چهارشنبه , ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 29
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

پرابهام‌ترین انتخاب برای اسکار در دوره «شفافیت»/چه کسی غریبه بود؟ یکشنبه 27 مرداد 1398 00:00

پرابهام‌ترین انتخاب برای اسکار در دوره «شفافیت»/چه کسی غریبه بود؟

فرآیند انتخاب مستند «در جستجوی فریده» برای نمایندگی سینمای ایران در جشن اسکار ۲۰۲۰ را می‌توان با فاصله، پرابهام‌ترین فرآیند در طول چهاردهه گذشته دانست؛ دلیل این تعجیل و پنهان‌کاری چیست؟

مرور کارنامه کارگردانانی که از تئاتر به سینما آمدند/ توانایی روایتگری شنبه 26 مرداد 1398 00:00

مرور کارنامه کارگردانانی که از تئاتر به سینما آمدند/ توانایی روایتگری

کم نیستند کارگردان‌هایی که دانش سینما دارند و فیلم‌هایشان را نمی‌توان در زمره فیلم‌های موفق دسته‌بندی کرد. باید این را پذیرفت که سینما تنها ابزاری است که می‌توان با آن قصه‌ای را به شکلی دیگر تعریف کرد. در این میان، بسته به توان قصه‌گویی و خوب قصه‌گفتن، صحنه تئاتر و پرده سینما دیگر تفاوتی ندارد یا به تعبیر کارشناسان تئاتر، سینما صحنه عظیم تئاتر است و در نهایت این توانایی روایتگری است که مخاطب را به وجد می‌آورد و کارگردان‌ها را به دو دسته موفق و ناموفق تقسیم‌ می‌کند. به همین بهانه، در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به کارگردان‌هایی که از تئاتر قدم به سینما گذاشتند و تجربه‌هایی رقم زدند.

سگ‌ها و گربه‌ها، اولویت سلبریتی‌ها؟ / انتقاد از واکنش سلبریتی ها به مرگ یک گربه جمعه 25 مرداد 1398 00:00

سگ‌ها و گربه‌ها، اولویت سلبریتی‌ها؟ / انتقاد از واکنش سلبریتی ها به مرگ یک گربه

خبرگزاری مهر نوشت :بعضی روزها در تحریریه رسانه‌ها، اخباری به گوش می رسد که هم عجیب است هم دردناک؛ مثل خبر «مرگ گربه یک سلبریتی»، عجیب به این خاطر که مرگ یک گربه در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است و دردناک به این دلیل که صفحات مجازی پر شده است از کامنت های ابراز همدردی و تسلیت، آن هم به خاطر مرگ یک حیوان.

بازیگران سینما درباره استفاده از بادیگارد چه نظری دارند ؟ از گلزار تا مدیری جمعه 25 مرداد 1398 00:00

بازیگران سینما درباره استفاده از بادیگارد چه نظری دارند ؟ از گلزار تا مدیری

دیدن عکس و فیلم‌های عجیب از سلبریتی‌ها در مراسم مختلف از یک جایی به بعد برای اهالی دنیای مجازی به یک عادت تبدیل شده است. چهره‌هایی که هر روز تصمیم می‌گیرند با یک رفتار متفاوت خوراک صفحات زرد اینستاگرام را برای کاربرانش تامین کنند. یک روز با پوشیدن لباس‌های خاص، روزی با عکس انداختن کنار عقاب زنده در اکران خصوصی یک فیلم و گاهی با نشان دادن واکنش‌هایی که خود به خود به حاشیه ساز شدن و دیده شدن هر چه بیشترشان کمک می‌کند.

مرد ۸۰ میلیاردی سینما را بشناسید جمعه 25 مرداد 1398 00:00

مرد ۸۰ میلیاردی سینما را بشناسید

نوید محمدزاده بازیگری است که با وجود آنکه در هیچ فیلم کمدی به ایفای نقش نپرداخته است اما توانسته گیشه سینمای اجتماعی ایران را حسابی رونق ببخشد و با نقش‌آفرینی‌هایش مخاطبان را به سینما بکشاند و به عنوان یکی از پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران خود را معرفی کند.

بازیگران سریال «شهرزاد» باید دستمزدهایشان را پس بدهند؟ پنجشنبه 17 مرداد 1398 00:00

بازیگران سریال «شهرزاد» باید دستمزدهایشان را پس بدهند؟

این روزها و با صدور و اجرای حکم زندان هادی رضوی بحث پرتکراری در فضای مجازی شکل گرفته است. بحثی درباره تکلیف افرادی که در عرصه تولید یک محصول فرهنگی با این سرمایه‌گذار کار کردند.

