پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 12
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

نگاهی به فیلم « آنها مرا دوست داشتند»؛ ایده مرکزی مناسب با رویکرد ملودراماتیک افراطی دوشنبه 24 بهمن 1401 16:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم « آنها مرا دوست داشتند»؛ ایده مرکزی مناسب با رویکرد ملودراماتیک افراطی

فیلم علیرغم ایده مرکزی مناسبی که برای تاثیرگذاری جدی در میان مخاطب در اختیار دارد با رویکرد ملودراماتیک افراطی کارگردان و بی اعتنایی او برای طراحی میزانسن‌های متناسب با صحنه در حال اجرا، کم رمق جلوه کرده و سروشکلی تلویزیونی به خود می‌گیرد.

 «بعد از رفتن»، از رحم اجاره‌ای تا یک بحران خانوادگی دوشنبه 24 بهمن 1401 00:50

«بعد از رفتن»، از رحم اجاره‌ای تا یک بحران خانوادگی

لقمان مداین (منتقد سینما) در یادداشتی به نقد و تحلیل فیلم سینمایی «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی که در بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پرداخته و آن را اثری دانسته که قصد دارد از بحران‌های خانوادگی بگوید.

 برای علی نصیریان و «سیمرغ» عاشقانه‌اش یکشنبه 23 بهمن 1401 19:25

برای علی نصیریان و «سیمرغ» عاشقانه‌اش

علی نصیریان پس از سه بار نامزدی برای بهترین بازیگری نقش اول مرد در جشنواره فجر، سرانجام سیمرغ بلورین این بخش را در ۸۸ سالگی خود کسب کرد و اگر تصمیمش برای پایان دادن به کارش جدی نباشد باز هم جای درخشش دارد.

 نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 19:04
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "کاپیتان"؛ رنج و امید در یک قاب

کاپیتان، در کارنامه حمزه‌ای، جهش و پیشرفت قابل‌توجهی به‌حساب نمی‌آید و هرچند که در مفهوم و رویکرد اجتماعی و اخلاقی در جایگاهی بالاتر از فیلم اول او یعنی آذر قرار می‌گیرد اما در کارگردانی به چالشی برای او بدل نمی‌شود.

 «شماره ۱۰» روی شانه‌های سینما شنبه 22 بهمن 1401 19:02
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«شماره ۱۰» روی شانه‌های سینما

«شماره ۱۰» با همه جذابیتش با مشکل بزرگ همذات‌پنداری با قهرمان روبروست. درست زمانی که دلتان می‌خواهد جای دیدن صحنه‌های مهیج با قهرمان‌تان بمانید و او را در خلوتش بیشتر بشناسید شما را به فرسنگ‌ها دورتر از این لذت پرت می‌کند.

 نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 19:00

نگاهی به فیلم "هفت بهار نارنج"؛ فیلمی که به علی نصیریان مدیون است

فیلم "هفت بهارنارنج" به بازیگر نقش اول خود علی نصیریان مدیون است که بسیاری از خامی‌های یک فیلم اولی را پوشانده است.

نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 18:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "روایت ناتمام سیما"؛ فیلمی با لکنت در تشریح ارتباطات و بدون منطق در اتفاقات

فیلم "روایت ناتمام سیما"، در تشریح غالب ارتباطات شکل‌گرفته در فیلم دارای لکنت است و در نمایش اغلب اتفاقات و رخدادها، بدون منطق.

درباره فیلم شنبه 22 بهمن 1401 18:55

درباره فیلم "سرهنگ ثریا"؛ روایتی نیم‌بند از دام‌گذاری منافقین

متأسفانه با وجود ده‌ها تواب و عضو سابق سازمان منافقین که در اروپا یا در ایران به‌سر می‌برند، اما فیلم‌های سال‌های اخیر درباره سازمان در برهه پس از انقلاب از ضعف جدی در بخش تحقیقات برخوردار است.

نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 18:52
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "اتاقک گلی"؛ عاشقانه‌ای در میان بمب و باروت

اتاقک گلی با وجود مشکلاتی که در جلوه‌های ویژه میدانی و بصری و نیز فیلمنامه خود دارد می‌تواند در تدوین مجدد و حذف چند پلان و سکانس، فیلم قابل‌قبول‌تری باشد و توجه گروه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ سینما پارادیزوی ایرانی در روزهای حصر آبادان شنبه 22 بهمن 1401 18:48
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ سینما پارادیزوی ایرانی در روزهای حصر آبادان

«سینما متروپل» یک سینما پارادیزوی کاملا ایرانی است که در زمان حصر آبادان روایتگر بسیاری از شاخصه‌های ایرانی است.

