علی سرابی معتقد است: جشنواره تئاتر فجر با اعمال تغییراتی می‌تواند در حمایت از هنرمندان و ترغیب آن‌ها به حضور در جشنواره موفق عمل کند.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا: این بازیگر اخیرا اولین تجربه جدی و حرفه‌ای کارگردانی خود در تئاتر را با نمایش «برنارد مرده است» به صحنه برده که تا 17 آذرماه همچنان اجرا خواهد شد.

علی سرابی درباره اجرای این نمایش و اینکه نگاهش نسبت به کارگردانی پس از اولین تجربه چیست؟ توضیح داد: پیش از این چند کار از جمله تله‌تئاتر را کارگردانی کرده بودم، اما این اولین کار حرفه‌ای‌ام در کارگردانی تئاتر بود و فکر می‌کنم کارگردانی به مراتب سخت‌تر از بازیگری است.

او افزود: یکی از سختی‌های این کار بویژه در کشور ما این است که به جای تمرکز روی کارگردانی باید روی حواشی، گرداندن و تهیه‌ کردن کار انرژی گذاشته شود چون هنوز نمی‌توانیم تئاتر خصوصی و به معنی کامل کلمه یک تهیه‌کننده تئاتر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 79 تاکنون در تئاتر فعالیت می‌کند و حداقل 12 سال از این مدت را به صورت حرفه‌ای کار کرده است، گفت: در سال‌های اولی که مشغول به کار بودم تا حدود پنج، شش سال قبل اساسا پیدا کردن سالن برای اجرای نمایش امری نشدنی بود و باید سدی به نام جشنواره فجر را می‌گذراندیم تا بعد از آن نوبت اجرا پیدا کنیم، چرا که به جز چند سالن، جای دیگری نبود اما در شش، هفت سال اخیر تعداد سالن‌ها نسبت به زمانی که ما کار می‌کردیم چند برابر شده است.

بازیگر نمایش «خشکسالی و دروغ» با بیان اینکه جای شکر آن باقی است که در سال‌های اخیر تعداد سالن‌ها افزایش پیدا کرده است، یادآور شد که برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر از حدود یک سال و نیم قبل هماهنگی کرده و به راحتی در این سالن امکان اجرا پیدا نکرده است.

بازیگری برایم در اولویت است

او با این حال گفت: مسئله اینجاست که بسیاری از هنرجویان خودم می‌گویند کار کردن در تئاتر سخت است، به همین دلیل بیشتر به دنبال این هستند که به جایی معرفی شوند، اما من برای آن‌ها داستان بازیگر شدن خودم را تعریف می‌کنم و می‌گویم برای بدست آوردن هر عنوان هنری یا جایگاهی که به دنبالش هستند باید جنگید چون با غُر زدن و دست روی دست گذاشتن کاری انجام نمی‌شود.

سرابی با بیان اینکه برای رسیدن به جایگاهی که الان در آن قرار دارد سال‌ها در بخش‌های مختلفی مثل بازیگری و دستیاری تلاش کرده است، اظهار کرد:‌ با این حال بازیگری همواره اولویت من در تئاتر بوده ضمن اینکه ایده‌ای دارم تا سال آینده یک نمایش دیگر را کارگردانی کنم.

او درباره نمایش «برنارد مرده است» نیز با اشاره به اینکه تقریبا شش، هفت سال قبل رمانی به او معرفی شده که قابلیت تبدیل به نمایش را داشت و ترجیح داده است در اولین تجربه کارگردانی‌ آن را به صحنه ببرد، گفت: برای بازیگران این نمایش ابتدا گروه دیگری را درنظر داشتم و به دلیل اینکه همگی در پروژه‌ای سینمایی کار می‌کردند، تغییراتی ایجاد کردیم. اتفاقا گروهی که بعد از آن انتخاب کردم از یک زاویه برای خودم قابل اهمیت است چون تئاتری هستند، یعنی برخلاف خیلی از تئاتری‌ها به استفاده از چهره‌ها اکتفا نکردم، به ویژه اینکه نمایشی که کار می‌کنم از تئاترهایی نیست که زرق و برق و موزیک داشته باشد بنابراین برای تماشاگران نسبت به آنچه امروز می‌بینند، تئاتری خواهد بود که ممکن است با ذائقه‌اش منطبق نباشد.

وی ادامه داد: در این رابطه جالب است که نسبت به نمایش، اظهارنظرهای صفر و صدی شنیده‌ام به این معنی که مخاطبان یا نمایش را خیلی دوست داشتند یا اصلا دوست نداشتند و این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که اساسا هنر مقوله‌ای کاملا سلیقه‌ای است و در این بین تئاتر جای خود را دارد.

سرابی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر هم دارد؟ گفت: خیلی به آن فکر نکرده‌ام اما باید ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود.

این بازیگر که احتمالا با فیلم «خشکسالی و دروغ» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره تمایل نداشتن بسیاری از هنرمندان مطرح و پیشکسوتان عرصه تئاتر نسبت به حضور در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: خودم سال‌هاست که در جشنواره فجر به عنوان بازیگر کاری نداشته‌ام و هر سال هم با وجود تماس‌هایی که گرفته می‌شود تمایلی به کار ندارم، چون جشنواره تئاتر فجر پشتوانه‌ای برای یک هنرمند محسوب نمی‌شود تا بخواهد در آن شرکت کند.

