پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 22
برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم شنبه 20 دی 1399 13:44

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم

مهرداد اسکویی در این گفتگو به نوع نگاه خود به مستندسازی پرداخته و در جایی می‌گوید: یکی از اساتید بزرگ جرم‌شناسی زمانی به من گفت فقط فیلم «رویاهای دم صبح» تو به اندازه ۶۰ کتاب جرم‌شناسی مطلب و نکته دارد. در سفرم به ژاپن، مسئولان این کشور ما از این فیلم چند نکته برداشت کردیم که در برخوردهایمان با دختران کانون‌های اصلاح تربیت روی آن کار می‌کنیم. این موضوع در لهستان و کانادا و اکراین هم اتفاق افتاد.

تولیدِ دوشنبه 15 دی 1399 11:16

تولیدِ "بیک" چرا متوقف شد؟/ روایتِ ناتمامِ کارخانه‌هایی که در دهه‌ شصت تعطیل شدند

مستند خودکار داستان زندگی علی‌اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و بنیان‌گذار کارخانه بیک در کشور است. او این روزها گرچه دیگر خودکاری تولید نمی‌کند اما به تولید محصول دیگری روی آورده است.

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است دوشنبه 15 دی 1399 00:00

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است

شهرام مکری معتقد است در جشنواره فیلم فجر تناقضی وجود دارد که در حالت خوش‌بینانه باید آن را یک سوءتفاهم دانست یا یک عهد و قرار قدیمی که هنوز به‌روز نشده است.

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت دوشنبه 15 دی 1399 06:05

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت

آقای سینایی معمولا از اکران فیلم‌هایشان ناراضی بودند، چون اثری که روی پرده می‌رفت، از نظر تصویر یا صدا یا همین حذف و کوتاه کردن‌ها کیفیتی را که دلشان می‌خواست، نداشت. این حساسیت‌ها روی گرافیک و پوستر هم بود. آن زمان روی این مسائل خیلی حساس بودند و سخت می‌گرفتند.

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی جمعه 12 دی 1399 15:21

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی

«بهزاد صدیقی»، دراماتورژ و مدیر تولید فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم!» با تاکید بر آنکه گام گذاشتن در مسیر تولید اثر برای مخاطب جهانی و به زبانی غیر از فارسی چالش‌برانگیز است، گفت: مدعی نیستیم اثرمان بی‌عیب است و قطعا در تولیدات بعدی می‌توانیم درخشان‌تر باشیم.

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند دوشنبه 8 دی 1399 21:47

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند

اصغر عبداللهی اولین فیلم سینمایی کارنامه اش را بر اساس فیلمنامه ای از خودش کارگردانی کرده است. یک قناری، یک کلاغ قصه ای چالش برانگیز است هم برای نگارش هم کارگردانی که این نویسنده با تکیه بر تجربه سالیان و دغدغه های همیشگی اش دست به این کار سخت زده و این اثر را در معرض قضاوت مخاطبان همیشگی اش قرار داده است.

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود دوشنبه 8 دی 1399 12:48
گفت‌وگو با نيما دهقانی درباره توجه روزافزون به«تئاتر ديجيتال» در دوران كرونا

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود

عده‌اي مثل ساير اتفاقات نو از اين جايگزيني هراس داشتند و برخي هم از اساس به عنوان «جايگزيني» به اين پديده نگاه نكردند و دست به تجربه زدند. اين تئوري كه قرار است تئاتر ديجيتال جاي تئاتر صحنه‌اي را بگيرد حاصل ذهنيتي است كه حاضر به پذيرش تغيير وضعيت نيست و نمي‌تواند طرز فكر موازي را تحمل كند. اين ايده در زمان اختراع عكاسي هم مطرح بود.

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد دوشنبه 8 دی 1399 10:01
گفت‌وگو با صفی يزدانيان كارگردان فيلم ناگهان درخت

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد

«ناگهان درخت» به مخاطبش احترام مي‌گذارد و از او مي‌خواهد كه آسانگير نباشد. بپذيرد كه سينما فقط جاي تعريف كردن قصه‌هاي سرراست، شعارهاي اجتماعي تاريخ‌مصرف‌دار نيست. بگذاريد يك فيلم هم عربده نكشد. اداي غمخواري براي معتادان يا فرودستان را درنياورد. لايه‌هاي بسيار داشته باشد، اختلاف ايجاد كند به جاي ستايش‌هاي گذرا.

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم دوشنبه 8 دی 1399 09:44
كيتی ميچل، كارگردان مطرح تئاتر بريتانيا:

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم

بايد راه‌هاي ديگري براي توليد تئاتر پيدا كنيم تا مجبور نباشيم در يك فضاي زنده مشترك گرد هم بياييم بلكه بايد اين كار را از طريق پلتفرم‌هاي ديجيتال گوناگون انجام دهيم.

لازم است وارد بازار جهانی شويم دوشنبه 8 دی 1399 09:08
گفت‌وگو با بهزاد صديقی، دراماتورژ فيلم‌ تئاتر «من ترامپ نيستم»

لازم است وارد بازار جهانی شويم

مهم‌ترين مشكل ما انتخاب بازيگراني بود كه براي بازي در اين فيلم‌تئاتر به زبان انگليسي توانايي داشته باشند. خب اين موضوع در ابتدا كارمان را سخت كرده بود ولي به هر حال با رايزني و مذاكره با بازيگران بالاخره به انتخاب‌هاي خوبي هم رسيديم و تقريبا بيشتر بازيگران ما همان انتخاب اول‌مان بودند.

