شنبه , ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 11
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

طراحی حرکت (کرئوگرافی) در تئاتر ممنوع شد؟ چهارشنبه 11 اسفند 1400 10:51

طراحی حرکت (کرئوگرافی) در تئاتر ممنوع شد؟

ظرف روزهاي اخير با بعضي مدرسان و بازيگران تئاتر تماس‌هايي گرفته‌اند و به آنها ابلاغ كرده‌اند «طراحي حركت» و «كرئوگرافي» ممنوع است!

نگاهی به ادعاهای سرقت فیلمنامه در سینمای ایران/ پایان باز دوشنبه 9 اسفند 1400 14:01

نگاهی به ادعاهای سرقت فیلمنامه در سینمای ایران/ پایان باز

یکی از حواشی همیشگی سینما در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی است که مالک حقیقی آنها چندان در جریان استفاده از اثرش قرار ندارد. دعاوی مربوط به استفاده از فیلمنامه دیگران برای یک کار سینمایی و حتی تلویزیونی، هم‌اکنون سال‌هاست که در سینمای ایران رواج داشته و هرازچندگاه، صدای یکی از این موارد بلند می‌شود.

توجیه سینماتیکت و چند سوال یکشنبه 8 اسفند 1400 12:54

توجیه سینماتیکت و چند سوال

چند ساعت مانده به مراسم اختتامیه چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر بود. همه منتظر آغاز مراسم و مشخص شدن صاحبان سیمرغ‌ها بودند اما انگار عجایب جشنواره چهلم تمامی نداشت. ساعاتی مانده به آغاز مراسم اختتامیه جشنواره، سایت رسمی سینماتیکت در اقدامی عجیب، لیست کامل برندگان سیمرغ را منتشر کرد.

قریشی طعمه جدید شبکه قمار؟ سه شنبه 3 اسفند 1400 08:18
رمزگشایی از پنج فاز سلبریتی‌‌هایی که به سایت‌های شرط‌بندی خارج از کشور می‌پیوندند

قریشی طعمه جدید شبکه قمار؟

قریشی تا به اینجای کار، در همان مسیری قدم گذاشته که سلبریتی‌های دیگر برداشته بودند و از این‌جا به بعد است که نشان می‌دهد وی تا چه اندازه، با نیت آن سلبریتی‌ها، از کشور خارج شده و در ترکیه سکنی گزیده است.

این کارگردان‌ها چگونه در چه سنی و با کدام سرمایه فیلم اول‌شان را ساختند؟ سه شنبه 3 اسفند 1400 07:52
چگونه در سینمای ایران تاریخ‌ساز شویم؟

این کارگردان‌ها چگونه در چه سنی و با کدام سرمایه فیلم اول‌شان را ساختند؟

فیلمساز جریان‌ساز بودن به هیچ عنوان دستاورد سهل‌الوصولی نیست، داشتن صرفا یک یا دو اثر عالی و بسیار ویژه در کارنامه هنری هیچ کارگردانی دال بر شاخص بودنش نیست، استمرار موفقیت در سینما محصول فعالیت‌های مداوم و بسیار است.

روی صحنه بایستید و کارِ اشتباه را انجام دهید شنبه 30 بهمن 1400 20:57
یک روز با تمرین اجرای «ارور 404» به کارگردانی عباس جمالی

روی صحنه بایستید و کارِ اشتباه را انجام دهید

یکی در دهه 70 میلادی در نیویورک اتفاق افتاده، یکی آغاز 2022 در تهران. قطعا با نگرش‌های متفاوت که اصلا قابل مقایسه نیستند. در اجرای لکمپت، پرفورم به معنای طراحی رقص کارکرد داشته و مداخله کارگردان اساسا از جنس دیگری بوده. اما هر دو در اینکه قصد داشتند اجرایی بسازند درباره ساختن نشدن اثر نمایشی، اشتراک نظر دارند. حالا فکر کنید گروه ووستر (Wooster Group) به نقاط برخورد سینما و تئاتر فکر می‌کرده، من نمی‌دانم اجرای نهایی آنها دقیقا به چه صورت بوده، ولی با در نظر گرفتن رویکردشان و فیلم‌های کوتاهی که دیدم، می‌توان تصور کرد که تصاویر ویدیویی در اجرای «وسوسه سنت آنتونی» 1988 کارکرد مهمی داشته باشد. شاید هم نه! و من دیگر دارم رویا می‌بافم. ولی حداقل دیده‌ام که بازیگر «وسوسه سنت آنتونی» در بخش‌هایی از میکروفن استفاده می‌کند. هر دو به جنسی نازیبایی دامن می‌زنند. این نقاط اشتراک جالبند.

