پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 11
برخی از مسئولان اصرار دارند تاریخ را تحریف کنند/ فیلم دینی به سفارش هیچ مدیری ساخته نمی‌شود شنبه 3 دی 1401 12:57

برخی از مسئولان اصرار دارند تاریخ را تحریف کنند/ فیلم دینی به سفارش هیچ مدیری ساخته نمی‌شود

علی رویین‌تن با اشاره به اینکه امروز ساخت فیلم‌های دینی در ایران کار دشواری است، تأکید کرد: اگر ما به این شعار بسیار زیبا که می‌گوید؛ "سیاست ما دیانت ما و دیانت ما سیاست ما است" بیندیشیم و همه تلاش کنیم در این راستا پیش برویم لازم نیست نگران تولید شدن یا نشدن آثار دینی باشیم، خود به خود همه چیز خوب پیش می‌رود و آثار دینی لازم ساخته می‌شوند.

از سوختن سینما آزادی تا تغییر کاربری عصر جدید و ادامه فعالیت مولن‌روژ جمعه 25 آذر 1401 23:46

از سوختن سینما آزادی تا تغییر کاربری عصر جدید و ادامه فعالیت مولن‌روژ

عبدالله علیخانی و محمد قنبری از بلایی که این روزها سر سالن‌های سینمایی و سر سینما آمده می‌گویند.

 مخملباف و خاتمی جواب ندادند/ هرگونه نگاه جناحی را رد می‌کنم پنجشنبه 24 آذر 1401 01:47

مخملباف و خاتمی جواب ندادند/ هرگونه نگاه جناحی را رد می‌کنم

عارف افشار با اشاره به اینکه امروز در بین هنرمندان ایرانی نیاز به گفتگو احساس می‌شود، تأکید کرد: مستند «برزخی‌ها» همه طیف‌های فکری را دعوت به گفتگو می‌کند.

آینده‏ سینمای ایران: بحران رئالیسم یکشنبه 20 آذر 1401 03:41
گفت‌وگو با نوید پورمحمدرضا؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما

آینده‏ سینمای ایران: بحران رئالیسم

گرچه سینمای ایران در فرازو‌نشیب تاریخی خود با بحران‌های گوناگونی مواجه بوده اما اکنون در نقطه‌ای از تاریخ قرار گرفته که به‌نظر می‌رسد این‌بار خود سینماست که دچار بحران شده و چشم‌انداز مه‌آلودی از آینده سینما در ایران وجود دارد. شاید نقطه کانونی این بحران نسبت بین سینما و واقعیت اجتماعی باشد. واقعیتی بحران‌زده که این پرسش را در ذهن سینماگران ایجاد می‌کند که آیا سینمای ایران می‌تواند در بازنمایی واقعیت موجود به درستی عمل کند؟ آیا سینما می‌تواند آینه جامعه ملتهب و منقلب‌شده کنونی باشد.

سانسور نباشد، هنرمندان هم تحریم نمی‌کنند یکشنبه 20 آذر 1401 03:06
ضرورت احیای فعالیت‌های سینمایی در گفت‌وگو با سید جمال ساداتیان، تهیه‌کننده سینما

سانسور نباشد، هنرمندان هم تحریم نمی‌کنند

بخش مهمی از این تعطیلی‌ها، تحریم‌ها و تعلیق‌ها به این خاطر است که وزارت ارشاد اجازه حرف زدن به هنرمندان را نمی‌دهد. خب، وقتی هنرمندان نمی‌توانند وقایع روز کشورشان را در هنرشان بیان کنند، از چه چیزی باید حرف بزنند؟ پرسش من این است که آیا ارشاد اجازه حرف زدن درباره مباحث روز را به سینماگران می‌دهد؟ باور کنید اگر فضا باز شود، بسیاری از سینماگران می‌خواهند نکات‌شان را مطرح کنند

دانشجویان از سینمای امروز جلوتر هستند پنجشنبه 17 آذر 1401 03:08

دانشجویان از سینمای امروز جلوتر هستند

جابر قاسمعلی معتقد است سینما و به طور کل رسانه از جامعه و دانشجویان امروز عقب‌تر است و به همین دلیل ارتباط چندانی بین سینما و دانشجو وجود ندارد.

 بی‌مهری‌ها به انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است سه شنبه 15 آذر 1401 17:08

بی‌مهری‌ها به انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است

محمدامین همدانی با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته، تأکید کرد: بی‌مهری‌ها به سینمای انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است.

 «هیچکس منتظرت نیست» به انسان‌های به ته خط رسیده، راهکار ارائه می‌دهد یکشنبه 13 آذر 1401 23:24

«هیچکس منتظرت نیست» به انسان‌های به ته خط رسیده، راهکار ارائه می‌دهد

محسن اسلام‌زاده با اشاره به اینکه در مستند «هیچکس منتظرت نیست» راهکارهای تازه‌ای برای رفع معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی مطرح می‌شود، تأکید کرد: باید اجازه دهیم، معتادان ترک‌کرده به جامعه برگردند.

