استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر عنوان کرد: من هیچ زمان مخالف تئاتر تجاری نبودم اما تئاتر تجاری عوامل، سرمایه گذاران و شرایط خاص خود را دارد که متفاوت از تئاتر فرهنگی است.
این فرم جدید رسانهای در حقیقت تلاش دولت است برای راهاندازی آلترناتیوی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که تبدیل به رسانه پرمخاطبی بشود که کنترل آن در دست دولت باشد.
اصغر یوسفینژاد میگوید: فیلم خانه تصویر کنونی جامعه نیست اما جامعه در حال برداشتن قدمهایی است که بعید نیست به چنین جاهایی برسد. پس بهتر است که با چنین کارها، پیشبینیها و هشدارهایی از اتفاقات جلوگیری کنیم.
حسین امیدی میگوید یکی از نکات مهم سریال "همگناه" این است که در آن زود قضاوت نمیشود.
طبیعتا موضوع فیلم موضوعی کاملا زنانه است. من هم سعی کردم خودم را جای دو کاراکتر فیلم، بهویژه شخصیت درگذشته یعنی مهناز، بگذارم. چه از وقتی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم و چه زمانی که آرشیو خانوادگی عکس و فیلم مهناز را مرور میکردم، مواجهه من اینگونه بود که دوستی را از دست دادهام که هیچگاه از نزدیک ندیده بودمش، اما فقدانش را درک میکردم.
اتحادیه اروپا مقررات مشخصی در حوزههای مختلف دارد و مدام هم آن را به روز میکنند. در آنجا برای سینمای آسیب دیده برنامهریزی مدون میکنند و زمینه قانونی برای بعضی فعالیتها به وجود میآید که از یک حدی نمیتوانند گسترش پیدا کنند، اما در ایران چنین زمینههای قانونی وجود ندارد.
یکی از ارکان اصلی پایتخت که از همان فصل اول همراه داستان بود و اصلا سفر خانواده معمولی به پایتخت به دلیل قبولی او در دانشگاه بود، کاراکتر هما است؛ معلم اخلاق سریال و به قول نقی «خانم الگو». هما که عروس خانواده معمولی است، عاقلترین و بالغترین شخصیت پایتخت است که نه لهجه و نه رفتارش به بقیه پایتختیها شباهتی ندارد، معتمد خانواده است و معمولا در شرایط بحران همه به سراغش میآیند. پیشنهادهایش رهنمای کل فامیل است.
سینما و اینترنت رابطه دیرینهای ندارند؛ اما از چند سال قبل با پیشرفت گوشیهای هوشمند و افزایش سرعت اینترنت و فراگیری بیشتر آن در اقصینقاط جهان، این دو رابطه معناداری پیدا کردند. برخی شرکتهای ارائهدهنده محتوای ویدئویی به این فکر افتادند که فیلمها و سریالها را به جای عرضه در قالب لوح فشرده دیویدی یا بلوری، آن را به صورت آنلاین منتشر کنند. کمکم سرویسهای VOD (ویدئوی درخواستی) رشد کردند و غولهایی همچون نتفلیکس را پدید آوردند که اکنون بیش از ۱۸۰ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد.
یک کارشناس بخش بینالمللی سینما با اشاره به اینکه پاییز شلوغی برای جشنوارهها و فیلمهای سینمایی در راه است، گفت: حوزه عرضه و پخش بینالمللی سینما در ردیف اول آسیب دیدههای شیوع کرونا است و قطعا شرکتهای زیادی ورشکسته خواهند شد.
جلیل سامان کارگردان سریال «زیرخاکی» با اشاره به فیلمنامه اولیه این سریال که زمانی به طور کامل در تلویزیون رد شده بود، این تجربه مفرح را در راستای دغدغههای خود در آثار جدیاش توصیف کرد.
همیشه در مستندهایی که با موضوع جنگ ساختهام، اهمیت را در روایت آدمهای معمولی اما درعین حال راویان حقیقی و واقعی جنگ یافتهام.
امیر کریم یزدی میگوید: وقتی یک جریانی همچون کرونا در یک کشور یا جهان به وجود میآید، ممکن است دیگر هیچوقت دیگر چنین اتفاقی در جهان رخ ندهد. این اتفاق آنلاین رخ داده و متقابلا کار فیلمساز این است جریان را به رشته تصویر درآورد. قطعا در مسیر چنین کاری خطر هم وجود دارد.
اگر قرار باشد واقعبينانه به ماجرا نگاه كنيم، صداوسيما الان ديگر به آن معنا تمركز ندارد. بيشتر به گوشت قرباني شباهت دارد كه هر بخشاش دست يك جناح افتاده و آنها هم از امكانات در جهت اهداف گروهي خود استفاده ميكنند.
سیدجمال ساداتیان میگوید: وضعیت کنونی برای اکران فیلمهای فاخر بزرگ، حتی اگر سازندگان آنها هم تصمیم بگیرند که فیلمهای خود را در شبکههای ویاودی توزیع کنند، آنقدر درآمد مالی نخواهد داشت که حتی هزینههای آنها را پوشش دهد. مگر اینکه تمهیدات کپی رایت برای آنها فراهم شود.
فریده سپاه منصور بازیگر نقش «مهلقا خانم» در فصل اول سریال «نون.خ» از دلایل غیبت خود در فصل دوم این سریال و همچنین تجربه ایفای نقشهای کردی در کارنامهاش سخن گفت.
ه شده بود؟
نه من این نامه را تهیه کردم، نه خانواده من. نامه توسط آقای نوروزبیگی تهیه شد. او تنها فردی است که پیش وکیل من رفت بدون توجه به ادعاهای مطرحشده و از پرونده من اطلاعات گرفت و با همه اطلاعاتی که داشت به پرونده من ورود قضائی نکرد. ایشان توانست امضاهایی از افرادی که خیلی از آنها را از نزدیک نمیشناختم، جمع کند. اگر قصد امضاکردن داشتم، بعد از بازداشت سال ۹۵ که فیلمهایی مثل مصادره، خوک، شهرزاد ۲ و ۳ و تئاتر الیور توییست را کار کردم و ارتباط زیادی با بدنه سینما داشتم، همان زمان حجم زیادی از این طومارها را جمع میکردم.
ژاله صامتی میگوید: اگر میخواهید مردمی باشید، اتوبوس و مترو سوار شوید. شما نمیتوانید در برج فلان بنشینید و با ماشین آخرین مدل از پارکینگ بیرون بیایید و از مکانهای خاص خرید کنید و هیچ ارتباطی با مردم هم نداشته باشید، بعد ادعادی مردمی بودن کنید
به عقیده من اگر شما بازیگر، تهیهکننده یا یک شهروند هستید، مهمترین کاری که میتوانید انجام بدهید این است که به آنچه در اطرافتان میگذرد توجه کنید.
سیدزاده گفت: فیلمهای سینمایی میتوانند در کنار اکران سالنی آنلاین هم نمایش داده شوند.
وقتي ميخواهيم قصهاي را تبديل به فيلم كنيم، قصد نداريم تجربه صرفا شخصي با هزينه بالا انجام دهيم. ميخواهيم يك اتفاق شخصي مربوط به خودمان صورت بگيرد. در عين حال مخاطبان بيشتري داشته باشد و تماشاگران زيادي با آن ارتباط برقرار كنند.