جمعه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 3
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

۲۴۳ فیلم سینمایی در صف انتظار اکران یکشنبه 29 مرداد 1402 10:29

۲۴۳ فیلم سینمایی در صف انتظار اکران

نگاهی به سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) نشان می‌دهد در 4 ماهه نخست امسال، 21 فیلم به نمایش عمومی درآمده است. با ادامه این روند، 63 فیلم در سال 1402 روی پرده سینماها به نمایش درخواهند آمد، اما در شرایطی که به‌طور معمول در پاییز هر سال، فیلم‌های بیشتری نسبت به بهار اکران می‌شود، می‌توان حدس زد این آمار نهایتا تا حدود 70 فیلم بالا برود.

از «برادران لیلا» تا «تفریق»؛ قاچاق ۵ فیلم در شش ماه شنبه 28 مرداد 1402 18:18
نگاهی به اوضاع نگران کننده قاچاق نسخه اصلی فیلم‌های سینمایی

از «برادران لیلا» تا «تفریق»؛ قاچاق ۵ فیلم در شش ماه

در طول ریاست هیچ رییسی بر سازمان سینمایی اصلا چنین اتفاقی به این شدت رخ نداده بود که در کمتر از ۶ ماه پنج فیلم سینمایی لو برود و این نشان دهنده آن است که وضعیت سینمای ایران چندان هم تحت کنترل نیست.

از نفس‌افتاده‌ها یکشنبه 8 مرداد 1402 12:59
هنرمندان موسیقی از حواشی و مشکلات خود برای برگزاری کنسرت می‌گویند

از نفس‌افتاده‌ها

در این گزارش کنسرت‌های برگزار شده‌ در سال جاری و حواشی آن را مرور کرده‌ایم. از هنرمندانی که با این حواشی روبه‌رو بوده‌اند پرسیده‌ایم که برای برگزاری کنسرت چه مشقت‌هایی را تجربه کرده‌اند؟

آیا آگهی‌های صداوسیما تاثیری در جذب مخاطب دارد؟ مدیران ما درک درستی از محصولات فرهنگی ندارند شنبه 7 مرداد 1402 11:36

آیا آگهی‌های صداوسیما تاثیری در جذب مخاطب دارد؟ مدیران ما درک درستی از محصولات فرهنگی ندارند

سید جمال ساداتیان: در حال حاضر شهرداری انواع و اقسام تبلیغات را بر در و دیوار شهر دارد چقدر حاضر است برای کل فیلم‌های در حال اکران بیلبورد تبلیغاتی اختصاص دهد؟ همه می‌دانیم فیلم باید توسط رسانه‌های جمعی به مخاطب معرفی شود و در مرحله بعد انتخاب با مخاطب است ولی ما شاهد هستیم صداوسیما و شهرداری بسیار گزینشی عمل می‌کنند. در نظر بگیرید با تمام سختی‌هایی که فیلمساز برای دریافت مجوز ساخت و نمایش در سینما تحمل می‌کند، برای گرفتن امکانات تبلیغات با راهی به‌شدت دشوارتر در صداوسیما و شهرداری مواجه است.

فیلم خارجی سینما را نه کور می‌کند نه شفا می‌دهد سه شنبه 3 مرداد 1402 01:26
به بهانه احتمال اکران «اوپنهایمر» نولان اثر فیلم خارجی بر بازار ایران را بررسی کردیم

فیلم خارجی سینما را نه کور می‌کند نه شفا می‌دهد

پس از پیروزی انقلاب تا مدتی اوضاع نمایش فیلم در ایران ویژه و استثنایی بود. موجی از فیلم‌های بلوک شرق که در رژیم پیشین نمایش آنها ممنوع بود، روانه پرده‌ها شدند. فیلم‌هایی از نقاط مختلف دنیا خصوصا کشورهای جهان سوم، توانستند به نمایش در‌بیایند و مخاطبان بسیاری جذب کنند. حتی از سینمای آمریکا هم «الرساله»، ساخته مصطفی عقاد که در زمان شاه نمایش آن ممنوع بود، روانه پرده‌ها شد و مخاطبان فراوانی پیدا کرد.

آزمونی برای آزمون‌پس‌داده‌ها؟ یکشنبه 1 مرداد 1402 18:05
گزارشی از حواشی به وجودآمده برای 40 نوازنده ارکستر سمفونیک تهران

آزمونی برای آزمون‌پس‌داده‌ها؟

کاوه میرحسینی: بهترین‌های ایران باید در ارکستر سمفونیک حضور داشته باشند‌. تیم ما با رهبرانی همکاری داشته از جمله ریکاردو موتی که سومین رهبر بزرگ دنیاست با ارکستر لااسکالای میلان که یکی از مهم‌ترین ارکسترهای جهان است، بچه‌های ما با آن ارکستر ساز زدند. این تیم در آماده‌ترین شرایط خود بود و می‌توانست بسیار موفق ظاهر شود، اما نگذاشتند.

