پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
مطالب منتخب | صفحه 100
۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی! چهارشنبه 21 آبان 1399 17:33

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی!

محمدرضا اصلانی که به تازگی فیلم «شطرنج باد» او توسط جشنواره بولونیا و بنیاد اسکورسیزی مرمت شده و در جشنواره کن نمایش داده شده است، می‌گوید اکران این فیلم که تنها نمایش ناموفقی در سال ۵۴ داشت، پس از ۵۰ سال برایش، مرور یک رنج و باز شدن یک زخم کهنه است.

شطرنج باد و سينمايی برباد‌رفته چهارشنبه 21 آبان 1399 00:00

شطرنج باد و سينمايی برباد‌رفته

خوشبختم که شطرنج باد احيا شد اين را هديه‌اي مي‌دانم به جهاني فيلم: تا آنها كه بيش از 50 سال است تلاش مي‌كنند به ما بگويند كيستيم و چگونه بايد باشيم و كدام‌مان هنر داريم و كدام‌مان نداريم، درسي بگيرند و در ميان «منقدان» داخلي هم شايد اندكي بفهمند كه نيازي به ديدن بهترين نسخه فيلم نبود و نيست تا بفهمي اثري ارزش دارد و آن را نه فقط ستايش، بلكه تحليل كني، كاري كه من بارها و به صورت تفصيلي كرده‌ام.

رستاخيزِ شطرنج باد چهارشنبه 21 آبان 1399 17:20
گفت‌وگو با حميدرضا اردلان و سعيد عقيقی به بهانه بهسازی فيلم محمدرضا اصلانی

رستاخيزِ شطرنج باد

عقيقي: اگر بخواهم به كسي كه سينماي ايران را نمي‌شناسد سه فيلم معرفي كنم كه از طريق آنها بتواند تصوري از زيبايي‌شناسي فيلم در ايران پيدا كند قطعا شطرنج باد يكي از آن سه فيلم خواهد بود.تحليل نور و رنگ و ميزانسن نياز به مقالات مفصل تحليلي دارد‌.كاش پيش از ترميم فيلم هم قدر آن بيشتر دانسته مي‌شد و فيلم‌هايي از اين دست مي‌توانست موج ايجاد كند.

انتشار چهار گزارش‌ مالی از جشنواره‌های فجر، آیینی- سنتی و کودک و نوجوان چهارشنبه 21 آبان 1399 00:00

انتشار چهار گزارش‌ مالی از جشنواره‌های فجر، آیینی- سنتی و کودک و نوجوان

هزینه‌های انجام‌شده برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی و بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در سامانه شفاف‌سازی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند سه شنبه 20 آبان 1399 17:33

تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند

برخی از مدیران تماشاخانه‌های خصوصی درباره طرح فعالیت تئاتر پیش از ساعت ۱۸ می‌گویند: از آنجا که خیلی از مخاطبان تئاتر شاغل یا دانشجو هستند، نمی‌توانند در این ساعت از روز به تماشای تئاتر بیایند و در نتیجه با طرحی از پیش شکست‌خورده مواجه هستیم.

خطر بیکاری ۶۲۰۰ کارگر شاغل در سالن‌های سینما سه شنبه 20 آبان 1399 17:25

خطر بیکاری ۶۲۰۰ کارگر شاغل در سالن‌های سینما

سخنگو و دبیر انجمن سینماداران کشور با اشاره به تعطیلی سینماها از ساعت ۱۸، این تصمیم را ناشی از عدم شناخت نسبت به حرفه سینماداری دانست و نسبت به ورشکستگی سالن‌های سینما و بیکاری ۶۲۰۰ نیروی انسانی آن هشدار داد.

آنچه بر «تِنِت»؛ آخرين ساخته كريستوفر نولان گذشت/ يك فيلم چالشی، يك گيشه نيم‌ سوز سه شنبه 20 آبان 1399 00:00

آنچه بر «تِنِت»؛ آخرين ساخته كريستوفر نولان گذشت/ يك فيلم چالشی، يك گيشه نيم‌ سوز

نولان هنگام اكران جهاني فيلم در پيامي تصويري به مخاطبانش در چين گفته بود كه «تنت» بزرگ‌ترين فيلمي است كه تا امروز ساخته. او به اين موضوع تاكيد كرده بود كه اين فيلم را براي صفحه نمايش‌هاي بسيار بزرگ كارگرداني كرده.

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری سه شنبه 20 آبان 1399 13:55

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود که با کاهش فعالیت‌های تئاتری در سال شیوع کرونا، بودجه این حوزه را کاهش دهند. اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است.

بازی ایران در زمینِ آمریکا با دو بُرد سه شنبه 20 آبان 1399 13:19
حاشیه‌های ده‌ساله‌ی معرفی فیلم‌های ایران به اسکار؛

بازی ایران در زمینِ آمریکا با دو بُرد

در ده سال گذشته معرفی فیلم ایرانی به اسکار یکی از پرچالش‌ترین تصمیم‌های سینمایی بوده است. اتفاقی که با انتخاب «خورشید» خاطرات حاشیه‌های انتخاب‌های گذشته را نیز برای سینمای ایران زنده کرد.

