جمعه , ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 20
خسرو سینایی: همه‌ چیز هم دست خود آدم نیست یکشنبه 19 مرداد 1399 14:16

خسرو سینایی: همه‌ چیز هم دست خود آدم نیست

«من اصلا سعی می‌کنم خرافاتی نباشم. ولی یک اتفاق‌هایی می‌افتد که آدم را به جاهایی سوق می‌دهد. بالاخره همه‌ چیز هم دست خودِ آدم نیست.»

نیاز بزرگ انسان شنیدن قصه است یکشنبه 19 مرداد 1399 12:24
گفت‌وگو با بهزاد نعلبندی کارگردان «پرو»

نیاز بزرگ انسان شنیدن قصه است

من همیشه از یک تصویر شروع می‌کنم. یک پلان، یک نقاشی، یک عکسی در ذهنم شکل می‌گیرد و بر اساس آن قصه می‌نویسم و برایش شخصیت‌پردازی می‌کنم و برایش چاله‌های دراماتیک درست می‌کنم.

پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران شنبه 11 مرداد 1399 14:00

پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران

آشنايي و حشر و نشر با فيلمسازان بزرگ و تاثيرگذار وظيفه‌اي را بر عهده هر منتقدي مي‌گذارد، من هم چون خودم را بسيار مديون آن نسل از فيلمسازان ايران مي‌دانم، تصميم گرفتم چنين مجموعه كتاب‌هايي را دنبال كنم.

گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها شنبه 11 مرداد 1399 09:32

گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها

اگر بتوانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم دیگر مهم نیست آن سوی آب‌ها چه درباره ما می‌گویند اما متأسفانه مشکل ما از گفت‌و‌گو نکردن با یکدیگر است. یک مستندساز را در نظر بگیرید برخی مسائل را می‌بیند که به تصویر می‌کشد و در عین حال راهکار هم نشان می‌دهد اما در نتیجه دیالوگ برقرار نکردن به سیاه نمایی متهم می‌شود.

معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا چهارشنبه 8 مرداد 1399 16:17

معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا

«امروز کرونا در کلیه محاسبات و رفتارهای اجتماعی فاکتور اصلی و اول، برای انتخاب روشهای ابداعی و کم هزینه است؛ سازمان مالیاتی هم با داشتن جمع کثیری از کارشناسان حتما میتوانست به راه حل هایی بیشتر از تعویق ماه مالیاتی برسد و میزان مراجعه حضوری شهروندان از جمله مودیان هنری و سینمایی را کاهش دهد.»

مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم سه شنبه 7 مرداد 1399 22:10

مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم

مهم‌ترین اشتباهی که سینمای ایران مرتکب شد، تاسیس خانه سینما بود. برای اینکه از همان ابتدا فقط تبدیل به یک مانع شد. من برای یک بیمه، چرا باید به خانه سینما مراجعه کنم؟ می‌روم در یکی از این دفاتر و بیمه می‌شوم. من بیمه شما را نمی‌خواهم هرچند با 64 سال هنوز بیمه نیستم.

سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد سه شنبه 7 مرداد 1399 12:06
بررسی سیر فیلمسازی مسعود کیمیایی در گفت‌وگوی جواد طوسی با سیروس الوند

سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد

مسعود کیمیایی فیلمساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی امروز وارد ۷۹ سالگی می‌شود. فیلمسازی که نقش مهمی در تحولات تاریخ سینمای ایران داشته و از آن دست چهره‌هایی است که از آثار خود فراتر رفته و حتی گاهی فیلم خوب هم نسازد جایگاهش در حافظه تاریخ سینمای ملی ما ویژه و خدشه‌ناپذیراست.

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم سه شنبه 7 مرداد 1399 03:30
گفت‌وگو با محمدرضا اصلانی به بهانه نمايش «شطرنج باد» در بخش فيلم‌های كلاسيك جشنواره كن

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم

اين فيلم براي من صرفا از جهت پرداخت داستاني اهميت نداشت بلكه انگيزه آن به تصوير درآوردن يك دوران بود. من صرفا يك دوره تاريخي را به فيلم تبديل نكردم بلكه يك دوره تاريخي كه ناظر بر سال‌هاي پنجاه بود در اين فيلم روايت مي‌شود.

گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم دوشنبه 6 مرداد 1399 18:03

گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم

جنوب شهری که امروز می‌بینیم، با جنوب شهر دهه 30 یا 40 که در سینمای فارسی یا سینمای موج نو تصویر شده، متفاوت است. علاوه‌بر‌آن در این سال‌ها، جنوب شهر تغییرات اساسی کرده است. لایه‌های اجتماعی تغییر کرده و بافت شهری و جمعیتی عوض شده. درجه و شاخصه رفاه و فقر تغییر کرده. با همه اینها همچنان تقسیم‌بندی بالای شهر و پایین شهر دست‌کم در شهر تهران باقی مانده است.

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم پنجشنبه 2 مرداد 1399 22:00

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم

من را از شرکت نفت بیرون کردند برای خاطر اینکه مخالفِ سیستم آنها رفتار می‌کردم. اما کنسرسیوم اصرار کرد برایشان فیلمی بسازم که گفتند ما او را از شرکت نفت بیرون کردیم و آنها گفتند این را می‌خواهیم. آنجا هم که رفتم مطابقِ میل و فکر خودم فیلمِ «موج و مرجان و خارا» را ساختم.

