چاپ تازه «مجالس تعزیه» با تدوین حسن صالحی راد وارد بازار نشر شد.

 

سایت خبری تئاتر: مجموعه دوجلدی «مجالس تعزیه» شامل تعزیه‌نامه‌های منطقه دربندسر (روستایی در حوالی تهران) است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: اشعار این تعزیه‌نامه‌ها ترکیب و تلفیقی است از نسخه‌های تعزیه‌های تهران و طالقان و جاهای دیگر، با ویژگی‌های فرهنگ و ادب محلّی که در شکل ساختی هر یک از تعزیه‌نامه‌ها و کلمات و ترکیبات و مضامین اشعار پیداست. امّا این اشعار به‌طور‌ کلی ساده و عامه‌فهم است، با این همه، برخی از آنها از حیث آرایه‌های ادبی و صور خیال چندان استادانه و با مهارت سروده شده‌اند که با بهترین نمونه‌های شعر فارسی پهلو می‌زنند.

تعزیه‌نامه‌ها بخش بزرگی از ادبیات نمایشی ما را در فرهنگ عامه شکل می دهند، و سهمی از میراث اجتماعی – فرهنگی مردم جامعه های شهری و روستایی ما هستند.

گردآوری این متون به همان صورت های محلی که در میان مردم رواج دارد این فرصت را به مردم شناسان و زبان شناسان و پژوهشگران علوم ادبی و هنری می دهد که با مطالعه و بررسی دقیق و تطبیقی آن ها به دقایق اجتماعی، فرهنگی، زبانی، ادبی و هنری عناصر تشکیل دهنده آن ها پی ببرند و چگونگی تحول این هنر را بشناسند. برای محققان تاریخ و معارف دینی هم این امکان را فراهم می کند که با به رسمیت شناختن این هنر به عنوان ابزاری برای تقویت مکارم اخلاقی، ساخت آن را از اخبار کذب بزدایند و میان حقایق مسلم تاریخی و "زبان حال"ها خط ممیزی رسم کنند که در ادامه روند اجراها به کار آید.

در هر جلد از این مجموعه تعداد 25 قطعه متن تعزیه رایج در میان تعزیه خوانان روستای دربندسر از توابع شمیرانات واقع در 50 کیلومتری تهران در ارتفاعات البرز کوه به همت یکی از تعزیه خوانان باسابقه آن روستا گرد آمده است. این متن ها که سابقه 150 ساله دارند و کم و بیش تلفیقی از متون تعزیه خوانی تهران و طالقان و جاهای دیگر با ویژگی های فرهنگ محلی اند هنوز در این منطقه اجرا می شوند.

تعزیه در حقیقت اسطوره ای تاریخی و مذهبی است که طی سالیان دراز و شرایطی مناسب کم کم رشد کرده تا آن قابلیت را یافته است که به صورت نمودی شگرف آشکار شود. دنیای پرافسون تعزیه ها دنیایی است که از توانایی های ذوقی و اجتماعی یک ملت مایه می گیرد.

تعزیه یک عامل و یک نمود مجرد نیست بلکه مجموعه ای است دلپذیر، شیرین، زیبا و غنی از پیوند طبیعی چند نمود ذوقی و اجتماعی؛ در عین حال که جنبه نمایشی غنی و حیرت انگیزی دارد، سخت دل پسند و زیبا و پرشکوه است و جنبه خاص خود را که تعزیت داری بر مرگ بزرگان دین است کاملاً حفظ می کند.

چاپ چهارم جلد اول و چاپ سوم جلد دوم کتاب «مجالس تعزیه» در شمارگان هزار نسخه و مجموعاً با قیمت 48 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

 

اخبار تئاتر

جشنواره تئاتر فجر آغاز شد / برگزیدگان چهار بخش معرفی شدند

پیام مرادخانی برای آغاز جشنواره‌ی تئاتر فجر

داوران مسابقه تئاتر ایران مشخص شدند

نمایش کوشک جلالی از جدول نمایش‌های استانی مشهد حذف شد

اجرای اثر منتخب جشنواره تئاتر لهستان در «به علاوه تئاتر فجر»

داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی اعلام شد

مهلت ارسال طرح و ایده به جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تمدید شد

آثار برگزیده مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

اجرای «آنالیز» در خانه نمایش دا

تماشاخانه سه‌نقطه میزبان «ازدواج های مرده» می‌شود

«اتاق ورونیکا» در ایام جشنواره تئاتر فجر نیز اجرا می‌شود

انتقاد یک کارگردان از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر

مهدی شفیعی از محمد علی کشاورز رخصت گرفت

پوستر بزرگداشت تماشاخانه سنگلج رونمایی شد

اعلام اسامی برگزیده‌گان مسابقه‌ پوستر جشنواره‌ تئاتر فجر

نشست های شبانه میهمانان بین الملل با هنرمندان تئاتر ایران برگزار می‌شود

حمید جبلی مدیر هنری بخش «پوستر و عكس» جشنواره تئاتر دانشگاهی شد

بازیگران نمایش‌های «چمدان» معرفی شدند + عکس تمرین

ایوب آقاخانی و فرهاد قائمیان به نمایش هادی مرزبان پیوستند