او اظهار کرد: سالیان دور شرایط به گونه‌ای بود که فقط یک بازیگر به عنوان برگزیده‌ی بخش بازیگری در جشنواره تئاتر فجر انتخاب می‌شد، بعد از آن رتبه‌های اول، دوم، سوم در بازیگری معرفی می‌شدند و بعد هم که جشنواره بین‌المللی شد، تغییرات دیگری اعمال شد اما الان چند سال است که جشنواره در چند بخش و با برگزیده شدن تعداد زیادی در تمام این بخش‌ها برگزار می‌شود که در نهایت به معرفی بازیگران برگزیده زیادی منتهی می‌شود و این برای من به عنوان یک بازیگر دیگر ارزشی ندارد تا رقابت کنم.

علی سرابی ادامه داد: نکته دیگر این است که وقتی نمایشی را برای جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کنید بودجه محدودی در اختیار می‌گیرید تا کار خود را دوبار به صحنه ببرید و بعد اجرای نمایش متوقف می‌شود تا شاید سال بعد روی صحنه برود، اما در نهایت دستمزدی که گرفته می‌شود برای یک تئاتر است؛ بنابراین معتقدم جشنواره تئاتر فجر باید به سمتی برده شود که برای من به عنوان یک بازیگر رغبت به حضور در جشنواره وجود داشته باشد.

خلاقیت در تولید تئاتر از سینما جلوتر بوده است

بازیگر نمایش «مرد بالشی» با اشاره به تفاوت جشنواره فیلم و تئاتر فجر و اینکه سینما به عنوان یک صنعت شرایط متفاوتی دارد، گفت: سیستم اداره جشنواره فیلم با تئاتر فجر کاملا متفاوت است. البته یک زمانی آقای مهندس‌پور آزمون و خطایی را کرد که فکر می‌کنم اگر آن ادامه پیدا می‌کرد و تولیداتِ در طول سال به جشنواره راه می‌یافتند شرایط بهتر بود، اما اجرای این کار هم به هر حال مسائل و مشکلات خود را دارد.

وی گفت:‌در این سال‌ها جشنواره تئاتر فجر نسبت به سینما افت زیادی داشته است، اما در تولیدات سالانه تئاتر این تفاوت را برعکس می‌بینیم، یعنی خلاقیت در تولید و تهیه از سینما جلوتر بوده است. به طوری که نمایش‌هایی روی صحنه می‌روند که هم مورد پسند خواص هستند و هم تماشاگر عام آن‌ها را می‌پسندد.

سرابی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی چنین پتانسیلی وجود دارد چرا باید سیستم به گونه‌ای باشد که شرایط عکسی را تجربه کنیم؟ البته همه این‌ها را ناشی از سوء مدیریت می‌دانم، ضمن اینکه در جشنواره تئاتر فجر یک دبیر آنچنان کاری نمی‌تواند انجام دهد و بسیاری از برنامه‌ها از سوی وزارت ارشاد دنبال می‌شود.

این بازیگر و کارگردان همچنین در اظهارنظری برای سالگرد تاسیس خبرگزاری ایسنا، گفت: سال‌هاست در عرصه‌ی تئاتر که فعالیت می‌کنم در بین خبرگزاری‌ها رابطه‌ی گرمی با ایسنا دارم و اگر بخواهم درباره تئاتر خبری بگیریم یا موضوعی را تحقیق کنم سراغ ایسنا می‌روم. امیدوارم این روند خبررسانی در ایسنا ادامه داشته باشد چون به نفع جامعه‌ی تئاتر است.

 

اخبار مرتبط:

اجرای نمایش «اسایلم» تمدید شد

«به سوی دمشق» در تئاتر شهر آغاز شد

افتتاح تماشاخانه‌ «هامون»

«سه گانه پاریسی» در برنامه نقد تئاتر

«شال قرمز نارنجی زرد بنفش» در تئاتر باران اجرا می‌شود

اجرای «ناگهان اتفاق» در خانه نمایش دا

«كمدي اتفاقات» به تئاتر باران می‌آید

انتشار فراخوان پروژه تحقیقاتی تئاتر در فرانکفورت آلمان

پیشنهاد مهتاب نصیرپور به گروه‌های جوان تئاتر

آسیب دیدگی یکی از بازیگران نمایش «اروند خون»

اعلام آثار راه يافته به شانزدهمين جشنواره تئاتر «تجربه»

جدول اجراهای سوگواره خمسه منتشر شد

پارسا پیروزفر ˝ماتریوشکا˝ را در لس آنجلس به صحنه می‌برد

«لانه خرگوش» در خانه هنرمندان روی صحنه است

ستاره اسکندری از انفجارهای تروریستی پاریس گفت

تولد 81سالگی جمشید مشایخی در روز افتتاح «جوجه تیغی»

«هم‌هوایی» در بلژیک و پرتغال اجرا می‌شود

«بهمن» با بازی سیما تیرانداز و نگار عابدی آماده اجرا می‌شود

نتایج چکیده مقالات پذیرفته شده سمینار پژوهشی جشنواره بین المللی تئاتر فجر

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت