یک مستندساز با اشاره به شرایط ساخت فیلمش در دروازه غار گفت: «برای گرفتن مجوز به اداره ستاد مبارزه با موارد مخدر رفتیم. در آنجا ما را به ناهاری دعوت کرده و حسابی تحویل گرفتند. بنابراین فکر کردیم همه چیز حل شده است. اما بعد رییس اداره به ما گفت که شما اصلا اجازه فیلمبرداری از این منطقه را ندارید. پرسیدم پس چرا به ما ناهار دادید؟ در پاسخ گفت که این ناهار را دادیم که بفهمید نباید فیلم بسازید. هر کاری کردیم به ما مجوز ندادند و گفتند با کوچکترین تنشی که ایجاد شود، برای خودتان دردسر درست میشود.»
مستند خودکار داستان زندگی علیاکبر رفوگران، پدر نوشتافزار ایران و بنیانگذار کارخانه بیک در کشور است. او این روزها گرچه دیگر خودکاری تولید نمیکند اما به تولید محصول دیگری روی آورده است.
فیلم مستند «بانو» در هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای مستقل مکزیک «وراکروز» و در بخش مسابقه فیلمهای مستند بلند موفق به کسب دیپلم افتخار شد.
مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی برنده بهترين كارگردانی از پنجمین جشنواره جهانی فیلم «روز زمین» آمریکا شد.
مستند داستانی «تکیهگاه» به کارگردانی غزال روستا با رونمایی از پوستر اثر آماده نمایش شد.
دو مستند «خاتمه» و «آشو» در فهرست ۱۵ اثر مستند برتر سینمای آسیا در سال ۲۰۲۰ قرار گرفتند.
فیلم مستند «جانپناه» تولید مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شبکه الجزیره قطر با موضوع کرونا در دست تهیه است.
فیلمبرداری فیلم مستند «جستجو در تنگنا» با موضوع امیر نادری فیلمساز بزرگ سینمای ایران به کارگردانی مهرشاد کارخانی در تهران ادامه دارد. تدوین این فیلم که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است نیز همزمان در حال انجام است.
کودکآزاری بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از هرگونه بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بیتوجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود. با این نگاه شاید بهتر بتوان به این فیلم توجه کرد.
در این گزارش ۱۰ فیلمی که در چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت بر اساس آمار بازدید و امتیازهای تماشاگران بیشترین درصد امتیاز را کسب کردند، بررسی شدهاند.
مستند «یک روز با پلیس گمرک» به تهیهکنندگی کرم اصلی بیگی و کارگردانی پیروز جابری مرحله تصویر برداری خود رابه پایان رساند.
مستند «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی و گویندگی نصرالله مدقالچی عرضه اینترنتی شد.
ذات سینمای مستند، روایت «حقیقت» و«واقعیت» است. سینمای مستند ایران نیز در مسند رسمی خود، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالهاست که مدعی روایت «حقیت» است. اما پرسش اساسی این است که این سینما، تمام «حقیقت» است، یا به خاطر برخی دشواریها، دردناکیها و کمطاقتیها، شیری شده که یال و دم و ِاشکم ندارد؟
اعضای هیأت داوران بخشهای مستند و فیلم کوتاه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
مستند «قلیچ» به کارگردانی پوریا نوری پس از تصویربرداری آماده نمایش شد.
برنامه سینمایی «هفت» در این قسمت «جایگاه سینمای مستند و چالش های آن» را برای دومین هفته متوالی بررسی میکند.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت پس از ۸ روز برگزاری مجازی و اکران برخط آثار مستند راهیافته، با برگزاری مجازی آیین اختتامیه به کار خود پایان داد.
مهرداد اسکویی گفت: فیلمهای بخش کرونا بیشتر من را احساساتی کرد ولی به فکر فرو نبرد. همچنین خیلی از این فیلمها در تلویزیون خودمان هم نمیتواند پخش شود، حقوق شخصیت مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. اینکه ما چقدر حق داریم که به شخصیت نزدیک شویم.
کمال تبریزی درباره «کودتای ۵۳» میگوید: این مستند تلاش بیش از اندازهای دارد که نگاه کاملا بیطرف به وقایع داشته باشد، ولی تصوری که درباره کودتای سال ۳۲ به ذهن متبادر میکند دو حفره بزرگ خالی دارد.
در مراسم بزرگداشت مجازی، زنده یاد منوچهر طیاب؛ همایون امامی، اسعد نقشبندی، محمد حمیدی مقدم و... سخن گفتند و در بخشی از آن مطرح شد که " آنچه منوچهر طیاب را نگران میکرد، زوالی بود که به سرعت در آیینها و فرهنگ ایران شکل میگرفت و در شرایط حاکمیت رسانهها همه به سمتی میرفت که تمایزهای بومی را کنار بگذارند و به یک شکل و زبان و اندیشه زندگی کنند."
مراسم بزرگداشت کامران شیردل مستندساز در حالی شب یلدا برگزار شد که خودش به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حاضر شود و در تماس تصویری که با او برقرار شده بود ، گفت: مسئولیت حرفهایی که دوستان درباره من زدند را قبول نمیکنم!