سه شنبه , ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 4
رامین پرچمی: حضورم برای‌تان دردسرساز نمی‌شود/ ممنوع‌الفعالیت نیستم شنبه 29 آبان 1400 22:58

رامین پرچمی: حضورم برای‌تان دردسرساز نمی‌شود/ ممنوع‌الفعالیت نیستم

رامین پرچمی می‌گوید هستند کسانی که بدون آن که حضور او در سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی ممنوع باشد، از نزدیک‌شدن به او می‌ترسند و با خود می‌گویند نکند مشکل سیاسی داشته باشد و آن‌ها را هم درگیر کند. او تاکید می‌کند از کسی انتظار ندارد که به او پیشنهاد کاری بدهد، اما حداقل فکر نکنند حضورش برای‌شان دردسرساز می‌شود.

كارگردان ها گاهی خلاقیت كشی می كنند شنبه 8 آبان 1400 22:10
گفت‌وگو با بهمن عباسپور، طراح و اجراگر پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر»

كارگردان ها گاهی خلاقیت كشی می كنند

ما در این اجرا با چهار فضا مواجه هستیم. یعنی مخاطب ابتدا با جهان‌بینی خودش در گالری‌های خانه هنرمندان قدم می‌زد. در مرحله دوم با ویدیو آرت روی دیوار ورودی گالری پاییز مواجه می‌شود، تصاویر فردی را می‌بیند كه با عروسك اسكلت در فضای خاصی حضور دارد و او برای درك بهتر آنچه جریان دارد، لازم است پرده ورود به گالری را كنار بزند و سپس با كل وضعیت مواجه شود.

با آربی اوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی، چهارسو را ساختیم شنبه 1 آبان 1400 23:26

با آربی اوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی، چهارسو را ساختیم

صدرالدین زاهد می گوید از وقتی به ایران برگشته است، نه آن فضای پیشین و نه آدم های آن دوران که با هم کار می کردند هیچ کدام نیستند و او احساس تنهایی می کند. زاهد معتقد است انسان اصلا برای تنهایی ساخته نشده است هرچند به گفته خودش اکنون از همه نظر تنهاست؛ هم در زندگی خصوصی اش و هم در زندگی هنری اش.

اسیر سیزده ساله جنگ روی صحنه تئاتر سه شنبه 27 مهر 1400 10:53

اسیر سیزده ساله جنگ روی صحنه تئاتر

نمایش های حوزه دفاع مقدس را معمولا با المان هایی مانند فضای جبهه، لباس های رزم، اسامی فرماندهان و ... می شناسیم. دیدن نمایشی که در آن رزمنده ها کت و شلوار پوشیده و به شکلی هماهنگ به روایت قصه ای از آن دوران بپردازند، اتفاقی جدید است. این اتفاق را «علیرضا معروفی» در نمایش «تن ها» رقم زده و با فرمی جدید به معرفی اسیر سیزده سال جنگ، «مهدی طحانیان»، پرداخته است.

تئاترنوشت و نمایشنامه پژوهی در تاریخ تئاتر ایران گم شده است سه شنبه 20 مهر 1400 19:38

تئاترنوشت و نمایشنامه پژوهی در تاریخ تئاتر ایران گم شده است

محمد عارف هدف اصلی نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران را، پژوهش در نمایشنامه، آسیب شناسی ادبیات نمایشی در ایران، ایران شناسی تئاتر، خاستگاه شناسی تئاترنوشت و تاریخ ادبیات نمایشی عنوان کرد که به گفته او، یافته های آن به زودی در کتاب چکیده مقالات کنفرانس با معرفی هشتاد و یک چکیده برگزیده رونمایی می شود.

ظاهراً زندگی معاصر چیزی کم دارد! یکشنبه 21 شهریور 1400 20:58
گفت‌وگو با بهرام بیضایی به مناسبت اجرای «چهارراه» در دانشگاه استنفورد

ظاهراً زندگی معاصر چیزی کم دارد!

همه نمایش در یک چهارراه می‌گذرد و حتّی چایخانه اَجَقْ همان وسط بازی می‌شود. ولی این یگانگی مَکان با گُریز به درمانگاه و خانه و جاده نزدیک مرز در داستانِ پرستار و سر زدن به خانه راننده و زنش و باجه تلفن در طرابوزان در داستان راننده و عبور از اتاق نامه‌ْرسانی و دفتر رئیس و خیابان در داستانِ نامه‌ْبَر می‌شکند؛ و همچنین با گُذر ِسارنگِ‌سَهِش از محلّه‌ای که دیگر نیست و گُذر نهال فرّخی از محلّه چنان‌که هست!

