پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 12
کاش اوضاع از این بدتر نشود سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 06:08
فعالیت شبکه‌های خانگی، برنامه‌های تلویزیون و وضعیت سینما در گفت‌وگو با علیرضا رییسیان

کاش اوضاع از این بدتر نشود

اگر زیرساخت‌ها به لحاظ فنی در پلتفرم‌ها انجام می‌شد، قاچاق به سادگی در پلتفرم‌ها صورت نمی‌گرفت و مشکل غیرممکنی پیش روی‌شان نبود. اصلا وقتی خود پلتفرم‌های داخلی به شکل مشکوک فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را دوبله و با کمترین سانسور در داخل پخش می‌کنند، چرا باید توقع داشته باشند محصولات آنها قاچاق نشود.

همذات‌پنداری با رنج‌های مادر خطاکار یکشنبه 28 فروردین 1401 19:59
گفت‌وگو با مریم بحرالعلومی، کارگردان فیلم «شهربانو» به بهانه نمایش آنلاین

همذات‌پنداری با رنج‌های مادر خطاکار

تصور می‌کنم هر فیلمسازی که دست می‌گذارد روی موضوعاتی که زیر متن داستان و قصه آنها نگاه آسیب‌شناسانه به مشکلات اجتماعی دارد باید در وهله اول آن مساله خاص دغدغه شخصی خودش باشد و با پژوهش و آگاهی بالا نسبت به تمام جوانب آن به سمت قصه‌اش برود.

دلیل جدی نگرفتن سینماگران زن را باید از مسئولان پرسید شنبه 21 اسفند 1400 14:27
کارگردان فیلم «شهربانو» مطرح کرد؛

دلیل جدی نگرفتن سینماگران زن را باید از مسئولان پرسید

مریم بحرالعلومی معتقد است تمرکز تولید فیلم‌های اجتماعی در سینمای ایران دلیل بر اشباع شدن این ژانر سینمایی نیست.

مسوولیت پذیری با سلطه گری تفاوت بنیادین دارد! یکشنبه 15 اسفند 1400 12:12
گفت‌وگو با بهزاد نعلبندی کارگردان فیلم «کاغذپاره ها» که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران است

مسوولیت پذیری با سلطه گری تفاوت بنیادین دارد!

معضل بی‌خانمان‌ها پدیده‌ای مذموم و پرخشونت است که برچسب «کارتن‌خواب» آن را چندین برابر می‌کند؛ از دوران کودکی‌ام از این گروه می‌ترسیدم. به واسطه گفته‌ها و توصیه‌هایی که خانواده به من داشت از نزدیک شدن به بی‌خانمان‌ها وحشت داشتم. این ترس تا قبل از ورود من به این کمپ همراهم بود و باید اقرار کنم یکی از دلایلی که موجب شد به این کمپ بروم، روبه‌رو شدن با این ترس بود.

می‌گفتند فیلم «گاو»، ایران را عقب‌مانده نشان می‌دهد پنجشنبه 12 اسفند 1400 14:00

می‌گفتند فیلم «گاو»، ایران را عقب‌مانده نشان می‌دهد

نمایش فیلم گاو اول به بن‌بست برخورد. یعنی با اینکه فرهنگ و هنر تهیه‌کننده آن بود، مجوز داده نشد. گفتند این فیلم مردم ایران را از جهت فرهنگی عقب نشان می‌دهد و منتهای فقر آدمی را نشان می‌دهد. یک سال فیلم اجازه نمایش نگرفت. آخر سر راهی که پیدا شد این بود که ابتدای فیلم یک نوشته‌ای گذاشتند که این فیلم برای 40 سال قبل است تا به زمان حال نسبت داده نشود.

مانع اصلی رشد فرهنگی جامعه، مسوولان محافظه‌کار هستند یکشنبه 8 اسفند 1400 13:00
گفت‌وگو با ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم «عنکبوت» که این روزها در سینماها اکران است

مانع اصلی رشد فرهنگی جامعه، مسوولان محافظه‌کار هستند

بزرگ‌ترین مساله ما مسوولان هستند که مانع اصلی رشد فرهنگی جامعه می‌شوند. شش ساعت در ماه رمضان پشت در اتاق مسوولی نشستم، عاقبت در راه پله‌ها توانستم با او صحبت کنم که اصلا چرا می‌خواهم این فیلم را بسازم. چون آنها همواره می‌خواهند فیلم‌هایی ساخته شود که خوشایندشان باشد و تعریف و تمجید کند و فقط به نقاط روشن بپردازد.

