چهارشنبه , ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 5
96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است یکشنبه 15 فروردین 1400 10:47

96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است

«آن زمان به رغم بمباران‌های متعدد، هیچ‌كس قصد بستن سالن‌های تئاتر را نداشت. اما اگر ابتدای شروع نمایش صدای آژیر به گوش می‌رسید، نمی‌توانستیم تا قبل از 7 صبح روز بعد از سالن خارج شویم. تماشاچیان تمام شب را روی صندلی‌های‌شان بی‌حركت می‌نشستند.

روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد یکشنبه 8 فروردین 1400 00:00

روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد

پیام دهکردی در گفتگویی که به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر شکل گرفت، بر این عقیده خود تأکید کرد که «تئاتر» نیازمند خون تازه، روح تازه و انسان تازه است.

امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم چهارشنبه 13 اسفند 1399 12:40

امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم

امیر دژاکام کارگردان نمایش «ایوب‌خان» می‌گوید: «تئاتر شغل ماست و شغل بسیار مهمی هم هست. تئاتر، هنری استراتژیک است، همان‌طور که گندم کالایی استراتژیک است و من آماده اثبات این نکته به هر سیاست‌گذاری هستم.»

تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود سه شنبه 12 اسفند 1399 00:00
پاسخ رئیس مجموعه تئاترشهر شائبه‌های پیرامون تعیین حریم آن:

تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود

با اینکه بحث تعیین حریم بنای ثبتی تئاتر شهر، مدت‌هاست که مطرح شده اما به تازگی این موضوع با مساله «حصارکشی» گره خورده که شائبه‌هایی برای برخی ایجاد کرده مبنی بر اینکه قرار است این مجموعه تنها در اختیار هنرمندان و تماشاگران تئاتر باشد و از دسترس شهروندان خارج شود؛ ابراهیم گله‌دارزاده، در پاسخ به ابهامات و پرسش‌های پیرامون طرح تعیین حریم این مجموعه، شائبه حصارکشی و راه ندادن مردم عادی به حریم محوطه را به کلی تکذیب کرد.

حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد دوشنبه 20 بهمن 1399 00:00

حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد

یاسر خاسب می‌گوید: مدیران و مسئولان دل‌شان نمی‌خواهد تئاتر فیزیکال قوت بگیرد و برای خودش جایگاهی داشته باشد که مانند نهالی آرام آرام رشد کند تا به درختی تنومند تبدیل شود؛ برای همین پول و سرمایه و بودجه سراغ کارهای آسان و راحتی می‌رود که اسمش را گذاشته‌ام «تئاتر نشسته».

سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه! یکشنبه 19 بهمن 1399 13:47

سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه!

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تأثیرگذاری این رویداد بر فعالیت‌های حوزه تئاتر تأکید کرد نباید سرنوشت همه مسائل «تئاتر» را به جشنواره گره بزنیم.

اِی‌ کاش‌های آقای نمایش ایرانی چهارشنبه 15 بهمن 1399 11:39
گفت‌وگو با داوود فتحعلی بیگی کارگردان نمایش «عمو هاشم»

اِی‌ کاش‌های آقای نمایش ایرانی

داوود فتحعلی‌بیگی با تأکید بر اینکه آنچه می‌گوید از منظری آرمان‌گرایانه و نه انتقادی است و «ای کاش»‌هایی است که از عمق سینه برمی‌آید، می‌پرسد چرا نباید در جشنواره تئاتر فجر به عنوان یک رویداد هنری ملی، الگوهایی از نمایش ایرانی در معرض تماشا گذاشته شود؟

 نمی‌توانستیم بنشینیم و نابودی تئاتر را تماشا کنیم‌ دوشنبه 13 بهمن 1399 14:56

نمی‌توانستیم بنشینیم و نابودی تئاتر را تماشا کنیم‌

در سال ۹۹ تعداد زیادی نمایش روی صحنه نداشته‌ایم و طبعاً با کمبود آثار نمایشی روبه‌رو بوده‌ایم اما خیلی از گروه‌ها چه در تهران، چه در شهرستان‌های مختلف کار کردند و کارشان را آماده اجرا کردند یا نوبت اجرا برای سالن‌ها را گرفتند اما شرایط اجازه نداد که این ‌آثار روی صحنه بروند پس ما برای آن گروه‌ها فرصت ایجاد کردیم

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است یکشنبه 21 دی 1399 17:37

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

سعید اسدی که تجربه دبیری جشنواره تئاتر فجر را دارد، معتقد است؛ یکی از مواردی که جشنواره فجر را دچار مشکل می‌کند این است که کیوریتور ندارد. در حالی‌که فستیوال‌های بزرگ کیوریتورهای ثابتی دارند که انتخاب‌ها را برای آن‌ها انجام می‌دهند که خط مشی، فلسفه هنری و سیاست‌گذاری مشخصی را پیگیری می‌کنند.

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی جمعه 12 دی 1399 15:21

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی

«بهزاد صدیقی»، دراماتورژ و مدیر تولید فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم!» با تاکید بر آنکه گام گذاشتن در مسیر تولید اثر برای مخاطب جهانی و به زبانی غیر از فارسی چالش‌برانگیز است، گفت: مدعی نیستیم اثرمان بی‌عیب است و قطعا در تولیدات بعدی می‌توانیم درخشان‌تر باشیم.

