شنبه , ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 7
آرش دادگر: کسی یک بیلان کاری نمی‌گیرد که با این بودجه فرهنگی چه کرده‌اند؟ چهارشنبه 21 خرداد 1399 18:32

آرش دادگر: کسی یک بیلان کاری نمی‌گیرد که با این بودجه فرهنگی چه کرده‌اند؟

کارگردان تئاتر کشورمان گفت: مطمئن باشید اگر خود ما هنرمندان به فکر نباشیم، تئاتر از بین می‌رود. خودمان باید پیگیر باشیم که تئاتر به عنوان امری زنده، خاموش نشود. البته که این تئاتر نیاز به بودجه و پشتوانه مالی دارد.

یک پیشنهاد برای جبران خسارت هنرمندان/دولت بلیت صندلی‌های خالی تئاتر را پرداخت کند چهارشنبه 21 خرداد 1399 18:03

یک پیشنهاد برای جبران خسارت هنرمندان/دولت بلیت صندلی‌های خالی تئاتر را پرداخت کند

سیروس همتی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: با توجه به پروتکل 50 درصدی سالن‌های تئاتر از تیر ماه ، دولت می‌تواند با خرید بلیت‌های 50 درصد دیگر از هنرمندان در این ایام حمایت کند تا بلکه جبرانی برای خسارت‌های بیکاری‌شان باشد.

غریب‌پور: تئاتر خیابانی آغازگر است نه درمانگر/پیشنهاد برپایی جشنواره فجر آنلاین یکشنبه 18 خرداد 1399 00:00

غریب‌پور: تئاتر خیابانی آغازگر است نه درمانگر/پیشنهاد برپایی جشنواره فجر آنلاین

غریب‌پور، سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران عنوان کرد:‌ شروع اجراهای نمایشی با تئاترهای خیابانی و نمایشنامه‌خوانی‌ها می‌تواند یک آغاز خوب باشد اما درمانگر نیست و مشخص می‌کند که می‌توانیم زیر یک سقف قرار بگیریم یا خیر.

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز جمعه 9 خرداد 1399 23:25
به بهانه پخش آنلاين نمايش «مجلس شبيه‌خوانی شازده كوچولو»

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز

اگر «شازده كوچولو» ساخته نمي‌شد، شايد اصغر دشتي اصلا آن جايگاهي را نداشت كه شما براي صحبت درباره اين نمايش بعد از 16 ‌سال انتخابش كنيد. من مي‌خواهم به اين «اگرها» احترام بگذارم.

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند سه شنبه 6 خرداد 1399 21:03
سياوش طهمورث از حضور در «هذا حبيب‌الله...» تا نقد هنرمندان

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند

شكوه در «كارگاه نمايش» ديده مي‌شد. زماني عليه تمام اعضاي كارگاه جبهه‌گيري شديد وجود داشت. مجموعه اينها و رفتاري كه از هنرمندان سر زد باعث شد شكوه منزوي شود.

جشنواره‌ دوشنبه 18 فروردین 1399 18:40

جشنواره‌ "روهر" برای کارگران و فرودستان است/ احیای هویت کارگران با اجرای تئاتر در کارخانه‌های تعطیل شده/ "بودجه" صرف بازسازی کارخانجات تاریخی می‌شود

«استفانی کرپ» دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» آلمان است؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۹۹۹ در کارخانه‌های قدیمی و از رده خارج شده آلمان برپا می‌شود و به دنبال احیای حس غرور و هویت کارگران و مردم شاغل و ساکن این کارخانه‌ها و مناطق صنعتی است.

دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم شنبه 16 فروردین 1399 15:26
تهیه‌کننده تئاتر و مدیر تور بین‌المللی روس:

دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم

رستم اخمدشین، تهیه‌کننده تئاتر و مدیر تور بین‌المللی روس است که سال‌هاست در آلمان به کار هنری و زندگی می‌پردازد. او با طرح این سوال که‌ "آیا ما امروز واقعا به استانیسلاوسکی احتیاج داریم؟" می‌گوید: خیلی سخت است که به این سوال جواب «بله» بدهیم. چون فکر می‌کنم تئاتر تیپیکال روسیه که همیشه درباره آن حرف می‌زدیم دیگر وجود خارجی ندارد، یا حداقل برای من وجود ندارد.

