پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 25
جشنواره برلین به دنبال تخریب ایران نیست/ اروپایی‌ها در انتقاد از حاکمیت کشورشان بسیار تندرو هستند سه شنبه 13 اسفند 1398 00:00

جشنواره برلین به دنبال تخریب ایران نیست/ اروپایی‌ها در انتقاد از حاکمیت کشورشان بسیار تندرو هستند

عباس امینی می‌گوید: فیلمسازان اروپایی در آثارشان بسیار تند از سیستم موجود در کشورشان انتقاد می‌کنند اما هرگز متهم به سیاه‌نمایی نمی‌شوند.

حسرت بزرگ نامزد سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره نوزدهم/ بهرامی: دوست دارم آقای مجیدی را دوباره ببینم یکشنبه 4 اسفند 1398 00:00

حسرت بزرگ نامزد سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره نوزدهم/ بهرامی: دوست دارم آقای مجیدی را دوباره ببینم

نامزد بهترین بازیگر زن نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از حسرت هایش برای ادامه ندادن بازیگری صحبت کرد.

قرعه‌کشی بهترین شیوه برای نمایش فیلم‌ها در سینما است یکشنبه 4 اسفند 1398 00:00

قرعه‌کشی بهترین شیوه برای نمایش فیلم‌ها در سینما است

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگویی ابعاد و مسائل اکران قرعه‌کشی را از شیوه تا اکران‌های مناسبتی و توقیفی بیان کرد و به حواشی پیش‌آمده پاسخ داد.

ناگفته‌ها از حواشی داوری «فجر۳۸»/ سعید راد سیمرغ عزتی را وتو کرد؟ شنبه 3 اسفند 1398 00:00

ناگفته‌ها از حواشی داوری «فجر۳۸»/ سعید راد سیمرغ عزتی را وتو کرد؟

عباس بلوندی یکی از اعضای هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سکوت داوران در برابر اعتراض سعید ملکان و نیز شایعه حذف سیمرغ جواد عزتی با نظر سعید راد، توضیحاتی ارائه کرد.

زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما جامعه هنوز مردسالار است/ فیلمساز مصلح اجتماعی نیست جمعه 18 بهمن 1398 00:00
سامان سالور:

زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما جامعه هنوز مردسالار است/ فیلمساز مصلح اجتماعی نیست

کارگردان فیلم «سه‌کام‌حبس» می‌گوید: این روزها زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما به هر حال ما به شکل تاریخی در یک جامعه مردسالار زندگی می‌کنیم که در آن زن‌ها در تلاش برای گرفتن حقوق خودشان هستند که برخی از آنها به نحوی موفق شده و برخی دیگر موفق نمی‌شوند.

«درخت گردو» را برای مخاطب فرامرزی ساختم/ دردی که جهان باید بفهمد سه شنبه 15 بهمن 1398 19:18

«درخت گردو» را برای مخاطب فرامرزی ساختم/ دردی که جهان باید بفهمد

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «درخت گردو» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده است، می‌گوید در فرآیند ساخت این فیلم نگاه به مخاطب جهانی داشته است.

فیلمی که ۷ سال تولیدش زمان برد/ هیات انتخاب فیلم را درست ندید شنبه 12 بهمن 1398 22:35
در گفت‌وگو با کارگردان فیلم بهرنگ دزفولی‌زاده مطرح شد؛

فیلمی که ۷ سال تولیدش زمان برد/ هیات انتخاب فیلم را درست ندید

بهرنگ دزفولی‌زاده فیلمنامه بهرنگ دزفولی‌زاده را در مدت پنج سال نوشته و در این مسیر محمد رهگذر او را همراهی کرده است. دزفولی‌زاده می‌گوید: چند ماه با کانون‌های مختلف ناشنوایان گفتگو کردم و درباره نحوه زندگی آنها تحقیق کردم و حتی این تحقیقات باعث شده بخش‌هایی از فیلمنامه تغییر کند درنتیجه 14 بار فیلمنامه بازنویسی شد حتی بخشی از تحقیقات در اختیار بازیگران اصلی فیلم قرار گرفت.

چرا زنان را کنار می‌گذارند؟ سه شنبه 8 بهمن 1398 15:49

چرا زنان را کنار می‌گذارند؟

عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر، گفت: به رغم این که بخشی از کارگردانان مستند در جشنواره امسال خانم‌ها هستند اما هیچ داور زنی در میان هیات انتخاب و داوری وجود ندارد.

وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر یکشنبه 6 بهمن 1398 00:00
به جای پز روشنفکری به نمایش اصیل ایرانی بها دهیم

وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر

ما یک سالن قدیمی و بی‌کیفیت مثل سنگلج را گذاشته ایم برای اجرای نمایش‌های ایرانی و شما بازخورد و کیفیت منفی کار را می بینید؛ و این از سیاست گذاری بد هنرهای نمایشی است.

کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟ سه شنبه 1 بهمن 1398 12:35

کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟

بنیاد "کمک" به بچه‌های کم‌بضاعت ناشنوا یاری می‌رساند و در این سال‌ها توانسته گوش ۳۵۰ کودک را به دنیای آواها باز کند.

سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش! سه شنبه 1 بهمن 1398 11:54
گفتگو با مهدی فخیم‌زاده؛

سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش!

مهدی فخیم‌زاده کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما ضمن اشاره به نگاه صرفا تفریحی مخاطبان به «سینما رفتن»، تأکید دارد به زودی سینماها از «فیلم دیدن» خالی می‌شوند.

ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب شنبه 28 دی 1398 11:10

ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب

مهدی فخیم زاده می‌گوید: در جو انقلابی بعد از سرنگونی رژیم شاهنشاهی به افرادی مانند من و سیروس الوند کاری نداشتند و فقط برخی افراد شناخته شده و سلبریتی را احضار کردند اما برای هیچکدام‌شان حکم دادگاهی و ممنوع‌الکاری صادر نکردند بلکه مثلا اعلام می‌کردند که فلانی در فیلم نباشد، همین امر به معنی ممنوع‌الکاری بود.

کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان» جمعه 27 دی 1398 22:18

کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان»

کارگردانی که امسال چند نامزدی اسکار کسب کرد، در حال مذاکره است تا به پروژه «جنگ ستارگان» ملحق شود.

حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود دوشنبه 23 دی 1398 12:04
رضا درستکار از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر:

حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم «قاتل و وحشی» مورد تأیید کسانی که من با آنها صحبت کردم، بود اما نکته‌ای که وجود دارد به مسائل مرتبط با مشکلات حقوقی بر سر مالکیت فیلم بر می‌گردد. این فیلم از خطوط تعریف شده عبور نکرده بود که بخواهد منجر به مشکلاتی برای آن شود و به ممیزی بخورد.

مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند شنبه 21 دی 1398 21:53
گفت‌وگو با کتايون شهابی،‌ پخش‌کننده و تهيه‌کننده فيلم «حوا، عايشه، مريم»

مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند

فيلم «حوا، مريم، عايشه»، فيلمي زيرپوستي است. شخصا براي اين، این فيلم را دوست دارم که فيلمي بي‌ادعاست که زندگي سه زن را بدون «درام گل‌درشت» به تصوير کشيده.

گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است سه شنبه 17 دی 1398 00:00

گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است

پافشاري روي ساخت فيلم‌هاي سينمايي كه برگشت هزينه ندارند براي چيست؟ قرار نيست سينماي مستند ما جاي سينماي بدنه و حتي داستاني را بگيرد. در همه جاي دنيا فرصت ديده شدن براي دو يا سه فيلم مستندي كه توان رقابت با فيلم‌هاي داستاني را دارند، تعلق مي‌گيرد.

گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم سه شنبه 17 دی 1398 00:00

گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم

براي تماشاي كتلين ترنر و مايكل داگلاس در فيلم «عشق‌بازي با سنگ» بيرون رفته بود و به او گفته بودند به خانه كه بازگردد جلسه‌اي خانوادگي خواهند داشت؛ صحنه‌اي كه آن را به زيبايي در فيلم شبه‌خودزندگينامه‌اي «ماهي مركب و نهنگ» بازآفريني كرد.

اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است سه شنبه 17 دی 1398 03:55
گفت‌وگو با فرزاد موتمن درباره فيلم چشم و گوش بسته و جايگاه فيلم كمدی در سينمای ايران و جهان

اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است

كارگردان‌هايي كه توانايي ساخت فيلم‌هاي كمدي خوب را داشتند در تمام طول تاريخ سينماي ايران به خصوص از موج نو به بعد سعي كردند آن چيزي را كه بيشتر به دغدغه‌هاي خودشان نزديك است، روايت كنند. همين مساله سبب مي‌شود كه آنها انرژي خود را صرف ساختن فيلم كمدي نكردند يا اگر هم وقت براي فيلم كمدي گذاشتند در اين زمينه كم كار ساخته شده است.

گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم» چهارشنبه 11 دی 1398 00:00

گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم»

شهلا ریاحی می‌گفت: تنها با دانشگاه رفتن کسی هنرپیشه نمی‌شود، بلکه وجود حس هنرپیشگی در موفقیت افراد سهم مهمی خواهد داشت.

گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست شنبه 7 دی 1398 00:00

گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست

دیدن «پسران سندباد» ساخته رضا حائری فرصت خوبی برای تجربه گونه‌ای از فیلم‌های مستند پژوهش‌محور است که جای خالی آن این روزها در سینمای مستند ایران بسیار احساس می‌شود. فیلم‌سازی که با یک ایده از بندر کنگ تا جنوب فرانسه سفر می‌کند تا سنتی دیرین را به تصویر بکشد. رضا حائری متولد سال ۱۳۵۳ سازنده آثاری مانند «برای کتاب‌هایم»، «پایان همه محدودیت‌ها»، «پرو آخر»، «با این دست‌ها»، «نامه‌ای از مترو»، «مجموعه اطلس تهران» و «یک گزارش ناتمام» است که در این آخرین فیلمش روایت‌گر روزگار سپری‌شده دریانوردانی است که حالا بخشی از تاریخ شده‌اند؛ مردمانی سخت‌کوش و شریف…