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود دوشنبه 8 دی 1399 12:48
گفت‌وگو با نيما دهقانی درباره توجه روزافزون به«تئاتر ديجيتال» در دوران كرونا

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود

عده‌اي مثل ساير اتفاقات نو از اين جايگزيني هراس داشتند و برخي هم از اساس به عنوان «جايگزيني» به اين پديده نگاه نكردند و دست به تجربه زدند. اين تئوري كه قرار است تئاتر ديجيتال جاي تئاتر صحنه‌اي را بگيرد حاصل ذهنيتي است كه حاضر به پذيرش تغيير وضعيت نيست و نمي‌تواند طرز فكر موازي را تحمل كند. اين ايده در زمان اختراع عكاسي هم مطرح بود.

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم دوشنبه 8 دی 1399 09:44
كيتی ميچل، كارگردان مطرح تئاتر بريتانيا:

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم

بايد راه‌هاي ديگري براي توليد تئاتر پيدا كنيم تا مجبور نباشيم در يك فضاي زنده مشترك گرد هم بياييم بلكه بايد اين كار را از طريق پلتفرم‌هاي ديجيتال گوناگون انجام دهيم.

لازم است وارد بازار جهانی شويم دوشنبه 8 دی 1399 09:08
گفت‌وگو با بهزاد صديقی، دراماتورژ فيلم‌ تئاتر «من ترامپ نيستم»

لازم است وارد بازار جهانی شويم

مهم‌ترين مشكل ما انتخاب بازيگراني بود كه براي بازي در اين فيلم‌تئاتر به زبان انگليسي توانايي داشته باشند. خب اين موضوع در ابتدا كارمان را سخت كرده بود ولي به هر حال با رايزني و مذاكره با بازيگران بالاخره به انتخاب‌هاي خوبي هم رسيديم و تقريبا بيشتر بازيگران ما همان انتخاب اول‌مان بودند.

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست شنبه 6 دی 1399 00:00

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

حميد امجد: سوال جدي‌تر، از همه دريغ‌گويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، مي‌تواند اين باشد كه همه سال‌هايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرح‌هاي پيشنهادي‌اش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف شنبه 6 دی 1399 00:00

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتناب‌ناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از هم‌نسلانش تبديل به آدم‌هايي شده‌اند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غم‌انگيز است.

امیدوارم تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی به زودی برایم تکرار شود یکشنبه 30 آذر 1399 16:50

امیدوارم تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی به زودی برایم تکرار شود

وحید آقاپور گفت: تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی آن‌قدر برایم جذاب و جالب بود که امیدوارم به زودی تکرار شود.

گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی چهارشنبه 19 آذر 1399 12:46

گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی

موقعي كه مصالح جديد مانند آهن، ‌شيشه و بتن وارد ايران شد به طور طبيعي عده‌اي گرايش پيدا كردند از اين مصالح در معماري استفاده كنند ولي مشكل اينجا بود كه برخلاف نمونه‌هاي اروپايي، وقتي نو آمد به بازار، كهنه شد دل‌آزار و تمام گذشته كنار رفت. يعني معماران ما براي نوآوري حتي آن مختصات و داشته‌هاي قطعي ايراني را فراموش كردند.

فرياد بی‌صدای تئاتر دوشنبه 17 آذر 1399 00:00
حميدرضا نعيمی از پروژه جديد خود، نمايش «گُرگاس يا روز بخير آقای وزير» در سالن اصلی تئاتر شهر می‌گويد

فرياد بی‌صدای تئاتر

اگر اين پروژه به سرانجام برسد يعني تئاتر مي‌تواند حيات داشته باشد و ما سال را كنار مردم به پايان برسانيم، اما اگر به سرانجام نرسد يعني موضوع تعطيلي‌هاي يك هفته‌اي بي‌قاعده مكان‌هاي فرهنگي يك بازي ناجوانمردانه بوده و مسوولان بايد واضح اعلام كنند تا روزي كه شر اين ويروس به كل كنده نشده، امكان اجراي هيچ نمايشي در ايران وجود ندارد. به اين ترتيب تكليف همه ما روشن مي‌شود كه تا آن زمان بايد شغل ديگري پيدا كنيم.

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است شنبه 15 آذر 1399 09:58
گفت‌ و گو با هدی عربشاهی، مترجم نمايشنامه «بئاتريچه‌ها» نوشته استفانو بنی

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است

بني شبيه به هيچ نويسنده‌ ديگري نمي‌نويسد. او زبان خودش را دارد. طنز خودش را دارد. قلم بني منحصر به خودش است. نمايشنامه‌نويسان به‌خصوص كمدي‌ نويسان زيادي ديده‌ام كه براي رسيدن به كمدي با كلمات بازي مي‌كنند اما بني با تلفيق طنز، واژه‌سازي، رئاليسم‌ جادويي، نقد اجتماعي و سياسي ساختار جديدي را خلق مي‌كند و امضاي خودش را دارد.

در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده دوشنبه 10 آذر 1399 12:57

در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده

مسعود دلخواه از بحران مضاعفی که کرونا بر تئاتر ایران تحمیل کرده، تدریس و اجرای آنلاین نمایش و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این هنر می‌گوید.