سه شنبه , ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 27
مردمی كه از تاريخ‌شان ببُرند، سرگردان می‌شوند چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفت‌ و گو با محمدرضا هنرمند، كارگردان فيلم «سمفونی نهم»

مردمی كه از تاريخ‌شان ببُرند، سرگردان می‌شوند

فيلم پشت فيلم ساختن فضيلت نيست. فيلمسازي به عنوان يك فعاليت هنري اجتماعي خلاقانه كه قرار است دغدغه‌هاي خالق اثر را هم به همراه داشته باشد مستلزم فراهم شدن ده‌ها عامل مختلف است

وقتی پرده‌های حرمت و حيا برداشته می‌شود چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با اميرحسين ترابی، كارگردان فيلم «هزار تو»

وقتی پرده‌های حرمت و حيا برداشته می‌شود

اتفاقي كه در فيلم «هزار تو» مي‌افتد در جامعه ما زياد است. جزيي از اخبار روزمره ما شده است. خانواده قصه ما جامعه كوچك است كه دور و اطراف ماست. جامعه‌اي كه عدم صداقت و دروغ در آن بيداد مي‌كند. از مديران بگير تا راننده تاكسي و راننده اتوبوس و بقال تا من و خود شما همه مجبور شديم براي بقاي زندگي و ادامه داشتن زندگي آن به دروغ و كارهاي غيراخلاقي پناه ببريم. بي‌شك پيرامون همه ما يك چنين خانواده‌هايي وجود دارد. يكسري بنا به دلايلي حرفي نمي‌زنند و پرده‌اي روي كردارشان كشيده‌اند و ما متوجه نمي‌شويم و يكسري هم مثل خانواده فيلم ما پرده از روي مشكلات اخلاقي‌شان برداشته مي‌شود.

ای کاش پوسترهای کپی، خوب کپی شوند! یکشنبه 3 آذر 1398 00:00
طاها ذاکر طراح پوستر فیلم‌های سینمایی:

ای کاش پوسترهای کپی، خوب کپی شوند!

تهیه‌کننده و پخش‌کننده اصولاً مهم‌ترین موانع طراحی پوستر هستند. البته کارگردان تا کارگردان داریم، ولی طبعاً کارگردانی که فیلم هنری می‌سازد، انسان متفاوتی است با کارگردانی که فیلم گیشه‌ای یا مبتذل می‌سازد.

نشریه «ورایتی» به گفت‌وگو با فیلمساز ایرانی نشست شنبه 2 آذر 1398 00:00

نشریه «ورایتی» به گفت‌وگو با فیلمساز ایرانی نشست

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام در اقدامی کم‌سابقه با نمایش فیلمی از سینمای ایران، فعالیت خود را آغاز کرد و همین امر انگیزه‌ای شده است تا نشریه معتبر ورایتی در گفت‌وگویی با مهرداد اسکویی ـ سازنده این فیلم ایرانی ـ از او اهداف و انگیزه ساخت مستند «سایه‌های خورشید» را جویا شود.

همچنان به اكران خانه پدری اميدوارم دوشنبه 13 آبان 1398 00:00
گفت و گو با كيانوش عياری درباره حواشی اكران فيلم خانه پدری

همچنان به اكران خانه پدری اميدوارم

10 سال است كه عليه اين فيلم جوسازي مي‌شود. حالا اين جوسازي‌ها بسته به شرايط خاص متفاوت بوده است. چه در زماني كه فيلم براي دو روز در گروه هنر و تجربه اكران شد و 10 سانس نمايش داشت و چه زماني كه فيلم در سال‌هاي 89 و 92 قرار بود در جشنواره فيلم فجر شركت كند يا زماني كه فيلم در جشنواره ونيز شركت كرد. اين دلواپسان به هر بهانه‌اي به فيلم تاختند و پا پس نكشيدند و نظراتشان را بيان مي‌كردند.

