دکتر جابر عناصری تعزیه‌شناس و استاد دانشگاه تهران روز گذشته چشم از جهان فروبست این در حالی است که اهالی رسانه پس از برگزاری مراسم ساده خاکسپاری، از درگذشت پدر تعزیه دانشگاهی ایران مطلع شدند.

 

سایت خبری تئاتر از مهر: دکتر جابر عناصری تعزیه‌شناس و استاد فلسفه دانشگاه تهران روز گذشته چشم از جهان فروبست با این حال اهالی رسانه پس از برگزاری مراسم ساده تشییع و خاکسپاری وی، از درگذشت پدر تعزیه ایران مطلع شدند. این پژوهشگر نامی از چندی پیش به‌علت بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود.

آناهیتا عناصری فرزند زنده‌یاد عناصری امروز یکشنبه در این رابطه گفت: پدرم صبح روز گذشته (شنبه ۲۸ فروردین) چشم از جهان فرو بست. بنا به وصیت خودشان، هیچگونه مراسم تشییعی برای ایشان برگزار نشد و تنها با حضور اعضای خانواده و بسیار ساده، رهسپار دیار ابدی شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیکر استاد عناصری که به پدر تعزیه دانشگاهی ایران معروف است، در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شده است یا خیر؟، گفت: خیر، به هیچ وجه. پیکر ایشان به خواست خودشان و بدون اینکه کسی مطلع شود، به سرعت به بهشت زهرا (س) منتقل و در یکی از قطعات عادی آن به خاک سپرده شد.

دختر زنده‌یاد عناصری همچنین تاکید کرد: پدرم به هیچ وجه مایل نبود که کسی برای خاکسپاری او هیچگونه کار خاصی انجام دهد و ما هم مطابق وصیت او عمل کردیم. ایشان تنها چند نفر را اسم برده بود که دوست دارد در خاکسپاری او باشند و همین‌گونه هم شد. کاری که در دوران زندگی او انجام نشده بود، نیازی نبود که بعد از مرگ او انجام شود.

آناهیتا عناصری در خصوص مراسم یادبود و ختم زنده‌یاد عناصری نیز اعلام کرد: بنا به درخواست پدرم، هیچگونه مراسم یادبودی از سوی خانواده ایشان برگزار نمی‌شود. پدرم دو مرکز خیریه را به ما اعلام کردند که جهت همیاری با آن مراکز، هزینه مراسم یادبود صرف امور خیریه خواهد شد. پدرم حتی از ما خواسته بودند که نام این دو موسسه را هم به کسی نگوئیم.

دکتر جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ در محله معمار اردبیل به دنیا آمد. پدرش کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان بود. دکتر جابر عناصری تحصیلات مقدماتی را در شهر اردبیل و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران با کسب مقام اول در رشته ادبی در میان تمامی دانش آموزان ایران به انجام رساند و سپس وارد دانشگاه تهران شد و تا سطح دکترای فلسفه و علوم تربیتی در ایران و کسب تخصص در انگلستان (دانشگاه لندن) به تحصیل ادامه داد.

این پژوهشگر برجسته پس از اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران و گذراندن دوره تخصصی مردم‌شناسی در انگلستان با تکیه بر پژوهش‌های قبلی خود، به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا و به‌ویژه مسائل فرهنگی ترکیه و ایران و افغانستان پرداخت. وی ۴۱ سال در دانشگاه‌های تهران به‌عنوان استاد ممتاز به تدریس و تحقیق اشتغال داشت و بیش از چهل کتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر در آورده و صدها دانشجو تربیت کرده بود. وی از طرف مراکز فرهنگی به‌خاطر فعالیت‌هایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی، لوح ویژه پدر تعزیه دانشگاهی ایران را دریافت کرده بود.

«شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان»، «شبیه‌خوانی کهن الگوی نمایش‌های ایرانی»، «مردم‌شناسی و روانشناسی هنری»، «عاشق‌ترین عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش» و «نسیم خاطرات» از جمله آثار منتشرشده از زنده‌یاد جابر عناصری است.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب هم در پیامی درگذشت دكتر جابر عناصری، پدر تعزيه ايران را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: خبر درگذشت جناب آقای دكتر جابر عناصری اردبيلي، پدر تعزيه ايران موجب تاسف گرديد. با تسليت اين مصيبت به مردم استان اردبيل به ويژه خانواده محترم و جامعه فرهنگ و هنر ايران زمين، صبر و اجر بازماندگان را از درگاه احديت خواستارم. خدمات ارزنده ايشان در حوزه تعزيه و شبيه خوانی و پژوهش فرهنگ عامه ماندگار و آثار به جا مانده از ايشان برای هميشه ياد و خاطره ايشان را زنده خواهد داشت.


اخبار تئاتر:

ثبت‌نام در هفته تئاتر دانشگاهی باران تمدید شد

فراخوان مسابقه تئاتر «بيوه‌هاى غمگين سالار جنگ»

برنامه‌های بنیاد استاد محمد در سال 95

گزارش تصویری نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» کارگردان امیر دژاکام - شماره 2

وزیر ارشاد سال 95 را هم «سال تئاتر» نامید

نمایش ˝اعترافاتی برای زنان˝ به سالن فنی زاده می رود

علی سرابی و کارگاه بازیگری «ساخت و ساز نقش»

بهار تهران با 82 نمایش صحنه‌ای

گزارش تصویری نمایش «استثنا و قاعده» کارگردان سعید میرزایی و علیرضا محبت

رایزن فرهنگی ایتالیا به تماشای «حساب پرداخت نمیشه» نشست

تور اروپایی تئاتر «شنیدن» آغاز می‌شود

گزارش تصویری نمایش «مرگ طبلیه که یه بند صداش بلنده» کارگردان پویان درزی

«مرگ » وودی آلن در تماشاخانه بازیگاه

زهرا صبری نمایش عروسکی «شاه لیر» را آماده می‌کند

بازی مهناز افشار و نوید محمدزاده در یک تئاتر

کارگاه تئاتر محمد چرمشیر و فرهاد مهندس‌پور برپا می‌شود

گفتگو با کارگردانی که از شعر به تئاتر رسید

فراخوان پذیرش آثار در تماشاخانه «همای سعادت» منتشر شد