شنبه , ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 10
دانشجویان از سینمای امروز جلوتر هستند پنجشنبه 17 آذر 1401 03:08

دانشجویان از سینمای امروز جلوتر هستند

جابر قاسمعلی معتقد است سینما و به طور کل رسانه از جامعه و دانشجویان امروز عقب‌تر است و به همین دلیل ارتباط چندانی بین سینما و دانشجو وجود ندارد.

 بی‌مهری‌ها به انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است سه شنبه 15 آذر 1401 17:08

بی‌مهری‌ها به انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است

محمدامین همدانی با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته، تأکید کرد: بی‌مهری‌ها به سینمای انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است.

 «هیچکس منتظرت نیست» به انسان‌های به ته خط رسیده، راهکار ارائه می‌دهد یکشنبه 13 آذر 1401 23:24

«هیچکس منتظرت نیست» به انسان‌های به ته خط رسیده، راهکار ارائه می‌دهد

محسن اسلام‌زاده با اشاره به اینکه در مستند «هیچکس منتظرت نیست» راهکارهای تازه‌ای برای رفع معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی مطرح می‌شود، تأکید کرد: باید اجازه دهیم، معتادان ترک‌کرده به جامعه برگردند.

اسپیلبرگ هم فیلم ورزشی بسازد سینماداران ما نمی‌خواهند شنبه 12 آذر 1401 21:15

اسپیلبرگ هم فیلم ورزشی بسازد سینماداران ما نمی‌خواهند

وقتی از بودجه 10 میلیاردی یک فیلم، 8 میلیارد به دو بازیگر به اصطلاح سلبریتی فیلم برسد و دو میلیارد صرف دستمزد سایر عوامل و پروداکشن فیلم شود، این باعث می‌شود توازن بین بخش‌های فیلم رعایت نشود و فیلم دچار ضعف ساختاری شود. درحالی که فیلم‌های ورزشی در بخش سخت‌افزاری نیاز به هزینه بالا دارند. به نظر من از 100 درصد هزینه یک فیلم 20 درصد باید به بازیگران فیلم تعلق بگیرد و 80 درصد دیگر بین بقیه عوامل و پروداکشن فیلم تقسیم شود
بعد از روی کار آمدن آقای خزاعی بارها با ایشان در مورد دستمزدهای بالای بازیگران که ساختار فیلم را به هم می‌ریزند صحبت کردم اما ایشان در جواب من گفتند که نمی‌توانند کاری کنند. من هم عرض می‌کنم مدیری که توانایی اصلاح ندارد، لطف کند برود تا مدیر توانایی در پست او قرار بگیرد که توانایی اصلاح داشته باشد.

مخاطب از فیلم اجتماعی اشباع شده/ بازیکنان فوتبال باختند چون عبوس بودند شنبه 12 آذر 1401 13:24

مخاطب از فیلم اجتماعی اشباع شده/ بازیکنان فوتبال باختند چون عبوس بودند

مسعود اطیابی باور دارد با اینکه ساخت فیلم کمدی بسیار سخت است؛ اما در شرایط فعلی که جامعه عبوس شده و سینما از فیلم‌های اجتماعی اشباع شده، بهترین کار شاد کردن مردم برای دو ساعت است و هدف «بخارست» هم چیزی به غیر از این ماجرا نیست.

وجدان مفهومی‌ست که جامعه امروز ایران به آن نیاز دارد/ ۱۵ سال درد برای یک قتل دوشنبه 7 آذر 1401 12:54

وجدان مفهومی‌ست که جامعه امروز ایران به آن نیاز دارد/ ۱۵ سال درد برای یک قتل

مهرداد کوروش‌نیا با اشاره به اینکه وجدان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم تاریخ بشریت است، تأکید کرد: «بی‌آبان» به مفاهیمی می‌پردازد که جامعه امروز ما به آن نیاز دارد.

