جمعه , ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 22
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره فیلم «دسته دختران»/ دست بسته دختران چهارشنبه 13 بهمن 1400 19:43
دومین ساخته منیر قیدی نتوانسته است توقعات «ویلایی‌ها» را برآورده کند

درباره فیلم «دسته دختران»/ دست بسته دختران

طبق کتاب‌های اتفاقا پرفروشی که در یک دهه اخیر منتشر شده، زنان در بزنگاه‌های مختلف دفاع مقدس نقش پررنگی در مبارزه داشته‌اند و اینها جدا از حضورشان در پشت‌صحنه و آشپزخانه و هویت پرستاری‌شان است.

درباره «مرد بازنده»/ از ادبیات فرانسه تا ماجرای نیمروز چهارشنبه 13 بهمن 1400 18:21

درباره «مرد بازنده»/ از ادبیات فرانسه تا ماجرای نیمروز

سبک کارگردانی مهدویان هم که با نماهای باز، دوربین روی‌دست و نوع خاصی از قاب‌بندی که بیشتر حال و هوای مستند یا خبری دارد، قابل‌شناسایی است، چندان به قواره فیلم‌های پلیسی نمی‌خورد یا لااقل کسی به این ترکیب عادت ندارد. اگر از این موارد بگذریم و چند حفره داستانی را هم کنار بگذاریم، درکل مرد بازنده فیلم سرگرم‌کننده‌ای است.

نگاهی به «مرد بازنده»/ صف‌شکنی روی لبه تیغ چهارشنبه 13 بهمن 1400 18:17

نگاهی به «مرد بازنده»/ صف‌شکنی روی لبه تیغ

محمدحسین مهدویان در مرد بازنده، بیشتر در شمایل یک تکنسین و تئوریسین مطرح است تا کارگردانی که در تمام این سال‌ها، او را می‌شناختیم.

نقد فیلم «بیرو» / شبیه هرچه بود، به فوتبالیست‌ها شباهت نداشت چهارشنبه 13 بهمن 1400 18:10
ساخته مرتضی علی عباس میرزایی

نقد فیلم «بیرو» / شبیه هرچه بود، به فوتبالیست‌ها شباهت نداشت

بزرگ‌ترین عیب فیلم و اولین اشکالی که در نظر تمامی مخاطبان آشکار است، شلختگی روایت و خرده‌پیرنگ‌های فیلمنامه است. پلان‌ها طوری درکنار هم قرار گرفته‌اند که روایت موردنظر فیلمنامه‌نویس، به‌درستی در ذهن مخاطب شکل نمی‌گیرد.

مروری بر «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان/  کارآگاه دوربُر شده چهارشنبه 13 بهمن 1400 17:54

مروری بر «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان/ کارآگاه دوربُر شده

مرد بازنده هرچه پیش‌تر می‌رود، بیشتر به پرتگاه نزدیک می‌شود. کم‌کم دستش رو می‌شود که هیچ‌چیز مهمی جز این قهرمان ضدساختار برای داستان مهم نیست. همه قرار است بزک و دوزک یک شخصیت باشند که هیچ شباهتی با یک کارگاه/پلیس ایرانی ندارد، اما فیلمساز اسیر آن شده است. مبهوت کاراکتر سرهنگ خسروی شدن، تمام دیگر شخصیت‌هایی را که قرار بوده پرداخته شوند، سوزانده است.

درباره فیلم «مرد بازنده» / همان همیشگی چهارشنبه 13 بهمن 1400 17:50

درباره فیلم «مرد بازنده» / همان همیشگی

«مرد بازنده» بیشتر روی حافظه داستانی و تصویری ما حساب باز کرده است تا اینکه خودش روایتش را خلق کند. چیزی که کارنامه فیلمسازی مهدویان مدام تکرار می‌شود.

خانه امروز دوست کجاست؟ چهارشنبه 13 بهمن 1400 17:41
به مناسبت نمایش فیلم عباس کیارستمی در جشنواره فیلم فجر

خانه امروز دوست کجاست؟

«خانه دوست کجاست؟» پیوسته عواطف معنوی و انسان‌ها را غنا می‌بخشد و فراسوی جغرافیایش، کودک پاک آدم‌ها و سرشت‌شان بیدار می‌شود و بعد از سی و اندی سال با دیدن فیلم از خود می‌پرسند هم‌اکنون خانه جدید دوست کجاست؟

نگاهی به فیلم «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری/ از تصویرِ شعله تا تفهیم سه شنبه 12 بهمن 1400 13:28

نگاهی به فیلم «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری/ از تصویرِ شعله تا تفهیم

داستان‌های جدا از هم به کمک خلاقیت‌های تکنیکی فیلم قابلیت جانشینی در یک پیرنگ خطی را دارد و در واقع همان گزارشی است که تلاش دارد شواهد کافی برای انگیزه شخصیت اصلی فیلم در جهت کنش بیرونی‌اش را نشان دهد.

درباره «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی/ یك فیلم بی‌ همه چیز سه شنبه 12 بهمن 1400 12:20

درباره «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی/ یك فیلم بی‌ همه چیز

سازندگان «بی همه چیز»، هر چند كه تلاش كرده‌اند به واسطه فیلمبرداری در فضای داخلی معدن، تصاویری سبك‌پردازانه ارایه كنند، درنهایت، در خلأ نماهایی بدون شدت، چند كارت پستال ساخته‌اند كه دكوراتیو هستند و تصویرپردازی‌هایی خنثی برای كلماتی هستند كه با تصنعی غیرقابل تحمل، ادا می‌شوند.

