به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
عطش حضور، مقابل دوربین فیلمبرداری و دیده شدن بر روی پرده عریض سینما، از قدیمالایام، مورد توجه بسیاری از خوانندگان در سراسر جهان بوده است، این کشش در ایران نیز پس از دورهای توقف، طی دهههای اخیر پای چندین خواننده مطرح را به آثار سینمایی کشیده است.
توسعه سامانههای فروش اینترنتی بلیت سینماها، یکی از سیاستهایی بود که در دولت گذشته دنبال شد؛ پیرو این سیاست، قرار بر این بود که انحصار از سینماتیکت بهعنوان تنها مجرای خرید اینترنتی بلیت سینماها برداشته شده و مخاطب بتواند فرآیند خرید بلیت را از درگاههای اینترنتی مختلف انجام دهد.
پس از ادعاهایی که فائقه آتشین (گوگوش) در مصاحبه با هما سرشار مطرح کرد، افراد زیادی از جمله محمود قربانی، مهرداد آسمانی و پولاد کیمیایی به آنچه او گفت واکنش نشان دادند و حرفهایش را دروغ دانستند.
تئاتر ایران سال ۱۴۰۱ را با تغییر در بدنه معاونت هنری وزارت ارشاد آغاز کرد و انتظار میرفت شرایط برای تئاتر ایران در دولت جدید بهبود پیدا کند اما اتفاقات به گونهای دیگر رقم خورده است.
در تمام این سالها آنقدر فهرست فیلمهای توقیفشده یا آثار که بنا به دلایل سیاسی یا اجتماعی نمیتوانند فیلم خود را منتشر کنند، مورد بازتاب خبری قرار گرفته است که حواسها از فیلمهای سالمی که نتوانستهاند در یک شرایط نرمال و عادی فیلم خود را روی پرده بفرستند، پرت شده است.
ویدیو منتشر شده از حرفهای تلخ رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک خاطرهی چند همکار دیگر او مثل مهری مهرنیا و ثریا حکمت را زنده میکند که سالها قبل از بودن در آسایشگاه سالمندان یا مشکلات مالی گلهمند بودند.
عدهای از هنرمندان معتقد هستند در بیش از 40 سال گذشته، به تمام قواعد و موارد عرف و شرع نظام واقف شده و دیگر میدانند که چه مواردی را در فیلمنامههایشان لحاظ کنند تا بتوانند فیلمی بسازند که نیاز به جرح و تعدیل چندانی نداشته باشد.
پرفروشترین فیلم اکران نوروزی سینماها- که با گذشت بیش از یک ماه از آغاز نمایش عمومیاش همچنان بیشتر و بهتر از دیگر فیلمهای روی پرده میفروخت- که با انتشارش در فضای مجازی یکبار دیگر زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده را بهصدا درآورد.
از زمان ورود گروه تئاتر خورشید به کارتوشری، این محل به یکی از مراکز مهم تئاتری پاریس تبدیل شده و چند گروه دیگر نیز به آنجا آمدهاند. این محل تاکنون چهار گروه تئاتری دیگر را در خود جای داده است. پرسش این است که آیا مدیران یکبار به فراهم آوردن چنین امکاناتی برای گروههای تئاتر ایرانی اندیشیدهاند؟ حتی در خیال!
شکاف میان تئاتر دولتی و تئاتر آرمانگرا؛ و همچنین تئاتر عامهپسند و نخبهپسند، آنچنان زیاد شده که نمیشود به راحتی درباره کلیت تئاتر ایران صحبت کرد.
طبق آمارهای رسمی ثبتشده در سمفا، آمار مخاطبان سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۹۸ و پیش از بحران کرونا، افت ۵۰ درصدی داشته است؛ دلیل این افت مخاطب چه بوده است؟
محمد خزاعی، هادی حجازیفر، پژمان جمشیدی، اصغر فرهادی و مسعود اطیابی را میتوان پنج چهره موثر و خبرساز سینمای ایران در سال گذشته دانست.
مقایسه میزان فروش هفته اول فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۱ با فیلمهای پاییز ۱۴۰۰، نشان از کاهش شمار تماشاگران و حتی رقم فروش دارد.
این روزها خیلی میشنویم که یک مجری یا یک مهمان در برنامهای تلویزیونی؛ «سوتی» داده است! اما معنی و مفهوم سوتی چیست و چه کسی در این میان مقصر است؟
اگرچه تولید برنامه در وضعیت کرونایی سخت شده بود، اما اوضاع در سال 1400 نسبتبه 99 بهتر شد. رسانه ملی توانست از این مرحله عبور کند و تولیداتش را بیش از سال قبلش کند.
دیگر چند سالی است که تماشای سریال.های شبکه نمایش خانگی در ایران باب شده است، سریالهایی که بیشتر آنها با هزینههای گزاف تولید میشوند و مخاطب هم برای تماشای آنها پول پرداخت میکند. اما مدتی است که شاهد شکستهای پی در پی در این پلتفرم هستیم. جایی که کسی پاسخگوی این شکستها نیست.
هر چند سینمای ایران طی سال ۱۴۰۰ همچنان درگیر حواشی کرونا و بحرانهای ناشی از آن بود اما بازهم کم نبودند تصمیمات و اقداماتی که در همین شرایط به حواشی و بحرانها ضریب دادند.
مرگ، غم انگیز، شوکه آور ناگهانی و تلخ است اما پایان راه نیست. هنر، همان اکسیر افسانهای جاودانگی است! هنرمند با هنرش تا ابد جاودانه شده و هیچکس و هیچ چیز نمیتواند این ماندگاری و جاودانگی را از او بگیرد حتی پس از به خاک سپردن کالبد جسمانیاش.
ترکیب فیلمهای معرفیشده برای اکران نوروز ۱۴۰۱ تا همینجا ترکیبی متنوع و پرظرفیت برای آشتی مخاطبان با سالنهای سینما محسوب میشود اما درباره این ترکیب چه باید بدانیم؟
عدمتناسب بین قیمت بلیت سینما و تورم در سال 1369 منجر به این شد که تعداد تماشاگران 81 میلیون نفری در این سال به تعداد تماشاگران 66 میلیون نفری در سال 1370 برسد. ادامه این روند در دهه 70 خسارت حذف تماشاگران عمده را متحمل سینما کرد.