«عبدالقیوم بیسد» پدر تئاتر افغانستان در ۸۵ سالگی در کابل درگذشت. وی قرار است امروز به خاک سپرده شود.

پایگاه خبری تئاتر: «عبدالقیوم بیسد» پدر تئاتر افغانستان دیروز در سن 85 سالگی در کابل درگذشت و امروز (جمعه) از «مسجد عیدگاه» کابل تشیع شده و در «شهدای صالحین» این شهر به خاک سپرده می‌شود.

عبدالقیوم بیسد در سال 1307 خورشیدی در منطقه «ده افغانان» کابل متولد شد و بعد از دریافت دیپلم در سال 1324 از دبیرستان استقلال کابل، به هنر تئاتر روی آورد و فعالیت هنری خود را در مرکز تئاتر افغانستان آغاز کرد.

وی در طول بیش از 70 سال فعالیت هنری خود، در بیش از 300 نمایشنامه نقش ایفا کرد و مسئولیت‌های مهم هنری را نیز بر عهده گرفت.

این هنرمند پرآوازه افغانستان، سال‌ها به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در رادیو و تلویزیون افغانستان فعالیت داشت و  مدتی نیز مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ افغانستان در دوران مجاهدین بود.

وی همچنین سال‌ها به عنوان استاد، در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل و در دانشگاه «بلخ» به تدریس در زمینه‌های کارگردانی، نویسندگی و بازیگری اشتغال داشت؛ وی در 2 لویه جرگه اخیر نیز به عنوان نماینده هنرمندان افغانستان حضور یافت.

تاریخ تئاتر افغانستان و تألیف چند نمایشنامه، برای تئاتر، رادیو و تلویزیون از آثار مکتوب این هنرمند افغان است که تاکنون منتشر شده است.

در تابستان سال جاری به مناسبت هشتاد و پنجمین سال تولد این هنرمند پیشکسوت تئاتر، در محفلی با حضور وزیر فرهنگ افغانستان و جمع کثیری از هنرمندان این کشور که در کابل برگزار شد از وی تجلیل به عمل آمد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، در پیام تسلیتی خدمات هنری این هنرمند را قابل قدر و مرگ وی را ضایعه‌ای برای جامعه هنری افغانستان عنوان کرد.