پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 10
مدام به سمت رئالیسم جادویی لیز می‌خورم/ آدم‌ها چیزی جز زمان نیستند سه شنبه 4 تیر 1398 00:00
پیام لاریان مطرح کرد:

مدام به سمت رئالیسم جادویی لیز می‌خورم/ آدم‌ها چیزی جز زمان نیستند

پیام لاریان گفت: به نظرم بازنمایی آنچه در جهان موجود است، در نمایشنامه مهم نیست. بلکه مهم درکی است که تو از جهان داری. یا نگاه اغراق‌آمیز یا تخیلی که تو به جهان پیدا می‌کنی. برای همین، هر چه که می‌نویسم، جایی از رئالیسم خارج می‌شود و به فراواقع می‌پیوندد.

تئاتر پول‌ساز را جای تئاتر انتقادی آورده‌اند سه شنبه 4 تیر 1398 00:00

تئاتر پول‌ساز را جای تئاتر انتقادی آورده‌اند

من از نسلي هستم كه تئاترهاي لاله‌زار را از نزديك ديدم. اين تئاترها خصوصي بودند. پس از دوران كودتا تئاتر را از شكل و شمايل خودش خارج كردند و آن را به سوي ميان‌پرده و ژانگولر بردند. تمام اين آثار هم فروختند! آنها همه خصوصي بودند. آيا از اين تئاترها نكات مهمي باقي مانده است؟ چيزي براي گفتن دارند؟

علی سرابی: هیچ سالی مثل ۹۷ این اندازه سانسور و فشار به تئاتر وارد نشد دوشنبه 3 تیر 1398 00:00

علی سرابی: هیچ سالی مثل ۹۷ این اندازه سانسور و فشار به تئاتر وارد نشد

علی سرابی می‌گوید: عمده سانسورها و ممیزی‌های تئاتر در ایران بر اساس انگاه‌های سلیقه‌ای و فردی افرادی است که روی کار می‌آیند. او از سال ۹۷ به عنوان سال سخت تئاتر ایران یاد می‌کند که هنرمندان بسیاری را بازداشت کردند و حتی محمد یعقوبی بدون ممنوع‌الکاری رسمی، اجازه کار پیدا نکرد.

حال خوشی برای تئاتر نمی‌بینیم/ دانشکده‌های تئاتر به نمایش ایرانی توجه نمی‌کنند/ باندبازی در تئاتر نداریم، رفیق‌بازی داریم چهارشنبه 29 خرداد 1398 11:48

حال خوشی برای تئاتر نمی‌بینیم/ دانشکده‌های تئاتر به نمایش ایرانی توجه نمی‌کنند/ باندبازی در تئاتر نداریم، رفیق‌بازی داریم

داود فتحعلی بیگی گفت: بسیاری از هنرمندان به دلیل شرایط حاکم بر تئاتر نمی‌توانند کار کنند.

نمایش‌های کمدی در ۱۰ سال اخیر به سمت افول رفته/ برای بازگشت تئاتر به ریل اصلی نیازمند ایثار هستیم جمعه 24 خرداد 1398 00:00

نمایش‌های کمدی در ۱۰ سال اخیر به سمت افول رفته/ برای بازگشت تئاتر به ریل اصلی نیازمند ایثار هستیم

کوروش نریمانی که سال‌های زیادی از فعالیت هنری خود را صرف اجرای تئاترهای کمدی کرده است، می‌گوید: احساس می‌کنم داریم راه غلطی در کمدی می‌رویم و نگاه غلطی در حوزه تئاتر کمدی دنبال می‌شود. چاره‌ای نیست جز اینکه در این شرایط، خلاف جریان آب شنا کنم. چون تبعات نگاه غلط به کمدی و فروش صرف نمایش‌ها را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم در نهایت ضربه مهلک خود را بر بدنه تئاتر ما وارد خواهد کرد.

ناگفته‌های انحلال هیأت مدیره کانون کارگردانان تئاتر/یک مرگ تدریجی چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00
مسعود موسوی مطرح کرد؛

ناگفته‌های انحلال هیأت مدیره کانون کارگردانان تئاتر/یک مرگ تدریجی

مسعود موسوی از اعضای هیات مدیره منحل شده کانون کارگردانان خانه تئاتر با اشاره به دلایل منحل شدن هیات مدیره این کانون، درباره الزامات این نهاد صنفی برای ادامه فعالیت توضیحاتی ارائه کرد.

پيكرِ هنرمند در نبرد فرم و فروش گيشه چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با مهدی صباغی، كارگردان و شيرين اسماعيلی، بازيگر نمايش «لانه خرگوش»

پيكرِ هنرمند در نبرد فرم و فروش گيشه

چطور مي‌توان گفت نمايش‌ها، نمايشنامه‌ها، فيلم‌ها، رمان‌هاي نوشته‌شده به سبك رئاليستي در تاريخ هنر طول عمر معيني دارد و بعد از آن مدت به پايان مي‌رسد؟ قطعا چنين نيست و رد و تاييد ماجرا هم توسط ما خللي در تاريخ هنر ايجاد نمي‌كند، اين مكتب هميشه جاري بوده و تا امروز كار خودش را كرده است. به اين هم دقت داشته باش كه تازه 10 سال از نگارش نمايشنامه «لانه خرگوش» گذشته و ظرف اين مدت فقط بيش از 80 بار در برادوي به صحنه رفته است.

