چهارشنبه , ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 27
وظیفه‌ هنرمند، بالا بردنِ سطحِ سلیقه‌ تماشاگران است پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 00:00
گفت و گو با "لیلی رشیدی" بازیگرِ نمایش "سه روایت از زندگی"

وظیفه‌ هنرمند، بالا بردنِ سطحِ سلیقه‌ تماشاگران است

بالاخره وقتی فردی به عنوان بازیگر، حضور در نمایشی را می‌پذیرد، بیشتر از آنکه بخواهد کار خودش را بکند، باید با گروه و خواسته کارگردان هماهنگ شود و هرکجا بخواهد ساز خودش را بزند یا مخالفت کند، هم ضربه به خودش می‌زند و هم به کار.

سیما تیرانداز: دست ما برای اجرای متن خارجی بازتر است پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 00:00

سیما تیرانداز: دست ما برای اجرای متن خارجی بازتر است

در متن‌های خانم رضا دیدید که در توضیح صحنه می‌نویسد استفاده از حداقل وسایل برای اینکه نشان دهد که مثلا در خانه اتفاق افتاده است. به آقای کامکاری گفتم صحنه با شکوه در این متن نمی‌بینم حتی دیوار هم نمی‌بینم. می‌خواهم حتی تماشاگر سوال کند که اینجا حیاط است؟ خانه است؟ کجاست؟

گفتگو با محمد یعقوبی: رپرتوار باعث ماندگاری ادبیات نمایشی ایران می‌شود دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 00:00

گفتگو با محمد یعقوبی: رپرتوار باعث ماندگاری ادبیات نمایشی ایران می‌شود

محمد یعقوبی معتقد است؛ نمایش‌نامه‌ ˝مرگ یزدگرد˝ و یا ˝ندبه˝ بهرام بیضایی حتی اگر هر سال اجرا شود باز تماشاگر دارد، پس باید هر سال اجرا شود.

دلقک‌هایی بودیم که دیگر مهارت خنداندن نداشتیم شنبه 30 فروردین 1393 00:00

دلقک‌هایی بودیم که دیگر مهارت خنداندن نداشتیم

پیمان معادی با اشاره به حضورش در نمایش «در انتظار گودو» و تلاشی که برای به تصویر کشیدن درست شخصیت ولادیمیر در این اثر نمایشی داشته است، شخصیت ولادیمیر و استراگون را دلقک‌هایی دانست که سال‌هاست مهارت خنداندن را از دست داده‌اند.

گفت‌وگو با «رضا گوران» كارگردان نمايش «مرداب روي بام» چهارشنبه 27 فروردین 1393 00:00

گفت‌وگو با «رضا گوران» كارگردان نمايش «مرداب روي بام»

من به عنوان كارگردان همه‌چيز را به تنهايي بر دوش بكشم، خسته‌ام كرده. من از اينكه عده‌يي سعي مي‌كنند به عمد چشم‌شان را به روي تاثيرگذاري شما در يك شاخه از هنر اين مملكت ببندند، عصباني هستم.

گفتگو با طراح صحنه ای که از برادوی به ایران آمد/محدودیت‌ها در ایران، ذهن را خلاق‌تر می‌کند چهارشنبه 27 فروردین 1393 00:00

گفتگو با طراح صحنه ای که از برادوی به ایران آمد/محدودیت‌ها در ایران، ذهن را خلاق‌تر می‌کند

کار طراح صحنه در آنجا خیلی مهم است و بعد از کارگردان مهره اصلی کار است به همین خاطر در بروشور نامش کنار کارگردان ذکر می‌شود. پروسه‌اش هم با اینجا متفاوت است.

جوانمرد : «شازده کوچولو» را دراماتورژی کردم چهارشنبه 20 فروردین 1393 00:00

جوانمرد : «شازده کوچولو» را دراماتورژی کردم

مؤسس گروه «هنر ملی» که سابقه بیش از 50 دهه کارگردانی و تربیت هنرمندان در تئاتر را دارد با بیان اینکه کار تئاتر تنها اجرای یک اثر نمایشی نیست درباره برخی از فعالیت‌های این روزهایش صحبت کرد.

گفتگو با همایون غنی‌زاده کارگردانی که می‌خواست رییس جمهور شود! شنبه 16 فروردین 1393 00:00

گفتگو با همایون غنی‌زاده کارگردانی که می‌خواست رییس جمهور شود!

همایون غنی‌زاده می‌خواست رییس جمهور شود اما به جای آن کارگردان تئاتر شد!