نگاهی به «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی که فاصله تماشاچی را با سینما بیشتر می‌کند شنبه 22 بهمن 1401 18:45
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی که فاصله تماشاچی را با سینما بیشتر می‌کند

«آنها مرا دوست داشتند» یکی از فیلم‌هایی است که سبب دوری و قهر و فاصله بیشتر تماشاگران با سینمای ایران خواهد شد تماشاگرانی که مدتهاست به دلایل مختلف از سینما فاصله گرفته‌اند و وجود و اکران فیلم‌هایی همچون این فیلم نیز در تقویت دوری تماشاچی از سینما اثر بیشتری خواهد داشت.

درباره فیلم «وابل»؛ رگبار رایج رنج‌ها شنبه 22 بهمن 1401 18:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «وابل»؛ رگبار رایج رنج‌ها

رنج هنگام سکون، آزارنده‌تر و از پا براندازنده‌تر است. سکون، نقطه شروع مرگ تدریجی است و ابتدای ویرانی.

درباره فیلم «سینما متروپل»؛ فروریختن در برابر بی‌فرهنگی شنبه 22 بهمن 1401 18:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «سینما متروپل»؛ فروریختن در برابر بی‌فرهنگی

ترسناکترین بخش جنگ، تخریب و انفجار و کشتارش نیست، آن زمانی است که فرهنگ متوقف می‌شود و از زایش باز می‌ماند.

«گل های باوارده»؛ جذاب اما برای سرمایه‌گذار شنبه 22 بهمن 1401 18:39
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«گل های باوارده»؛ جذاب اما برای سرمایه‌گذار

این بیم وجود دارد که برخی از سازمان ها یا نهادها، برای تبلیغ خود از واقعیت های دوران هشت سال جنگ تحمیلی، بهره یا سوءبهره ببرند.

نگاهی به فیلم سینمایی «وابل»؛ نکبت و فقر؛ خروجی سینمای اجتماعی؟ شنبه 22 بهمن 1401 18:35

نگاهی به فیلم سینمایی «وابل»؛ نکبت و فقر؛ خروجی سینمای اجتماعی؟

سئوالی که هنگام تماشای «وابل» ذهنم را مشغول کرد این بود که چرا سینماگران اجتماعی ساز ما فقط باید از این زاویه خاص به اجتماع بنگرند؟ چرا به تصویر کشیدن این همه سیاهی و نکبت و فقر باید در دستور کارشان باشد؟

نگاهی به فیلم «گل های باوراده»؛ قصه‌ای جذاب و پر کشش با پرداختی ناقص و کم‌رمق شنبه 22 بهمن 1401 18:15

نگاهی به فیلم «گل های باوراده»؛ قصه‌ای جذاب و پر کشش با پرداختی ناقص و کم‌رمق

در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند. موضوعی که دستمایه فیلم جدید مهرداد خوشبخت با عنوان «گلهای باوراده» قرار گرفته است.

نگاهی به «بعد از رفتن»؛ یک فیلم خالی شنبه 22 بهمن 1401 18:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «بعد از رفتن»؛ یک فیلم خالی

«بعد از رفتن» یک فیلم بی‌مسئله و به معنای واقعی کلمه، خالی است. فیلم آن‌قدر کند است و هیچ اتفاقی در آن نمی‌افتد که تنها برای خوابیدن در سالن سینما مناسب است.

نگاهی به «های پاور»؛ درخشان در ساختاری بسیار ضعیف شنبه 22 بهمن 1401 18:10

نگاهی به «های پاور»؛ درخشان در ساختاری بسیار ضعیف

هادی محمدپور در نخستین ساخته سینمایی خود به سراغ یکی از بخش‌های مهم نظامی و ابتکاری دوران هشت سال دفاع مقدس رفته است اما از لحاظ ساختار و فیلمنامه‌ به شکل صحیح به این موضوع پرداخته نشده و آن را به یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بدل ساخته است.

به بهانه تازه‌ترین نقش آفرینی سارا بهرامی؛ تکامل، تثبیت در بازیگری شنبه 22 بهمن 1401 18:04

به بهانه تازه‌ترین نقش آفرینی سارا بهرامی؛ تکامل، تثبیت در بازیگری

سارا بهرامی بازیگری است که در سال های اخیر در میان پیشنهادهای که به او در مقام بازیگر ارائه شده وسواس و هوشمندی خاصی به خرج داده، استناد به این معنا هم حضور سال گذشته اش در فیلم "علفزار" که تلاش کرد با ظرافت تمام وجوه تازه ای از بازیگری اش را در این فیلم ارائه کند.

نگاهی به فیلم «های پاور»؛ وقتی کمیت فرم و محتوا لنگ است شنبه 22 بهمن 1401 18:02

نگاهی به فیلم «های پاور»؛ وقتی کمیت فرم و محتوا لنگ است

هادی محمدپور برای نخستین فیلم بلند سینمایی خود، دست بر روی سوژه سختی گذاشت که بی‌تعارف، موفق نشد از پس آن برآید.