صداوسیما دستگاه توزیع جهل است، نه آگاهی! یکشنبه 6 آذر 1401 14:37

صداوسیما دستگاه توزیع جهل است، نه آگاهی!

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی باور دارد، صداوسیما بیش از آنکه دستگاه توزیع آگاهی باشد، به یک رسانه برای توزیع جهل تبدیل شده است.

موضوعات سیاسی به سینمای کمدی پناه برده‌اند یکشنبه 6 آذر 1401 02:17
گفت‌و‌گو با محمدمهدی عسگرپور درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران

موضوعات سیاسی به سینمای کمدی پناه برده‌اند

چگونگی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران و اینکه آیا اساسا در تمام سالیان گذشته فیلم‌هایی صرفا سیاسی در سینمای ما ساخته شده، پرسشی است که سینماگران ایرانی پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند. محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و کارگردان سینما معتقد است موضوعات سیاسی در خوانش‌های رسمی خیلی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. او در صحبت‌هایش به گونه‌های دیگر سینمایی اشاره کرد که سعی کرده‌اند نگاهی به برخی موضوعات سیاسی هم داشته باشند.

«بپرسند پناهی برای چه در زندان است، بگوییم به‌خاطر ساخت فیلم؟!» سه شنبه 1 آذر 1401 23:01
رییس هیأت مدیره خانه سینما:

«بپرسند پناهی برای چه در زندان است، بگوییم به‌خاطر ساخت فیلم؟!»

رییس هیأت مدیره خانه سینما گفت: آیا نمی‌دانستند وضعیتی که در جامعه شکل گرفته به چه سرانجامی می‌رسد؟ آیا نمی‌دانستند با یک رسانه ملیِ تک‌صدا مواجهیم آن هم با یک سیستم فربه که توان اداره کردن خودش را هم ندارد؟ همه این‌ها روشن بود. به همین دلیل معتقدم در این بین با گروهی مواجهیم که قدرت اداره کردن مسائل را ندارد و هزینه‌های روزافزون برای مجموعه کشور ایجاد می‌کنند.

کودک شادی می‌خواهد، کودک ایرانی بیشتر شنبه 28 آبان 1401 12:24
گفت‌وگو با عباس عسگری، کارگردان انیمیشن «لوپتو» به مناسبت اکران در سینماها

کودک شادی می‌خواهد، کودک ایرانی بیشتر

شاد بودن برای مخاطب کودک ایرانی یک ضرورت است. گرچه در دنیا هم به‌طور عمده انیمیشن‌های روز دنیا فضای شادی دارند. کودک نیاز به تفریح شاد دارد و نیاز کودک ایرانی به شادی و سرگرمی، با توجه به شرایط، قطعا بیشتر هم هست.

سینما در ذات خود معترض است شنبه 28 آبان 1401 11:23
بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفت‌وگو با احمد طالبی‌نژاد

سینما در ذات خود معترض است

سینما و به‌طور کل هنر اعتراضی ناشی از شرایط اجتماعی و سیاسی است. هر جا عدالت حاکم است، هنرمندان بیشتر متوجه نفسیات انسانی و روانشناسی جامعه و مقوله‌هایی از این دست می‌شوند. مثل برگمان و آثار فلسفی روانشناختی‌اش در سوئد اما هرجا عدالت و دموکراسی برقرار نیست هنرمندان از هنر به ویژه سینما به عنوان ابزاری برای آگاهی‌رسانی بهره می‌گیرند تا مردمان آن جامعه بیشتر با واقعیت‌ها آشنا شده و تشویق و تحریک شوند تا با نابسامانی‌ها مقابله کنند.

رازهایی از کمپانی انیمیشن سازی کرمان دوشنبه 16 آبان 1401 19:48
گفت‌وگو با تهیه کننده «لوپتو»

رازهایی از کمپانی انیمیشن سازی کرمان

کار سینمایی ساختن کار راحتی نیست. به‌خصوص سختی تولید کار در شهرستان دوبرابر بیشتر است چون تعداد نیروی انسانی متخصصی که مطمئن باشی کار را از آب‌وگل در‌می‌آورد و مطمئن باشی که کار به آخر می‌رساند کم است و امکانات هم نیست. مثلا برای رندر کار یا مدام باید راهی تهران بشوی یا تجهیزات را بخری که خیلی گران است و پیداکردن یک راه میانه این موارد یکی از چالش‌های تولید است.

دوربین‌های مردم واقعی‌‌ترین فیلم‌های سیاسی را می‌گیرند دوشنبه 16 آبان 1401 16:45
گفت‌وگو با شادمهر راستین درباره پیوند سیاست با سینمای ایران

دوربین‌های مردم واقعی‌‌ترین فیلم‌های سیاسی را می‌گیرند

اینکه چرا در ایران فیلم سیاسی نداریم دلیلش این است که فیلم سیاسی بیانیه و ضوابط مشخص و تفکر سیاسی می‌خواهد و نه ایدئولوژی. یعنی فیلم در چارچوب بیانیه سیاسی ساخته شود و مسائلی را به چالش می‌کشد که در اجرای آن منشور سیاسی در جامعه پدید آورده است. در ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مرامنامه‌ای راجع به جناح سیاسی نداریم که مانا و پویا و حداقل پنجاه سال باشد و نمی‌توانیم به مباحث سیاسی حزب‌ها ورود کنیم.

بازدارنده‌های فیلمسازی درباره دهه هشتادی‌ها / سانسور، یکی از موانع ساخت فیلم سیاسی در ایران است سه شنبه 10 آبان 1401 01:40
کم‌کاری سینمای ایران در قبال نسل امروز و اهمیت سینمای سیاسی در گفت‌وگو با فرزاد موتمن

بازدارنده‌های فیلمسازی درباره دهه هشتادی‌ها / سانسور، یکی از موانع ساخت فیلم سیاسی در ایران است

من هربار که خواستم فیلمی با خصوصیات، ویژگی‌ها و دغدغه‌های جوانان دهه هشتاد بسازم، هم با مخالفت تهیه‌کننده مواجه شدم هم با مخالفت پخش‌کننده و صاحبان سینما و هم با سانسور شدید! از جانب سازمان سینمایی هم با عدم حمایت خانه سینما و هم با بی‌توجهی بنیاد سینمایی فارابی. واضح بگویم که در این شرایط ما خیلی نمی‌توانیم انتخاب کنیم که چه فیلمی بسازیم؛ بلکه می‌بینیم چه پیش می‌آید که بسازیم. بنابراین متاسفانه دست‌مان روی ساخت چنین موضوعاتی باز نیست.

آیا با رعایت ممیزی آثار نمایشی بی خاصیت می شوند؟ دوشنبه 9 آبان 1401 16:12
گفت‌وگو با رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ساترا

آیا با رعایت ممیزی آثار نمایشی بی خاصیت می شوند؟

با رفتن صادق امامیان در دوران ریاست علی عسگری در سازمان صداوسیما، سعید مقیسه که از مدیران ارشد رسانه ملی بود، مدتی بعد از آمدن پیمان جبلی به سازمان، رئیس ساترا شد. تولد ساترا همیشه با سئوالاتی همراه بود و این سئوالات و حاشیه‌ها هر ماه و هر سال بیشتر و بیشتر می‌شد.

هنر، جولانگاه سیاستمداران نیست/ پایان سانسور، ضامنِ تحول تئاتر است یکشنبه 1 آبان 1401 16:52
لزوم بازنگری در سازوکارهای چهار دهه اخیر هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با ناصر حسینی‌مهر

هنر، جولانگاه سیاستمداران نیست/ پایان سانسور، ضامنِ تحول تئاتر است

در چهار دهه اخیر، هر دوره‌ای افرادی از راه رسیده‌اند و در کسوت مدیر و مجری و برنامه‌ریز ، سکان تئاتر را به دست گرفته‌اند و بعد بار خود را بسته‌اند و رفته‌اند که اخیرا «تهیه‌کننده» و «دلال» هم به آنها اضافه شده است. هر بار هم، با آغاز هر دولت و هر دوره‌ای، ما اهالی تئاتر خوش باور بوده‌ایم که خب، این‌بار دیگر گشایشی شد و هنر نمایش رونق گرفت -حال آنکه‌ آش همان بوده و کاسه همان- و می‌بینید که همچنان در حال درجا زدنیم و گردش روزگار را ندیده می‌گیریم.

تا دیر نشده باید صدای زنان را شنید یکشنبه 1 آبان 1401 16:46
گفت‌وگو با نرگس آبیار درباره زنان و مطالبات آنها به بهانه اکران فیلم «ابلق»

تا دیر نشده باید صدای زنان را شنید

فیلم «ابلق» سال ۹۸ساخته شد. یعنی قبل از فراگیر شدن جنبش «می تو» در ایران؛ ولی به خاطر شرایط کرونا اکرانش عقب افتاد. ببینید، شکل‌گیری جنبشی مثل «می تو» واکنشی بود به شرایط زنان در دنیای امروز. این واکنش می‌توانست به شکل‌های مختلفی خودش را بروز دهد و اولین تلاش زنان برای احقاق حقوق‌شان هم نبوده است؛ اما چون با مختصات و شرایط زندگی امروز همخوانی بیشتری داشت، سریع فراگیر شد؛ اما به این معنی نیست که هر جنبش یا اثری مربوط به زنان را در چارچوب «می تو» قرار دهیم.

قهرمان کوچک ایرانی در قلب کودکان دنیا یکشنبه 1 آبان 1401 15:32
گفت‎وگو با محمد خیراندیش، نویسنده و کارگردان انیمیشن «پسردلفینی»

قهرمان کوچک ایرانی در قلب کودکان دنیا

نمی‌خواستیم چرخ را از نو اختراع کنیم. برای ساخت انیمیشن پسردلفینی چرخ خودمان را ساختیم ولی از الگوهای رایج سینمای بدنه دنیا بهره بردیم با همان پروداکشن دیزاین که همه انیمیشن‌های جهان با همان خط و ربط در یک قالب قرار می‌گیرند. علت تاثیرپذیری هم این بود که وقتی در ردیف الگوهای جهانی قرار بگیریم با مخاطب گسترده و جهانی مواجه می‌شویم.

داستانی کردن تاریخ به شیوه سینمای مستند یکشنبه 1 آبان 1401 15:15
گفت‌وگو با علیرضا قاسم خان، کارگردان مستند «تکیه دولت» به مناسبت نمایش آنلاین

داستانی کردن تاریخ به شیوه سینمای مستند

روایت من یک روایت توام با درج نکات جذاب است که بیننده در لحظه لحظه فیلم با سوالاتی مواجه خواهد شد و تا سوال بعدی به دنبال جواب‌هایی خواهد بود. به این ترتیب بیننده را همراه فیلم به جلو خواهیم برد و تا لحظه آخر مشتاق دیدن فیلم خواهد بود. بله صرفا در رسانه فیلم مستند برخلاف کتاب برخی نکات تازه‌تر را که از نظر تصویری جالب بود، آورده‌ام

فرمان‌آرا نباید کار کند؟ چهارشنبه 27 مهر 1401 09:46

فرمان‌آرا نباید کار کند؟

بهمن فرمان آرا تصمیم گرفته است فیلم «چشمهایش» را نسازد. به‌این‌ترتیب «چشمهایش» هم به سرنوشت «داستان جاوید» دچار می‌شود. این فیلم‌ساز مؤلف و روشنفکر، که سال‌ها بر استقلال کار خود پافشاری کرده، این روزها به خاطر دیدار با عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، با انتقاداتی از طرف شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.