آیا پس اعتراضات در ایران، موانع در جشنواره‌های مطرح جهانی برای فیلم‌های ایرانی بیشتر شده است؟ یکشنبه 1 مرداد 1402 16:47
بررسی موانع حضور فیلم‌ها در محافل بین‌المللی

آیا پس اعتراضات در ایران، موانع در جشنواره‌های مطرح جهانی برای فیلم‌های ایرانی بیشتر شده است؟

نوبخت: جریانات سیاسی سال گذشته، روی شانس حضور فیلم‌ها در جشنواره‌ها بسیار تاثیرگذاشته، از آنجایی که اکثر فستیوال‌های دنیا مباحث حقوق بشر را اولویت و رسالت خود قرار می‌دادند بسیار به وقایعی که در کشورمان رخ داده حساس هستند و همچنین مطالبی که از رسانه‌ها منتشر می‌شود برای فستیوال‌های دنیا بسیار اهمیت دارد.

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها چهارشنبه 28 تیر 1402 12:28

قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

این روزها بازار رئالیتی‌شوها همچنان داغ است و رقیبی جدی برای سریال‌ها محسوب می‌شوند. در این میان هر اندازه تلویزیون که زمانی پیشتاز تولید و پخش رئالیتی‌شو بود، از توجه به این ساختار عقب مانده است، شبکه نمایش خانگی به مدد کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی و سازندگان حرفه‌ای داخلی، انواع مختلف چنین برنامه‌هایی را روی سکوهای خود می‌فرستد و مخاطب قابل توجهی را هم با خود همراه کرده است.

 وحید جلیلی چگونه به صداوسیما رفت؟ شنبه 17 تیر 1402 13:13

وحید جلیلی چگونه به صداوسیما رفت؟

رویداد۲۴: وحید جلیلی برادر سعید جلیلی پس از سال‌ها انتقاد از صداوسیما بالاخره به آرزوی خود رسید و در جبهه فرهنگی اصولگرایان بهترین سمت خود را به دست آورد و با خروج علی عسگری ازصداسیما، به عنوان قائم مقام پیمان جبلی انتخاب شد. وحید جلیلی در خیال، خود را حاج کاظم آژانس شیشه‌ای می‌بیند که برای مبارزه با غرب‌گرایی، با اسلحه همه را گروگان بگیرد. با این دیدگاه بعید است ۵ سال دیگر، صدا و سیما همین مخاطبان اقلیت را هم حفظ کرده باشد.

هوش مصنوعی در هنر، تئاتر و سینما: روایتی از بهره‌برداری از فناوری برتر دوشنبه 12 تیر 1402 18:46

هوش مصنوعی در هنر، تئاتر و سینما: روایتی از بهره‌برداری از فناوری برتر

در عصر حاضر، هوش مصنوعی (AI) به یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شده است. این فناوری نه تنها در زمینه‌های فنی و تکنولوژیکی تأثیر بسزایی داشته، بلکه در حوزه هنر، تئاتر و سینما نیز ارتقاء‌های قابل توجهی را به همراه داشته است. در این گزارش، به بررسی تأثیر هوش مصنوعی در این حوزه‌ها و همچنین معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.

۷۰ درصد بهار سینما برای ژانر طنز شنبه 3 تیر 1402 19:24
نزدیک به ۶ میلیون نفر در 3 ماه نخست امسال سینما رفته‌اند

۷۰ درصد بهار سینما برای ژانر طنز

در لیست اکران این بهار با 17 فیلم سینمایی همه‌جور ژانری از «غریب» در ژانر جنگی، «مصلحت» با ژانر سیاسی-اجتماعی و حتی «جنگ جهانی سوم» در فضای درام اجتماعی وجود دارد، اما از بین همه‌ این 17 فیلم «فسیل» در ژانر کمدی توانسته نظر تعداد قابل توجهی از مخاطبان را به خودش جلب کند و پیشتاز میزان فروش باشد.