به بهانه پرکاری عجیب محسن تنابنده/ تابستان تنابنده چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

به بهانه پرکاری عجیب محسن تنابنده/ تابستان تنابنده

خودش در یکی از شب‌های اجرا به همکارانش گفته ‌بود که واقعا تحت فشار شدید کاری است و این سختی کار مداوم را اینگونه تعبیر کرده ‌بود که: « قلبم در حال ایستادن است.» بعد از آن بود که پیامک‌های لغو و تغییر زمان اجرای تئاتر به‌دست آنهایی رسید که بلیت تئاتر مولن‌روژ را پیش‌خرید کرده‌بودند. حالا هم خبر رسیده که محسن تنابنده به‌دلیل مشغله بسیار به اجراهای شبانه تئاتر نمی‌رسد و مولن‌روژ فعلا روی صحنه نمی‌رود.

صنف فیلمنامه‌نویسی و چالش شفافیت/ کف دستمزد ۸۰میلیونی منطقی است؟ دوشنبه 14 مرداد 1398 00:00

صنف فیلمنامه‌نویسی و چالش شفافیت/ کف دستمزد ۸۰میلیونی منطقی است؟

انتشار نرخ‌نامه رسمی دستمزد فیلمنامه‌نویسان از سوی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران این پرسش را پیش کشیده است که اعداد اعلام‌شده در این نرخ‌نامه چقدر منطقی است و چقدر ضمانت اجرایی دارد؟

7 دليل كه برنامه سينمايی هفت را دچار سقوط وحشتناك كرده است / هفت نه؛ نهايتا سه‌ونيم یکشنبه 13 مرداد 1398 00:00

7 دليل كه برنامه سينمايی هفت را دچار سقوط وحشتناك كرده است / هفت نه؛ نهايتا سه‌ونيم

وقتي حدود دو سال پيش و بعد از پايان برنامه افخمي، انتخاب مجري برنامه «هفت» آنقدر سياسي شد كه مرتضي ميرباقري معاون سيما براي بر هم زدن همه شائبه‌ها بيان كرد كه مطرح شدن هر اسمي به خط خوردن او از ليست مجريان «هفت» منتهي خواهد شد بايد به اين نتيجه مي‌رسيديم كه مديران اين رسانه، زيادي يك برنامه سينمايي تلويزيوني را جدي گرفته و روي آن حساس شده‌اند.

هفت فيلم زندگينامه‌ای شخصيت‌های سياسی/ از جوانی لينكلن تا ترور گاندی یکشنبه 13 مرداد 1398 00:00

هفت فيلم زندگينامه‌ای شخصيت‌های سياسی/ از جوانی لينكلن تا ترور گاندی

از زماني كه سينما پايه‌گذاري شد، يكي از محبوب‌ترين سوژه‌هاي فيلمسازان پرداختن به زندگينامه‌هاي سياسي معرفي شد. نخستين فيلم‌هاي سياسي در حقيقت ماشين‌هاي پروپاگانداي قدرتمند بودند اما به تدريج و با بسط و توسعه تكنيك‌هاي هنري، المان‌هاي مختلفي به ساختار آنها اضافه شد.

عجایب فصل نقل و انتقالات سینما یکشنبه 13 مرداد 1398 00:00

عجایب فصل نقل و انتقالات سینما

طی 10 روز اخیر چهار انتخاب سینمایی عجیب و غافلگیرکننده در صدر اخبار سینمایی کشور قرار گرفت؛ انتخاب «فرامرز قریبیان» برای فیلم جدید «ابراهیم حاتمی‌کیا»، انتخاب «رضا عطاران» برای فیلم جدید «کیانوش عیاری»، انتخاب «پیمان معادی» برای فیلم جدید «محمدحسین مهدویان» و حالا هم انتخاب «علی نصیریان» برای فیلم جدید «داریوش مهرجویی».

معادی، محمدزاده و روستایی؛ مثلث محبوب سینمای ایران چهارشنبه 9 مرداد 1398 00:00

معادی، محمدزاده و روستایی؛ مثلث محبوب سینمای ایران

اکران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» در حالی روز گذشته به پایان رسید که این فیلم با فروش ۲۷ میلیارد تومانی، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۸ را از آن خود کرد و حال خود را برای حضور در بخش افق‌های نو جشنواره فیلم ونیز آماده می‌کند.

سرمایه‌گذاران مالی در رویدادهای هنری سه شنبه 8 مرداد 1398 00:00
فواید حضور شرکت‌های تولیدی و خدماتی در اسپانسرینگ هنرها را بررسی کردیم

سرمایه‌گذاران مالی در رویدادهای هنری

حضور اسپانسرهای مالی در عرصه‌های هنری در سال‌های اخیر در کشور به حدی پررنگ شده که قابل مقایسه با قبل نیست. اگرچه این روزها به همت اختلاسگران و مفسدان اقتصادی، بیشتر حواشی این اتفاق در صدر اخبار قرار دارد اما گاهی هم باید یادآور شویم که حضور درست و نظام‌مند اسپانسرها، هم به سازوکار اقتصادی کشور کمک می کند و هم به نفع جریان‌های هنری است. با این حال هنوز کسی در کشور نمی‌داند این «حضور درست و نظام‌مند» دقیقا چیست و چه ابعاد و چارچوب‌هایی دارد.