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست شنبه 6 دی 1399 00:00

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

حميد امجد: سوال جدي‌تر، از همه دريغ‌گويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، مي‌تواند اين باشد كه همه سال‌هايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرح‌هاي پيشنهادي‌اش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف شنبه 6 دی 1399 00:00

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتناب‌ناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از هم‌نسلانش تبديل به آدم‌هايي شده‌اند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غم‌انگيز است.

ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود شنبه 22 آذر 1399 14:38
با فرزاد موتمن به بهانه اكران نسخه اينترنتی آخرين فيلمش:

ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود

مسوولان سينمايي با بريز و بپاش‌هاي پرخرج ساخت فيلم‌هاي عظيم را رواج دادند و تلاش‌شان هم اين بود كه يكسري آدم‌ها را از سينما حذف كنند تا همه نتوانند درگير كار فيلمسازي شوند و فقط افراد موردنظر خودشان در سينما كار كنند. از پشت كوه فيلمساز آوردند و معتقدم اين سينما پلاسيده است و ما فقط مشغول روزمرّگي هستيم.

«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید شنبه 22 آذر 1399 14:14

«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید

«جمشیدیه» دومین تجربه بلند سینمایی یلدا جبلی است. فیلم اول این کارگردان «داره صبح میشه» در سی‌وسومین دوره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم بخش «هنر و تجربه» شد و سال ۹۳ در همین گروه به اکران رسید.

مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست شنبه 22 آذر 1399 14:06
گفت‌وگو با امیرحسین علم‌الهدی درباره تاثیر کرونا بر سینمای ایران:

مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست

امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما می‌گوید سال آینده برای سینمای ایران سخت خواهد بود. او فارغ از تحلیل وضعیت اقتصادی و تاثیر انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید، طی یک سال گذشته مخاطب از دیدن فیلم و سریال در قاب تلویزیون اشباع شده، سلیقه‌اش پیشرفت کرده و به همین راحتی تصمیم نمی‌گیرد که به سینما برود.

گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی چهارشنبه 19 آذر 1399 12:46

گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی

موقعي كه مصالح جديد مانند آهن، ‌شيشه و بتن وارد ايران شد به طور طبيعي عده‌اي گرايش پيدا كردند از اين مصالح در معماري استفاده كنند ولي مشكل اينجا بود كه برخلاف نمونه‌هاي اروپايي، وقتي نو آمد به بازار، كهنه شد دل‌آزار و تمام گذشته كنار رفت. يعني معماران ما براي نوآوري حتي آن مختصات و داشته‌هاي قطعي ايراني را فراموش كردند.

فرياد بی‌صدای تئاتر دوشنبه 17 آذر 1399 00:00
حميدرضا نعيمی از پروژه جديد خود، نمايش «گُرگاس يا روز بخير آقای وزير» در سالن اصلی تئاتر شهر می‌گويد

فرياد بی‌صدای تئاتر

اگر اين پروژه به سرانجام برسد يعني تئاتر مي‌تواند حيات داشته باشد و ما سال را كنار مردم به پايان برسانيم، اما اگر به سرانجام نرسد يعني موضوع تعطيلي‌هاي يك هفته‌اي بي‌قاعده مكان‌هاي فرهنگي يك بازي ناجوانمردانه بوده و مسوولان بايد واضح اعلام كنند تا روزي كه شر اين ويروس به كل كنده نشده، امكان اجراي هيچ نمايشي در ايران وجود ندارد. به اين ترتيب تكليف همه ما روشن مي‌شود كه تا آن زمان بايد شغل ديگري پيدا كنيم.

بعد از تعطیلی سینما به خاطر کرونا به فکر افتادم پیک موتوری شوم دوشنبه 17 آذر 1399 00:00
گفت‌وگوی ویدئویی با بابک کریمی

بعد از تعطیلی سینما به خاطر کرونا به فکر افتادم پیک موتوری شوم

بابک کریمی یک سینماگر دوزبانه است و به گفته خودش کارش را در ایتالیا با بازی کردن در تیزرها و فیلم‌های کمدی آغاز کرده است. او فرزند بازیگر، کارگردان و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی «نصرت‌الله کریمی» است. به گفته خودش شاید فیلم «بلیت‌ها» ساخته عباس کیارستمی بود که باعث شد اصغر فرهادی او را قاضی جدایی‌اش بکند. و در فیلم «گذشته» و «فروشنده»‌اش مجدداً از این بازیگر بهره ببرد.

نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است شنبه 15 آذر 1399 16:04
گفت‌وگو با کاوه مظاهری، کارگردان «بوتاکس»

نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است

برای سینمای مستقل کرونا واقعا نابودکننده بود. یکی از بزرگترین دغدغه های کسی مثل من که خودش فیلمش را کارگردانی و تهیه و پخش می کند، این است که بتواند چرخه اقتصادی فیلمش را درست بچیند تا بتواند به حیات حرفه ای اش ادامه دهد. امسال به خاطر تعطیل شدن اکثر جشنواره ها و بازارهای فیلم و یا برگزاری آنلاین معدودی از آنها، عملا سینمای مستقل با مشکل جدی روبرو شد.

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است شنبه 15 آذر 1399 09:58
گفت‌ و گو با هدی عربشاهی، مترجم نمايشنامه «بئاتريچه‌ها» نوشته استفانو بنی

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است

بني شبيه به هيچ نويسنده‌ ديگري نمي‌نويسد. او زبان خودش را دارد. طنز خودش را دارد. قلم بني منحصر به خودش است. نمايشنامه‌نويسان به‌خصوص كمدي‌ نويسان زيادي ديده‌ام كه براي رسيدن به كمدي با كلمات بازي مي‌كنند اما بني با تلفيق طنز، واژه‌سازي، رئاليسم‌ جادويي، نقد اجتماعي و سياسي ساختار جديدي را خلق مي‌كند و امضاي خودش را دارد.