اسپیلبرگ هم فیلم ورزشی بسازد سینماداران ما نمی‌خواهند شنبه 12 آذر 1401 21:15

اسپیلبرگ هم فیلم ورزشی بسازد سینماداران ما نمی‌خواهند

وقتی از بودجه 10 میلیاردی یک فیلم، 8 میلیارد به دو بازیگر به اصطلاح سلبریتی فیلم برسد و دو میلیارد صرف دستمزد سایر عوامل و پروداکشن فیلم شود، این باعث می‌شود توازن بین بخش‌های فیلم رعایت نشود و فیلم دچار ضعف ساختاری شود. درحالی که فیلم‌های ورزشی در بخش سخت‌افزاری نیاز به هزینه بالا دارند. به نظر من از 100 درصد هزینه یک فیلم 20 درصد باید به بازیگران فیلم تعلق بگیرد و 80 درصد دیگر بین بقیه عوامل و پروداکشن فیلم تقسیم شود
بعد از روی کار آمدن آقای خزاعی بارها با ایشان در مورد دستمزدهای بالای بازیگران که ساختار فیلم را به هم می‌ریزند صحبت کردم اما ایشان در جواب من گفتند که نمی‌توانند کاری کنند. من هم عرض می‌کنم مدیری که توانایی اصلاح ندارد، لطف کند برود تا مدیر توانایی در پست او قرار بگیرد که توانایی اصلاح داشته باشد.

مخاطب از فیلم اجتماعی اشباع شده/ بازیکنان فوتبال باختند چون عبوس بودند شنبه 12 آذر 1401 13:24

مخاطب از فیلم اجتماعی اشباع شده/ بازیکنان فوتبال باختند چون عبوس بودند

مسعود اطیابی باور دارد با اینکه ساخت فیلم کمدی بسیار سخت است؛ اما در شرایط فعلی که جامعه عبوس شده و سینما از فیلم‌های اجتماعی اشباع شده، بهترین کار شاد کردن مردم برای دو ساعت است و هدف «بخارست» هم چیزی به غیر از این ماجرا نیست.

وجدان مفهومی‌ست که جامعه امروز ایران به آن نیاز دارد/ ۱۵ سال درد برای یک قتل دوشنبه 7 آذر 1401 12:54

وجدان مفهومی‌ست که جامعه امروز ایران به آن نیاز دارد/ ۱۵ سال درد برای یک قتل

مهرداد کوروش‌نیا با اشاره به اینکه وجدان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم تاریخ بشریت است، تأکید کرد: «بی‌آبان» به مفاهیمی می‌پردازد که جامعه امروز ما به آن نیاز دارد.

صداوسیما دستگاه توزیع جهل است، نه آگاهی! یکشنبه 6 آذر 1401 14:37

صداوسیما دستگاه توزیع جهل است، نه آگاهی!

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی باور دارد، صداوسیما بیش از آنکه دستگاه توزیع آگاهی باشد، به یک رسانه برای توزیع جهل تبدیل شده است.

موضوعات سیاسی به سینمای کمدی پناه برده‌اند یکشنبه 6 آذر 1401 02:17
گفت‌و‌گو با محمدمهدی عسگرپور درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران

موضوعات سیاسی به سینمای کمدی پناه برده‌اند

چگونگی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران و اینکه آیا اساسا در تمام سالیان گذشته فیلم‌هایی صرفا سیاسی در سینمای ما ساخته شده، پرسشی است که سینماگران ایرانی پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند. محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و کارگردان سینما معتقد است موضوعات سیاسی در خوانش‌های رسمی خیلی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. او در صحبت‌هایش به گونه‌های دیگر سینمایی اشاره کرد که سعی کرده‌اند نگاهی به برخی موضوعات سیاسی هم داشته باشند.

«بپرسند پناهی برای چه در زندان است، بگوییم به‌خاطر ساخت فیلم؟!» سه شنبه 1 آذر 1401 23:01
رییس هیأت مدیره خانه سینما:

«بپرسند پناهی برای چه در زندان است، بگوییم به‌خاطر ساخت فیلم؟!»

رییس هیأت مدیره خانه سینما گفت: آیا نمی‌دانستند وضعیتی که در جامعه شکل گرفته به چه سرانجامی می‌رسد؟ آیا نمی‌دانستند با یک رسانه ملیِ تک‌صدا مواجهیم آن هم با یک سیستم فربه که توان اداره کردن خودش را هم ندارد؟ همه این‌ها روشن بود. به همین دلیل معتقدم در این بین با گروهی مواجهیم که قدرت اداره کردن مسائل را ندارد و هزینه‌های روزافزون برای مجموعه کشور ایجاد می‌کنند.

