پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 16
گفت‌وگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیبایی‌شناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت سه شنبه 4 خرداد 1400 00:00

گفت‌وگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیبایی‌شناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت

برآورد و بودجه، در طراحی و ساخت دكورها امری مهم است؛ لذا طراح با توجه به بودجه و امكاناتی كه از قبل تقریبی برایش ترسیم شده است تصمیم بگیرد. گفت‌وگوهای قبل از قرارداد با تولید از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های كار است. طراح موظف است كه با توجه به خواست فیلمنامه و خواست كارگردان، قبل از چیزی طراحی مورد نظر تولید را در زمان كوتاه بررسی كند كه این به تجربه و شناخت از گروه تولید بستگی دارد ...

دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد شنبه 1 خرداد 1400 00:00

دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد

الان اگر 30 سال پیش را نگاه کنید، می‌بینید اگر آمار ۵۰ فیلم را دارید، چندتای آن برای بخش خصوصی واقعی و چندتا برای رانت خواران و چندتا به شکل دولتی حمایت شده است. آن زمان می‌بینید بخش خصوصی بیشتر است. ولی الان که جلو رفته، بخش خصوصی حذف شده است و اکثر فیلم‌ها وابسته به جایی هستند و از جایی حمایت می‌شوند. دیگر بخش خصوصی وجود ندارد.

پرده‌ برداری از اسرار فلامینگوها   سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00
گفت‌وگو با حجت طاهری کارگردان مستند «مرغ آتش» را بخوانید

پرده‌ برداری از اسرار فلامینگوها

طی هشت سالی که این مستند را فیلم‌برداری کردیم، تعداد کسانی که پای‌شان به آن‌جا رسیده، به 28نفر رسید که با 15نفرشان هم‌سفر بودم. با وجودی که آن‌جا فاصله زیادی با تالاب شادگان و روستاهای اطراف ندارد، ولی به‌خاطر نمک‌زاربودن و گِل‌ولای و شرایط آب‌وهوایی که منطقه بسیار گرمی است، دسترسی برای هر‌کسی مقدور نیست.

علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم

عباس كیارستمی از میان فیلم‌های من به «نیاز»، «مصایب شیرین»، «مرهم» و «كلاس هنرپیشگی» علاقه داشت ولی برای «روغن مار» جایگاه ویژه‌ای قایل بود و بعد از آنكه مطمئن شد صدابرداری این فیلم هم توسط خود من و با همان موبایل انجام شده است به هیجان آمد و آن را تحقق همان رویای یك‌نفره فیلم ساختن دانست و گفت: «ازخط پایان گذشتی».

گوزن‌ها؛ یکه‌تاز سینمای سیاسی چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

گوزن‌ها؛ یکه‌تاز سینمای سیاسی

گوزن‌ ها حاوی تمام عناصری است که لحظه‌های سینمایی برای جلب تماشاگر می‌سازند. به همین دلیل است که فیلم کیمیای حتی با تحمیل پایانی سفارشی به نمایش عمومی درآمد و پرفروش‌ترین فیلم سال 1354 شد.

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود شنبه 18 اردیبهشت 1400 00:00

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود

مدیران سینمایی می‌گویند: طرح مستندسازی حرفه‌ای مصوب هیات دولت است و با تغییر دولت‌ها متوقف نمی‌شود و از ضمانت اجرایی برخوردار است. به اعتقاد آنها؛ اسناد تصویری فراهم شده در پایان طرح در قالب مستند هم امکان نمایش در صداوسیما را دارد و هم عرضه در جشنواره‌های مختلف.

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 00:00

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت

بیست و اندی سال پیش جوان اول فیلم «دل و دشنه» تکلیف خود را مشخص کرد؛ بازیگری را کنار گذاشت و معلمی را انتخاب کرد.

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم شنبه 11 اردیبهشت 1400 13:56

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم

کلویی ژائو که با بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» شهرت جهانی پیدا کرد، از این فیلم و انتظاراتش از سینما گفت.

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان شنبه 11 اردیبهشت 1400 07:29
گفت‌وگو با كیوان مهرگان درباره ساخته شدن فیلم مستند «سیاوش در آتش»

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان

كیوان مهرگان: تابستان سال 97، عزیزی از من خواست یك كلیپ پنج دقیقه‌ای از استاد محمدرضا شجریان برای مراسمی كه هفته بعدش قرار بود برگزار شود، تهیه كنم. آن پنج دقیقه شد 129 دقیقه و آن هفته بعد، شد سه سال بعد.

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 11:21

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده

نقشی که تهیه‌کنندگی الان در تلویزیون دارد مادرخرجی است. یک بودجه‌ای را دریافت می‌کند، تیمی را دعوت و بودجه را تقسیم می‌کند. برای همین نظارتی وجود ندارد. هم دغدغه‌ای برای کیفیت کار وجود ندارد و هم نظارتی نیست.

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 13:17

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد

علی عطشانی، کارگردان فیلم‌های سیاسی اجتماعی، که فیلم سلفی با دموکراسی او نتوانست در جشنواره فجر حضور داشته باشد از غرض‌ورزی دبیر جشنواره برای عدم پذیرش این فیلم در جشنواره گفت. به اعتقاد او؛ سینمای ایران ضعیف‌ترین دوران مدیریت خود را سپری می‌کند.

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 14:30

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند

نیما فراهی که نخستین فیلمش با عنوان «زار» را در سال ۱۳۹۵ در ژانر وحشت ساخته است، سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولین و دست‌اندرکاران سینما را دلیل عدم فعالیت‌ فیلمسازان در گونه‌های مختلف سینمایی از جمله ژانر وحشت می‌داند.

هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم سه شنبه 31 فروردین 1400 13:59

هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم

فرهاد اصلانی با شاره به این موضوع که هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکرده است، از سعی و تلاش زیاد برای رسیدن به نقش‌هایی که بازی کرده، می‌گوید.

فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد شنبه 28 فروردین 1400 18:32

فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد

نیکخواه آزاد معتقد است که سینمای کودک و نوجوان فعلی یک موجود ناقص‌الخلقه است که نه دولتی‌ست و نه جزو سینمای بخش خصوصی. نه سینمای مستمر است و نه امکان نمایش و اکران برای تولیدات آن وجود دارد.

قرار نیست با كسی کنار بیایم چهارشنبه 25 فروردین 1400 10:36
گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا به مناسبت چاپ پنجم «هفتادوپنج سال اول»

قرار نیست با كسی کنار بیایم

برای من خیلی آسان بود که خارج از ایران فیلم بسازم، ولی نساختم که مزاحم برگشتنم به ایران نشود. به الان نگاه نکنید که برای گرفتن چند صحنه خانم بی‌حجاب خارج می‌روند، آن موقع می‌گفتند ضد اینجا فیلم ساختی.

گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است! چهارشنبه 25 فروردین 1400 10:09

گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است!

80 سال پیش سینمایی نبود چون در آن‌موقع همه چیز جدید بود! البته احساس می‌کنم امروز هر آدمی با تلفن خودش هر‌وقت که بخواهد می‌تواند فیلم ببیند و گاه همین فیلم‌دیدن با تلفن، آدم‌ها را از زندگی دورتر کرده است. به نظرم زمانی ایده‌ها و فیلم‌هایی که از زندگی الهام گرفته‌ام و آنها را ساخته‌ام درست‌تر بودند؛ حتی خودم این جنس فیلم‌های خودم را بیشتر دوست دارم!

گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است سه شنبه 24 فروردین 1400 17:33

گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است

«سرزمین آواره‌ ها» از همان روزهای نخست پیشتاز فصل جوایز سینمایی بود و حالا با بردن تقریبا تمام جایزه‌های مهم امسال، فقط اسکار را پیش رو دارد؛ آن هم در سالی که کرونا انبوه فیلم‌های بزرگ و پرامید را خانه‌نشین کرد و «منک» دیوید فینچر و «انگاشته» کریس نولان هم به نظر می‌رسد قافیه را به این فیلم کم‌هزینه باخته‌اند.

صلح‌جو: نمی‌توانیم از هنر یک معنا و مفهوم مطلق بسازیم سه شنبه 17 فروردین 1400 00:00

صلح‌جو: نمی‌توانیم از هنر یک معنا و مفهوم مطلق بسازیم

از بین فیلم‌سازانی که آثارشان با پسند نخبه‌ها و فستیوال‌های خارجی سازگار بود و عامه مردم هم با آن ارتباط برقرار کردند، ‌خاص‌ترین چهره این عرصه به نظرم اصغر فرهادی است؛ فیلم‌های او همواره در عرصه‌های جهانی جایگاه رفیعی دارد و معتبرترین جوایز سینمایی را کسب کرده و از طرفی فیلم‌هایش مورد‌پسند مردم است».

سازمان اوج به انسداد رسیده/ هرگز اصلاح‌طلب نبوده‌ام یکشنبه 15 فروردین 1400 10:41

سازمان اوج به انسداد رسیده/ هرگز اصلاح‌طلب نبوده‌ام

بهروز افخمی می‌گوید: سازمان سینمایی اوج به انسداد رسیده است تا جایی که در دو سه سال اخیر، مورد درخوری از این سازمان دیده نشده است. او همچنین معتقد است: فیلمسازی که بخواهد به صورت تعمدی جریان‌سازی کند، هیچگاه موفق نخواهد شد. به گفته افخمی؛ حاتمی‌کیا فیلمسازی است که دغدغه‌های شخصی خود را دنبال می‌کند و نباید عنوان جریان‌ساز به این فیلمساز نسبت داد.

پرداخت حداقل ۲ میلیارد تومان برای ۲ نوبت پخش «یدو» از تلویزیون سه شنبه 3 فروردین 1400 17:55

پرداخت حداقل ۲ میلیارد تومان برای ۲ نوبت پخش «یدو» از تلویزیون

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» در آستانه پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون آن هم پیش از ورود به چرخه اکران عمومی، جزییاتی تازه از توافق خود با صداوسیما را تشریح کرد.