پنجشنبه , ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 22
نوروزبیگی: هزینه‌های تولید آثار سینمایی سرسام‌آور شده است یکشنبه 18 خرداد 1399 00:00
کران آنلاین در آینده به کمک سینما خواهد آمد

نوروزبیگی: هزینه‌های تولید آثار سینمایی سرسام‌آور شده است

جواد نوروزبیگی می‌گوید اساس طراحی پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که باید موسسات فعال باشند، اتفاق درستی است؛ از سوی دیگر نمی‌توان افراد حقیقی را که موسسه ندارند اما در سینما نقش مهمی داشتند فراموش کرد.

دست‌بسته اسیر قاچاقچیان شده‌ایم یکشنبه 18 خرداد 1399 13:55
گفته‌ها و گلایه‌های سازنده جدیدترین فیلم اکران آنلاین

دست‌بسته اسیر قاچاقچیان شده‌ایم

رئیس سازمان سینمایی نباید فکر کند وظیفه‌اش فقط نظارت بر فیلمنامه و ممیزی است، بلکه صیانت از آثار هم از وظایفش است

سوژه کشتارگاه از کف خیابان آمد یکشنبه 18 خرداد 1399 13:02

سوژه کشتارگاه از کف خیابان آمد

کشتارگاه با موضوع حساسی که داشت، خیلی‌ها را نسبت به خودش کنجکاو کرده بود. فیلم نشان می‌دهد عراقی‌ها مشتری خوبی برای گوسفندان ایرانی هستند و در بحبوحه بحران ارزی کشور، عده‌ای از ایران گوسفندها را به آن سو قاچاق می‌کنند.

گفتند برو قسط آخرت را از اشرف بگير یکشنبه 18 خرداد 1399 12:36
گفت‌وگو با جليل سامان، كارگردان سريال «زيرخاكی»

گفتند برو قسط آخرت را از اشرف بگير

وقتي ما با گذشتگان نمي‌توانيم شوخي كنيم و به ما گفته مي‌شود شكنجه دوران طاغوت را مسخره مي‌كنيد، چگونه مي‌توانيم با نماينده مجلس فعلي مزاح كنيم؟

گفت‌وگو با بهروز افخمی به بهانه 30 سالگی فيلم عروس / داستان مهم‌ترين دستاورد زندگی بشر است دوشنبه 12 خرداد 1399 09:57

گفت‌وگو با بهروز افخمی به بهانه 30 سالگی فيلم عروس / داستان مهم‌ترين دستاورد زندگی بشر است

من فيلمسازی نيستم كه بخواهم با اشارات و متلك‌گويي‌ها حرف‌هايم را بگويم. اصلا نوع فيلمسازي من اينگونه نيست. آنچه كه در فيلمسازي سعي مي‌كنم لحاظ كنم اين است كه فيلم‌هايم باور‌پذير باشد و درلحظه‌اي از فيلم تماشاچي احساس نكند فيلمسازي در كار است كه مي‌خواهد عقايدش را به مخاطبان بيان كند.

گفت‌وگوی آنتونیا شرکا با هادی مقدم‌دوست/ در ذهن آدم‌ها چه می‌گذرد؟ شنبه 10 خرداد 1399 21:03
به بهانه پخش سریال«سرباز»

گفت‌وگوی آنتونیا شرکا با هادی مقدم‌دوست/ در ذهن آدم‌ها چه می‌گذرد؟

در زندگی واقعی همه ما هم این موضوع وجود دارد. وقتی دعوا می‌کنیم ممکن است بلافاصله پشیمان هم بشویم، این واقعی‌تر و به واقعیت ظریف نزدیک‌تر است. روی یک اصطلاح تأکید می‌کنم: نگاه اعشاری... اگر اعشاری ببینیم، متوجه می‌شویم که چرا سریع نمی‌خواهند دخل هم را بیاورند و قال قضیه را بکنند.

بررسی تاثیرات اجتماعی و سیاسی «جدایی نادر از سیمین» شنبه 10 خرداد 1399 17:43

بررسی تاثیرات اجتماعی و سیاسی «جدایی نادر از سیمین»

کوروش عطایی درباره فیلم مستند «از ایران یک جدایی» می‌گوید: موضوع مهم برای ما در این اثر این بود که چطور یک فیلم می‌تواند از قالب فیلم صرف خارج شده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی شود. به صورتی که همه مردم که ممکن است خیلی هم پیگیر سینما نباشند، در کوچه و خیابان درباره آن حرف می‌زنند.