گفت‌وگو با «پيمان معادي» به بهانه ايفاي نقش در نمايش «در انتظار گودو» دوشنبه 26 اسفند 1392 00:00

گفت‌وگو با «پيمان معادي» به بهانه ايفاي نقش در نمايش «در انتظار گودو»

اين نمايش از همان ابتدا من را به خود جذب كرد. هميشه «در انتظار گودو» را دوست داشتم. عاشق اين متن بودم. آن زمان كه فقط به عنوان يك نويسنده در سينما كار مي‌كردم، بارها آن را خوانده بودم. «ولاديمير» را هميشه دوست داشتم. «ولاديمير» برايم مثل «هملت» در نمايشنامه «هملت» بود

گفتگو با بازیگران نمایش دوشنبه 26 اسفند 1392 00:00

گفتگو با بازیگران نمایش "خرمگس"

نمایش «خرمگس» کار علی عابدی که داستانی را در فضای جنگ با ساختار و موقعتی متفاوت روایت می‌کند با بازی بازیگرانی از نسل‌های مختلف چون پرستو گلستانی،سوسن مقصود‌لو،وحید آقاپور و محمد صادق ملکی همراه است، نمایشی که برای بازیگران‌اش تجربه‌ای متفاوت و ویژه محسوب می‌شود.

شما عجیب شبیه آقای پاکدل هستید! شنبه 24 اسفند 1392 00:00
گفت‌وگو با حسین پاکدل

شما عجیب شبیه آقای پاکدل هستید!

حسین پاکدل دور از قیل و قال مرکز هنرهای نمایشی یا دردسرهای تلویزیون،وسط باغ ایرانی در گوهردشتِ کرج کافه کتابی راه انداخته و حسابی مشغول است؛ نمایش‌نامه‌های تازه می‌نویسد و برای کافه کتابش کلی برنامه دارد.

از دلقک‌ها بسیار آموختم جمعه 23 اسفند 1392 00:00
پری صابری در آستانه 50 سال فعالیت هنری:

از دلقک‌ها بسیار آموختم

خستگی‌ناپذیر. این عبارت، به‌خوبی توصیف‌کننده پری صابری است؛ کارگردانی که در 81‌سالگی به‌دنبال اجرای نمایشی فاخر چون «باغ دلگشا» است؛ روایتی دراماتیک از زندگی و شعر استاد سخن سعدی. صابری از سال1344 بعد از بازگشت به ایران با گروه تئاتر «پازارگاد» و نمایش هویج‌فرنگی تئاتر را در ایران آغاز کرد؛ نمایشی که با بازی اسماعیل محرابی و محمدعلی کشاورز تحسین منتقدان سختگیر آن دوران یعنی جلال‌آل‌احمد و ابراهیم‌ گلستان را برانگیخت. صابری از معدود کارگردانان و نویسنده‌های ایرانی است که با وجود آموختن تئاتر در فرانسه بیشترین تمرکز و تلاشش را بر تصویر فرهنگ ایرانی روی صحنه گذاشته است؛ تلاشی که در نمایش‌هایی چون شمس پرنده، من از کجا عشق از کجاست، رستم و سهراب، سوگ سیاووش و... صورت واقع به خود گرفته و افتخاراتی چون نشان ابن‌سینای یونسکو، نشان شوالیه و نشان بین‌المللی مولانا را به‌همراه داشته است. او در آستانه پنجاهمین سالگرد فعالیت تئاتری و 81سالگی‌اش، نوشتاری را در اختیار «شرق» قرار داده که گویای نگاه هنرمندانه اوست به زندگی روی صحنه.

بهروز صفاریان : «در روزهای آخر اسفند» خودش به سراغم آمد چهارشنبه 21 اسفند 1392 00:00

بهروز صفاریان : «در روزهای آخر اسفند» خودش به سراغم آمد

بهروز صفاریان سرپرست ارکستر «در روزهای آخر اسفند» از این گفت که خودش خطوط قرمز را می‌شناسد و هیچگاه کارهایش دچار ممیزی نشده‌اند، همچنین غزل شاکری بازیگر این اثر نیز یادآور شد بازی در تئاتر بدون برنامه ریزی قبلی به سراغش آمده است.