 واکاوی بخشی از تاریخ سینما در «گزارش سانسور یک فیلم...» شنبه 7 اسفند 1400 15:21

واکاوی بخشی از تاریخ سینما در «گزارش سانسور یک فیلم...»

یک مورخ و پژوهشگر سینما معتقد است که ما ‌از بسیاری از دوره­‌های تاریخی‌­مان به سهولت گذشته‌ایم، ‌در حالی که با بررسی دقیق آن دوره­‌های تاریخی و آدم­‌های مهم و مؤثرش می­‌توانیم از اشتباه­‌های مکرر تاریخی دوری کنیم. او برهمین اساس با نگاهی به توقیف یک فیلم قدیمی، ماجراهایی را درباره اولین سینماگر پیشرو ایران بازگو کرده است.

برای انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی خیلی استرس داشتم چهارشنبه 4 اسفند 1400 15:56

برای انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی خیلی استرس داشتم

حسین نمازی، کارگردان فیلم «شادروان» معتقد است ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی در جهت احیای سینماها چیده شده است و صاحب نظران این مورد را در نظر گرفتند چون در غیر اینصورت روی ماهیت وجودی خودشان قمار کرده‌اند.

انتظارات جامعه از سینما رادیکال شده است چهارشنبه 27 بهمن 1400 23:32

انتظارات جامعه از سینما رادیکال شده است

جیرانی در دسته‌بندی جریان‌های سینمایی، قائل به پیش‌فرض‌هایی بیرون از متن و جریانات داخلی سینما است و کنشگری فیلمسازان و ارتباط اجزای سینمای ایران را متاثر از شرایط و احوالات سیاسی و اجتماعی می‌داند. برای همین او ریشه‌های دعوای فیلمسازان بعد از انقلاب را تحت تاثیر تصمیمات مدیران فرهنگی از یک سو و مخالفان سیاسی آنها از سوی دیگر ارزیابی می‌کند.

پرسش خبرنگاران بود که نشست‌های خبری را چالشی یا خنثی می‌کرد و نه مجری یکشنبه 24 بهمن 1400 18:05
مجری نشست‌های خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر

پرسش خبرنگاران بود که نشست‌های خبری را چالشی یا خنثی می‌کرد و نه مجری

حامد مهربانی معتقد است جنجالی یا ساده برگزار شدن نشست‌های خبری فیلم‌ها به سوالات مطرح‌شده از جانب خبرنگاران مربوط می‌شود.

نق‌زدن در سینما فضیلت شده است یکشنبه 24 بهمن 1400 17:51
هوشنگ گلمکانی و عباس یاری در واکنش به انتقادها از جشنواره چهلم فیلم فجر گفتند

نق‌زدن در سینما فضیلت شده است

از وقتی لیست فیلم‌های جشنواره اعلام شد، بدون اینکه فیلم‌ها را دیده باشند، اعتراض می‌کردند که این چه جشنواره و چه فیلم‌هایی است. ابتدا باید فیلم‌ها را دید و بعد اظهارنظر کرد. به‌دلیل نارضایتی عمومی و به دلایل غیرسینمایی، از قهوه‌هایی که در سالن جشنواره داده می‌شود هم ایراد می‌گیرند. نق زدن صاحب فضیلت شده است.

خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده یکشنبه 24 بهمن 1400 03:57
گفت‌و‌گو با هادی حجازی فر، کارگردان، نویسنده و بازیگر فیلم«موقعیت مهدی»

خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده

به نظر من موضوع جنگ و هشت سال سخت دفاع مقدس، کماکان واجد ارزش‌های بی‌شماری برای مخاطب است. هر چیزی که بتواند او را به غرور تاریخی یا جغرافیایی‌اش برگرداند، مورد اقبال قرار می‌گیرد؛ آن‌هم در روزگاری که از صبح تا شب اخبار ریز و درشت غلط یا درست بر سرمان آوار می‌شود. به نظرم ظرفیت جنگ ما خیلی بیشتر از اینهاست.