جهان را رو به فروپاشی می‌بینم سه شنبه 15 تیر 1400 15:47
گفت‌وگو با صدرا صباحی، كارگردان نمایش «اسطرلاب»

جهان را رو به فروپاشی می‌بینم

ما اگر خانواده را كوچك‌ترین نهاد اجتماعی موجود در جهان تصور كنیم تا به روابط بین‌المللی بین كشورها یا جزییات موجود در ورزش، تئاتر و غیره، همه‌شان به ما نشانه‌های فروپاشی می‌دهند ولی برای اینكه كل ماجرا در كام مخاطب تبدیل به جام زهر نشود، تلاش كردیم با بعضی تكنیك‌ها‌ و افزودن جنسی از كمدی به كار، تلخی مساله را كاهش دهیم. در نهایت مخاطبی كه مشغول خندیدن است احتمالا به چیزهایی می‌خندد كه شباهت چندانی با كمدی‌های مرسوم ندارد.

دولت آینده اگر قصد خدمت دارد، کاری به کار سینما نداشته باشد دوشنبه 31 خرداد 1400 10:31
کارگردان فیلم «گورکن» مطرح کرد:

دولت آینده اگر قصد خدمت دارد، کاری به کار سینما نداشته باشد

کاظم ملایی، نویسنده و کارگردان فیلم «گورکن» که تاکنون در بیش از 20 جشنواره خارجی حضور یافته و جوایز متعددی را در بخش‌های مختلف از آن خود کرده است، درباره انتظارات سینما از دولت آینده گفت: بیشترین انتظارم از دولت آینده این است که هیچ کاری به کار سینما نداشته باشد؛ این می‌تواند بهترین کمک و خدمت به سینما باشد.

روایت داروغه زاده از توقیف در سینمای ایران/ احضار به دادگاه برای 35 فیلم چهارشنبه 26 خرداد 1400 05:39

روایت داروغه زاده از توقیف در سینمای ایران/ احضار به دادگاه برای 35 فیلم

ابراهیم داروغه‌زاده معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به راز و رمز فیلم‌های توقیفی در دوران مسئولیت خود بیان کرد که برای اجرای قانون بارها و بارها به دادگاه احضار شدم.

کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 00:00

کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند

«شهرو خردمند» کارگردان تئاتر و از بنیان‌گذاران کارگاه نمایش، از شروع کار هنری و همچنین دوره فعالیتش در کارگاه نمایش و راه‌اندازی آن و تلاشی که برای حذف او از صحنه شده بود، گفت.

«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است شنبه 25 اردیبهشت 1400 00:00

«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است

کوروش نریمانی می‌گوید علت اصلی اینکه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی ما به سمت ژانرهای مختلف نرفته، برمی‌گردد به امکانات و زیرساخت‌های کشور. بسیاری از ژانرها به امکانات مالی، زیرساختی، سالن‌های به‌خصوص و... نیاز دارد که در این مملکت در اختیار هر هنرمندی قرار ندارد و بخش اعظمی از آن در دست نهادهای دولتی و حکومتی است.

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا شنبه 18 اردیبهشت 1400 12:41

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا

مونا فرجاد گفت: فکر کردم شاید آدم‌های دیگری مثل من هستند که به هر دلیل نمی‌توانند در این شرایط کرونا نمایش ببینند. بنابراین ایده اجرا در فضای مجازی به ذهنم رسید.

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 00:00

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده

گمان نمی‌کنم دوران کرونا برای هیچ تئاتری در هیچ جای جهان وضعیتی تحمل‌پذیر بوده باشد. شاید تنها فرق این باشد که این‌جا در کانادا همه‌ی شهروندان از حمایت مالی در دوران کرونا برخوردار بوده‌اند.

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 18:40
گفت‌ و گو با سهیم علی و شانتا تاك درباره تئاتر در دوران همه‌گیری:

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است

شانتا تاك: برنامه‌ای ابتكاری را با كمك مردم برای هنرمندان مستقل راه‌اندازی كردیم كه از این طریق توانستیم صدها هزار دلار برای هنرمندانی جمع كنیم كه درآمد ثابتی نداشتند و مشمول دریافت كمك‌های فدرال نبودند.