 «من عزتم، بچه سنگلج»/ چرا به عزت‌الله انتظامی «آقای بازیگر» می‌گویند؟ سه شنبه 30 خرداد 1402 23:16

«من عزتم، بچه سنگلج»/ چرا به عزت‌الله انتظامی «آقای بازیگر» می‌گویند؟

در هنر ایران، بسیار کم پیش‌آمده که مردم و جامعه هنری به هنرمندی لقبی بدهند که همگان در سزاوار بودن آن لقب هم‌رأی بوده باشند، به گونه‌‌ای که هم آن هنرمند را به لقب هنری‌اش بشناسند و هم به محض شنیدنِ نام و لقبِ آن، کلاه از سر بردارند.

درباره سینمای عربستان سعودی؛ نمایش قدرت و ثروت دوشنبه 29 خرداد 1402 18:30

درباره سینمای عربستان سعودی؛ نمایش قدرت و ثروت

سینما به عنوان یک هنر و صنعت، در عربستان سعودی در دهه اخیر تحولات و تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. با پذیرش برخی اصلاحات اجتماعی و فرهنگی، فضای سینما در این کشور رو به رشد و توسعه است.

که چرا دانشگاه‌های موسیقی ایران خروجی‌های مطلوبی ندارند؟ یکشنبه 28 خرداد 1402 20:22

که چرا دانشگاه‌های موسیقی ایران خروجی‌های مطلوبی ندارند؟

پدرام پهلوان‌نژاد: آهنگسازی که در اروپا فارغ‌التحصیل می‌شود، اگر تمایل داشته باشد دوره‌های رهبری ارکستر را می‌بیند و رهبر ارکستر می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما این دوره‌ها اصلا وجود ندارند. اینها باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان رشته آهنگسازی ما که مستقیما وارد حیطه کار می‌شوند، کارشان به لحاظ علمی دچار نقصان‌هایی باشد.

مأموریت ویژه جواد عزتی، میرکریمی و دیگران/سینما فقط «خنده» نیست‌! شنبه 20 خرداد 1402 12:48

مأموریت ویژه جواد عزتی، میرکریمی و دیگران/سینما فقط «خنده» نیست‌!

اکران سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ با «فسیل» شروعی امیدوارکننده برای فیلم‌های کمدی داشت، اما آیا ترکیب تازه فیلم‌های غیرکمدی می‌تواند توازن را به گیشه سینمای ایران بازگرداند؟

اعدام «پسر آیت‌الله» به «مصلحت» است؟/مطالبه «عدالت» با زبان سینما پنجشنبه 18 خرداد 1402 02:08

اعدام «پسر آیت‌الله» به «مصلحت» است؟/مطالبه «عدالت» با زبان سینما

فیلم سینمایی «مصلحت» در حالی از امروز روانه پرده سینماها می‌شود که پایان بلاتکلیفی آن می‌تواند نقطه شروع تازه‌ای برای آسیب‌شناسی جدی‌تر مواجهه ما با «سینمای سیاسی» در ایران باشد.

عجیب‌ترین پیشنهادها برای استخدام هنرور/دستمزد فقط ۱۲۰ هزار تومان! دوشنبه 8 خرداد 1402 14:15

عجیب‌ترین پیشنهادها برای استخدام هنرور/دستمزد فقط ۱۲۰ هزار تومان!

یکی از فعالان حوزه تأمین هنرور برای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی ضمن تشریح وضعیت فعالیت افراد در این حوزه، ابراز امیدواری کرد که هنروران در سینما صاحب صنف شوند.

هوش مصنوعی با هالیوود چه می‌کند؟ جمعه 5 خرداد 1402 21:08

هوش مصنوعی با هالیوود چه می‌کند؟

در شرایطی که خدمات چت جی پی تی در بسیاری از حرفه‌ها اثرگذاری معناداری داشته اخیراً منتقدان، خبر از بروز انقلابی نوین در صنعت فیلم‌سازی با همین فناوری یا هوش مصنوعی می‌دهند که احتمالاً هالیوود را متحول می‌کند.

عمارت «روبرو» پلمب شد سه شنبه 2 خرداد 1402 21:25

عمارت «روبرو» پلمب شد

نگاهی به پلمب «عمارت روبرو» به‌خاطر عدم رعایت حجاب از سوی مراجعانش.

 سینمای ایران در کن، از ۱۹۶۱ تا امروز شنبه 30 اردیبهشت 1402 13:52

سینمای ایران در کن، از ۱۹۶۱ تا امروز

در طول بیش از هفتاد سال برگزاری جشنواره کن، سینمای ایران حضور محسوسی در این جشنواره سینمایی داشته، حضوری که در دو دهه گذشته با فیلمسازانی چون عباس کیارستمی و پس از آن اصغر فرهادی، چشمگیر تر نیز شده است.