کارگردان نمایش "مضحکه دزدها" با اشاره به اقتباس از نمایشنامه "بالماسکه دزدها" نوشته ژان آنوی و نزدیک کردن شیوه کمدیا دلارته به نمایش تخت حوضی عنوان کرد حضور در نقش سیاه تخصص خاصی می‌طلبد که از عهده هر بازیگری برنمی‌آید.

پایگاه خبری تئاتر: هادی عامل هاشمی کارگردان نمایش "مضحکه دزدها" که این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در جشنواره آیینی سنتی کرده است به خبرنگار مهر گفت: این نمایش برای اجرا در جشنواره آیینی سنتی آماده شده بود و در اجرای عمومی نیز تغییر خاصی در کار به وجود نیامد جز اینکه به خاطر تغییر سالن نمایش از چهارسو به سنگلج، در میزانسن تغییراتی به وجود آوردیم.

وی درباره اقتباس از نمایشنامه "بالماسکه دزدها" نوشته ژان آنوی و ایرانیزه کردن کمدیا دلارته به شیوه تخت حوضی توضیح داد: آداپتاسیون سابقه طولانی در تئاتر ایران دارد. از زمان آخوندزاده و میرزا آقا تبریزی ورود تئاتر به ایران ازطریق آداپتاسیون آثار کمدی مولیر بوده است. آن نمایش‌ها هم ریشه های کمدیا دلارته داشتند. نمایشنامه "بالماسکه دزدها " جزو کمدی های متفاوت ژان آنوی است که در جوانی اش نوشته است. این متن برگرفته از آداب و رسوم فولکلور مردم فرانسه و بسیار بومی است.

عامل ادامه داد: زمانی که من متن نمایشنامه را خواندم متوجه شدم که این اثر قابلیت تبدیل شدن به نمایش ایرانی تخت حوضی را دارد بنابراین نگارش متن را به پویان غفاری پیشنهاد دادم. پروسه نگارش تقریبا یک سال طول کشید. نوشتن نمایشنامه توسط غفاری بسیار با سلیقه انجام شد و در روند اقتباس دسته دزدها خودشان را جای دسته احمد خان موید که از دسته های مطرح نمایش روحوضی بوده جا می زنند. این اتفاق به ایرانی شدن نمایش و پرداختن به نمایش تخته حوضی کمک فراوانی کرد. اما چارچوب و پلات اصلی نمایشنامه اصلی تغییر زیادی نکرد و ما بیشتر تلاش کردیم وقایع را به سمت نمایش های ایرانی سوق دهیم.

این کارگردان در ارتباط با شبیه بودن وقایع نمایش به فیلم "پرده آخر" واروژ کریم مسیحی گفت: ممکن است شباهتهایی بین این نمایش و فیلم "پرده آخر" وجود داشته باشد اما نمایش ما پیچیدگی و فضای معماگونه "پرده آخر" را ندارد و بر وقایع و اتفاقات نمایش تخت حوضی استوار است.

کارگردان " افسانه ببر" در ارتباط با بهره گیری از بازیگران جوان در این نمایش گفت: برای اجرای این نمایش تصمیم گرفتم از بازیگران جوانی که تا به حال کمتر تجربه بازی در نمایش های تخت حوضی را داشته اند استفاده کنم. بازیگرانی که وقت و انرژی و علاقه برای ماه‌ها تمرین و حضور در نمایشی به شیوه تخت حوضی را داشته باشند. آماده شدن برای اجرای این نمایش 9 ماه طول کشید. تمرین‌های ما با حرکات مختلف بدنی و آکروبات همراه بود و بچه ها تلاش زیادی برای آماده شدن کردند.

وی متذکر شد: حضور در یک نمایش سنتی ایرانی مهارت و تخصص خاصی را می طلبد. 90 درصد بازیگران ما جرات ندارند لباس سیاه بر تن کنند چون حضور در چنین نقش هایی پیچیدگی و مهارت نیازمند است که از هر بازیگری ساخته نیست.

عامل درباره بهره گیری از قاب های نقاشی مختلف و تصاویر کوچه و بازار در این نمایش به جای طراحی صحنه توضیح داد: کلا در اجراهای اولیه نمایش‌های کمدیا دلارته تا قبل از ورود به دوره الیزابتن از تصاویری در پس زمینه استفاده می‌شده است که عمق میدان نداشتند اما به تدریج استفاده از این تصاویر پیشرفت می کند. در این نمایش نیز تلاش کردم فقط از تصویر انتهای صحنه استفاده نکنم و علاوه بر بهره گیری از تصاویر دارای پرسپکتیو، برش های عمودی را هم به برخی از این تصاویر اضافه کنم.

وی در پایان درباره حمایتی که از این نمایش شده است گفت: قرارداد نمایش ما با گیشه است و 80 درصد از فروش بلیت ها به ما تعلق می گیرد. البته کمک هزینه ای هم به خاطر حضور اثر در جشنواره آیینی سنتی به ما تعلق گرفته است که یک سوم برآورد هزینه های گروه را متقبل شده است اما باز هم این مقدار کمک مالی جوابگوی 9 ماه تمرین بچه های گروه نیست.

این نمایش داستان سه دزد سابقه دار را به نمایش می گذارد که برای خلاص شدن از دست ماموران نظمیه تصمیم می گیرند به لباس بازیگران تقلید در آیند و وارد منزل بیوه سردار مفخم شوند که همین امر موجب اتفاقاتی می شود که داستان نمایش را شکل می دهد.

نمایش "مضحکه دزدها" تا 13 آبانماه با بازی علی عامل هاشمی، حمید رحیمی، محمد صمدی، الهه شه‌پرست، سینا کرمی، ارسطو خوش رزم، لبخند بدیعی و محمدرضا ایمانیان ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.