رحیمی: بلاتکلیفی بیمه بیکاری هنرمندان /قانونی در این زمینه تصویب نشده است شنبه 10 اسفند 1398 16:18

رحیمی: بلاتکلیفی بیمه بیکاری هنرمندان /قانونی در این زمینه تصویب نشده است

محمودرضا رحیمی با توجه به شرایط کنونی هنرمندان در ایام تعطیلی سالن ها عنوان کرد: امسال به طرق مختلف سالن های تئاتر و گروه ها متضرر شدند تا حال که به دلیل ویروس کرونا و عدم امکانات سالن ها تعطیل هستند متأسفانه هنوز چیزی به عنوان قانون بیمه بیکاری هنرمندان تصویب نشده است تا در شرایط بحران به داد آنها برسد.

جزئیات برنامه های تئاتر مستقل در سال آینده/امکاناتی برای توانمندسازی سالن های تئاتر نداریم شنبه 10 اسفند 1398 00:00

جزئیات برنامه های تئاتر مستقل در سال آینده/امکاناتی برای توانمندسازی سالن های تئاتر نداریم

مدیر تئاتر مستقل عنوان کرد:متأسفانه هیچ امکاناتی برای توانمندسازی سالن ها از رعایت بهداشت تا تأمین خسارت گروه ها در این ایام وجود ندارد و در صورتی که از سوی مرکز هنرهای نمایشی این اتفاق نیافتد باید به همین ترتیب شرایط را ادامه داد.

اگر می‌خواهید ملتی آرام، مودب و قانون‌مدار داشته باشید آنها را از هیجان‌ها دور کنید سه شنبه 6 اسفند 1398 00:00

اگر می‌خواهید ملتی آرام، مودب و قانون‌مدار داشته باشید آنها را از هیجان‌ها دور کنید

حمیدرضا نعیمی می‌گوید: من میل به خودویران‌گری دارم. چیزی که ساخته‌ام را دوست دارم ویران کنم تا به چیز بهتری برسم. همان چیزی که جامعه سنتی و جهان سومی آن را نمی‌پسندد و دلش می‌خواهد هیچ چیزی از جای خود حرکت نکند. اگر ما مسئولی را انتخاب کردیم تا زمانی که پدرمان درنیامده باید با آن جلو برویم اگر بخواهیم حرکت کنیم، اعتراض کنیم و بگوییم او باید کنار برود کار خیلی بدی کرده‌ایم.

همیشه دوست دارم سمت اتفاقاتی بروم که خودم شگفت‌زده شوم / تئاتر را سخت گرفته‌ام پنجشنبه 24 بهمن 1398 01:49
گفتگو با محمد مساوات

همیشه دوست دارم سمت اتفاقاتی بروم که خودم شگفت‌زده شوم / تئاتر را سخت گرفته‌ام

می‌توانم بگویم تا امروز در هر تئاتری که کار کرده‌ام، رویه‌ام این بوده یک کاری کنم که آن نمایش هم برایم تجربه جدیدی باشد و هم در آن کشف، جست‌وجو، کنکاش و پژوهش باشد.

جای تماشاگر در روشنای صحنه است چهارشنبه 9 مرداد 1398 13:35
گفت‌وگو با سيما شيبانی، كارگردان نمايش «پرواز عمود كبوتر دريايی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقيانوس اطلس»

جای تماشاگر در روشنای صحنه است

بخشي از تماشاگرها به اين دليل جذب اجرا مي‌شوند كه مي‌دانند قرار است روي صحنه ايفاي نقش كنند. حتي بعضي از آنها پيام مي‌دهند كه آيا لازم است از پيش متن يا ديالوگ حفظ كنند؟

وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر یکشنبه 6 بهمن 1398 00:00
به جای پز روشنفکری به نمایش اصیل ایرانی بها دهیم

وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر

ما یک سالن قدیمی و بی‌کیفیت مثل سنگلج را گذاشته ایم برای اجرای نمایش‌های ایرانی و شما بازخورد و کیفیت منفی کار را می بینید؛ و این از سیاست گذاری بد هنرهای نمایشی است.

جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد! یکشنبه 29 دی 1398 13:03

جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد!

یک نویسنده و کارگردان تئاتر می‌گوید: این همه بچه که همدیگر را کتک می زنند، یکی از دلایلش این است که رودکی را کمتر از مهران مدیری می شناسند؛ خب این جهان جهانِ قشنگی نشد و ما سال ها است که داریم آن را تست می کنیم که به بچه ها فوتبال یاد دهیم اما درون نگری یاد ندهیم و می گوییم هنوز زود است!

سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم دوشنبه 23 دی 1398 14:14

سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم

«سهراب سلیمی»، کارگردان پیشکسوت تئاتر عنوان کرد: تئاتر کالای لوکس نیست، کالای ارتباطی است. مثل کتاب و بهای خاص خود را دارد. با وضعیتی که امروز تئاتر ما گریبان گیرش شده، چطور انتظار خودکفایی و عدم حمایت دولت از آن را داریم، در حوزه تئاتر نباید صحبت از عدم حمایت کنیم.

گفت‌وگو با فریدون جیرانی/ پشت سينمای اجتماعی امروز گفتمان نيست شنبه 21 دی 1398 21:48

گفت‌وگو با فریدون جیرانی/ پشت سينمای اجتماعی امروز گفتمان نيست

عا در سينماي ما اين‌طور نيست که فکر کني هميشه مي‌تواني هر طور دلت خواست، فيلم بسازي. من در دو فيلم توانستم فضاي ديگري را تجربه کنم. نمي‌دانم آيا به سومين تجربه خواهد رسيد؟ يا بايد به ساخت ملودرام فکر کنم.

گفت‌وگو با ايرج راد و سهراب سليمی به بهانه اجرای نمايش «آقای اشميت كيه؟» / امروز علم هم به خدمت زور درآمده است سه شنبه 17 دی 1398 14:52

گفت‌وگو با ايرج راد و سهراب سليمی به بهانه اجرای نمايش «آقای اشميت كيه؟» / امروز علم هم به خدمت زور درآمده است

گويي امروز علم هم در خدمت زور آمده است، علم در خدمت پليس آمده است. به همان راحتي هم وقتي از دكتر سوال مي‌كنند شما را چه كسي براي درمان من فرستاده است؟ پاسخ مي‌دهد: «پليس فرستاده است.»

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است پنجشنبه 5 دی 1398 00:00

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است

«از قدم‌هاي ابتدايي که در عکاسي برداشتم، ديدن عکس براي من يکي از الزامات زندگي‌ام بود. دوست داشتم عکس‌هاي خوب ببينم که خوشبختانه بعد از حضور پررنگ اينستاگرام، با کار عکاسان بزرگ جهان بيشتر آشنا شدم. با ديدن آثار آقاي کيارستمي هميشه به اين فکر مي‌کردم که ‌اي کاش من هم صاحب نگاه شوم و به دنبال اين بودم که راز اين نگاه متفاوت عباس کيارستمي چيست؟

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران پنجشنبه 5 دی 1398 01:51

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران

چنددرصد مردم ايران، باسواد واقعي‌اند؟ قطعا بيش از ۳۰ درصد نيستند. نصف همين ۳۰ درصد، واقعا استطاعت خريد کتاب را ندارند. در جامعه‌اي که ۷۰ درصد مردم روزنامه هم نمي‌خوانند و همان عده محدود باسواد همواره با مشکلات مالي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند، بي‌شک آگاهي عمومي بالا نخواهد رفت.

کوروش سلیمانی: چهارشنبه 4 دی 1398 02:05

کوروش سلیمانی: "سکوت سفید" راوی گم‌گشتگی آرامش و خلوت انسان امروز است

«کوروش سلیمانی» کارگردان تئاتر معتقد است که بشر امروز خلوت و آرامش شخصی‌اش را گم کرده است؛ حال‌آنکه در گذشته بیشتر  متوجه درونیات و روحیات خویش بود.