مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر از راه اندازی مدرسه تئاتر ایرانشهر و انتخاب اثر برگزیده از مجموع آثار نمایشی اجرا شده در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر:  مجید سرسنگی با اعلام این خبر گفت: ما در کنار برنامه های نمایشی که به صورت سالانه در تماشاخانه ایرانشهر و تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می شود برنامه هایی را هم تدارک می بینیم که به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به اهداف ما در توسعه تئاتر کمک می کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: یکی از چند طرحی که در تماشاخانه ایرانشهر دنبال کرده ایم و به نتیجه رسیده است، ایجاد مدرسه تئاتر ایرانشهر است. در این طرح تعدادی از نوجوانان علاقمند به تئاتر را در مدرسه تئاتر ایرانشهر جمع می کنیم و از دوره تحصیلی راهنمایی تا دانشگاه تحت حمایت تماشاخانه آموزش می دهیم تا برای ورود به به فضای حرفه ای و دانشگاهی تئاتر آماده شوند.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر ادامه داد: این امر که با کمک استادان برای تربیت نوجوانان انجام می شود هم نسل جدیدی از هنرمندان را با خود همراه می کند و هم الگویی می شود تا مسئولان فرهنگی و تئاتر کشور به این درک برسند که تربیت هنرمند و مقوله استعدادیابی باید از دوره کودکی شروع شود زیرا تنها در این صورت است که نیروهای جوان و مستعد می توانند جایگزین اساتید تئاتر باشند.

سرسنگی همچنین از انتخاب کار برگزیده تئاترهای اجرا شده در ایرانشهر از سال آینده خبر داد و گفت: در طول سال اجراهایی که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته اند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و یک اثر برگزیده معرفی می شود و این امکان برای گروه نمایشی برگزیده فراهم می شود که اجرای دیگری در تماشاخانه ایرانشهر داشته باشد و از امکانات بیشتری برخوردار شود.

وی ادامه داد: در سال آینده یک فصل ویژه برای جوانان خواهیم داشت و در کنار اجرای استادان تئاتر یک فصل به عنوان رپرتوار نمایشی برای 6 کارگردان جوان در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اذعان کرد: این افراد کسانی هستند که تازه وارد حوزه تئاتر شده اند و استعدادشان باید در معرض دید عموم قرار گیرد. امیدوارم با این طرح بتوانیم در راستای شناسایی جوانان کشور قدم برداریم و کسانی را که مستعد هستند را به جامعه تئاتری معرفی کنیم.

سرسنگی تاکید کرد: معتقدم عدالت این نیست که امکانات مساوی در اختیار افراد قرار گیرد بلکه بهتر است امکانات به افرادی اختصاص پیدا کند که تعهد و استعداد و پایبندی را در حوزه تئاتر نشان می‌دهند.  کسانی که در رپرتوار نمایشی بتوانند توجه مخاطبان و هنرمندان را به خود جلب کنند به عنوان یکی از کارگردانان تماشاخانه از امکانات اجرای مستقل برخوردار می شوند.

سرسنگی در پایان تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در توسعه هنر مظلوم تئاتر کارهای بزرگی انجام دهیم تا مسئولان به مسائل زیر بنایی و مشکلات اصلی تئاتر توجه کنند و موضوعات سطحی و زود گذر را جایگزین موارد زیربنایی نکنند.