نمی‌خواهم ترامپ بميرد، می‌خواهم زندان رفتنش را ببينم شنبه 4 آبان 1398 00:00
گفت‌وگوی آيريش‌تايمز با رابرت دنيرو و آل پاچينو به بهانه نقش‌آفرينی‌شان در «ايرلندی»

نمی‌خواهم ترامپ بميرد، می‌خواهم زندان رفتنش را ببينم

پاچينو و دنيرو هر دو طي چند دهه‌ گذشته در فيلم‌هايي ايفاي نقش كرده‌اند كه ماهيت‌شان بحث‌برانگيز بوده است، اما هيچ‌كس نمي‌تواند جديتي را كه آنها به كار برده‌اند، زير سوال ببرد. آل فكر مي‌كند عزم به سختكوشي دست‌كم به اندازه هر استعداد خدادادي‌اي اهميت دارد. احيانا صداي فرزند طبقه كارگر بايد همين باشد.

سياست‌زدگی مديران سينما و تلويزيون جمعه 3 آبان 1398 00:00
رسول صدرعاملی به بهانه اكران «سال دوم دانشكده من»از گلايه‌ها و دغدغه‌هايش می‌گويد

سياست‌زدگی مديران سينما و تلويزيون

وقتي انقلاب شده بود و من ساخت فيلم «خونبارش» را شروع كردم و بعد «رهايي» و «گل‌هاي داوودي» را ساختم، نمي‌دانستيم چگونه بايد كار كنيم. يعني تعريفي از سينماي جمهوري اسلامي نداشتيم.

سينمای ما در روشنفکری هم مبتذل شد! جمعه 3 آبان 1398 00:00
گفت‌وگو با سيد‌محمد بهشتی

سينمای ما در روشنفکری هم مبتذل شد!

مرحوم کيارستمي مي‌گفت اواخر دهه 60 ايشان را به منزل کسي دعوت کرده بودند که معمولا از هنرمندان زيادي دعوت مي‌کرد. در آن میهماني چند نفر نقاش حضور داشتند و هر کدام تابلويي را در روزنامه پيچيده بودند و وقتي وارد شدند صاحبخانه گفت لطفا تابلو‌ها را در اتاق بغل درب ورودي بگذاريد. بعد که وارد شديم از صاحبخانه پرسيدم جريان چيست. گفتند سفير فرانسه قرار است به میهماني بيايد و دو سه کار نقاشي بخرد. من هم به نقاش‌ها گفتم هر کدام از تابلوهايتان را مي‌خواهيد بياوريد. مرحوم کيارستمي مي‌گفت خيلي ناراحت شدم که هنرمند ايراني بايد تابلويش را زير بغلش بگذارد و بياورد.

کیانوش عیاری: از اکران «خانه پدری» هم خوشحالم، هم متاثر چهارشنبه 1 آبان 1398 00:00

کیانوش عیاری: از اکران «خانه پدری» هم خوشحالم، هم متاثر

کیانوش عیاری که فیلم «خانه پدری»‌اش بالاخره روانه اکران عمومی شد، می‌گوید: قطعا برای همه تماشاگران «خانه پدری» سوال خواهد شد که چرا این فیلم یک دهه توقیف شده بود، چون هیچ ویرانی یا اتفاق بدی به وجود نمی‌آورد.

آیا مهدویان به اسناد و اطلاعات خاصی دسترسی دارد؟ یکشنبه 28 مهر 1398 00:00

آیا مهدویان به اسناد و اطلاعات خاصی دسترسی دارد؟

«ماجرای نیمروز؛ رد خون» چهارمین اثر محمدحسین مهدویان، گیشه کم‌رونق این روزهای سینما را کمی تکان داده است. از کیوان امجدیان درباره این اثر و دلایل استقبال مردم پرسیدیم.

