برآورد و بودجه، در طراحی و ساخت دكورها امری مهم است؛ لذا طراح با توجه به بودجه و امكاناتی كه از قبل تقریبی برایش ترسیم شده است تصمیم بگیرد. گفتوگوهای قبل از قرارداد با تولید از مهمترین و پیچیدهترین بخشهای كار است. طراح موظف است كه با توجه به خواست فیلمنامه و خواست كارگردان، قبل از چیزی طراحی مورد نظر تولید را در زمان كوتاه بررسی كند كه این به تجربه و شناخت از گروه تولید بستگی دارد ...
الان اگر 30 سال پیش را نگاه کنید، میبینید اگر آمار ۵۰ فیلم را دارید، چندتای آن برای بخش خصوصی واقعی و چندتا برای رانت خواران و چندتا به شکل دولتی حمایت شده است. آن زمان میبینید بخش خصوصی بیشتر است. ولی الان که جلو رفته، بخش خصوصی حذف شده است و اکثر فیلمها وابسته به جایی هستند و از جایی حمایت میشوند. دیگر بخش خصوصی وجود ندارد.
طی هشت سالی که این مستند را فیلمبرداری کردیم، تعداد کسانی که پایشان به آنجا رسیده، به 28نفر رسید که با 15نفرشان همسفر بودم. با وجودی که آنجا فاصله زیادی با تالاب شادگان و روستاهای اطراف ندارد، ولی بهخاطر نمکزاربودن و گِلولای و شرایط آبوهوایی که منطقه بسیار گرمی است، دسترسی برای هرکسی مقدور نیست.
عباس كیارستمی از میان فیلمهای من به «نیاز»، «مصایب شیرین»، «مرهم» و «كلاس هنرپیشگی» علاقه داشت ولی برای «روغن مار» جایگاه ویژهای قایل بود و بعد از آنكه مطمئن شد صدابرداری این فیلم هم توسط خود من و با همان موبایل انجام شده است به هیجان آمد و آن را تحقق همان رویای یكنفره فیلم ساختن دانست و گفت: «ازخط پایان گذشتی».
گوزن ها حاوی تمام عناصری است که لحظههای سینمایی برای جلب تماشاگر میسازند. به همین دلیل است که فیلم کیمیای حتی با تحمیل پایانی سفارشی به نمایش عمومی درآمد و پرفروشترین فیلم سال 1354 شد.
مدیران سینمایی میگویند: طرح مستندسازی حرفهای مصوب هیات دولت است و با تغییر دولتها متوقف نمیشود و از ضمانت اجرایی برخوردار است. به اعتقاد آنها؛ اسناد تصویری فراهم شده در پایان طرح در قالب مستند هم امکان نمایش در صداوسیما را دارد و هم عرضه در جشنوارههای مختلف.
بیست و اندی سال پیش جوان اول فیلم «دل و دشنه» تکلیف خود را مشخص کرد؛ بازیگری را کنار گذاشت و معلمی را انتخاب کرد.
کلویی ژائو که با بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «سرزمین آوارهها» شهرت جهانی پیدا کرد، از این فیلم و انتظاراتش از سینما گفت.
كیوان مهرگان: تابستان سال 97، عزیزی از من خواست یك كلیپ پنج دقیقهای از استاد محمدرضا شجریان برای مراسمی كه هفته بعدش قرار بود برگزار شود، تهیه كنم. آن پنج دقیقه شد 129 دقیقه و آن هفته بعد، شد سه سال بعد.
نقشی که تهیهکنندگی الان در تلویزیون دارد مادرخرجی است. یک بودجهای را دریافت میکند، تیمی را دعوت و بودجه را تقسیم میکند. برای همین نظارتی وجود ندارد. هم دغدغهای برای کیفیت کار وجود ندارد و هم نظارتی نیست.
علی عطشانی، کارگردان فیلمهای سیاسی اجتماعی، که فیلم سلفی با دموکراسی او نتوانست در جشنواره فجر حضور داشته باشد از غرضورزی دبیر جشنواره برای عدم پذیرش این فیلم در جشنواره گفت. به اعتقاد او؛ سینمای ایران ضعیفترین دوران مدیریت خود را سپری میکند.
نیما فراهی که نخستین فیلمش با عنوان «زار» را در سال ۱۳۹۵ در ژانر وحشت ساخته است، سنگاندازیهای برخی مسئولین و دستاندرکاران سینما را دلیل عدم فعالیت فیلمسازان در گونههای مختلف سینمایی از جمله ژانر وحشت میداند.
فرهاد اصلانی با شاره به این موضوع که هیچگاه افراطی به نقشها و بازیگری نگاه نکرده است، از سعی و تلاش زیاد برای رسیدن به نقشهایی که بازی کرده، میگوید.
نیکخواه آزاد معتقد است که سینمای کودک و نوجوان فعلی یک موجود ناقصالخلقه است که نه دولتیست و نه جزو سینمای بخش خصوصی. نه سینمای مستمر است و نه امکان نمایش و اکران برای تولیدات آن وجود دارد.
برای من خیلی آسان بود که خارج از ایران فیلم بسازم، ولی نساختم که مزاحم برگشتنم به ایران نشود. به الان نگاه نکنید که برای گرفتن چند صحنه خانم بیحجاب خارج میروند، آن موقع میگفتند ضد اینجا فیلم ساختی.
80 سال پیش سینمایی نبود چون در آنموقع همه چیز جدید بود! البته احساس میکنم امروز هر آدمی با تلفن خودش هروقت که بخواهد میتواند فیلم ببیند و گاه همین فیلمدیدن با تلفن، آدمها را از زندگی دورتر کرده است. به نظرم زمانی ایدهها و فیلمهایی که از زندگی الهام گرفتهام و آنها را ساختهام درستتر بودند؛ حتی خودم این جنس فیلمهای خودم را بیشتر دوست دارم!
«سرزمین آواره ها» از همان روزهای نخست پیشتاز فصل جوایز سینمایی بود و حالا با بردن تقریبا تمام جایزههای مهم امسال، فقط اسکار را پیش رو دارد؛ آن هم در سالی که کرونا انبوه فیلمهای بزرگ و پرامید را خانهنشین کرد و «منک» دیوید فینچر و «انگاشته» کریس نولان هم به نظر میرسد قافیه را به این فیلم کمهزینه باختهاند.
از بین فیلمسازانی که آثارشان با پسند نخبهها و فستیوالهای خارجی سازگار بود و عامه مردم هم با آن ارتباط برقرار کردند، خاصترین چهره این عرصه به نظرم اصغر فرهادی است؛ فیلمهای او همواره در عرصههای جهانی جایگاه رفیعی دارد و معتبرترین جوایز سینمایی را کسب کرده و از طرفی فیلمهایش موردپسند مردم است».
بهروز افخمی میگوید: سازمان سینمایی اوج به انسداد رسیده است تا جایی که در دو سه سال اخیر، مورد درخوری از این سازمان دیده نشده است. او همچنین معتقد است: فیلمسازی که بخواهد به صورت تعمدی جریانسازی کند، هیچگاه موفق نخواهد شد. به گفته افخمی؛ حاتمیکیا فیلمسازی است که دغدغههای شخصی خود را دنبال میکند و نباید عنوان جریانساز به این فیلمساز نسبت داد.
محمدرضا مصباح تهیهکننده فیلم سینمایی «یدو» در آستانه پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون آن هم پیش از ورود به چرخه اکران عمومی، جزییاتی تازه از توافق خود با صداوسیما را تشریح کرد.