ای کاش پدر رومینا «خانه پدری» را دیده بود جمعه 9 خرداد 1399 00:00

ای کاش پدر رومینا «خانه پدری» را دیده بود

عیاری: مجموعه شرایطی که در ارتباط با جریان رومینا وجود داشت، یعنی نوع قتل و واکنش جدی فضای مجازی، موجب ایجاد این حساسیت شد. فضای مجازی در این موارد همیشه کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند. دموکراسی و نوع فرهنگ و عواملی از این دست هم طبیعتا موثرند. حساسیت به قتل رومینا، ضمنا می‌تواند ناشی از وقایعی باشد که در طول چند سال گذشته و بویژه یکسال اخیر در جامعه ایران رخ داده است. ضمنا در ایران قتل‌های ناموسی دائما بوقوع می‌پیوندند ولی در کشورهای غربی، مسلماً چنین قتل‌هایی بوفور پیدا نمی‌شود.

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز جمعه 9 خرداد 1399 23:25
به بهانه پخش آنلاين نمايش «مجلس شبيه‌خوانی شازده كوچولو»

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز

اگر «شازده كوچولو» ساخته نمي‌شد، شايد اصغر دشتي اصلا آن جايگاهي را نداشت كه شما براي صحبت درباره اين نمايش بعد از 16 ‌سال انتخابش كنيد. من مي‌خواهم به اين «اگرها» احترام بگذارم.

ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده سه شنبه 6 خرداد 1399 00:00

ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده

روزي روزگاري مرحوم هوشنگ كاووسي (منتقد قديمي سينما) درباره فيلم قيصر با تحقير و كنايه گفته بود؛ فيلمفارسي است! كيميايي هم در جواب او گفته بود تخمه‌هايي كه تماشاگران من سر فيلم قيصر شكستند، بيشتر از فروش كل كارهاي تو بوده است. شايد اين جمله از نظر تاريخي نكته‌اي را يادآوري كند، اما قطعا چيزي به كيميايي يا فيلم «قيصر» اضافه نكرده است. «ديده‌بان» حاتمي‌كياي اصيل ما، به‌خاطر اين سرپاست كه از جنس سينما است يا «خاكستر سبز» كه من خيلي دوستش دارم، فيلمي است قابل تحليل و ارزشمند و رو به جلويي كه حقيقتي را براي تماشاگرش فراهم آورده.

مثل دايناسورها دُگم نباشيم سه شنبه 6 خرداد 1399 22:15
گفت‌وگو با رامبد جوان يكی از تهيه‌كنندگان فيلم «طلا»

مثل دايناسورها دُگم نباشيم

شوخي است كه من به عنوان سينماگر با اكران فيلمم در سينما آنلاين مخالفت كنم. يكسري تغييرات در زندگي جزو بديهيات است. بدانيد دلم قطعا با اكران فيلم طلا در سينماها بود. همه ما عوامل فيلم دوست داشتيم با تماشاگران فيلم‌مان را در سالن سينما ببينيم. اما چه تضميني وجود دارد كه بيماري كرونا به اين زودي از كشور برود و زندگي‌هاي ما به روال عادي بازگردد؟

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند سه شنبه 6 خرداد 1399 21:03
سياوش طهمورث از حضور در «هذا حبيب‌الله...» تا نقد هنرمندان

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند

شكوه در «كارگاه نمايش» ديده مي‌شد. زماني عليه تمام اعضاي كارگاه جبهه‌گيري شديد وجود داشت. مجموعه اينها و رفتاري كه از هنرمندان سر زد باعث شد شكوه منزوي شود.

درباره پديده «درايوين سينما» كه به سينما / ماشين از سينما مهم‌تر است سه شنبه 6 خرداد 1399 00:00
گفت‌وگو با بهروز غريب‌پور

درباره پديده «درايوين سينما» كه به سينما / ماشين از سينما مهم‌تر است

در واقع امريكايي‌ها در طراحي «درايوين سينما» به اين نتيجه رسيده بودند كه مخاطب بدون اينكه از ماشين پياده شودهم مي‌تواند فيلم ببيند و با اينكه در يك فضاي عمومي قرار مي‌گرفتند اما آزادي عمل و فضاي فردي خودشان را هم حفظ كنند:

 طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می‌شود؟ سه شنبه 6 خرداد 1399 16:21

طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می‌شود؟

«طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.»