با دويست هزارتومان در دشت آزادگان زندگی عوض می‌شود پنجشنبه 25 مهر 1398 00:00
گفت‌وگو با مهدی افشارنيك، كارگردان فيلم «زيرصفر مرزی»

با دويست هزارتومان در دشت آزادگان زندگی عوض می‌شود

فيلم برشي كوتاه از زندگي علي هاشمي است و همه زندگي او را در برنمي‌گيرد. ما فقط فصل كوتاهي از زندگي اين شهيد را به مخاطب نشان مي‌دهيم و همين. بنابراين فيلم بيوگرافي علي هاشمي نيست مفهومي از علي هاشمي مي‌گيرد. نشان دادن علي هاشمي در دو قاب است. يكي قاب جنگ يكي هم قاب زندگي امروز مردم هورالعظيم. هدف من اين بود كه در مورد آدمي صحبت كنم كه ضمن اينكه فرمانده بزرگ در جنگ ايران و عراق بود فراتر از آن هم پيش مي‌رود و تبديل به اسطوره مردم مي‌شود.

می‌خواستيم ببينيم ته درياچه چه خبر است چهارشنبه 24 مهر 1398 00:00
گفت‌وگو با آرمين ايثاريان، كارگردان فيلم مستند «اسرار درياچه»

می‌خواستيم ببينيم ته درياچه چه خبر است

در يك باغ سيب خرس به طرف‌مان حمله كرد. خرس بالاي تپه بود و تا ما حركت كنيم و سوار شويم، سريع به ما رسيد و به گلگير ماشين ضربه زد. شبي هم گله‌اي هفت تايي از گرگ‌ها كمين كرده بودند كه ما از كمپ بيرون بياييم. ما تمام اين تصاوير را داريم كه به‌زعم من اين صحنه‌ها خيلي جذاب‌تر از صحنه‌هاي اصلي است.

رده بندی سنی فیلم‌ها با قاطعیت پیگیری می‌شود چهارشنبه 24 مهر 1398 00:00

رده بندی سنی فیلم‌ها با قاطعیت پیگیری می‌شود

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه در موضوع رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی سوءبرداشت‌هایی شده است، گفت: آنچه توسط دیوان عدالت اداری متوقف شده، پیش‌تر توسط خود سازمان سینمایی باطل شده بود و موضوع رده بندی سنی با هدف فرهنگ سازی و بهداشت روانی کودکان و نوجوانان با قاطعیت دنبال می‌شود.

ابراهیم ابراهیمیان: «پیلوت» زنانه است ولی ضدمرد نیست دوشنبه 22 مهر 1398 00:00

ابراهیم ابراهیمیان: «پیلوت» زنانه است ولی ضدمرد نیست

فیلم من خیلی تلخ است اما ما نیامدیم آن را صرفا تلخ روایت کنیم و به نظر خودمان کارمان عین بندباز ها بود یعنی ممکن بود که سقوط کنیم و منهدم شویم. خدا را شکر با توجه به استقبالی که از فیلم شد و نگاه‌هایی که منتقدان دارند، فکر می‌کنم تا آنجایی که من می‌دانم فیلم قابل قبول است.

کمیته تأیید سرمایه‌گذاران سینما تشکیل شود/ اخلال‌گران را حذف کنیم شنبه 13 مهر 1398 00:00

کمیته تأیید سرمایه‌گذاران سینما تشکیل شود/ اخلال‌گران را حذف کنیم

سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان پیشنهاد کرد کمیته‌ای با حمایت رئیس سازمان سینمایی به‌منظور تایید سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینما و حذف اخلال‌گران اقتصادی تشکیل شود.

واقعیت ورود کیانوش عیاری به سریال‌سازی از زبان خودش دوشنبه 8 مهر 1398 00:00

واقعیت ورود کیانوش عیاری به سریال‌سازی از زبان خودش

سریال‌های کیانوش عیاری مانند فیلم‌هایش اندک اما به‌یادماندنی هستند. او که این روزها مشغول ساخت سریالی به نام «۷۸ متر» است، در گفت‌وگویی با ایسنا روایتی متفاوت از ورودش به دنیای سریال‌سازی را تعریف می‌کند. عیاری در عین حال تاکید می‌کند که به‌رغم ساخت «۸۷ متر» در شرایط دشوار مالی تلویزیون که چند باری هم منجر به توقف سریالش شد، از تصمیم‌گیری درخصوص ساخت این سریال پشیمان نیست و این تجربه برایش دلنشین و لذت‌بخش است.

