شنبه , ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 21
ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم پنجشنبه 2 مرداد 1399 22:00

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم

من را از شرکت نفت بیرون کردند برای خاطر اینکه مخالفِ سیستم آنها رفتار می‌کردم. اما کنسرسیوم اصرار کرد برایشان فیلمی بسازم که گفتند ما او را از شرکت نفت بیرون کردیم و آنها گفتند این را می‌خواهیم. آنجا هم که رفتم مطابقِ میل و فکر خودم فیلمِ «موج و مرجان و خارا» را ساختم.

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند پنجشنبه 2 مرداد 1399 21:48

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند

اگر صدور مجوز را به رقیبی که در این بازار ذینفع محسوب می‌شود واگذار کنیم بدون تردید رقابت سالمی شکل نخواهد گرفت، مگر این‌که اعلام کنیم قانون جدیدی خواهد آمد که تلویزیون را هم موظف می کند برای تولیداتش از مرجع بیطرف دیگری خارج از صدا وسیما مجوز بگیرد.

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود چهارشنبه 1 مرداد 1399 15:46
گفت‌ و گو با مسعود بخشی، نويسنده و كارگردان فيلم سينمايی «يلدا»

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود

به آمار فيلم‌ها و فيلمسازان جديد و‌ جريان سيال و پرشتاب توليد فيلم و سريال نگاه كنيد. البته كيفيت اين فيلم‌ها، اهداف ساخت و نيز سرنوشتشان در پخش و نمايش همانند منابع سرمايه يا سوابق هنري سازندگانشان چندان واضح و شفاف نيست. متاسفانه اينجانب فاقد استعداد و فرصت‌يابي لازم براي همراهي با اين جريان سيال هستم و به ناچار زماني بسيار طولاني درگير يك ‌فيلم مي‌شوم.

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است شنبه 28 تیر 1399 12:17

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است

جلال‌الدین دری می‌گوید: «نرگس مست» تلنگری به وضع موجود است که در آن قهرمانان ملی خودمان را فراموش کرده‌ایم و از آنان غافل شده‌ایم. اکنون نیز شاهد برخی قهرمان‌سازی‌های دروغین هستیم.

مخالف شورای پروانه ساخت هستم شنبه 21 تیر 1399 10:38
گفت ‌و گو با فريدون جيرانی درباره سانسور فيلمنامه در ارشاد و نظارت صدا و سيما در شبكه نمايش خانگی

مخالف شورای پروانه ساخت هستم

سليقه اعضاي شورا و مديريت شورا در تصميم‌گيري موثر است. اين سليقه و مديريت هم متاثر از فضاي سياسي و اجتماعي است. متر اين فضاي سياسي و اجتماعي را هم بايد در برخورد سايت‌ها و روزنامه‌هاي مخالف دولت و ارشاد ديد. اين سايت‌ها و روزنامه‌ها مي‌دانند با انتقاد تندشان روي عملكردها تاثير بگذارند. البته اين انتقادهاي تند هم ريشه در حال و هواي همان فضاي سياسي و اجتماعي‌ دارد كه امكان اين تندروي را ايجاد كرده است.

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار چهارشنبه 18 تیر 1399 19:47

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار

یک فیلم‌ساز با یک دروپنجره‌ساز فرقی ندارد. باید بتوانی هر در و پنجره‌ای را بسازی. این منظر لخت و خشن ماجراست؛ اما البته از نظر بُعد هنری، به ‌نظرم وقتی با موضوعی ارتباط برقرار می‌کنی، برایت مهم و جذاب می‌شود. پس سمتش می‌روم و آن را می‌سازم. کارم همین است.

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو سه شنبه 17 تیر 1399 22:11

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو

«با گذشت زمان مضطرب‌تر می‎شوم. حتی با این‌که اکنون اعتماد به نفس بیشتری دارم، اما اشتیاق من به بهتر بودن و پیشرفت کردن حس قوی‌تری است. ممکن است بیشتر اوقات نگران و مضطرب به نظر برسم چراکه در واقعیت همین احساس را دارم. حرفه‌ی من مسوولیت سنگینی را به دوش من گذاشته است.

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم؟ به ما ربطی ندارد دوشنبه 16 تیر 1399 15:45

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم؟ به ما ربطی ندارد

پول ناپاک شاید در سینما باشد، همان‌طوری که همه‌جا هست، ولی اینکه کسی بخواهد دنبال پول ناپاک باشد و به این منظور بیاید در سینما و بخواهد پولشویی کند، احمقانه‌ترین سیستم را برای این کار انتخاب کرده است.

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش اکران نشده دوشنبه 16 تیر 1399 13:33

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش اکران نشده

ابوالفضل جلیلی ۱۵ فیلم سینمایی و ده‌ها جایزه از فستیوال‌های کوچک و بزرگ سینمایی دارد، اما تاکنون هیچ‌یک ‏از فیلم‌هایش به نمایش عمومی درنیامده و حتی سینماهای هنر و تجربه‌ هم از نمایش فیلم‌های او خودداری کرده.

استفاده کمتر از واژه ابتذال و تلاش برای رشد سینمای عامه‌پسند ‌ دوشنبه 16 تیر 1399 00:00

استفاده کمتر از واژه ابتذال و تلاش برای رشد سینمای عامه‌پسند ‌

همه جای دنیا سینمای جریان اصلی آنها ترکیبی از فیلم‌های ضعیف و فیلم‌های خوب و تماشایی است. ما در طول تاریخ تولید فیلم در ایران همیشه از زاویه یک تماشاچی سخت‌گیر و روشنفکر به جریان اصلی نگاه کردیم. بعد از انقلاب مدیران هم کنار جریان روشنفکری قرار گرفتند و جریان اصلی متهم اصلی سینما شد.