توصیه‌هایی برای ندیدن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر سه شنبه 26 بهمن 1400 02:31
درباره گزارش پلتفرم «کدومو» از رده‌بندی سنی فیلم‌های جشنواره چهلم فجر

توصیه‌هایی برای ندیدن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر

خشونت در محصولات رسانه‌ای، دامنه گسترده‌ای از اعمال انسانی را دربرمی‌گیرد که امنیت روانی مخاطب را تهدید می‌کند. با بررسی 22فیلم جشنواره فجر، به یک مولفه پرتکرار در روایت‌ها رسیدیم و آن، «خشونت خانگی» است. در یک نگاه کلی، مولفه خشونت خانگی بیشترین فراوانی را در مجموعه آثار به‌خود اختصاص داده است.

فیلم‌های جشنواره چهلم فجر چقدر فروختند؟ سه شنبه 26 بهمن 1400 02:25

فیلم‌های جشنواره چهلم فجر چقدر فروختند؟

فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر، طی 10 روز در تهران و مراکز تمامی استان‌ها نمایش داده می‌شوند و این یعنی آنکه، گیشه‌ای پررونق برای این آثار در این مدت کوتاه فراهم می‌شود. تجربه نشان داده که رونق این گیشه، به اندازه‌ای است که حتی بیشتر از فروش نرمال آن آثار در اکران عمومی بوده است.

درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر/ گویی شنبه 23 بهمن 1400 21:00
درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر

درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر/ گویی "کرونا" در اینجا به مرخصی رفته بود!

فیلم‌ها، عکس‌ها و همه آنچه از خانه جشنواره فیلم فجر در این روزها مخابره شد، زیر سایه سویه جدید کرونا (اُمیکرون) نگران کننده بود، ایسنا به عنوان یک رسانه در 10 روز برپایی این رویداد بارها با عناوین و تیترهای مختلف هشدار داد اما گویا قرار بود فقط یک رویداد برگزار شود تا وظیفه مان را انجام داده باشیم.

سیمرغی که پَر پَر شد پنجشنبه 21 بهمن 1400 19:43

سیمرغی که پَر پَر شد

سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره برگزاری آن در حالی به دلیل ابهامات در روند برگزاری حذف شد که این سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا یک رویداد چهل ساله، شیوه رای گیری مطمئنی بعد از این همه سال برگزاری ندارد؟!

حوزه هنری به مسیر تولید فیلم برمی‌گردد؟ یکشنبه 17 بهمن 1400 15:09

حوزه هنری به مسیر تولید فیلم برمی‌گردد؟

روانشناسان معتقدند بحران میانسالی در سن 40 تا 45سالگی رخ می‌دهد؛ بحرانی که می‌توان آن را نقطه عطفی در زندگی تلقی کرد که حاصل آن دستیابی به بینشی جدید درباره خویشتن و اصلاحاتی در برنامه و مسیر زندگی است. شاید بتوان گفت این بحران تنها به شخص مربوط نمی‌شود و هر نهاد، سازمان یا حکومتی با گذشت 40سال از آغاز فعالیتش می‌تواند سری به گذشته بزند تا پی به نقاط‌قوت و ضعف خود ببرد و درصدد تقویت و اصلاح آن برآید.

پرده طلایی فجر چهارشنبه 13 بهمن 1400 19:49

پرده طلایی فجر

اهل فرهنگ و هنر هم کنجکاوانه چشم به پرده نقره‌ای جشنواره فیلم فجر دوخته‌اند تا بهار سینمای ایران را به تماشا بنشینند. واضح است که قامت بلند جشنواره فیلم فجر بعد از 40 سال به‌جایی رسیده که خیلی‌ها با قرار گرفتن روی دوش آن، به جامعه و سینمای ایران معرفی شوند.