انصراف هنرمند باسابقه ازعضویت در«خانه تئاتر» و«صندوق اعتباری هنر» دوشنبه 19 آبان 1399 14:20

انصراف هنرمند باسابقه ازعضویت در«خانه تئاتر» و«صندوق اعتباری هنر»

حسین عاطفی بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر ایران طی یادداشتی گلایه‌آمیز از عضویت در «خانه تئاتر» و «صندوق اعتباری هنر» انصراف داد.

اعتراض شورای صنفی نمایش به ساعت فعالیت سینماها/درخواست تمدید تا۲۲ یکشنبه 18 آبان 1399 00:00

اعتراض شورای صنفی نمایش به ساعت فعالیت سینماها/درخواست تمدید تا۲۲

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش عنوان کرد که اعضای این شورا نسبت به ساعت تعیین شده از سوی ستاد ملی کرونا برای فعالیت سینماها معترض هستند.

اظهارات علی مصفا درباره معرفی نماینده ایران به اسکار یکشنبه 18 آبان 1399 15:40

اظهارات علی مصفا درباره معرفی نماینده ایران به اسکار

علی مصفا تهیه کننده فیلم "یلدا" در نوشتاری تحت عنوان "معیارهای مشخص پاسخی به یک پرسش: کدام فیلم ایرانی سزاوا معرفی به اسکار است؟" نکاتی را مطرح کرد.

به بهانه یک یکشنبه 18 آبان 1399 15:36

به بهانه یک "خورشید" ؛ مروری بر حضور ایران در اسکار

فیلم سینمایی «خورشید»، بیست و ششمین نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین المللی (غیرانگیسی زبان) جوایز سینمایی اسکار خواهد بود.

احمد الستی: در فیلم ها از الگوهای کهنه استفاده نکنید یکشنبه 18 آبان 1399 15:22

احمد الستی: در فیلم ها از الگوهای کهنه استفاده نکنید

شامگاه شنبه ۱۷ آبان آخرین نشست‌ جشنواره سی و هفتم فیلم کوتاه تهران با حضور احمد الستی تحت عنوان «اولین ظهور کاراکتر محوری در فیلم» برگزار شد.

خواهان افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستیم/تئاتر بعد از ۶ اجرا می شود؟ یکشنبه 18 آبان 1399 14:56

خواهان افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستیم/تئاتر بعد از ۶ اجرا می شود؟

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد با اشاره به رایزنی با مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده در تلاش است تا ساعت فعالیت تئاتر در محدودیت های جدید لحاظ شده، از ساعت ۱۸ افزایش پیدا کند.

«خورشید» نماینده ایران در اسکار شد یکشنبه 18 آبان 1399 00:00

«خورشید» نماینده ایران در اسکار شد

هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کرد.

ناگفته‌هایی از یک استعفا و شنبه 17 آبان 1399 12:45

ناگفته‌هایی از یک استعفا و "مقاومتی پنهان در خانه تئاتر"

کورش نریمانی با بیان اینکه در این دوره از فعالیت هیات مدیره خانه تئاتر قدم‌های مهمی برداشته شده است، تاکید کرد: ساختار خانه تئاتر و اساسنامه آن به تغییراتی اساسی نیاز دارند که با توجه به وجود نوعی مقاومت پنهان، باید اعضای صنف همراهی و مشارکت واقعی در این راه داشته باشند.

برنامه‌ کارگاه‌های فیلمسازی چهارمین هفته فیلم اروپایی اعلام شد شنبه 17 آبان 1399 12:22

برنامه‌ کارگاه‌های فیلمسازی چهارمین هفته فیلم اروپایی اعلام شد

برنامه‌های کارگاه فیلمسازی چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی که قرار است از ۱۷ تا ۲۶ آبان ۹۹ برای اولین بار به شکل آنلاین و رایگان برگزار شود، مشخص شد.

گناه ما چیست که مسئولان با «تئاتر» بیگانه‌اند شنبه 17 آبان 1399 00:00

گناه ما چیست که مسئولان با «تئاتر» بیگانه‌اند

حمیدرضا نعیمی از هنرمندان تئاتر، شغل محسوب نشدن «تئاتر» را مشکل اساسی فعالان این حوزه می‌داند که متأسفانه در دهه‌های مختلف مدیران و مسئولان فرهنگی نسبت به رفع آن بی‌توجه بوده‌اند.

پول تئاتر را آتش زديم چهارشنبه 14 آبان 1399 17:01
به بهانه انتشار گزارش وضعيت مالی جشنواره تئاتر فجر 38 از سوی دولت

پول تئاتر را آتش زديم

رقم هزينه‌هاي جانبي با رقم بودجه توليد نمايش‌ها در سال 98 چندان تفاوتي ندارد. يعني مي‌شد با حذف كامل هزينه‌هاي جانبي فجر، يك سال ديگر تئاتر ايران را منتفع كرد. بخشي كه 66.45 درصد بودجه فجر را درست در خود بلعيده است.