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت جمعه 22 بهمن 1400 05:42

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت

ما در بستر اتفاقات واقعی، یک قصه کاملا تخیلی را تعریف کردیم درصورتی که در نمونه‌های مشابه این اثر مانند «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «سیانور» کاراکترهای واقعی هم دیده شده است پس نگارش فیلمنامه از این جهت برای من جذاب و چالش‌برانگیز بود.

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است جمعه 22 بهمن 1400 05:28
حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی «هناس»:

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است

منتقد هستم و بابتش هزینه می‌دهم و وسط گود رفتم. فقط حرف و غر نمی‌زنم، بلکه وسط گود رفتم. غلط و اشتباه هم دارم و یک جاهایی خطا می‌کنم، ولی خوشحالم که عمل می‌کنم، نه اینکه فقط حرف بزنم و غر بزنم. خط قرمز من این است که مردم را ناامید کنم و از این می‌ترسم.

با فیلم‌نامه حسی برخورد می‌کردم جمعه 22 بهمن 1400 05:03
گفت‌و‌گو با علی حضرتی کارگردان فیلم «شهرک»

با فیلم‌نامه حسی برخورد می‌کردم

سخت است فیلمی مثل «شهرک» را با اثری در حوزه دفاع مقدس یا اکشن مقایسه کرد؛ اما در نهایت دوست دارم سلیقه هیئت داوران هم جسورانه باشد و کاملا مطابق سلیقه خودشان رأی بدهند و هیچ چیزی خلوص رأی‌شان را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

سینما نیاز به نوشدگی دارد پنجشنبه 21 بهمن 1400 18:52
مروری بر چهل سال برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ابوالحسن داوودی

سینما نیاز به نوشدگی دارد

داوودی: حداقل در سه دوره از جشنواره که در بخش اصلی داور بودم و در دوره‌های مختلفی جزو هیات انتخاب حضور داشتم در هیچ کدام از این سال‌ها به خاطر نمی‌آورم تحمیل از جایی به شکل جدی شده باشد. ممکن است دبیر جشنواره نظرش را به ما گفته، مثلا این‌گونه یادآوری کرده که « این فیلم‌ها از فلان ارگان هست وهیچ کدام مورد توجه واقع نشده »، اما شنیدم که در دوره‌هایی این اتفاق‌ها افتاده که قطعا این امر بستگی دارد به ترکیب داوران و شرایطی که آنها داشتند.

فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند دوشنبه 18 بهمن 1400 20:38

فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند

حبیب ایل بیگی مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به ارایه توضیحاتی درباره وضعیت نظارتی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر پرداخت.

یوسف حاتمی کیا: طلای واقعی مادر است یکشنبه 17 بهمن 1400 16:10

یوسف حاتمی کیا: طلای واقعی مادر است

خانواده دنبال شمش طلاست اما شمش اصلی که مادر است را فراموش می‌کند. این حرف من است. حتی مشکلات را اگر بگویید، من ریزبه‌ریز می‌گویم که منشأ اصلی‌اش خانواده است. من می‌گویم هر اتفاقی در جامعه ما رخ می‌دهد، از خانواده نشأت می‌گیرد. این نهاد درحال از بین رفتن است. حال به هر دلیلی باشد که قابل بحث است.

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود یکشنبه 17 بهمن 1400 15:11

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود

من این قصه را نوشتم و تصمیم گرفتم عاشقانه شود و وقتی عاشقانه شد همه چیزها را الک کردم و دور ریختم، هر چیزی که مربوط به این قصه عاشقانه و این دو نفر بود را نگه داشتم. ادعایم می‌شود که حتی یک جمله هم نیست که بگویم این فیلم را دوپاره کرده، همه چیز در خدمت قسمت عاشقانه فیلم است.

من نگرانم، ناامید نیستم یکشنبه 17 بهمن 1400 14:56

من نگرانم، ناامید نیستم

من از قبل، خانم سنگ‌سفیدی مدیرتولید و خانم شکوری برنامه‌ریز را می‌شناختم. فیلمنامه را خواندند. دوست داشتند و می‌دانستند دنبال تهیه‌کننده می‌گردم. من را به بهرام رادان معرفی کردند.