گفتگو با غزل شاکری / بازیگری را کم خرج می‌کنم شنبه 17 اسفند 1392 00:00

گفتگو با غزل شاکری / بازیگری را کم خرج می‌کنم

شاید نام غزل شاکری برای عده‌ای آشنا نباشد اما خاطره شیرین فیلم «گلنار» هنوز هم در ذهن بچه‌های دیروز زنده است.غزل شاکری همان دختر کوچولویی است که ماجراجویی‌اش، او را گرفتار خرس‌ها کرد تا یکی از قصه‌های ماندگار کودکانه، روی پرده نقره‌ای سینما جان بگیرد.

آناهیتا همتی: تلاش می‌کنم، نقش طنز را جدی بازی کنم چهارشنبه 14 اسفند 1392 00:00

آناهیتا همتی: تلاش می‌کنم، نقش طنز را جدی بازی کنم

آناهیتا همتی بازیگری که بیشتر با بازی در سریال‌های طنز تلویزیونی برای مخاطبان شناخته می‌شود، این روزها در کنار بازی در تلویزیون حضور پررنگی‌تری بر صحنه تئاتر دارد و در جدیدترین کار تئاتری‌اش در نمایش کمدی «شمعدانی‌ها» ایوب‌آقاخانی به روی صحنه رفته است

به این می‌گویند فرار دل‌ها نه فرار مغزها! چهارشنبه 14 اسفند 1392 00:00
در کانادا همه‌چیز را از صفر شروع کردم

به این می‌گویند فرار دل‌ها نه فرار مغزها!

محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن بیان تجربیات حضور در کانادا از نحوه شکل‌گیری کنسرت - نمایش «در روزهای آخر اسفند» و ارتباط آن با فرجام ناگوار گروه موسیقی «سگ‌های زرد» و مساله فرار مغزها که می‌توان آن را به فرار دل‌ها در ایران تعبیر کرد، صحبت کرد.

فقر اقتصادی،‌ فرهنگی و تنگ‌نظری‌ باعث فاصله گرفتن از تئاتر می‌شود دوشنبه 12 اسفند 1392 00:00
خاطرات داریوش فرهنگ از «گروه تئاتر پیاده»

فقر اقتصادی،‌ فرهنگی و تنگ‌نظری‌ باعث فاصله گرفتن از تئاتر می‌شود

دولت و مجلس باید موقعیت نسبی اقتصادی را برای تئاتر فراهم کنند، چون تئاتر نماینده شعور، روحیات و نشاط مردم یک جامعه محسوب می‌شود / ما نمی‌خواهیم تنها زنده باشیم، بلکه می‌خواهیم زندگی کنیم / هنگامی که یک تئاتر پیشرو تزلزل پیدا کند؛ پایه‌های تئاتر کشور متزلزل خواهد شد.

عباس جوانمرد: ارشاد به اندازه همه این سال‌ها به من بدهکار است شنبه 10 اسفند 1392 00:00

عباس جوانمرد: ارشاد به اندازه همه این سال‌ها به من بدهکار است

عباس جوانمرد از پیشکسوتان هنر نمایش که در منزل خود میزبان مدیر عامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن مرور خاطراتی از روزهای دور تا امروز از امتیازهایی که وزارت ارشاد در این سال‌ها از وی دریغ کرده است، سخن گفت.

گفت‌وگو با نغمه ثمینی، کیومرث مرادی، امیر جعفری و پیام فروتن درباره «شکلک» پنجشنبه 1 اسفند 1392 00:00
حکایت آدم‌های حاشیه‌ای تاریخ‌ساز

گفت‌وگو با نغمه ثمینی، کیومرث مرادی، امیر جعفری و پیام فروتن درباره «شکلک»

برای آنهایی که در 10سال گذشته پیگیر تئاتر بودند، نام نمایش شکلک نام آشنایی است؛ نمایشی به قلم نغمه ثمینی و کارگردانی کیومرث مرادی که در سال 82 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت و با استقبال مخاطب روبه‌رو شد.

گفت‌و گو با علي سرابي، بازيگر نمايش در انتظار گودو چهارشنبه 30 بهمن 1392 00:00
بازيگر بايد هر مديومي را تجربه كند

گفت‌و گو با علي سرابي، بازيگر نمايش در انتظار گودو

اگر دايره بازيگري وسيع‌تر باشد و با اشخاص متفاوت كار كنيد، بهتر است. درست است كه گروه در تئاتر اهميت زيادي دارد و اغلب افراد در تئاتر با گروه رشد مي‌كنند ولي فكر مي‌كنم اگر هر شخصي خود را به يك عده آدم مشخص محدودكند، به لحاظ بازيگري در مكان ثابتي قرارمي‌گيرد.