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند پنجشنبه 2 مرداد 1399 21:48

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند

اگر صدور مجوز را به رقیبی که در این بازار ذینفع محسوب می‌شود واگذار کنیم بدون تردید رقابت سالمی شکل نخواهد گرفت، مگر این‌که اعلام کنیم قانون جدیدی خواهد آمد که تلویزیون را هم موظف می کند برای تولیداتش از مرجع بیطرف دیگری خارج از صدا وسیما مجوز بگیرد.

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود چهارشنبه 1 مرداد 1399 15:46
گفت‌ و گو با مسعود بخشی، نويسنده و كارگردان فيلم سينمايی «يلدا»

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود

به آمار فيلم‌ها و فيلمسازان جديد و‌ جريان سيال و پرشتاب توليد فيلم و سريال نگاه كنيد. البته كيفيت اين فيلم‌ها، اهداف ساخت و نيز سرنوشتشان در پخش و نمايش همانند منابع سرمايه يا سوابق هنري سازندگانشان چندان واضح و شفاف نيست. متاسفانه اينجانب فاقد استعداد و فرصت‌يابي لازم براي همراهي با اين جريان سيال هستم و به ناچار زماني بسيار طولاني درگير يك ‌فيلم مي‌شوم.

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است شنبه 28 تیر 1399 12:17

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است

جلال‌الدین دری می‌گوید: «نرگس مست» تلنگری به وضع موجود است که در آن قهرمانان ملی خودمان را فراموش کرده‌ایم و از آنان غافل شده‌ایم. اکنون نیز شاهد برخی قهرمان‌سازی‌های دروغین هستیم.

مخالف شورای پروانه ساخت هستم شنبه 21 تیر 1399 10:38
گفت ‌و گو با فريدون جيرانی درباره سانسور فيلمنامه در ارشاد و نظارت صدا و سيما در شبكه نمايش خانگی

مخالف شورای پروانه ساخت هستم

سليقه اعضاي شورا و مديريت شورا در تصميم‌گيري موثر است. اين سليقه و مديريت هم متاثر از فضاي سياسي و اجتماعي است. متر اين فضاي سياسي و اجتماعي را هم بايد در برخورد سايت‌ها و روزنامه‌هاي مخالف دولت و ارشاد ديد. اين سايت‌ها و روزنامه‌ها مي‌دانند با انتقاد تندشان روي عملكردها تاثير بگذارند. البته اين انتقادهاي تند هم ريشه در حال و هواي همان فضاي سياسي و اجتماعي‌ دارد كه امكان اين تندروي را ايجاد كرده است.

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار چهارشنبه 18 تیر 1399 19:47

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار

یک فیلم‌ساز با یک دروپنجره‌ساز فرقی ندارد. باید بتوانی هر در و پنجره‌ای را بسازی. این منظر لخت و خشن ماجراست؛ اما البته از نظر بُعد هنری، به ‌نظرم وقتی با موضوعی ارتباط برقرار می‌کنی، برایت مهم و جذاب می‌شود. پس سمتش می‌روم و آن را می‌سازم. کارم همین است.

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو سه شنبه 17 تیر 1399 22:11

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو

«با گذشت زمان مضطرب‌تر می‎شوم. حتی با این‌که اکنون اعتماد به نفس بیشتری دارم، اما اشتیاق من به بهتر بودن و پیشرفت کردن حس قوی‌تری است. ممکن است بیشتر اوقات نگران و مضطرب به نظر برسم چراکه در واقعیت همین احساس را دارم. حرفه‌ی من مسوولیت سنگینی را به دوش من گذاشته است.

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم؟ به ما ربطی ندارد دوشنبه 16 تیر 1399 15:45

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم؟ به ما ربطی ندارد

پول ناپاک شاید در سینما باشد، همان‌طوری که همه‌جا هست، ولی اینکه کسی بخواهد دنبال پول ناپاک باشد و به این منظور بیاید در سینما و بخواهد پولشویی کند، احمقانه‌ترین سیستم را برای این کار انتخاب کرده است.

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش اکران نشده دوشنبه 16 تیر 1399 13:33

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش اکران نشده

ابوالفضل جلیلی ۱۵ فیلم سینمایی و ده‌ها جایزه از فستیوال‌های کوچک و بزرگ سینمایی دارد، اما تاکنون هیچ‌یک ‏از فیلم‌هایش به نمایش عمومی درنیامده و حتی سینماهای هنر و تجربه‌ هم از نمایش فیلم‌های او خودداری کرده.

استفاده کمتر از واژه ابتذال و تلاش برای رشد سینمای عامه‌پسند ‌ دوشنبه 16 تیر 1399 00:00

استفاده کمتر از واژه ابتذال و تلاش برای رشد سینمای عامه‌پسند ‌

همه جای دنیا سینمای جریان اصلی آنها ترکیبی از فیلم‌های ضعیف و فیلم‌های خوب و تماشایی است. ما در طول تاریخ تولید فیلم در ایران همیشه از زاویه یک تماشاچی سخت‌گیر و روشنفکر به جریان اصلی نگاه کردیم. بعد از انقلاب مدیران هم کنار جریان روشنفکری قرار گرفتند و جریان اصلی متهم اصلی سینما شد.

سینمای ایران به چهره‌های جدید نیاز دارد شنبه 14 تیر 1399 23:32

سینمای ایران به چهره‌های جدید نیاز دارد

پوران درخشنده می‌گوید ترس تهیه‌کننده‌ها به‌ خاطر نداشتن بازیگران چهره باید از بین برود و این وظیفه کارگردانان است که چهره‌های جدید را وارد سینما کرده و از آن‌ها حمایت کنند.