تن به ابتذال نمی‌دهم دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00
گفت‌ و گو با مسعود كرامتی به بهانه اجرای نمايش «تراس»

تن به ابتذال نمی‌دهم

وقتي تئاتر كار مي‌كنم بيش از هر چيز به اين باور دارم كه مشغول فعاليت فرهنگي هستم. قطعا هم با اين جريان عجيب و غريبي كه در سينما، تلويزيون و بالطبع هر دو در تئاتر ما روز به روز بيشتر خودش را جا مي‌اندازد همراه نخواهم شد.

تئاتر مردمی، فرهنگ را متعالی می‌کند نه مبتذل! / محورهای آثار تالار مولوی جنبه تزییناتی ندارد یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00

تئاتر مردمی، فرهنگ را متعالی می‌کند نه مبتذل! / محورهای آثار تالار مولوی جنبه تزییناتی ندارد

امیرحسین حریری،مدیرمرکز تئاتر مولوی عنوان کرد: فارغ از مسائل تکنیکی و آموزشی برای دانشجویان، تئاتر می‌بایست به عنوان یک اثر هنری خود را با مخاطب عادی مواجه کند و برآمده از دغدغه‌ها،‌مسائل و مشکلات مردم و زندگی روزمره آنها باشد.

اهل فکر مشارکت سازنده در برنامه‌های توسعه کشور ندارند یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با روح‌الله جعفری، پژوهشگر و کارگردان تئاتر

اهل فکر مشارکت سازنده در برنامه‌های توسعه کشور ندارند

یکی از پاشنه‌های آشیل ما در تئاتر، نداشتن گروه‌های تئاتری منسجم و به رسمیت نشناختن آن‌ها از سوی حاکمیت است.

در جستجوی یافتن زبانی مشترک میان زنان ایران و افغانستان/ روایتی مستند از قصه دختری که بر اثر تعصب‌های قومی کشته می‌شود یکشنبه 12 خرداد 1398 00:00

در جستجوی یافتن زبانی مشترک میان زنان ایران و افغانستان/ روایتی مستند از قصه دختری که بر اثر تعصب‌های قومی کشته می‌شود

مژگان خالقی نمایشنامه‌نویش و بازیگر نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» درباره علاقه‌اش به فرهنگ و داستان‌های افغانستان گفت: شاید به این دلیل که دغدغه‌های مشترکی داریم، رنجی که زنان می‌کشند هم خیلی دور از هم نیست. شاید بتوان گفت این رنج مشترک، تبدیل به زبان مشترک دو کشور می‌تواند بشود.

از صد و خرده‌ای نمایش که هر شب روی صحنه می‌رود چند موردشان یک انسان دردمند را تصویر می‌کنند؟ جمعه 13 اردیبهشت 1398 00:00
آرش عباسی:

از صد و خرده‌ای نمایش که هر شب روی صحنه می‌رود چند موردشان یک انسان دردمند را تصویر می‌کنند؟

آرش عباسی می‌گوید: در اینکه تئاتر نتوانسته آدم‌های جامعه‌اش را به خوبی روی صحنه نشان دهد و در این زمینه کم‌کاری کرده هیچ شکی ندارم اما مگر همه کارها در جامعه با شعارهای اولیه‌اش مطابقت داشته که این یکی هم باشد؟

بالاترین لذت برایم خنداندن دیگران است/ از کارنامه تئاتری‌ام راضی هستم سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 00:00
امیرمهدی ژوله:

بالاترین لذت برایم خنداندن دیگران است/ از کارنامه تئاتری‌ام راضی هستم

امیرمهدی ژوله گفت: نقشی که من در یک ساعت آرامش دارم، نقشی است که صحنه را می‌گرداند و جاهایی که لازم است خنده بگیرد، خنده‌اش را می‌گیرد و مخاطب را جذب می‌کند.

با خودسانسوری توانستم «غلامرضا لبخندی» را اجرا کنم یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 00:00

با خودسانسوری توانستم «غلامرضا لبخندی» را اجرا کنم

کهبد تاراج که نمایش «غلامرضا لبخندی» را با محوریت شخصیت خفاش شب در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده، می‌گوید برای دریافت مجوز اجرای این اثر، دست به خودسانسوری زده است.

