جمعه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 2
نگاهِ تازه سینمای مستقل چهارشنبه 16 اسفند 1402 19:18
بررسی ماهیت سینمای مستقل در گفت‌وگوی کیوان کثیریان، بهنام بهزادی و مجید برزگر

نگاهِ تازه سینمای مستقل

بهزادی: وقتی مدیر ارشد سینمای ایران با افتخار می‌گوید سینما الان تبدیل شده به یک جریان براندازی، بنابراین ما رفتار امنیتی می‌کنیم. یعنی ما جایی ایستاده‌ایم که اصلا زبان همدیگر را نمی‌فهمیم و از اینجا به بعد کار تمام است. ما یا فیلم نمی‌سازیم چون در این شرایط نمی‌توان ساخت، یا اگر بخواهیم بسازیم کاملا خارج از سیستم مورد نظر آنهاست.

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم سه شنبه 15 اسفند 1402 14:18

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم

قسمت نوزدهم مجله تصویری «قاف» با حضور داریوش فرهنگ و اجرا و سردبیری اکبر نبوی در فضای مجازی منتشر شد. متن این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 بازجویی‌های سنگینی شدیم، همچنان ممنوع الکاریم؛ اوج از سکانس‌های ممیزی فیلم بهره‌برداری کرد! یکشنبه 13 اسفند 1402 16:46
حواشی ادامه‌دار فیلم برادران لیلا

بازجویی‌های سنگینی شدیم، همچنان ممنوع الکاریم؛ اوج از سکانس‌های ممیزی فیلم بهره‌برداری کرد!

من زمانی که بازجویی می‌شدم به دوستان می‌گفتم من الان بازجویی می‌شوم بابت فیلمی که مطمئنم روزی پخش می‌شود و آن موقع بد است، البته برای ما خوب است، اما اینکه بازجویی می‌شویم بد است آن هم بابت فیلمی که با مجوز ساختیم.

سینمای نفس‌بریده امیدوار دوشنبه 7 اسفند 1402 22:55
گپ‌و‌گفتی با ابراهیم ابراهیمیان، کارگردان و تهیه‌کننده درباره وضعیت ارتباط سینما با جامعه

سینمای نفس‌بریده امیدوار

وقتی در ذهنت یا خودآگاهت به عنوان ایدئولوژیک حصاری می‌کشی دیگر از آن عبور نمی‌کنی. من حس می‌کنم با اصحابی که الان مدیریت می‌کنند، مدیران اکنون، اسباب گفت‌وگو بسته است. ما بارها و بارها تلاش کردیم و نشد. البته که بدبختانه طیف اعظمی از سینماگران‌مان هم محافظه‌کار و ترسو شدند.

می‌شد فیلم‌اولی‌های بیشتری در بخش مسابقه باشند پنجشنبه 3 اسفند 1402 01:17
احمد مرادپور، عضو هیات انتخاب جشنواره فجر در گفت‌وگو با اکبر نبوی:

می‌شد فیلم‌اولی‌های بیشتری در بخش مسابقه باشند

 شانزدهمین قسمت از مجله تصویری «قاف» در روز سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه در فضای مجازی منتشر شد.

جشنواره ‌ای که انحصاری بود یکشنبه 29 بهمن 1402 22:43
گفت‌وگو با علیرضا رئیسیان درباره مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور

جشنواره ‌ای که انحصاری بود

علیرضا رئیسیان: در جشنواره پارسال فیلمی جایزه اصلی جشنواره را گرفته، اما هنوز آن فیلم به اکران عمومی در نیامده، آقای خزاعی اگر سیاست شما نتیجه‌اش این است که افتخار ندارد.

حکمرانی و اپوزیسیون هر دو مردم را نمی‌شناسند یکشنبه 29 بهمن 1402 22:38
احسان عبدی‌پور در گفت‌وگو با اکبر نبوی در مجله تصویری «قاف» مطرح کرد

حکمرانی و اپوزیسیون هر دو مردم را نمی‌شناسند

مجله تصویری فرهنگ و هنر «قاف» با اجرا و سردبیری اکبر نبوی در ایام جشنواره فیلم فجر به مدت 10 شب در فضای مجازی منتشر شد. این قسمت که به صورت مکتوب در صفحات فرهنگی روزنامه «فرهیختگان» منتشر می‌شود، مربوط به گفت‌وگوی اکبر نبوی و احسان عبدی‌پور، کارگردان سینماست. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

جشنواره فیلم فجر، بانی اختلاف شده‌، باعث تفاهم نمی‌شود! جمعه 27 بهمن 1402 16:22
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با منوچهر شاهسواری :

جشنواره فیلم فجر، بانی اختلاف شده‌، باعث تفاهم نمی‌شود!

نکته تلخ این است که یادتان هست در دهه ۵۰ که میکلوش یانچو فیلم‌هایش را شیفته‌وار تماشا می‌کردیم نمی‌دانستیم او در کشور خودش با محدودیت و فشار روبروست و خیلی راحت فیلم نمی‌سازد الان درست همین اتفاق برای ما افتاده. از اصغر فرهادی خارج از ایران حمایت می‌شود و همه فیلم‌هایش را می‌بینند و در اینجا نمی‌تواند فیلم بسازد. یک عده مثل ما که در ایران میکلوش یانچو می‌دیدیم، یک عده دیگری در دنیا اصغر فرهادی می‌بینند و خودمان نمی‌توانیم ببینیم.