کودک شادی می‌خواهد، کودک ایرانی بیشتر شنبه 28 آبان 1401 12:24
گفت‌وگو با عباس عسگری، کارگردان انیمیشن «لوپتو» به مناسبت اکران در سینماها

کودک شادی می‌خواهد، کودک ایرانی بیشتر

شاد بودن برای مخاطب کودک ایرانی یک ضرورت است. گرچه در دنیا هم به‌طور عمده انیمیشن‌های روز دنیا فضای شادی دارند. کودک نیاز به تفریح شاد دارد و نیاز کودک ایرانی به شادی و سرگرمی، با توجه به شرایط، قطعا بیشتر هم هست.

سینما در ذات خود معترض است شنبه 28 آبان 1401 11:23
بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفت‌وگو با احمد طالبی‌نژاد

سینما در ذات خود معترض است

سینما و به‌طور کل هنر اعتراضی ناشی از شرایط اجتماعی و سیاسی است. هر جا عدالت حاکم است، هنرمندان بیشتر متوجه نفسیات انسانی و روانشناسی جامعه و مقوله‌هایی از این دست می‌شوند. مثل برگمان و آثار فلسفی روانشناختی‌اش در سوئد اما هرجا عدالت و دموکراسی برقرار نیست هنرمندان از هنر به ویژه سینما به عنوان ابزاری برای آگاهی‌رسانی بهره می‌گیرند تا مردمان آن جامعه بیشتر با واقعیت‌ها آشنا شده و تشویق و تحریک شوند تا با نابسامانی‌ها مقابله کنند.

صحنه از خیابان عقب‌تر است چهارشنبه 18 آبان 1401 10:45
گفت‌وگو با حمید پورآذری درباره نسبت تئاتر و آنچه در خیابان می‌گذرد

صحنه از خیابان عقب‌تر است

اکنون که به آن مقطع زمانی نگاه می‌کنم، با قطعیت می‌توانم بگویم که اکثر اجراهایمان عقب‌تر از مردم بود. اکثر اجراها افزوده‌ای به وضع موجود خود نداشت. الان داستان این است که منِ نوعی می‌خواهم در مقابل آن‌چه دختران و پسران جوان‌مان در خیابان انجام می‌دهند چه پرفورمنسی اجرا کنم؟ در این میان ما چه برای گفتن داریم؟ هیچ!

رازهایی از کمپانی انیمیشن سازی کرمان دوشنبه 16 آبان 1401 19:48
گفت‌وگو با تهیه کننده «لوپتو»

رازهایی از کمپانی انیمیشن سازی کرمان

کار سینمایی ساختن کار راحتی نیست. به‌خصوص سختی تولید کار در شهرستان دوبرابر بیشتر است چون تعداد نیروی انسانی متخصصی که مطمئن باشی کار را از آب‌وگل در‌می‌آورد و مطمئن باشی که کار به آخر می‌رساند کم است و امکانات هم نیست. مثلا برای رندر کار یا مدام باید راهی تهران بشوی یا تجهیزات را بخری که خیلی گران است و پیداکردن یک راه میانه این موارد یکی از چالش‌های تولید است.

دوربین‌های مردم واقعی‌‌ترین فیلم‌های سیاسی را می‌گیرند دوشنبه 16 آبان 1401 16:45
گفت‌وگو با شادمهر راستین درباره پیوند سیاست با سینمای ایران

دوربین‌های مردم واقعی‌‌ترین فیلم‌های سیاسی را می‌گیرند

اینکه چرا در ایران فیلم سیاسی نداریم دلیلش این است که فیلم سیاسی بیانیه و ضوابط مشخص و تفکر سیاسی می‌خواهد و نه ایدئولوژی. یعنی فیلم در چارچوب بیانیه سیاسی ساخته شود و مسائلی را به چالش می‌کشد که در اجرای آن منشور سیاسی در جامعه پدید آورده است. در ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مرامنامه‌ای راجع به جناح سیاسی نداریم که مانا و پویا و حداقل پنجاه سال باشد و نمی‌توانیم به مباحث سیاسی حزب‌ها ورود کنیم.

بازدارنده‌های فیلمسازی درباره دهه هشتادی‌ها / سانسور، یکی از موانع ساخت فیلم سیاسی در ایران است سه شنبه 10 آبان 1401 01:40
کم‌کاری سینمای ایران در قبال نسل امروز و اهمیت سینمای سیاسی در گفت‌وگو با فرزاد موتمن

بازدارنده‌های فیلمسازی درباره دهه هشتادی‌ها / سانسور، یکی از موانع ساخت فیلم سیاسی در ایران است

من هربار که خواستم فیلمی با خصوصیات، ویژگی‌ها و دغدغه‌های جوانان دهه هشتاد بسازم، هم با مخالفت تهیه‌کننده مواجه شدم هم با مخالفت پخش‌کننده و صاحبان سینما و هم با سانسور شدید! از جانب سازمان سینمایی هم با عدم حمایت خانه سینما و هم با بی‌توجهی بنیاد سینمایی فارابی. واضح بگویم که در این شرایط ما خیلی نمی‌توانیم انتخاب کنیم که چه فیلمی بسازیم؛ بلکه می‌بینیم چه پیش می‌آید که بسازیم. بنابراین متاسفانه دست‌مان روی ساخت چنین موضوعاتی باز نیست.