قادر آشنا: برپایی جشنواره فجر در اولویت است /ملاحظات صدور مجوزهای تئاترِ آن لاین و صحنه ای چیست؟ دوشنبه 5 خرداد 1399 00:00

قادر آشنا: برپایی جشنواره فجر در اولویت است /ملاحظات صدور مجوزهای تئاترِ آن لاین و صحنه ای چیست؟

مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: در صورتی که وزارت بهداشت در فصل پاییز برای ما منعی برای برپایی جشنواره قرار ندهد ما هم با رعایت یک سری پروتکل ها و حذف و اضافات جشنواره فجر را برگزار می کنیم.

سیدامیر سیدزاده مطرح کرد/ «پایتخت۶» به جای حمایت و نقد منصفانه، تخریب شد شنبه 3 خرداد 1399 23:24

سیدامیر سیدزاده مطرح کرد/ «پایتخت۶» به جای حمایت و نقد منصفانه، تخریب شد

من همیشه به عنوان تذکر درباره حاشیه‌ها و انتقادها می‌گویم. قطار تا وقتی ثابت است کسی کارش ندارد، همین که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند. این خیلی مهم است که چه کسانی به قطار در حال حرکت سنگ می‌زنند؟

وارد قضيه «روبيکا» نشديم سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 20:13
گفت‌وگو با سیدمحمدصادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازي

وارد قضيه «روبيکا» نشديم

ساترا وظيفه تبليغات آنتن را ندارد. وظيفه اين سازمان حمايت و تنظيم‌گری رسانه صوتي-تصويري است. يکي از حمايت‌ها حتما حمايت تبليغاتي است و ما هنوز حمايت تبليغاتي از رسانه‌هاي‌مان را شروع نکرده‌ايم؛ چون خيلي از رسانه‌هاي جدي کشور در سال گذشته مجوز فعاليت‌شان صادر شده و الان با ما ارتباط دارند.

از صفحه اینستاگرامی که فیلم سینمایی منتشر می‌کند تا بی‌محلی تلویزیون به اکران آنلاین سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 19:13
سعید رجبی فروتن، سیدامیر سیدزاده و محمد شایسته در میزگرد چالش‌های اکران آنلاین مطرح کردند

از صفحه اینستاگرامی که فیلم سینمایی منتشر می‌کند تا بی‌محلی تلویزیون به اکران آنلاین

روزی که فیلم «خروج» پیش‌قدم شد تا امروز که ده فیلم در صف اکران آنلاین حضور دارند، نزدیک به دوماه می‌گذرد. حالا و پس از این زمان نسبتا کوتاه در میزگردی با حضور سعید رجبی فروتن، سیدامیر سیدزاده و محمد شایسته سعی کردیم به بررسی چالش‌های اکران آنلاین در سینمای ایران بپردازیم.

دیگر نمی‌توانیم هر اثر سخیفی را به خورد مخاطب پساکرونا بدهیم سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 18:32

دیگر نمی‌توانیم هر اثر سخیفی را به خورد مخاطب پساکرونا بدهیم

کارگردان «زیر سقف دودی» گفت: از نظر من سینمای پساکرونا جنسی از واقعیت خواهد بود، غیر از این نمی‌تواند باشد، در سینمای پساکرونا دیگر امکان دروغ گفتن به مخاطبان را نداریم، نمی‌توانیم چیزی را به خورد مخاطب دهیم که خودش مدت‌ها پیش آنرا پیدا کرده است.

مروری بر کارنامه هنری هنگامه قاضیانی به بهانه زادروزش / بازیگر نقش‌های ماندگار سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 16:48
در گفتگو با ناصر ضمیری‌

مروری بر کارنامه هنری هنگامه قاضیانی به بهانه زادروزش / بازیگر نقش‌های ماندگار

قاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد رشته فلسفه غرب را از دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا گرفته‌است، بعد از بازگشتش به ایران در سن بیست‌وهشت سالگی حدود یک سال و هفت ماه زمان گذاشت و کتاب تاریخی-سیاسی «سرزمین مرد سرخپوست، قانون مرد سفیدپوست» نوشته ویلکومب واشبرن را ترجمه کرد و توسط نشر ثالث منتشر شد.