جشنِ تنهایی طاعونی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 14:19
ایفو فن هوفه، كارگردان بلژیكی از تئاتر در دوران كرونا می‌گوید

جشنِ تنهایی طاعونی

كمپانی «ITA» توسط دولت و مسوولان شهر آمستردام حمایت می‌شود اما بیشتر درآمد ما از طریق برگزاری تورهای جهانی است كه البته این درآمد را به خاطر كرونا از دست داده‌ایم. دولت دو بار به ما بسته مالی اعطا كرد كه كمك می‌كند تا چند وقت دیگر زنده بمانیم البته موفق شدیم به گونه‌ای كارها را در دوران قرنطینه مدیریت كنیم تا حقوق كارمندان، تیم فنی و گروه بازیگران تمام وقت را بپردازیم.

کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 14:02

کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد

از یک طرف کسانی که حرفه‌شان تئاتر بوده آسیب جدی دیده‌اند و از طرف دیگر هم اجرای تئاتر براحتی نخواهد بود و این وضعیت دوگانه را نمی‌شود براحتی تفسیر کرد و گفت حق با بستن سالن‌هاست یا شرایط بغرنج زندگی هنرمندان.

چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند پنجشنبه 26 فروردین 1400 11:31

چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند

بهزاد خاکی‌نژاد درباره اینکه «چرا خانه تئاتر به دنبال ایجاد صنف فراگیر است؟» گفت: می‌خواهند یک اتحادیه بزرگ از صنف‌های فراگیر شکل دهند به نام اتحادیه خانه تئاتر. یعنی هم «موسسه» خانه تئاتر را داشته باشند برای گرفتن بودجه دولت و هم «اتحادیه». اما راه افتادن اتحادیه چه سودی برای تئاتری‌ها دارد؟ در عوض، هر کسی که می‌خواهد تئاتر کار کند و عضو صنف تئاتر باشد، باید از آقای ایرج راد و هیئت مدیره خانه تئاتر اجازه بگیرد.

تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین شنبه 21 فروردین 1400 00:00
گفت‌ وگو با توماس اوسترمایر، كارگردان آلمانی:

تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین

تنها دو هفته و نیم از بازگشایی می‌گذشت كه به قرنطینه دوم رسیدیم. از آن زمان ۲۴۰ نفر از اعضای دایمی كمپانی ما به‌طور موقت بیكار شده‌ بودند، بیمه اجتماعی آلمان، در دوران قرنطینه اول ۶۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه این رقم را برای آنهایی كه فرزند داشتند تا ۹۲ یا ۹۴ درصد بالا بردیم. نمایندگی بیمه اجتماعی در خلال قرنطینه دوم، ۸۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه ما هم ۱۸ درصد به آن افزودیم.

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است سه شنبه 17 فروردین 1400 17:49

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است

قاسم مصیبی که حدود چهار دهه است مدیریت سینما تئاتر گلریز را به عهده دارد، از خطر قریب‌الوقع این مجموعه به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی می‌گوید و یادآوری می‌کند در سال‌هایی که هنوز خبری از تماشاخانه‌های خصوصی نبود و تئاتر هنری و سالن‌هایش از سوی دولت با بودجه‌های خوبی حمایت می‌شد، «انشعابِ» تئاتر آزاد باید روی پای خودش می‌ایستاد و خرج خودش را درمی‌آورد.

تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت دوشنبه 16 فروردین 1400 12:06
گفت‌وگوی دكتر زهره حسین‌زادگان و مهسا دهقانی‌پور درباره كتاب تاریخ «تئاتر یونان و روم»

تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت

طبق كتاب «تاریخ بخارا» و دیوارنگاره‌ها حداقل در قرن سوم قبل از میلاد مراسم آیینی به نام سوگ سیاوش در ایران وجود داشته. این آیین نمایشی همراه با حركت و موسیقی بوده و به صورت كارناوال در سراسر شهر اجرا می‌شده. یك آیین نمایشی مثل آیین دیونوسوس چرا در یونان تبدیل به تئاتر می‌شود اما در ایران رشدی نمی‌كند؟