کارگردان نمایش «نترسک» گفت: امکانات برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاترکودک و نوجوان در همدان مناسب نیست.

 

سایت خبری تئاتر: محمدرضا فلاحی درگفت و گو با خبرنگار سایت خبری تئاتر، اظهار کرد: نمایش نترسک کاری از گروه تقاطع است که از میان ۱۳۷ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، در جمع ۹ نمایش راه یافته به مرحله نهایی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان قرار گرفته است.

وی افزود: این نمایش داستان پسر بچه ای است که از عوامل طبیعی مانند شنا کردن، ماشین سوار شدن و غیره می ترسد و در طول نمایش با شخصیت مساوی خود روبرو می شود.

این کارگردان تئاتر کودک بیان کرد: وی همراه شخصیت مساوی خود راهی سفرمی شود و در این سفر با عواملی که باعث ترسش شده اند روبه رو می شود.

فلاحی بیان کرد: امیرحسین در طول این سفر می آموزد که اغلب موقعیت های ترس آور زاییده ذهن او هستند و در واقعیت وجود خارجی ندارند.

کارگردان نمایش نترسک مهم ترین پیام این نمایش را شناخت ترس ها و برخود منطقی با موقعیت های ناشناخته زندگی کودکان دانست و گفت: احساس ترس در موقعیت های ناشناخته طبیعی است اما نحوه مقابله با این ترس ها گاهی مسیر زندگی انسان را عوض می کند.

وی گفت: این نمایش به کودکان یاد می دهد که با ترس های خود مواجه شوند و شجاعانه در مقابل این ترس ها ایستادگی کنند.

فلاحی در ادامه بیان کرد: این نمایش قبل از ورود به این جشنواره به مدت 15 روزدر 6 سانس برای دانش آموزان مرودشتی اجرا شد و در مدت اجرا 10 هزار تماشاچی داشت.

این کارگردان در ادامه از نقاط ضعف تئاتر کودک سخن به میان آورد و گفت: متاسفانه گاهی تئاتر کودک با جنگ شادی اشتباه گرفته می شود، بسیاری از خانواده ها تفاوت تئاتر و جنگ شادی را نمی دانند.

وی اضافه کرد: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که دراین جنگ های شادی رفتارهایی به کودکان آموزش داده می شود که با فرهنگ جامعه ما همخوانی ندارد که این موضوع خانواده ها را نسبت به کارهایی که در حوزه کودک انجام می شود بدبین کرده است.

کارگردان تئاتر نترسک گفت: من مخالف وجود جنگ های شادی نیستم اما برنامه ریزان باید برای این جنگ ها هدفگذاری کنند و تنها به فکر پر کردن ساعت نباشند.

فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود  تئاتر کودک را به یک بشقاب چینی تشبیه کرد که هزار تکه شده و مشکلاتش تمامی ندارد.

وی عدم وجود نمایش نامه های قوی، بازیگران و کارگردان های حرفه ای، محدودیت های مالی و کمبود سالن را از دیگر نقاط ضعف تئاتر کودک دانست و ابراز داشت: برای رفع این مشکلات برنامه ریزی لازم است، مسئولان فرهنگی جامعه باید تصمیم بگیرند که به حوزه تئاتر کودک سامان بدهند.

این کارگردان تئاتر کودک گفت: اگر اوضاع تغییری نکند در حوزه تئاتر کودک نه تنها پیشرفتی حاصل نمی شود بلکه شرایط روز به روز هم بدتر می شود.

کارگردان تئاتر نترسک در ادامه از بی برنامگی  جشنواره انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برای اجرای کار امکانات مناسبی در اختیار ما قرار ندادند، نور در کار نترسک حرف اول را می زند اما در سالن به این بزرگی نور مناسب وجود نداشت.

وی گفت: به دلیل نداشتن نور مناسب ما تنها توانستیم 30 درصد پتانسیل اجرایی کار را به نمایش بگذاریم.

فلاحی در پایان گفت: جشنواره همدان نباید تنها یک نام بین المللی را با خود یدک بکشد، مسئولان باید در کنار برگزاری جشنواره به فکر تخصیص امکانات به گروه های نمایشی هم باشند و جشنواره را به یک اسم خلاصه نکنند.

 

اخبار مرتبط:

برنامه تشییع پیکر و مجلس ختم زنده‌یاد هما روستا اعلام شد

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به پایان خود رسید

طرحی زیبا برای درگذشت هما روستا

انتخابات پنجمین دوره هیات مدیره انجمن عکاسان خانه تئا‌تر برگزار شد

قطار بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ایستگاه رسید

گزارش تصویری نمایش «وقتی ما مردگان بر می خیزیم» کارگردان: شهاب آگاهی

جشن هفتاد و شش سالگی اکبر رادی به تعویق افتاد

پارسا پیروزفر «ماتریوشکا»را در آمریکا و کانادا اجرا می‌کند

یادداشت مژده شمسایی برای هما روستا

اجرای نمایشی از ایتالیا در محوطه تئاتر شهر

رونمایی از کتاب «تئاتر کاربردی» در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی برای درگذشت هما روستا

معرفی برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بزرگان موسیقی ایران به تئاتر باران آمدند

هفته تئاتر لهستان در تهران برگزار می‌شود

فراخوان معاونت هنری برای خلق آثار هنری درباره فاجعه «منا»

مهدی پاکدل با «جنایت و مکافات» در عمارت قجری

جدول اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان