چهارشنبه , ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 18
 ناگفته های اکبر نبوی از داوری در جشنواره فیلم فجر جمعه 10 بهمن 1399 01:39

ناگفته های اکبر نبوی از داوری در جشنواره فیلم فجر

اکبر نبوی که سابقه داوری و حضور در کمیته انتخاب جشنواره فجر را در چند دوره پشت سر گذاشته، در آستانه چهل سالگی این رویداد معتقد است که جشنواره فیلم فجر به لحاظ استراتژی راهبرد ندارد و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این فقدان راهبرد در تمام سال‌های گذشته، در انتخاب دبیرها نمایان بوده است.

دغدغه‌های کارگردان روحانی «فجر۳۹»/ فیلمی نزدیک به «مارمولک» ساختم سه شنبه 7 بهمن 1399 11:26

دغدغه‌های کارگردان روحانی «فجر۳۹»/ فیلمی نزدیک به «مارمولک» ساختم

امید آقایی کارگردان روحانی فیلم سینمایی «ورود و خروج ممنوع» از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، معتقد است این اثر سینمایی یک اثر جشنواره‌ای نیست.

پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود دوشنبه 6 بهمن 1399 10:59
گفت‌و‌گو با ندا جبرائيلی بازيگر فيلم «مردن در آب مطهر»

پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود

دلم مي‌خواست سير زندگي ستاره به گونه ديگري باشد و او جور ديگري از زندگي‌اش دفاع كند يا اين ميزان شرم و حيا ميان او و برادرش نباشد و اتفاق ديگري براي اين شخصيت بيفتد، اما اينها ترجيح من بود و نه ويژگي شخصيت.

خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف دوشنبه 29 دی 1399 23:24

خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف

زنده‌یاد خسرو سینایی که بجز آثار شاخص، تجربه‌های ناکام و تلخی را در زمان حیاتش در سینما تجربه کرده بود، به نقش تاریخی افراد در تاریخ اعتقاد داشت و می‌گفت: تاریخ ما یا گم شده یا تحریف، یا با غرض دورانی را می‌کوبیم یا با شعار، دوران دیگری را بزرگ می‌کنیم، در حالی که هر نوع فعالیت باید با حُسن نیت مورد توجه قرار بگیرد.

به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم شنبه 27 دی 1399 00:00

به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم

این همه اعتراض از سوی جامعه ایران برای چیست وقتی می‌گویند چرا برخی دولتمردان عزت مردم و عزت ایران را رعایت نکردند. اینکه توانستیم ملوان‌های انگلیسی را بگیریم نافی این نیست که خیلی جاها آن اقتدار لازم را نداشتیم. ما نقدمان به این است که چرا این اقتدار را حفظ نمی‌کنند.

درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد سه شنبه 23 دی 1399 00:03
گفت‌وگو با احمد طالبی‌نژاد

درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد

«آرامش در حضور دیگران» یکی از سه فیلمی است که سینمای ایران را وارد مرحله تازه‌ای از حیاتش کرد. اواخر دهه 40 جریان موسوم به موج نوی سینمای ایران آغاز شد. یکی از ویژگی‌های مهم این جریان این است که به‌نوعی برای نخستین‌بار ادبیات اجتماعی ایران را با خودش همراه کرد.

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم شنبه 20 دی 1399 13:44

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم

مهرداد اسکویی در این گفتگو به نوع نگاه خود به مستندسازی پرداخته و در جایی می‌گوید: یکی از اساتید بزرگ جرم‌شناسی زمانی به من گفت فقط فیلم «رویاهای دم صبح» تو به اندازه ۶۰ کتاب جرم‌شناسی مطلب و نکته دارد. در سفرم به ژاپن، مسئولان این کشور ما از این فیلم چند نکته برداشت کردیم که در برخوردهایمان با دختران کانون‌های اصلاح تربیت روی آن کار می‌کنیم. این موضوع در لهستان و کانادا و اکراین هم اتفاق افتاد.

تولیدِ دوشنبه 15 دی 1399 11:16

تولیدِ "بیک" چرا متوقف شد؟/ روایتِ ناتمامِ کارخانه‌هایی که در دهه‌ شصت تعطیل شدند

مستند خودکار داستان زندگی علی‌اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و بنیان‌گذار کارخانه بیک در کشور است. او این روزها گرچه دیگر خودکاری تولید نمی‌کند اما به تولید محصول دیگری روی آورده است.

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است دوشنبه 15 دی 1399 00:00

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است

شهرام مکری معتقد است در جشنواره فیلم فجر تناقضی وجود دارد که در حالت خوش‌بینانه باید آن را یک سوءتفاهم دانست یا یک عهد و قرار قدیمی که هنوز به‌روز نشده است.

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت دوشنبه 15 دی 1399 06:05

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت

آقای سینایی معمولا از اکران فیلم‌هایشان ناراضی بودند، چون اثری که روی پرده می‌رفت، از نظر تصویر یا صدا یا همین حذف و کوتاه کردن‌ها کیفیتی را که دلشان می‌خواست، نداشت. این حساسیت‌ها روی گرافیک و پوستر هم بود. آن زمان روی این مسائل خیلی حساس بودند و سخت می‌گرفتند.

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند دوشنبه 8 دی 1399 21:47

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند

اصغر عبداللهی اولین فیلم سینمایی کارنامه اش را بر اساس فیلمنامه ای از خودش کارگردانی کرده است. یک قناری، یک کلاغ قصه ای چالش برانگیز است هم برای نگارش هم کارگردانی که این نویسنده با تکیه بر تجربه سالیان و دغدغه های همیشگی اش دست به این کار سخت زده و این اثر را در معرض قضاوت مخاطبان همیشگی اش قرار داده است.

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد دوشنبه 8 دی 1399 10:01
گفت‌وگو با صفی يزدانيان كارگردان فيلم ناگهان درخت

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد

«ناگهان درخت» به مخاطبش احترام مي‌گذارد و از او مي‌خواهد كه آسانگير نباشد. بپذيرد كه سينما فقط جاي تعريف كردن قصه‌هاي سرراست، شعارهاي اجتماعي تاريخ‌مصرف‌دار نيست. بگذاريد يك فيلم هم عربده نكشد. اداي غمخواري براي معتادان يا فرودستان را درنياورد. لايه‌هاي بسيار داشته باشد، اختلاف ايجاد كند به جاي ستايش‌هاي گذرا.

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست شنبه 6 دی 1399 00:00

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

حميد امجد: سوال جدي‌تر، از همه دريغ‌گويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، مي‌تواند اين باشد كه همه سال‌هايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرح‌هاي پيشنهادي‌اش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف شنبه 6 دی 1399 00:00

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتناب‌ناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از هم‌نسلانش تبديل به آدم‌هايي شده‌اند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غم‌انگيز است.

ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود شنبه 22 آذر 1399 14:38
با فرزاد موتمن به بهانه اكران نسخه اينترنتی آخرين فيلمش:

ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود

مسوولان سينمايي با بريز و بپاش‌هاي پرخرج ساخت فيلم‌هاي عظيم را رواج دادند و تلاش‌شان هم اين بود كه يكسري آدم‌ها را از سينما حذف كنند تا همه نتوانند درگير كار فيلمسازي شوند و فقط افراد موردنظر خودشان در سينما كار كنند. از پشت كوه فيلمساز آوردند و معتقدم اين سينما پلاسيده است و ما فقط مشغول روزمرّگي هستيم.

«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید شنبه 22 آذر 1399 14:14

«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید

«جمشیدیه» دومین تجربه بلند سینمایی یلدا جبلی است. فیلم اول این کارگردان «داره صبح میشه» در سی‌وسومین دوره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم بخش «هنر و تجربه» شد و سال ۹۳ در همین گروه به اکران رسید.

مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست شنبه 22 آذر 1399 14:06
گفت‌وگو با امیرحسین علم‌الهدی درباره تاثیر کرونا بر سینمای ایران:

مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست

امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما می‌گوید سال آینده برای سینمای ایران سخت خواهد بود. او فارغ از تحلیل وضعیت اقتصادی و تاثیر انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید، طی یک سال گذشته مخاطب از دیدن فیلم و سریال در قاب تلویزیون اشباع شده، سلیقه‌اش پیشرفت کرده و به همین راحتی تصمیم نمی‌گیرد که به سینما برود.

بعد از تعطیلی سینما به خاطر کرونا به فکر افتادم پیک موتوری شوم دوشنبه 17 آذر 1399 00:00
گفت‌وگوی ویدئویی با بابک کریمی

بعد از تعطیلی سینما به خاطر کرونا به فکر افتادم پیک موتوری شوم

بابک کریمی یک سینماگر دوزبانه است و به گفته خودش کارش را در ایتالیا با بازی کردن در تیزرها و فیلم‌های کمدی آغاز کرده است. او فرزند بازیگر، کارگردان و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی «نصرت‌الله کریمی» است. به گفته خودش شاید فیلم «بلیت‌ها» ساخته عباس کیارستمی بود که باعث شد اصغر فرهادی او را قاضی جدایی‌اش بکند. و در فیلم «گذشته» و «فروشنده»‌اش مجدداً از این بازیگر بهره ببرد.

نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است شنبه 15 آذر 1399 16:04
گفت‌وگو با کاوه مظاهری، کارگردان «بوتاکس»

نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است

برای سینمای مستقل کرونا واقعا نابودکننده بود. یکی از بزرگترین دغدغه های کسی مثل من که خودش فیلمش را کارگردانی و تهیه و پخش می کند، این است که بتواند چرخه اقتصادی فیلمش را درست بچیند تا بتواند به حیات حرفه ای اش ادامه دهد. امسال به خاطر تعطیل شدن اکثر جشنواره ها و بازارهای فیلم و یا برگزاری آنلاین معدودی از آنها، عملا سینمای مستقل با مشکل جدی روبرو شد.

علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست سه شنبه 11 آذر 1399 17:22

علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست

برگزاری آنلاین هر رویداد هنری، در تعامل با هنرمندان آن رویداد اتفاق می‌افتد. اگر پیش از برگزاری جشنواره، تعاملی دو سویه با هنرمندان و برگزارکنندگان جشنواره اتفاق بیفتد و مخاطرات و مزایای آن توسط هر دو طرف مطرح شود، بدون شک هم هنرمندان و هم مدیران در کنار یکدیگر می‌توانند در برگزاری آن موفق شوند.