ما را صدا می‌زنند «سلفی‌بگیرها»/ اسم رمزمان «دوستان» است دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00
گروهی ۵۰ نفره که عشق‌شان گرفتن عکس یادگاری با ستاره‌های تئاتر و سینماست؛

ما را صدا می‌زنند «سلفی‌بگیرها»/ اسم رمزمان «دوستان» است

یک گروه حدود ۵۰ نفره از عُشاق سینه‌چاک ستاره‌های تئاتر و سینما، که پای ثابت تمام برنامه‌های افتتاح تئاتر و اکران فیلم هستند هرکجا که بتوانند عکسی به یادگار کنار بازیگر محبوب‌شان ثبت می‌کنند و در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند؛ این عکس‌های یادگاری مهم‌ترین تفریح و علاقه‌مندی این گروه به شمار می‌رود.

یک گزارش، چند سؤال دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00
انتشار عملکرد مالی خانه‌ سینما در راستای سیاست‌های شفاف‌سازی سازمان سینمایی

یک گزارش، چند سؤال

خانه سینما به‌عنوان نهادی صنفی در جهت رفاه و تسهیلات اهالی سینما هر ساله بودجه مصوبی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کند و بر اساس آن موظف است در انتهای هر سال گزارش مالی هم ارائه کند. امسال برای اولین بار گزارش مالی این نهاد صنفی صرفاً در اختیار سازمان سینمایی قرار نگرفته و به شکل عمومی اطلاع‌رسانی شده است.

«اکران۹۸» به روایت شکست‌خوردگان/فیلم‌هایی در حسرت ۱۰هزار مخاطب! یکشنبه 6 مرداد 1398 00:00

«اکران۹۸» به روایت شکست‌خوردگان/فیلم‌هایی در حسرت ۱۰هزار مخاطب!

طبق آمار منتشر شده در سامانه رسمی سازمان سینمایی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۶ فیلم فروش کمتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند که در این میان تعداد مخاطبان ۳ فیلم حتی به ۱۰ هزار نفر هم نرسیده است!

وقتی گلستان، فروغ و بهنود برای حمله به شاملو، مجاز می‌شوند شنبه 5 مرداد 1398 00:00

وقتی گلستان، فروغ و بهنود برای حمله به شاملو، مجاز می‌شوند

حالا به‌نظر می‌رسد هم شبکه سه و هم حسین لامعی به هدفشان رسیده‌اند. شبکه سه در سالروز درگذشت شاعر مستندی بحث‌انگیز درباره‌اش پخش کرد که تقریبا همگان دیدند و خیلی‌ها درباره‌اش حرف زدند. لامعی هم با نمایش و در ادامه اعتراض به نمایش فیلمش از شبکه سه پز روشنفکر معترض را گرفت تا در کوتاه زمانی شاهد سیل پیشنهادها برای نمایش نسخه کامل فیلمش در فلان انجمن فلان دانشگاه باشد.
در این بین تنها بازنده این اتفاق سیل هواداران این شاعر بزرگ بودند که دیدند چگونه می‌شود با احترام و اعتبار شاعر بازی کرد. این غم‌انگیزترین ماجرای شب درگذشت شاملو بود.

چرا جشنواره‌های خارجی دلبند را پسندیدند؟ شنبه 5 مرداد 1398 00:00

چرا جشنواره‌های خارجی دلبند را پسندیدند؟

هفته پیش بود که مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی، پنجمین جایزه خود را هم از جشنواره مستند سیسیل ایتالیا گرفت؛ اثری که تا کنون نگاه‌های اکثر جشنواره‌های معتبر مستند را به خود جلب کرده است.

نگاهی به هنرمندانی که از کشور مهاجرت کردند/ از یاد رفتگان! شنبه 5 مرداد 1398 00:00

نگاهی به هنرمندانی که از کشور مهاجرت کردند/ از یاد رفتگان!

اتفاقات سال ۸۸، دومین موج مهاجرت را این بار برای اصحاب رسانه رقم زد و شبكه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و من و تو پر شدند از اغلب جوانانی كه تا همین چند ماه قبلش در روزنامه‌ها و سایت‌های داخلی قلم می‌زدند. اوج گرفتن شبكه تلویزیونی جم در تركیه اما سومین موج مهاجرت با حضور هنرمندان بود و از آمریكا و انگلیس به همسایه شمال‌غربی رسید.

مروری بر حضور ایران در «ونیز» با ۱۰۰ اثر سینمایی جمعه 4 مرداد 1398 00:00

مروری بر حضور ایران در «ونیز» با ۱۰۰ اثر سینمایی

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شهریور ماه برگزار می‌شود که پس از غیبت سیمای ایران در چند جشنواره مطرح همانند کن و برلین، این رویداد میزبان سینماگران ایرانی خواهد شد تا یکصدمین اثر سینمایی ایران در این جشنواره به نمایش درآید.