موافق تئاتر خصوصی بودم و هستم دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 00:00
گفت‌وگو با نادر برهاني‌مرند، دبير جشنواره سي‌وهفتم تئاتر فجر

موافق تئاتر خصوصی بودم و هستم

وضعيت شکل و محتواي آثار درواقع متوجه کل حال‌و‌هواي جريان هنري است و البته برنامه‌ريزي و مديريت سياست‌گذاراني که در طول اين سال‌ها سياست‌گذاري کرده‌اند. ما جز اينکه انتخاب‌گر خوبي باشيم، کاري از دستمان برنمي‌آمد که بله در اين بخش ممکن است اشکالاتي داشته باشيم. توجه داشته باشيد من به انتخاب‌گران جشنواره نمي‌توانستم تکليف کنم فقط کارهايي را انتخاب کنند که مثلا رويکرد اجتماعي داشته باشند يا... . در جشنواره بسيار تنوع شکلي و محتوايي داريم.

ترجمه ادبیات نمایشی ایران به زبان‌های دیگر نیازمند بودجه و حمایت است/اجرای تئاتر هر سال سخت‌تر می‌شود دوشنبه 26 فروردین 1398 08:00
بهزاد صدیقی مطرح کرد؛

ترجمه ادبیات نمایشی ایران به زبان‌های دیگر نیازمند بودجه و حمایت است/اجرای تئاتر هر سال سخت‌تر می‌شود

بهزاد صدیقی که به تازگی نمایشنامه‌ای از او به زبان ارمنی ترجمه شده می‌گوید: ترجمه ادبیات نمایشی ایران به زبان‌های دیگر نیاز به بودجه و حمایت مالی نهادهای فرهنگی هنری کشور دارد. البته ناشران حرفه‌ای دو کشور مبدأ و مقصد هم می‌توانند نقش تأثیرگذاری در این زمینه داشته باشند.

حديث غربت و تنهایی تئاتر دانشجويی دوشنبه 26 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگو با مدير مركز تئاتر مولوی به بهانه نزديك شدن به جشنواره تئاتر دانشجويی

حديث غربت و تنهایی تئاتر دانشجويی

در حال حاضر شرايط توليد تئاترمان چندان بسامان نيست. مولفه‌هايي كه بيشتر جنبه‌هاي حاشيه‌اي در توليد تئاتر دارد به محورهاي اصلي تبديل شده است و آرام آرام خودش را نهادينه و تبديل به الگويي مي‌كند كه مي‌تواند خطرات جدي‌اي را در ساحت انديشه‌ورزي تئاتر در پي داشته باشد. قطعا تئاتر دانشگاهي مي‌تواند با تكيه بر تحقيق و پژوهش الگوهاي مناسبي را در همه ابعاد هنرهاي نمايشي ايجاد و پيشنهاد كند تا ديگر مراكز هم عرض هم با استفاده از اين الگوها فعاليت‌هاي هدفمند خود را دنبال كنند.

افتخار می‌كنم در روزگار شوخی‌های سخيف شعار بدهم یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگو با آرش عباسی، كارگردان نمايش «هفت دقيقه» كه با نقش‌آفرينی بازيگران افغانستانی روی صحنه است

افتخار می‌كنم در روزگار شوخی‌های سخيف شعار بدهم

حتي اگر شعار داده باشم با افتخار مي‌گويم بله! شعار دادم، اصلا فرياد زدم. فراموش نكنيد ما نمايشي با محوريت مسائل كارگري روي صحنه آورده‌ايم كه ضعيف‌ترين قشر اين جامعه محسوب مي‌شوند و كافي است ذره‌اي به وضعيت كارگران در همين جامعه كنوني خودمان توجه كنيد. به وضعيت همين شش ماه و يك‌سال قبل كارگران در نقاط مختلف ايران كه چه مصيبت‌ها و رنج‌هايي متحمل شدند.

تئاتر کارگری دغدغه‌‌ام است / نوشتن برای من عرق‌ریزان روح است شنبه 24 فروردین 1398 00:00
لیلی عاج:

تئاتر کارگری دغدغه‌‌ام است / نوشتن برای من عرق‌ریزان روح است

تئاتر کارگری دغدغه‌ من است؛ اما نگاهم سیاسی نیست، چون اصلا سواد این نگاه را ندارم برای من فقط این موضوع مهم است که معیشت یک خانواده کارگر چگونه می‌تواند تبدیل به بحران و درام شود.

به اندازه تمام عمرم تحت فشار بودم یکشنبه 18 فروردین 1398 21:42
گفت‌وگوی با شهرام کرمی درباره‌ی تئاتر 97 ایران

به اندازه تمام عمرم تحت فشار بودم

مدیرکل هنرهای نمایشی با رد برخی انتقادات نسبت به عملکردش در یک سال گذشته می‌گوید: من یکی از دشوارترین مسئولیت‌های دنیا را دارم و در این مدت به اندازه تمام عمرم تحت فشار بودم. تئاتر ایران در بخش‌هایی به تحول نیاز دارد و نمی‌دانم چرا هر گامی که می‌خواهم بردارم با انتقاد روبرو می‌شوم؟!