سینمای ایران به چهره‌های جدید نیاز دارد شنبه 14 تیر 1399 23:32

سینمای ایران به چهره‌های جدید نیاز دارد

پوران درخشنده می‌گوید ترس تهیه‌کننده‌ها به‌ خاطر نداشتن بازیگران چهره باید از بین برود و این وظیفه کارگردانان است که چهره‌های جدید را وارد سینما کرده و از آن‌ها حمایت کنند.

«جدایی» فرهادی چگونه متولد شد؟ شنبه 14 تیر 1399 01:27

«جدایی» فرهادی چگونه متولد شد؟

وحید صداقت کارگردان مستند سینمایی «صحنه‌هایی از یک جدایی» ضمن تشریح تجربیات خود در فرآیند ساخت این اثر تأکید کرد در روایت این مستند از سینمای اصغر فرهادی وام گرفته است.

 سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی سه شنبه 10 تیر 1399 03:26

سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

بهمن فرمان‌آرا می‌گوید: اگر لیست آدم‌های فرهیخته‌ای همچون داریوش شایگان، کریم امامی و شاهرخ مسکوب را از نظر بگذرانید، می‌بینید که هیچ‌کدام آنها جایگزین نشده‌اند. . ما به دولتی نیاز داریم که ارزش فرهنگ را بداند.

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»! یکشنبه 1 تیر 1399 16:25

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»!

«پایتخت۶» تا به اینجا پرمخاطب‌ترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین و پرانتقادترین سریال سیما در سال ۹۹ بوده است؛ پروژه‌ای همچنان بلاتکلیف که فیلمنامه‌نویسش هم از سرانجام آن بی‌اطلاع است!

گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا / حکایت دریا و حکایت عباس کیارستمی شنبه 31 خرداد 1399 22:16

گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا / حکایت دریا و حکایت عباس کیارستمی

یکی از گرفتاری‌های ما در سینمای ایران، اصولا سازمان سینمایی است. سینما مؤدی دولتی لازم ندارد. همه جای دنیا وقتی فیلمی آماده نمایش می‌شود، گروهی فیلم را نگاه می‌کنند و پروانه به آن داده می‌شود که فقط محدوده سنی را مشخص می‌کند و درباره اینکه فیلم دیده شود یا نه، صحبت نمی‌شود.

اگر دلسوزی برای سینما یعنی مافیا من مافیا هستم شنبه 31 خرداد 1399 21:44
گفت‌وگو با علی سرتیپی

اگر دلسوزی برای سینما یعنی مافیا من مافیا هستم

ما تنها کشوری هستیم که فیلمسازان و سازندگان آثار سینمایی‌اش دوست دارند هر چه فیلم تولید می‌کنند ‌در سینما اکران شود. در دنیا فیلم‌ها دسته‌بندی می‌شوند که آیا این فیلم مناسب سالن سینماست یا نه باید در فضاهای دیگر اکران شود.

مسئولان صدای خرد شدن استخوان آدم‌های این صنف را نمی‌شنوند چهارشنبه 21 خرداد 1399 17:18
علی شمس:

مسئولان صدای خرد شدن استخوان آدم‌های این صنف را نمی‌شنوند

علی شمس می‌گوید: تصور می‌کنم درصورت بازگشایی سالن‌های تئاتر، اگر قرار به رعایت پروتکل‌ها باشد از نظر اقتصادی صرفه‌ای ندارد. کما اینکه بدنه تئاتر رسمی کشور را هم تماشاگرانی تامین می‌کنند که از قشر فرهیخته و فرهنگی جامعه‌اند و دست بر قضا از سایر طبقه‌های اجتماع و مردم، کرونا را جدی‌تر می‌گیرند.

کرونا تصویری اسلوموشن از زندگی آینده ما است چهارشنبه 21 خرداد 1399 13:09

کرونا تصویری اسلوموشن از زندگی آینده ما است

شهرام مکری معتقد است: «کرونا یک تصویر اسلوموشن از زندگی احتمالی ما در آینده‌ است که هر کدام در خانه‌هایمان از طریق صفحات مجازی با دنیا در ارتباطیم. کرونا به عنوان یک بک‌گراند ذهنی برای خیلی از ما باقی خواهد ماند و امیدوارم بتوانیم از این بک‌گراند ذهنی، به درستی استفاده کنیم.»

گفت‌وگو با مرتضی پایه‌شناس، کارگردان «گلوله‌باران»/ سینمای مستند یک موجود زنده است سه شنبه 20 خرداد 1399 23:29

گفت‌وگو با مرتضی پایه‌شناس، کارگردان «گلوله‌باران»/ سینمای مستند یک موجود زنده است

مستند «گلوله‌ باران» ساخته مشترک مرتضی پایه‌شناس و حسین مومن، اتفاق جذاب جشنواره فیلم حقیقت بود.

پاسخ‌های حسین انتظامی به پرسش‌های فریدون جیرانی/ رده‌بندی سنی فیلم‌ها از سرگرفته می‌شود سه شنبه 20 خرداد 1399 16:37

پاسخ‌های حسین انتظامی به پرسش‌های فریدون جیرانی/ رده‌بندی سنی فیلم‌ها از سرگرفته می‌شود

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌و‌گویی مفصل با فریدون جیرانی به نکات پراهمیت سیاست‌های سازمان و اتفاقات مربوط به مدیریت سینما در ماه‌های اخیر اشاره و توضیحاتی را ارائه کرد.