چهارشنبه , ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 34
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

آیا هالیوود به نفع جهان عقب می‌نشیند؟ دوشنبه 8 بهمن 1397 14:12

آیا هالیوود به نفع جهان عقب می‌نشیند؟

مراسم معرفی کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2019» عصر سه‌شنبه هفته گذشته در شهر لس‌آنجلس امریکا برگزار شد و «روما» ساخته نوستالژیک آلفونسو کوارون مکزیکی و «محبوب» فیلم درباری و سرشار از حقایق تلخ تاریخی یورگوس لانتیموس یونانی پیرامون «ملکه آن» حاکم لرزان قرن هفدهم بریتانیا هر یک با کسب 10 نامزدی پیشتاز جوایز امسال شدند؛ جوایزی که صبح دوشنبه 6 اسفند در تالار کداک تیاتر شهر لس‌آنجلس به برندگان نود و یکمین دوره این رقابت بشدت معروف اما تبلیغاتی و جهت دار اهدا خواهد شد.

برای بزرگداشت‌های جشنواره فیلم فجر / قابی که ماندگار می‌شود دوشنبه 8 بهمن 1397 13:33

برای بزرگداشت‌های جشنواره فیلم فجر / قابی که ماندگار می‌شود

پنج سینماگر و هنرمند باسابقه‌ی سینما در حالی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر ویژه قرار می‌گیرند که هر کدام آثار ماندگاری را در سینمای ایران خلق کرده‌اند و اگرچه سنگینی ترازوی کارشان با یکدیگر متفاوت است، اما هر یک به تنهایی جایگاهی ارزشمند در سینما دارند.

مورد عجیب اکران ۹۷/ کارگردان واقعی این فیلم‌ها کیست؟ یکشنبه 7 بهمن 1397 18:29

مورد عجیب اکران ۹۷/ کارگردان واقعی این فیلم‌ها کیست؟

در سال ۹۷ شاهد حضور فیلم‌هایی بر پرده سینماها بودیم که بیش از آنکه هر یک به فیلم‌های قبلی سازندگانشان شباهت داشته باشند، گویی منطبق بر فرمولی مشترک به تولید رسیده‌اند!

سوال امسال خبرنگاران از فیلمسازان در جشنواره «فجر»: چقدر خرج کردی از کجا آوردی؟ یکشنبه 7 بهمن 1397 13:22

سوال امسال خبرنگاران از فیلمسازان در جشنواره «فجر»: چقدر خرج کردی از کجا آوردی؟

«سامانه چگونه کار می‌کند؟ شما حق دارید از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی، درخواست اطلاعات کرده و پاسخ را دریافت کنید. درخواست شما به اجرایی‌شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کمک می‌کند. اطلاعات درخواستی به صورت برخط در سامانه منتشر خواهد شد.» کاربران به محض ورود به «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» با این عبارات مواجه خواهند شد؛ عباراتی که نه‌تنها مدعی شفافیت مالی در سیستم اقتصادی ایران هستند، بلکه مخاطبان را به پرسشگری در این‌باره دعوت می‌کنند.

انزوای ژانر وحشت بر پرده نقره ای! یکشنبه 7 بهمن 1397 13:06

انزوای ژانر وحشت بر پرده نقره ای!

ردپاي وحشت در تاريخ سينما ،در نقاطي پررنگ و در برهه اي كمرنگ و حتي محو مي شود؛ ردپايي كه نشأت گرفته از تغيير و دگرديسي است؛ تغييري وابسته به نشانه هاي فرهنگي و سياسي، اگر سينماي ايران را به يك كشتزار بزرگ و فيلمسازان را به کشاورزاني كه از ترس خسارت ديدن،تنها به كشت چند محصول تكراري و آزموده شده بسنده مي كنند تشبيه كنيم ،شايد بتوان مثال ساده اما خوبي پيدا كرد كه بتوان آن را به خالي ماندن جاي ژانر وحشت در سينماي ايران بسط داد

سیمرغ داران فجر ۳۶ امسال با چه فیلمی حضور دارند؟ شنبه 6 بهمن 1397 20:07

سیمرغ داران فجر ۳۶ امسال با چه فیلمی حضور دارند؟

برخی برندگان سیمرغ در جشنواره فجر سال گذشته،امسال هم با آثار متعددی در میدان رقابت حاضر شده اند.

پول را بردار و فرار كن شنبه 6 بهمن 1397 11:18

پول را بردار و فرار كن

تمام مسووليت در سينما با تهيه‌كنندگان است؛ از جذب سرمايه گرفته تا اجرا و پخش و ... اما در اين سال‌ها نهايت سود نصيب بازيگران مي‌شود و اين اصلا قابل قياس با ابتداي دهه 90 نيست، مهم‌ترين اتفاقي كه از اين به بعد شاهد آن خواهيم بود اينكه از اين به بعد فقط پولدارها مي‌توانند در سينما فيلم بسازند.

بلیت‌های جشنواره فیلم فجر پشت دیوار سیاه پنجشنبه 4 بهمن 1397 17:25

بلیت‌های جشنواره فیلم فجر پشت دیوار سیاه

پایگاه‌های مشهور خرید و فروش بی‌واسطه‌ به بازار سیاهی داغ برای فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است

آشوبِ ستاره‌های خاموش! پنجشنبه 4 بهمن 1397 17:22

آشوبِ ستاره‌های خاموش!

در سينماي حال حاضر كه گردش مالي سالانه آن نهايتا 250 ميليارد تومان است،دستمزدهای دست كم ٢٠٠میلیونی برای بازیگران مهم كه گاهی ده رقمي نيز مي شوند بيشتر شبيه به شوخي است!