۵ سال معطلی برای جذب سرمایه‌گذار بیش از این که چالش باشد، ‌دردناک بود سه شنبه 24 بهمن 1402 16:24
گفت‌وگو با سهیل موفق، کارگردان فیلم نوروز که در جشنواره به نمایش درمی‌آید

۵ سال معطلی برای جذب سرمایه‌گذار بیش از این که چالش باشد، ‌دردناک بود

بگذارید صریح به شما پاسخ دهم ما هیچ فیلمی ‌درباره نوروز نداریم. ممکن است آثاری وجود داشته باشند که در آنها گریزی به آیین نوروز زده شده باشد، اما این را که یک فیلم بر اساس فلسفه نوروز ساخته شده باشد، حداقل من به خاطر ندارم.

ارزان‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را ساخته ام / جشنواره جای ترسناکی است سه شنبه 24 بهمن 1402 16:19
گفت‌وگو با کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم «نبودنت» که در جشنواره فیلم چهل و دوم نمایش داده شد

ارزان‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را ساخته ام / جشنواره جای ترسناکی است

فیلمنامه این فیلم سال ۹۶ تمام شد. اما دنبال سرمایه‌گذار بودم. قول‌هایی داده شد، اما در نهایت اتفاقی نیفتاد و کار منتفی شد. مجبور شدم سال ۹۷ فیلم «بی سر» را بسازم که یکی از ارزان ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است و با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان تمام شد.

گاهی وقت‌ها من فکر می‌کنم برخی آقایان شب‌ها با هم جمع می‌شوند و فکر می‌کنند کدام‌مان فردا حرفی بزنیم که از همه بامزه‌تر باشد؟ دوشنبه 23 بهمن 1402 17:52
مسئولین شب‌ها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!

گاهی وقت‌ها من فکر می‌کنم برخی آقایان شب‌ها با هم جمع می‌شوند و فکر می‌کنند کدام‌مان فردا حرفی بزنیم که از همه بامزه‌تر باشد؟

گاهی وقت‌ها من فکر می‌کنم برخی آقایان شب‌ها با هم جمع می‌شوند و فکر می‌کنند کدام‌مان فردا حرفی بزنیم که از همه بامزه‌تر باشد؟ ببینیم تحمل مردم چقدر است! رئیس کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید ایرانیان خارج از کشور بیایند، اتفاقی نمی‌افتد، نهایتا محاکمه‌شان می‌کنیم! نمی‌فهمیدم که در دلش دارد به من که دارم این حرف را گوش می‌دهم، می‌خندد و دارد دستم می‌اندازد؟ 

تصمیم فرهادی چه کسانی را در ایران خشنود می‌کند؟/ وقتی از سینمای مستقل ایران نشانی نمی‌ماند یکشنبه 15 بهمن 1402 14:20
بررسی سینمای اصغر فرهادی و تحلیل صحبت‌های اخیرش که «در ایران فیلم نمی‌سازد» در گفت‌وگو با کامیار محسنین، منتقد سینما

تصمیم فرهادی چه کسانی را در ایران خشنود می‌کند؟/ وقتی از سینمای مستقل ایران نشانی نمی‌ماند

در سینمای ایران، کارگردانانی متکی به زبان دیداری چون امیر نادری، محسن مخملباف و بهمن قبادی، پس از مهاجرت نتوانسته‌اند راه خود را با آن مقبولیت قبلی ادامه دهند. بهرام بیضایی با آن تسلط کم نظیر بر ساختارهای سینمایی و دراماتیک، پس از مهاجرت، هنوز فیلمی نساخته است. عباس کیارستمی که گذشته از جایگاه تثبیت شده بین‌المللی، هوش سرشار و خلاقیت گرافیکی غیرقابل انکاری داشت، در تجربه‌هایش در ایتالیا و فرانسه و ژاپن، به آثاری که در ایران ساخته بود، نزدیک هم نشد.

طبقه متوسط از سینما حذف شده است یکشنبه 15 بهمن 1402 13:29
فرزاد موتمن در گفت‌وگو با اکبر نبوی در مجله تصویری «قاف»:

طبقه متوسط از سینما حذف شده است

مدیران سینمایی می‌آیند و می‌روند و هر کدام هم ادعای فتوحاتی می‌کنند اما در عمل می‌بینیم که داریم به عقب برمی‌گردیم. فیلمسازان جوان می‌آیند اما تا دو، سه فیلم عزیز هستند و بعد دیگر عزیز نیستند. مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید که می‌تواند به وجود نیاید. آنها هم درواقع به ما می‌پیوندند که از قبل ماندیم و برای هر فیلمی انگار فیلم‌اولی هستیم.

می خواهم هیس پسرها فریاد نمی زنند را بسازم یکشنبه 15 بهمن 1402 11:38
پوران درخشنده در گفت‌وگو با اکبر نبوی در مجله تصویری «قاف»:

می خواهم هیس پسرها فریاد نمی زنند را بسازم

سینمای اجتماعی اصلا هشداردهنده است. فیلمساز اجتماعی نمی‌گوید چه کاری بکنید یا نکنید، فقط نشان می‌دهد که درد کجاست و اندازه و وسعت آن درد چقدر است. شما می‌توانید یک مسکن بدهید و بگویید عیبی ندارد خوب می‌شود اما یک وقت هست که مسکن جواب نمی‌دهد و باید جراحی شود و آن عضو را برداریم. قبل از اینکه به اینجا برسیم که عضوی را برداریم، خوب است که راه‌هایی را برویم. سینمای اجتماعی می‌تواند کمک‌کننده خوبی در این زمینه باشد. 

می‌گویند از فیلمی حمایت می‌کنیم که فروش دارد سه شنبه 10 بهمن 1402 17:09
رضا کیانیان در چهارمین قسمت از مجله تصویری «قاف»:

می‌گویند از فیلمی حمایت می‌کنیم که فروش دارد

میهمان دفتر چهارم مجله تصویری قاف رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران بود. در ادامه متن گفت‌وگوی اکبر نبوی با او را بخوانید.

مرا متهم کردند که چرا قانون را زیر پا نگذاشتم! شنبه 7 بهمن 1402 15:52
گفت‌وگو با سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر

مرا متهم کردند که چرا قانون را زیر پا نگذاشتم!

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد: چراهمه می‌خواهیم ادای آدم‌های حزب‌اللهی را در بیاوریم؟ اگر از مشکلات اجتماعی بگوییم آدم‌های حزب‌اللهی نیستیم؟

ماجرای عطاران، فردوسی‌پور و تلویزیون سه شنبه 3 بهمن 1402 16:19
در گفت‌وگوی اکبر نبوی با علی‌اصغر پورمحمدی در مجله تصویری «قاف» مطرح شد

ماجرای عطاران، فردوسی‌پور و تلویزیون

ایشان به تذکرات گوش نمی‌دادند. آقای ضرغامی در دوره خودشان چند بار خیز برداشتند که برنامه 90 تعطیل شود. به ما گفتند شما یک برنامه سینمایی آماده کنید که 90 پخش نشود. باز دو، سه ساعت مانده به برنامه می‌گفتند 90 پخش شود. 

غمناک بود، انتساب دیکتاتوری «شهرک» به ایران امروز شنبه 30 دی 1402 17:34
گفت‌وگو با علی حضرتی، نویسنده و کارگردان فیلم «شهرک» به مناسبت اکران آنلاین

غمناک بود، انتساب دیکتاتوری «شهرک» به ایران امروز

علی حضرتی: یک فیلم ساخته می‌شود کیفیت خوب یا بد یک بحث است، بعد از ساخت اثر و نمایش در جشنواره، در اکران عمومی به‌ شدت به نظر سینما‌دار و پخش‌کننده‌ها وابسته است و با فیلم‌هایی که در همان زمان اکران هستند، ارتباط دارد. نمایش فیلم‌های کمدی در آن زمان سرنوشت یک فیلم را تغییر می‌دهند، زمانی که فیلم اکران می‌شود تداخل با مناسبت‌ها سرنوشت فیلم را تغییر می‌دهند، حال جامعه در آن زمان مهم است، به عنوان مثال بعد از اتفاقات مهسا امینی اگر بهترین فیلم‌های تاریخ سینما هم اکران می‌شد، مردم به فیلم‌ها واکنش نشان نمی‌دادند.

 قهرمان همیشه عجیب و غریب نیست شنبه 30 دی 1402 16:39
گفت‏وگو با حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کت چرمی

قهرمان همیشه عجیب و غریب نیست

«کت چرمی»، از اوایل ماه دی اکران آنلاین خود را آغاز کرده و همچون نمایش عمومی با استقبال مخاطبان مواجه شده است. همین مسئله بهانه‌ای شد تا با حسین میرزامحمدی، کارگردان اثر، درباره سختی‌های تولید اثر، شباهت فیلمسازی‌اش با محمدحسین مهدویان و حواشی پیرامون آن و... به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

مدیران نگران میزشان هستند تا فرهنگ و... چهارشنبه 27 دی 1402 14:49
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با منوچهر محمدی درباره مشکلات اقتصادی و شرایط این روزهای سینما

مدیران نگران میزشان هستند تا فرهنگ و...

قبل از اینکه دولت احمدی‌نژاد بیاید، از سرمایه‌داری دو تعریف داشتیم: سرمایه‌داری سنتی و سرمایه‌داری مدرن. بعد از دولت احمدی‌نژاد یک سرمایه‌داری بی‌ریشه و بی‌هویت داریم؛ من که تعریفی برای این سرمایه‌داری که بعد از احمدی‌نژاد شکل می‌گیرد، پیدا نمی‌کنم، چون دولت احمدی‌نژاد دولت عدالت اجتماعی بود که تعریف عدالت اجتماعی کرد ولی از دل این دولت یک سرمایه‌داری بی‌هویت بیرون آمد.