نگاهی به فیلم «بی همه چیز»/ یك ملاقاتِ حساس سه شنبه 12 بهمن 1400 12:13

نگاهی به فیلم «بی همه چیز»/ یك ملاقاتِ حساس

علاوه بر فیلمنامه، «بی همه چیز» برگ‌های برنده‌ای را هم در انتخاب عوامل و طراحی مولفه‌های فنی‌اش رو كرده است. فیلمبرداری كار یكی از اصلی‌ترین امتیازات آن است. زوایا و اندازه قاب‌های مرتضی هدایی درست و هوشمندانه انتخاب شده‌اند و او قاب‌هایی زیبا و ساختاری خوش‌تصویر را به فیلم بخشیده است كه البته از آن بیرون نمی‌زنند و در خدمت فیلم عمل می‌كند.

تاریخ و قدرت در آثار بهرام بیضایی/ مجلس زوال تاریخی یزدگرد یکشنبه 26 دی 1400 19:44

تاریخ و قدرت در آثار بهرام بیضایی/ مجلس زوال تاریخی یزدگرد

بیضایی مثل هر مؤلف دیگری، فضای ذهنی و مضامین و کلیدواژه‌های تماتیک خاص خودش را دارد که تداوم کاربرد، آنها را به‌نوعی کهن‌الگو و «شبکه نماد» ویژه در جهان آثارش تبدیل کرده تا با استفاده از آنها و ارجاع اشیا، آدم‌ها و کنش‌ها به اشیا، آدم‌ها و کنش‌های دیگر، واقعیت‌های عمیق‌تری را درباره طرز کار جهان نشان دهد. بسیاری از آنها در همه آثار او دیده می‌شود، اما ممکن است با گذشت زمان کم‌رنگ یا پررنگ شود. آشنایی مخاطب با آنها به درک و طبعا لذت بیشتر از آثار و سینمای او کمک می‌کند.

آینده تئاتر ایران/ خوف و رجا شنبه 25 دی 1400 19:43

آینده تئاتر ایران/ خوف و رجا

دولت در حوزه تئاتر بی‌برنامه و مستأصل و سردرگم است و هیچ ایده‌ ویژه‌ای ندارد؛ اما بازار بدون توجه از رویدادهای درون‌سازمانی کار خودش را می‌کند. بازار ژانر مناسب این روزها را هم خوب دریافته است.

چهره‌های ناشناخته‌ای که پول به سینما آوردند/ مخاطب قصه می‌خواهد جمعه 24 دی 1400 05:05

چهره‌های ناشناخته‌ای که پول به سینما آوردند/ مخاطب قصه می‌خواهد

فیلم سینمایی «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی این روزها روی پرده است، فیلمی که ترکیبی از بازیگران چهره و تئاتری را در دل خود دارد و فروش نسبتاً موفقی هم داشته است.

 پنجشنبه 9 دی 1400 07:24

"بی همه چیز" یک فیلم سانسور شده و نه اقتباسی!

فرزین پورمحبی نقدی را با عنوان " بی همه چیز یک فیلم سانسور شده و نه اقتباسی !" منتشر کرد.

چرا «پوست» فیلم موفقی شد؟/ استفاده از قصه های فولکلور پنجشنبه 9 دی 1400 05:31

چرا «پوست» فیلم موفقی شد؟/ استفاده از قصه های فولکلور

فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک به دلیل استفاده از ظرفیت قصه های فولکلور توانسته مخاطبان را با خود همراه کند.

نقد الکس هیلی بر فیلم «بندر بند»/ این سیل جعلی نیست! یکشنبه 21 آذر 1400 21:33

نقد الکس هیلی بر فیلم «بندر بند»/ این سیل جعلی نیست!

الکس هیلی، منتقد سایت سونس رو، درباره فیلم «بندربند» که این روزها روی پرده سینم های کشور است، نوشته: «فیلم تازهِ منیژه حکمت، به ما می گوید چطور مهربانی و ایثار می تواند در زمانه بحران، نجات بخش باشد.»

 «ژان میشل فرودون» درباره فیلم نیکی کریمی نوشت شنبه 20 آذر 1400 23:51

«ژان میشل فرودون» درباره فیلم نیکی کریمی نوشت

«ژان میشل فرودون» نویسنده و منتقد مشهور نشریات لوموند و کایه دو سینما و مدرس سینما در دانشگاه سوربون پاریس پس از دیدن فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریمی، نقدی درباره این فیلم نوشت.

روایتی بی پروا از روحانیت در جامعه پنجشنبه 11 آذر 1400 07:46

روایتی بی پروا از روحانیت در جامعه

بازنمایی روحانیت در سینمای ایران از سال های دور همیشه با چالش هایی مواجه بوده است اما سینماگرانی وجود دارند که با نگاهی متفاوت به این موضوع پرداخته اند.

نگاهی به تجربه جدید کاوه صباغ زاده در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» /ماسک فانتزی بر صورت روزمرگی پنجشنبه 11 آذر 1400 07:02

نگاهی به تجربه جدید کاوه صباغ زاده در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» /ماسک فانتزی بر صورت روزمرگی

کاوه صباغ زاده پس از تجربه «ایتالیاایتالیا» سراغ داستانی در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» رفته که بر اساس کتاب «سیر عشق» اثر آلن دوباتن ساخته شده است.

نوشتار جواد مجابی برای فیلم منیژه حکمت چهارشنبه 10 آذر 1400 07:31

نوشتار جواد مجابی برای فیلم منیژه حکمت

جواد مجابی نویسنده پس از تماشای فیلم " بندربند" منیژه حکمت، متنی را منتشر کرد.