسط فرهنگسرای ابن سینا برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری کارگاه تئاتر در مدرسه تئاتر سه نقطه

یادداشت حسین کیانی برای «مضحکه شبیه قتل»

آخرین وضعیت افتتاح تئاتر صبا و خاوران

آغاز اجرای نمایش «پشت سرتو نگاه نکن»

اجرای «کالیگولا» تمدید شد

نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر برگزار می‌شود

اجرای نمایش «غروب روزهای اول پاییز» در حوزه هنری

«مرده‌های بی‌کفن و دفن» نقد می‌شود

تورج اصلانی تیزر «مجلس انتقام‌جویی هملت» را می‌سازد

سیامک صفری به فیلم فرزاد مؤتمن پیوست

«مجلس انتقام‌جویی هملت» به صحنه می‌رود

اجرای نمایش خمره در نیاوران

«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در ایرانشهر

«نقل موسیقایی رستم و اشکبوس» در خانه نمایش افتتاح می‌شود

یادداشت منوچهر اکبرلو برای جشنواره تئاتر کودک همدان

گروه نمایش «پاپیون» به لهستان می‌رود