۱۰ فیلم «غیرمنتظره» جشنواره فجر در دهه ۹۰ / وقتی سینما «خنثی» نیست دوشنبه 11 بهمن 1400 12:41

۱۰ فیلم «غیرمنتظره» جشنواره فجر در دهه ۹۰ / وقتی سینما «خنثی» نیست

مرور ویترین جشنواره فجر در دهه ۹۰ نشان می‌دهد کم نبودند آثاری که به واسطه تمرکز بر سوژه‌های ملتهب مرتبط با تاریخ یا تحولات روز، تحسین‌شده و قدر دیده‌اند؛ این تجربه در فجر چهلم تکرار می‌شود؟

روزهای پرچالش سینماگر دیروز و مدیر امروز دوشنبه 4 بهمن 1400 13:21

روزهای پرچالش سینماگر دیروز و مدیر امروز

محمد خزاعی، در حالی حدود چهارمین ماه سکانداری خود بر سینما را پشت سر می‌گذارد که کم با حاشیه دست‌ به گریبان نشده؛ هرچند در پاسخ به انتقادها ترجیحش بیشتر بر سکوت بوده است. او که هنوز نتوانسته احیاء شورای عالی سینما را عملی کند، این روزها در تدارک برگزاری جشنواره‌ای است که ۱۰ سال قبل خودش دبیر آن بود.

مصوبه پرریسک تلفیق برای مالیات هنرمندان پنجشنبه 30 دی 1400 09:43

مصوبه پرریسک تلفیق برای مالیات هنرمندان

این داستان که چرا سلبریتی‌ها مالیات نمی‌دهند، چندسالی است ورد زبان‌ مردم ایران شده و اتفاقا از دل خود جامعه هنری، به‌خصوص چهره‌های مشهور سینما هم واکنش‌های خشمگینی دریافت کرده است.

همه چیز درباره میزبانی فجر از رسانه‌ها/«چارسو» به کدام سو می‌رود؟ دوشنبه 27 دی 1400 19:18

همه چیز درباره میزبانی فجر از رسانه‌ها/«چارسو» به کدام سو می‌رود؟

پردیس سینمایی «چارسو» در حالی به‌عنوان میزبان اصحاب رسانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده که تردیدها و ملاحظاتی جدی از سوی مخالفان و موافقان این انتخاب مطرح است.

«فجر۴۰»آوردگاه تهیه‌کنندگان فیلم‌اولی/از سرمایه آثار چه می‌دانیم؟ یکشنبه 26 دی 1400 14:27

«فجر۴۰»آوردگاه تهیه‌کنندگان فیلم‌اولی/از سرمایه آثار چه می‌دانیم؟

چهلمین جشنواره فیلم فجر در کنار حضور کارگردانان فیلم‌اولی، شاهد حضور قابل‌توجه تهیه‌کنندگان تازه‌کاری است که با اولین فیلم خود به میدان آمده‌اند؛ کدامیک در این راه توفیق بیشتری خواهند داشت؟

فیلمسازان «فجر» چهلم چه «قصه‌هایی» دارند؟/ امید به احیای ژانرها جمعه 24 دی 1400 05:14

فیلمسازان «فجر» چهلم چه «قصه‌هایی» دارند؟/ امید به احیای ژانرها

فراتر از نام‌ها و چهره‌ها، این «قصه‌ها» هستند که در سرنوشت ۲۲ فیلم راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر، تعیین‌کننده خواهند بود؛ کدام فیلمسازان قصه‌های ناب‌تری برای‌مان خواهند داشت؟

معرفی فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فجر+تصاویر چهارشنبه 15 دی 1400 23:16

معرفی فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فجر+تصاویر

۲۲ فیلم راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر علیرغم انتقادها، از تنوع داستانی و مضمونی قابل قبولی برخوردارند. این تنوع شاید تنها دفاعیه‌ی هیات انتخاب برای معرفی آثار این بخش باشد.

«تئاتر فجر» و معضلی به نام «برنامه ریزی»/ زمان بندی نداریم! دوشنبه 13 دی 1400 22:35

«تئاتر فجر» و معضلی به نام «برنامه ریزی»/ زمان بندی نداریم!

چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز همچون دوره‌های گذشته این جشنواره نه در تقویم زمان برگزاری جشنواره و نه در گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان، از یک زمانبندی و برنامه‌ریزی منظم برخوردار نیست.