نقدها را می‌پذيرم ولی فيلم را تكه پاره كردند جمعه 5 مهر 1398 00:00
گفت‌وگو با راما قويدل، كارگردان فيلم «چاقي» به بهانه اكران در سينماها

نقدها را می‌پذيرم ولی فيلم را تكه پاره كردند

سه روز مانده به شروع فيلمبرداري به يكباره از تهيه‌كننده پروژه براي من پيغام آمد كه با اين فيلمنامه مشكل داريم و آن را نمي‌سازيم! آن هم فيلمنامه‌اي كه برايش پروانه ساخت گرفته بوديم و به لحاظ حقوقي و اجرايي با ساخت آن مشكلي نداشتيم. در واقع تهيه‌كننده مي‌خواست در فيلمنامه اديت و مميزي مجددي اعمال كند و من در وهله اول نپذيرفتم و زير بار نرفتم و ماجرا پيچيده شد و با خودم گفتم كه اين فيلم را هم نتوانستم بسازم. اما مشاور من آقاي محمدحسين لطيفي ميانجيگري كرد و به من توصيه كرد كه فيلم اول را بالاخره بايد بسازم.

سينما آدم را وارد غار افلاطون مي‌كند جمعه 5 مهر 1398 00:00
گفت ‌و گوي گاردين با جيم جارموش، كارگردان امريكايي

سينما آدم را وارد غار افلاطون مي‌كند

طبيعي است كه جارموش معتقد است، فيلم‌هايش بازتابي از شخصيت خودش هستند. مي‌گويد:«مي‌دانم كه رويكردي مثال‌زدني از نظر زمان دارم. مي‌دانم كه يك جورهايي كند، حرفم را مي‌زنم. شايد بتوان گفت، كند هم فكر مي‌كنم. از موسيقي كند خوشم مي‌آيد. از فيلم‌هاي كند خوشم مي‌آيد. اينها همه از خودم سرچشمه مي‌گيرد. گدار مي‌گويد هر فيلمساز يك فيلم مي‌سازد و بارها و بارها آن را تكرار مي‌كند. لااقل در مورد من حرف درستي به نظر مي‌رسد.»

هرگز فكر نمی‌كرديم به اسكار برويم جمعه 5 مهر 1398 00:00
گفت‌وگو با كوروش عطايی و آزاده موسوی، دو كارگردان فيلم «در جست‌وجوی فريده»

هرگز فكر نمی‌كرديم به اسكار برويم

موسوي: وقتي‌كه بدعت‌گذاري و نوگرايي جديدي در سينما مي‌شود اين مساله حساسيت‌برانگيز است و نقدها بيشتر مطرح مي‌شود. البته اگر در سال‌هاي اخير به حواشي فيلم‌هايي كه به اسكار معرفي‌ شده‌اند نگاهي بيندازيد خواهيد ديد كه هرسال اين نقدها مطرح بوده و امسال هم هر فيلم ديگري انتخابي مي‌شد بازهم شاهد نقدهاي زيادي بوديم.

روایتی از چالش بازیگران با گریم و قهر و آشتی‌های اتاق لباس! چهارشنبه 3 مهر 1398 00:00
گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد و تصاویری از بازیگران بعد و قبل از گریم

روایتی از چالش بازیگران با گریم و قهر و آشتی‌های اتاق لباس!

عزیزالله حمیدنژاد درباره‌ی وضعیت چهره‌پردازی در سریال‌های تلویزیونی معتقد است: اصولا آرایش‌گری با گریم دو مقوله‌ی متفاوت از هم است که اگر آگاهانه درخصوص این دو مقوله تصمیم‌ گرفته شود، اشکالی ندارد و این تصمیم را کارگردان و طراح گریم می‌گیرد و نه بازیگران. باید بگویم اکثر بازیگران علاقمند به این هستند که چهره‌شان آرایش شود تا گریم. منتهی کسانی که در عرصه‌ی بازیگری صاحبِ نام هستند و تجربیات زیادی در سینما و تئاتر دارند، ممکن است در مورد گریم نظری هم داشته باشند، ولی چهره خود را تسلیم طراح گریم و کارگردان می‌کنند و حساسیت به خرج نمی دهند.