تعداد نمایش فیلم‌ها در جشنواره‌ فیلم فجر / چالش یا فرصت؟ چهارشنبه 3 بهمن 1397 14:29

تعداد نمایش فیلم‌ها در جشنواره‌ فیلم فجر / چالش یا فرصت؟

تعداد سانس‌ها و نمایش‌های فیلم‌ها در جشنواره‌ی فیلم فجر همیشه محل چالش تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار بوده است اما آیا امسال هم این چالش ادامه دارد؟!

رقابت سخت «کن» و «ونیز» در اسکار خارجی چهارشنبه 3 بهمن 1397 14:20

رقابت سخت «کن» و «ونیز» در اسکار خارجی

در فهرست پنج نامزد نهایی شاخه بهترین غیرانگلیسی جوایز اسکار رقابت سختی میان آثار برگزیده جشنواره‌ی «کن» و «ونیز» ایجاد شده است.

همه زنان جشنواره فیلم فجر سه شنبه 2 بهمن 1397 19:02

همه زنان جشنواره فیلم فجر

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر میزبان آثار هفت فیلمساز زن است و در کنار این کارگردانان، دو تهیه‌کننده و سه داور زن نیز در این رویداد حضور دارند.

سرگذشت یک تندیس سینمایی سه شنبه 2 بهمن 1397 11:56
تندیسی ایرانی که در امارات ساخته می‌شود

سرگذشت یک تندیس سینمایی

تندیس‌ جشنواره‌های سینمایی دنیا برای خودشان داستان‌های متنوعی دارند. جشنواره فیلم ونیز را با شیرطلایی و جشنواره فیلم برلین را با خرس طلایی‌اش می‌شناسند و همچنین جشنواره فیلم کن با نماد نخل طلایی‌اش شهرت دارد. در ایران نیز جشنواره فیلم فجر بعد از سی‌و‌هفت دوره برگزاری منظم، به‌عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور است که سیمرغ آن، شناخته‎شده‎ترین و محبوب‌ترین جایزه سینمایی ایران محسوب می‎شود.

انیمیشن چقدر در «فجر» جدی گرفته می‌شود؟ سه شنبه 2 بهمن 1397 11:46

انیمیشن چقدر در «فجر» جدی گرفته می‌شود؟

خالقان انیمیشن‌های حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر «بهتر دیده‌شدن آثار» را دغدغه اصلی خود برای حضور در مهمترین ویترین سینمای ایران می‌دانند.

بزرگ‌نیا برای پنجمین بار داور فیلم فجر / رکوردداران چه کسانی هستند؟ دوشنبه 1 بهمن 1397 19:07

بزرگ‌نیا برای پنجمین بار داور فیلم فجر / رکوردداران چه کسانی هستند؟

محمد بزرگ‌نیا با داوری این دوره از جشنواره‌ی فیلم فجر، پنجمین بار است که در جمع داوران جشنواره حضور پیدا می‌کند و ۶ داور دیگر اولین بار است که داوری این جشنواره را برعهده می‌گیرند.

چرا گفت‌وگوی یک بازیگر حاشیه‌ساز می‌شود؟ دوشنبه 1 بهمن 1397 18:55

چرا گفت‌وگوی یک بازیگر حاشیه‌ساز می‌شود؟

حضور هنرمندان در عرصه روزنامه‌نگاری و بالعکس آن، موضوع جدید و البته چندان عجیبی نیست. از مدت‌ها پیش بسیاری از هنرمندان پا به عرصه روزنامه‌نگاری گذاشته و مصاحبه‌های زیادی را به ویژه در عرصه‌های هنری و فرهنگی انجام داده‌اند؛ اما اخیرا حضور هنرمندان در حوزه‌های تخصصی دیگر از معرفی دارو گرفته تا اظهارنطرهای سیاسی بیش از پیش شده و گاهی این موضوع به دلیل نداشتن دانش تخصصی کافی، با واکنش‌های منفی مواجه شده است

قتل «برنامه هفت» در تلویزیون! دوشنبه 1 بهمن 1397 11:06

قتل «برنامه هفت» در تلویزیون!

ایده اولیه ساخت برنامه‌ هفت از طرف فریدون جیرانی به گروه اجتماعی شبکه ۳ ارائه شد، قرار بود برنامه‌ای باشد مشابه برنامه ۹۰ عادل فردوسی‌پور منتهی در حوزه سینما

برگ برنده دست فیلمسازان جوان است یا باسابقه‌ها؟ دوشنبه 1 بهمن 1397 10:50

برگ برنده دست فیلمسازان جوان است یا باسابقه‌ها؟

رقابت نزدیک فیلمسازان باسابقه و کارگردانان جوان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است.

بازار سیاه بلیت‌های جشنواره فجر داغ شد دوشنبه 1 بهمن 1397 10:44

بازار سیاه بلیت‌های جشنواره فجر داغ شد

تنها بعد از چند ساعت از آغاز پیش‌فروش بلیت‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بازار سیاه خرید و فروش داغ شد و برخی، بلیت‌های خریداری شده‌شان را با مبالغی چند برابر برای فروش عرضه کردند.

پول ۳۰ فیلم جشنواره فجر از کجا آمده؟ یکشنبه 30 دی 1397 06:45

پول ۳۰ فیلم جشنواره فجر از کجا آمده؟

امسال حوزه هنری به صورت مستقیم در تولید یک فیلم سینمایی حمایت مالی داشته است و بنیاد سینمایی فارابی هم در 14 فیلم سینمایی حاضر در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، مشارکت داشته است. در کنار این دو نهاد دولتی، موسسه رسانه‌ای، فرهنگی اوج هم از یک فیلم سینمایی دفاع مقدسی حمایت مالی داشته است و مابقی 33 فیلم در موسسات فیلمسازی و با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است.